Vraag

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-01 15:33

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Ik heb een vraag waarop ik heel graag een antwoord van jullie zou willen verwachten!

Mijn vraag
Ik heb een Asus Z170 Pro Gaming moederbord en deze heeft cpu_fan en cpu_opt fan, ik gebruik deze beide, de 1 gebruik ik voor de fans en de ander voor de pomp (ik heb water koeling, de silverstone td-02e), maar kan ik het zo instellen dat de pomp altijd op maximaal vermogen is, want dat moet toch altijd?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus suite III (vond het nogal eng toen hij zelf opeens fan speed ging veranderen terwijl mijn cpu (I5 6600K) is overgeklokt naar 4.6 Ghz) en BIOS settings.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Naar mijn zeggen kan je dit niet zelf regelen...

Iemand een idee of dit wel kan, en zo ja, hoe?

bij voorbaat dank!

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Alle reacties

Verwijderd

Bij zulke vragen verwacht ik altijd dat je de temperaturen van de cpu even vermeldt.
Zowel idle als onder load.

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 00:59:
Bij zulke vragen verwacht ik altijd dat je de temperaturen van de cpu even vermeldt.
Zowel idle als onder load.
Idle, 23-32 en load niet boven de 67.

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
waarom gebruik je de asus suite,je kan de fan snelheid in het bios regelen,dat ie op een bepaald punt blijft.
Dat is het voordeel van de huidige moederborden.Daar ben je geen software bij nodig.

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Maar daar kan ik nergens de CPU_opt fan veranderen of wel?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Op veel moederborden, en ook de Asus varianten, is de CPU_OPT inderdaad bedoeld voor het aansluiten van een pomp voor waterkoeling. Deze is zowel in software (AI Suite 3) als in je bios niet te reguleren en zal altijd op 100% vermogen staan; het is voor een pomp niet goed als hij tot bijvoorbeeld 50% geknepen wordt. Valt de pomp dan helemaal niet te regelen? Jawel, maar niet door de CPU_OPT header z'n stroom toevoer te knijpen. AIO koelers als de NZXT X41/X61 en Corsair H110i GT kunnen vaak met hun eigen software het RPM van de pomp reguleren met bijv 'full speed' of 'silent mode' settings.

In Asus AI Suite 3 zit inderdaad de mogelijkheid om fans te reguleren via Voltage control; héél nuttig om er voor te zorgen dat 3-pin fans ook op variabele RPM kunnen draaien. Je wil namelijk niet dat deze fan op 100% loeit als je lekker op Tweakers rondneust :+

Maar om terug te komen op je vraag: je kan gewoon via je bios/software je CPU_FAN met een fan profiel instellen zonder dat je CPU_OPT (pomp) header hier onder lijdt. Hier hebben moederbord fabrikanten gelukkig goed over nagedacht!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Broodje_Aap schreef op zondag 31 januari 2016 @ 10:12:
[...]

Idle, 23-32 en load niet boven de 67.
Dat is toch netjes, waar maak je je dan zorgen over?

• stin00
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:16:
[...]

Dat is toch netjes, waar maak je je dan zorgen over?
Hij maakt zich (wellicht) terecht zorgen over het feit dat z'n pomp vermogen/RPM softwarematig is aangepast.
Dit komt niet ten goede van de pomp, deze moet altijd op 100% 'stroomvermogen'. Bij zelfs een kleine aanpassing hiervan kan de pomp al raar gaan doen en bijvoorbeeld gaan ratelen. Z'n temperaturen zijn inderdaad meer dan goed, dus alles is in orde :)

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
stin00 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:18:
[...]

Hij maakt zich (wellicht) terecht zorgen over het feit dat z'n pomp vermogen/RPM softwarematig is aangepast.
Dit komt niet ten goede van de pomp, deze moet altijd op 100% 'stroomvermogen'. Bij zelfs een kleine aanpassing hiervan kan de pomp al raar gaan doen en bijvoorbeeld gaan ratelen. Z'n temperaturen zijn inderdaad meer dan goed, dus alles is in orde :)
Dat is inderdaad waar ik me het meeste zorgen over maak, maar ik hoef dus niets te veranderen in de BIOS omdat CPU_opt altijd op max draait. En dan nog voor de zekerheid, wat is dan max rpm of verschilt dat ook nog?

• stin00
  • Niet online
Broodje_Aap schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:39:
[...]

Dat is inderdaad waar ik me het meeste zorgen over maak, maar ik hoef dus niets te veranderen in de BIOS omdat CPU_opt altijd op max draait. En dan nog voor de zekerheid, wat is dan max rpm of verschilt dat ook nog?
Je hoeft niets te veranderen in je BIOS omdat je CPU_OPT inderdaadl altijd op maximaal draait.
Jouw Silverstone AIO waterkoeler heeft een opgegeven RPM van 2500±200RPM dus rond de 2300-2700 RPM.

Je kan voor de zekerheid even Asus AI Suite 3 openen en rechtsonder kijken bij het kopje 'Fan' in het hoofdscherm van de software. Daar staat als het goed is op hoeveel RPM je CPU_OPT fanheader draait :)

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
stin00 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:46:
[...]

Je hoeft niets te veranderen in je BIOS omdat je CPU_OPT inderdaadl altijd op maximaal draait.
Jouw Silverstone AIO waterkoeler heeft een opgegeven RPM van 2500±200RPM dus rond de 2300-2700 RPM.

Je kan voor de zekerheid even Asus AI Suite 3 openen en rechtsonder kijken bij het kopje 'Fan' in het hoofdscherm van de software. Daar staat als het goed is op hoeveel RPM je CPU_OPT fanheader draait :)
CPU_opt draait op 1930-1950rpm dus dat is te laag?

want toen ik hem automatische liet instellen, ging het lampje van de waterkoelerpomp wel degelijk minder fel worden en zelfs helemaal uit, wat mij even liet schrikken en mij er bijna voor liet zorgen dat ik hem per direct stop liet zetten!

[ Voor 17% gewijzigd door Broodje_Aap op 31-01-2016 11:58 ]

Pagina: 1