Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
Goede dag allen,

Dit zijn de specificaties van mijn computer:

Windows 10 Pro 64-bit
AMD Phenom II X4 945 3.0 ghz
8GB DDR3
ASUSTeK Computer INC. M4A88T-I DELUXE (AM3)
XFX 6870 (oud)
Sapphire 7950 (nieuw)
500 GB WD
Corsair 500W PSU

Ik heb vandaag een 7950 overgenomen om mijn oude computertje iets meer kracht te geven. Voordat ik dat deed heb ik op verschillende fora gecontroleerd of die 500W genoeg zou zijn. Ook heb ik via http://outervision.com/power-supply-calculator berekend hoeveel watt ik (standaard) gebruik met de 6870 (330) en met de 7950 (334).

Ondanks dat de 7950 een stuk langer is past die wel in mijn ITX-case.

Nadat ik de kaart had verwisseld en Windows had opgestart wilde ik de nieuwe drivers installeren. Helaas kwam het niet zover omdat het scherm op zwart beeld knalt na ongeveer 3 a 4 minuten.

Zou iemand mij aub kunnen adviseren wat ik kan/moet doen om dit te verhelpen? (Bios update misschien of toch de PSU veranderen?)

Alvast erg bedankt.

Groet,

Martijn

UPDATE met foto van de binnenkant (nog met de 6870)

http://imgur.com/yRh4K1L

[ Voor 7% gewijzigd door Silly Hollow op 30-01-2016 20:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Welke ITX case? En hoe zit het met de airflow? Een Phenom is een heethoofd en een 7950 is ook niet bepaald een kleinverbruiker. Een systeem met 7950 verbruikt ruim 70w meer dan een 6870 en de cpu wordt door de 7950 ook meer op de proef gesteld.

Exacte type van de voeding? Corsair heeft ook rommel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:53

rdejongjr

Gnome

Goede kans dat je de 7950 with boost hebt?

Deze kaarten zijn berucht door gebruik in mining rigs en vele uitval (40+%)
Vooral bij de stroomvoorziening willen ze nogal verkleuren van groen/blauw naar geel/bruin.

Ze vertonen tijdens het opstarten vaak nog wel beeld maar nadat de drivers geladen zijn gaat het op zwart (windows 10 detecteert/installeert vaak zelf al de drivers in de eerste minuten na opstarten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:01

Trygve

Redacteur
Heb je met DDU de drivers weggehaald voordat je de nieuwe kaart installeerde? Ja het is nog steeds AMD, maar toch zou ik de drivers weghalen en de nieuwste versie installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Wellicht kan je iets meer voltage geven op de PCI-E poort via het bios, kan in bepaalde gevallen helpen. Misschien is je voeding niet helemaal jofel meer, of gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
Jullie maken mij al blij met zoveel reacties :-)

Ik heb een BitFenix Prodigy Mini-ITX en de airflow is mijn inziens goed, helemaal gezien ik de zijkant nu de hele tijd open heb. Ik zal zo even en foto van de binnenkant maken. Qua voeding is het een Corsair CX500.

Het is inderdaad een 7950 met boost. Ik kan er natuurlijk niet over oordelen maar de beste man in kwestie (ook zijn PC opstelling) zag er niet zo uit dat hij zich bezig hield met minen... Maar goed, don't judge a book by it's cover natuurlijk ;-)

Tussentijdse update: Hij komt nu Windows zelfs niet meer in, zodra die door moet starten gaat het beeld op (definitief) zwart.

Ik heb de oude drivers niet weggehaald maar moet zeggen dat tijdens de installatie van de nieuwe drivers het beeld al op zwart ging. Vreemd dat hij eerst Windows wel doorstartte maar daar nu dus niet meer eens in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
Anoniem: 660294 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 19:58:
Welke ITX case? En hoe zit het met de airflow? Een Phenom is een heethoofd en een 7950 is ook niet bepaald een kleinverbruiker. Een systeem met 7950 verbruikt ruim 70w meer dan een 6870 en de cpu wordt door de 7950 ook meer op de proef gesteld.

Exacte type van de voeding? Corsair heeft ook rommel!
Nog even hier specifiek op reagerende: Ik zag een filmpje van iemand die Crysis 3 (dacht ik) speelde me dezelfde processor en videokaart (geen idee welke voeding natuurlijk) maar dat dan hitte gegenereerd wordt snap ik helemaal, maar toch niet tijdens een paar minuten windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

De koeling zal het dan niet aan liggen. De voeding lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk.

Bios reset, bios update. Kom je nog wel in het bios?

Lukt het opstarten van Windows in veilige modus wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 04:10
Dat het beeld op zwart gaat tijdens installatie is niet zo heel raar. Dat doet mijn r9 290 ook, en mijn oude 6950 ook. En mijn oude 4x00 series ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
Het moet driver gerelateerd zijn. Ik heb nu via de AMD-tool alles wat met hun drivers te maken heeft verwijderd en ik kom Windows in and so far so good... Ik ga nu oudere (15.11) drivers installeren, ben benieuwd of het dan ook goed gaat.

