Toon posts:

[Linux] Uninstall?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Installeren van software gaat lekker op linux. Deinstalleren niet echt. In rpm zit een uninstall functie die vrijwel altijd aangeeft dat het aangeven package niet geinstalleerd is. In slackware zit pkgtool, daar werkt deinstalleren wel. Maar wat te doen met zelf gecompileerde software? Die kan ik d'r alleen afkrijgen door overal naar gerelateerde bestanden te zoeken. Even de binary uit /usr/bin etc. Maar dat is onbegonnen werk omdat de bestanden over de hele hd verspreid zijn (windows heeft tenminste nog een beetje alles bij elkaar).

Zijn hier tools voor, of is er een make unstall oid?

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Tsja, als je het écht goed wilt doen, ga je voor debian. Daar kun je met 'dselect' of 'dpkg' echt alles verwijderen.

Hoe het met RPM's zit weet ik niet helemaal, maar onder Debian kune je van je zelf-geschreven software óók een package maken (.deb) die dan weer met bovengenoemde tools weg te tieven is.

Ik maak me sterk dat je onder RH niet óók je eigen RPM's kunt maken. Mits je dat goed doet, zou je ze normaal moeten kunnen weggooien...

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ja daar wordt ik dus ook een beetje moe van. maar goed als je de source nog hebt staan dan is een "make uninstall" meestal wel voldoende. Het lijkt me een goed plan als Linux een pakketonafhankelijke database ging bijhouden met geinstalleerde paketten...

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die debian packages zijn alleen een verschuiving van het probleem (sw tgz packages werken ook). Maar make uninstall werkt dus wel? (was namelijk een gok).

Hmm, tja ok

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:03

deadinspace

The what goes where now?

Spul wat je zelf compiled moet je sowieso eigenlijk in /usr/local/ zetten, dan kan het nooit in de war lopen met je package manager, en bovendien kun je dan makkelijk zelf geinstalleerde programma's weer verwijderen.

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Ik zat als newbie even mee te lezen ..... als je zelf compiled dan worden er toch ook zaken in je /usr/lib e.d. weggeschreven ? Hoe haal je dat dan allemaal weg ?
/usr/local is simpel, gewoon remove maar hoe zit het met de rest ?
Ben wel benieuwd ....

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op donderdag 21 juni 2001 15:37 schreef ProZa het volgende:
Ik zat als newbie even mee te lezen ..... als je zelf compiled dan worden er toch ook zaken in je /usr/lib e.d. weggeschreven ? Hoe haal je dat dan allemaal weg ?
daar heb je /usr/local/lib voor :)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
Beland het automatisch in /usr/local (nee dus :) ), is daar een standaard --paramater=voor ofzo?

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Op donderdag 21 juni 2001 15:42 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

daar heb je /usr/local/lib voor :)
Dus als ik het goed begrijp ....
Geef je een installatie dir op tijdens de installatie dan wordt alles in die dir weggeschreven ? en .lib in de /usr/local/lib ?

Wat als je installeerd in je /home/user ? Waar wordt dan alles weggeschreven ?

Ik heb natuurlijk al het een en ander geprobeerd als nieuwe linux gebruiker en ik zou het wel netjes vinden als ik geinstalleerde dingen ook weer netjes kon verwijderen zonder een zooi achter te laten.

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je hebt een programmaatje dat alle geïnstalleerde files in een tarball bijhoudt en zorgt dat je kan uninstallen.. Weet niet de naam..

Expanding the inexpandable

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

meestal volstaat ./configure --prefix=/usr/local/prognaam

en anders doe je eerst ./configure --help
Dan moet het zeker lukken

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Pagina: 1