Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99429

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met een laptop, het gaat om een Acer Aspire 7750G (Intel I7).
Deze laptop met een vrijwel frisse Windows 8.1 doet er enorm lang over om op te starten (gebruiksklaar na ~2min). Ook heb ik last van een soort strepen die door het beeldscherm verschijnen tijdens het scrollen op een internet pagina.

Ik wil sowieso een SSD gaan plaatsen in deze laptop en upgraden (fresh install) naar Windows10. Nu zat ik te kijken of ik het geheugen nog kon upgraden maar dat gaat in principe niet omdat er maar 2 slots van 4GB max zijn, deze zijn alle2 voorzien van een 4GB module maar de vorige eigenaar heeft er 2 verschillende in gestopt (zie afbeelding)

Nu mijn vraag, kunnen mijn storingen komen door deze verschillende modules? Kan ik eventueel de Kingston hergebruiken met één nieuwe module met dezelfde specificaties er bij? Of moet ik gewoon 2 dezelfde gaan kopen?

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1444/24344799709_a19ebd54fe_n.jpg

Alvast bedankt!

Johan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:38
strepen op beeldscherm klinkt eerder een slechte videokaart.Verschillende soorten ram is 9 van de 10x geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-07 13:28
Verschillen in ram maakt niet uit. De snelheid wel. Het ram past zich altijd aan naar de minst snelle. Maar die mist snelle is waarschijnlijk al snel genoeg voor jou. Ik zou gewoon inderdaad die SSD gaan plaatsen. Wat hhoekstra ook al zij over de strepen is waarschijnlijk je videokaart.
Je zegt dat je je Windows opnieuw hebt geïnstalleerd. Heb je wel gekeken naar je drivers? Misschien beschik je nu gewoon nog niet over de juiste drivers voor jou systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Sneller ram merk je niks van, meer dan 8GB eigenlijk ook niet. De SSD zal je laptop veel sneller maken in gebruik en met starten. De strepen kan videokaart zijn (als deze laptop niet alleen de integraded chip gebruikt), maar ook het scherm of connector/kabel van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké dan laat ik de RAM maar voor wat het is!

Ik heb toevallig net nog met Catalyst een update gedaan, echter gaf dat ook al problemen ("kan het softwarepakket niet installeren").

Ik hoop dat het gewoon aan Windows en/of de drivers ligt, snel de SSD maar bestellen dan en kijken of het dan opgelost is. De strepen komen zowel voor op het laptop beeldscherm evenals een extern scherm.

Het is overigens een "Radeon HD6650M", zit dit geïntegreerd op het moederbord of is dit te vervangen mocht dat het probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-07 17:03
strepen: drivers voor gpu er niet (een reboot doet het soms zelfs al)
over het opstarten is het zo dat je heel lang moet wachten voordat het windows logo komt of is het juist lang wachten als dat er al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
De videokaart drivers moet je downloaden bij Acer, niet AMD. In jouw geval staan die dus hier: http://www.acer.com/ac/nl/BE/content/drivers. De videokaart is overigens vast gesoldeerd op het moederbord, dus niet te vervangen.

Qua opstarttijd zal een SSD je waarschijnlijk veel helpen, maar mcelius5 stelt wel terecht de vraag of die opstarttijd volledig te wijten is aan het laden van Windows, of dat je POST ook heel langzaam doorlopen wordt. Je zegt ook een vrij kale Windows 8 te hebben, maar dat zegt nog steeds niet zoveel over welke services er mee opstarten, in Windows 8 kun je die vrij eenvoudig zien vanuit het taakbeheer.

Geheugen vervangen gaat volgens mij niet nodig zijn. Moest er een probleem zijn, dan werd het geheugen niet herkend of werkte de laptop niet. Je zou wel eens CPU-Z kunnen installeren en een screenshot van de Memory en SPD tabbladen (met de gebruikte geheugen slots) met ons delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het opstarten is na het Windows8 Logo, ook als je eenmaal ingelogd bent duurt het lang voordat je Windows kunt gebruiken. (ik heb zo veel mogelijk auto-opstart items uitgezet nu en tevens nog even CCleaner gedraait, lijkt wel wat verbeterd, echter zijn de strepen nog niet weg! Ik zal de drivers bij deze installatie even bij Acer zelf weghalen (bedankt voor de tip!)

Ik heb de SSD inmiddels binnen, ga deze dit weekend even monteren en een frisse Windows 10 Pro er op zetten. Als er dan nog problemen zijn zal ik nog even een CPU-Z screenshot maken.

Ik hou jullie op de hoogte!
Pagina: 1