Dat het beeld zwart wordt tijdens de installatie ben ik inderdaad ook gewend, alleen na 10 minuten wachten vond ik het wel lang genoeg duren naar aanleiding van eerdere zwarte schermen te hebben gehad tijdens installaties met andere videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

Croga

The Unreasonable Man

Silly Hollow schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 22:01:
Het moet driver gerelateerd zijn. Ik heb nu via de AMD-tool alles wat met hun drivers te maken heeft verwijderd en ik kom Windows in and so far so good...
Dat zegt nog niet dat het driver gerelateerd is.... De driver maakt gebruik van alle onderdelen van de kaart; zonder driver niet.... Dus het installeren van de driver zou best kunnen zorgen dat defecte onderdelen van de kaart plots aangeroepen worden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
Goede morgen allen,

Vandaag er weer mee aan de slag. Gister 15.11, 15.12 en 16.1 geprobeerd. Nu (na alles verwijderd te hebben via de AMD clean install tool) 15.7 proberen. De verkoper heeft netjes aangegeven als alles niet lukt vanmiddag bij hemzelf de kaart goed te testen.

Keep you all posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 19:34
Ik zou ook DDU proberen ipv de amd clean tool. En dan op de volgende manier:
download en installeer DDU: reboot in safe mode
Uninstall alle AMD meuk
Reboot
Installeer meest recente drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
Ardjee schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:41:
Ik zou ook DDU proberen ipv de amd clean tool. En dan op de volgende manier:
download en installeer DDU: reboot in safe mode
Uninstall alle AMD meuk
Reboot
Installeer meest recente drivers.
Ik moet dit nu wel gaan doen want het heeft niet gewerkt. Ondanks dat ik de 15.7 drivers heb ingestalleerd en zit in nu gewoon in Windows te werken staat er bij de eigenschappen van mijn beeldscherm adapter:

Adapertype: Microsoft Basic Display adapter / AMD ATOMBIOS. Hij herkent de 7950 dus niet. Als ik bijvoorbeeld The Witness probeer te starten zegt de game (terecht) dat hij geen primary display kan vinden en start niet eens op.

De nieuwste moeten dan de 16.1 worden right?

[ Voor 3% gewijzigd door Silly Hollow op 31-01-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
Ik snap er echt niets meer van. DDU geinstalleerd, safe mode opgestart, alles weggehaald (terwijl DDU een paar keer zei dat hij drivers niet kon weghalen omdat ze in gebruik waren), opnieuw opgestart, 16.1 geinstalleerd, bij 16% ging hij opnieuw opstarten, ging naar Windows en weer opnieuw opstarten, nu moet ik een toetsenbordindeling kiezen... Lijkt wel het Windows installatiescherm. Ik kan niets kiezen want de muis en het keyboard werken niet.

Zucht...

Anyone? :-( Anders gaat 'ie vanmiddag terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
Hij blijft nu in een systeem herstel loop hangen waar ik een keyboard taal moet selecteren maar het keyboard en de muis werkt werken niet dus kan niets selecteren.

Zit vast! :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:01

Trygve

Redacteur
Oké ik heb nog één suggestie. Als het goed is heeft je nieuwe videokaart 2x een bios. Op de zijkant van de kaart zit een schuifje waarmee je kunt wisselen tussen deze 'bios-en'. Het kan zijn dat de bios waar ie nu op staat corrupt is of dat er mee is geklooid. Schakel dus ff naar de andere bios als de pc uitstaat en probeer het installeren van de nieuwste driver opnieuw (evt voorafgaand met DDU alles nog een keer weghalen).

En is de bios van je moederbord ook bijgewerkt naar de meest recente versie?

[ Voor 8% gewijzigd door Trygve op 31-01-2016 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
r100 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:59:
Oké ik heb nog één suggestie. Als het goed is heeft je nieuwe videokaart 2x een bios. Op de zijkant van de kaart zit een schuifje waarmee je kunt wisselen tussen deze 'bios-en'. Het kan zijn dat de bios waar ie nu op staat corrupt is of dat er mee is geklooid. Schakel dus ff naar de andere bios als de pc uitstaat en probeer het installeren van de nieuwste driver opnieuw (evt voorafgaand met DDU alles nog een keer weghalen).

En is de bios van je moederbord ook bijgewerkt naar de meest recente versie?
Ik ga het proberen, ben benieuwd of dit dan wel ervoor zorgt dat ik voorbij het Windows systeem herstel punt kom want zoals het er nu uitziet kan ik helemaal niets.

De laatste versie van het moedeeboard staat erop volgens de ASUS-updater. Al is het wel een hele oude uit 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silly Hollow
No luck, niets, nada. Dat wordt Windows er opnieuw opzetten... Gotta love this (not)
Pagina: 1