Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om een soort graduated filter zoals je die in bijvoorbeeld Lightroom hebt toe te passen op een afbeelding in Matlab en vervolgens de afbeelding te warpen zoals dat met Warp (Bulge) kan in Photoshop?
Een stukje achtergrond: ik loop al ruim een jaar te spelen met de gedachte om een artikel te schrijven voor TFT Central over beeldschermen / TV's met gebogen panelen. Ik wil daarbij zowel de voordelen als de nadelen uitlichten van een gebogen paneel ten opzichte van een vlak paneel.
Het grootste voordeel van gebogen panelen is dat bij zeer brede schermen die resulteren in een erg wijde beeldhoek de inkijkhoek voor content aan de randen van het scherm significant afneemt. Voor schermen die geen perfecte kijkhoeken hebben heeft dit een grote positieve invloed op de weergave.
Ik heb dit getracht te illustreren in de onderstaande afbeeldingen welke uitgaan van het nieuw aangekondigde 49" 32:9 paneel van Samsung (zie ook dit artikel). In beide gevallen gaat het om hetzelfde formaat paneel en dezelfde kijkafstand, maar ondanks dat de beeldhoek met het gebogen scherm wijder is (93,70° tegenover 85,33°) is de inkijkhoek langs de randen ruim anderhalf keer kleiner (27,78° tegenover 42,66°).

Stel dat ik uit ga van dit origineel:

Dan zou dat er op het vlakke scherm zo uit kunnen zien vanaf die kijkafstand:

Ik heb in Lightroom een graduated filter van de linker rand naar het midden en van de rechter rand naar het midden toegepast, in beide gevallen met Exposure -1,00 en Contrast -100.
Op het gebogen scherm zou het er dan zou uitzien:

Ik heb hiervoor eerst uitgerekend hoe de vervorming en vanaf die kijkafstand uit zou zien en dat met Solidworks en Photoshop gesimuleerd. Vervolgens heb ik de afname van de helderheid en het contrast gesimuleerd in Lightroom, zoals ik dat ook voor de simulatie van het vlakke scherm had gedaan, alleen dan met Exposure -0,65 en Contrast -65.
De bedoeling is om hetzelfde te doen in Matlab, maar dan nauwkeurig, op basis van functies en metingen. Is zoiets mogelijk? En zo ja, zouden jullie me dan een zetje in de goede richting kunnen geven zodat ik weet waar ik moet zoeken?
Ik kom nu iedere keer uit op imgradient - gradient magnitude and direction of an image, maar dat lijkt iets anders te doen dan wat ik zoek.
Informatie over m'n Matlab versie en geïnstalleerde toolboxes staan hieronder.
Een stukje achtergrond: ik loop al ruim een jaar te spelen met de gedachte om een artikel te schrijven voor TFT Central over beeldschermen / TV's met gebogen panelen. Ik wil daarbij zowel de voordelen als de nadelen uitlichten van een gebogen paneel ten opzichte van een vlak paneel.
Het grootste voordeel van gebogen panelen is dat bij zeer brede schermen die resulteren in een erg wijde beeldhoek de inkijkhoek voor content aan de randen van het scherm significant afneemt. Voor schermen die geen perfecte kijkhoeken hebben heeft dit een grote positieve invloed op de weergave.
Ik heb dit getracht te illustreren in de onderstaande afbeeldingen welke uitgaan van het nieuw aangekondigde 49" 32:9 paneel van Samsung (zie ook dit artikel). In beide gevallen gaat het om hetzelfde formaat paneel en dezelfde kijkafstand, maar ondanks dat de beeldhoek met het gebogen scherm wijder is (93,70° tegenover 85,33°) is de inkijkhoek langs de randen ruim anderhalf keer kleiner (27,78° tegenover 42,66°).

(klik voor groot)

(klik voor groot)
Stel dat ik uit ga van dit origineel:

(klik voor groot)
Dan zou dat er op het vlakke scherm zo uit kunnen zien vanaf die kijkafstand:

(klik voor groot)
Ik heb in Lightroom een graduated filter van de linker rand naar het midden en van de rechter rand naar het midden toegepast, in beide gevallen met Exposure -1,00 en Contrast -100.
Op het gebogen scherm zou het er dan zou uitzien:

(klik voor groot)
Ik heb hiervoor eerst uitgerekend hoe de vervorming en vanaf die kijkafstand uit zou zien en dat met Solidworks en Photoshop gesimuleerd. Vervolgens heb ik de afname van de helderheid en het contrast gesimuleerd in Lightroom, zoals ik dat ook voor de simulatie van het vlakke scherm had gedaan, alleen dan met Exposure -0,65 en Contrast -65.
De bedoeling is om hetzelfde te doen in Matlab, maar dan nauwkeurig, op basis van functies en metingen. Is zoiets mogelijk? En zo ja, zouden jullie me dan een zetje in de goede richting kunnen geven zodat ik weet waar ik moet zoeken?
Ik kom nu iedere keer uit op imgradient - gradient magnitude and direction of an image, maar dat lijkt iets anders te doen dan wat ik zoek.
Informatie over m'n Matlab versie en geïnstalleerde toolboxes staan hieronder.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| MATLAB Version 8.5 (R2015a) Simulink Version 8.5 (R2015a) Communications System Toolbox Version 6.0 (R2015a) Computer Vision System Toolbox Version 6.2 (R2015a) Control System Toolbox Version 9.9 (R2015a) Curve Fitting Toolbox Version 3.5.1 (R2015a) DSP System Toolbox Version 9.0 (R2015a) Data Acquisition Toolbox Version 3.7 (R2015a) Global Optimization Toolbox Version 3.3.1 (R2015a) Image Acquisition Toolbox Version 4.9 (R2015a) Image Processing Toolbox Version 9.2 (R2015a) Instrument Control Toolbox Version 3.7 (R2015a) MATLAB Report Generator Version 4.1 (R2015a) Mapping Toolbox Version 4.1 (R2015a) Neural Network Toolbox Version 8.3 (R2015a) Optimization Toolbox Version 7.2 (R2015a) Parallel Computing Toolbox Version 6.6 (R2015a) Partial Differential Equation Toolbox Version 2.0 (R2015a) Phased Array System Toolbox Version 3.0 (R2015a) Signal Processing Toolbox Version 7.0 (R2015a) SimDriveline Version 2.8 (R2015a) SimElectronics Version 2.7 (R2015a) SimEvents Version 4.4 (R2015a) SimMechanics Version 4.6 (R2015a) SimPowerSystems Version 6.3 (R2015a) Simscape Version 3.13 (R2015a) Simulink 3D Animation Version 7.3 (R2015a) Simulink Control Design Version 4.2 (R2015a) Simulink Design Optimization Version 2.7 (R2015a) Simulink Report Generator Version 4.1 (R2015a) Stateflow Version 8.5 (R2015a) Statistics and Machine Learning Toolbox Version 10.0 (R2015a) Symbolic Math Toolbox Version 6.2 (R2015a) Wavelet Toolbox Version 4.14.1 (R2015a) |