Van ESXi naar FreeNAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PieterZ
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-05 14:56
Beste tweakers,

Op een thuisserver heb ik de virtualisatie software ESXi draaien. Echter draait er tegenwoordig slechts 1 virtuele machine op met een omvang van ~2TB. Nu wil ik vanwege het gemak overstappen naar FreeNAS alleen heb ik geen idee hoe ik de bestanden kan behouden. Alles zit namelijk in een .vmdk bestand opgeslagen en wil dat juist in 'normale omstandigheden' op de harde schijf zodat FreeNAS er mee kan omgaan.

Ik beschik over een WD Red van 3TB en een SSD van 60GB.

Hebben jullie tips hoe ik dit moet overzetten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Kopieer alles uit de VM.
Installeer FreeNAS.
Kopieer de data naar je nieuwe FreeNAS servertje.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mogelijk dat Freenas (ooit FreeNAS geprobeerd, niet veel mee gedaan) met wat tweaken VMDK bestanden kan lezen?
Dan zou je Freenas kunnen installeren en vanuit Freenas de VMDK mounten en de inhoud over kunnen kopieren. Anders moet je de data eerst vanuit je VM naar een externe (of interne) disk van +2TB kopieren (die je dan zou moeten kopen...) en dan na Freenas installatie weer terug, beetje zonde om daar zo'n 100 euro aan uit te geven :/

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
ESXi maakt gebruik van een VMFS bestandsysteem. Dat gaat FreeNAS niet snappen. Daarnaast past 2TB aan data niet twee keer op een 3TB schijf dus het is vette pech voor de kabouters. Er moet een extra data unit komen om de data tijdelijk op te slaan. (kopen, lenen of 5 OneDrive accounts ofzo)

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 20:45
Als je *echt* geen 3TB disk ergens kan lenen (er zijn vast wel wat mensen in je omgeving met een externe schijf van 4TB ofzo). Kan je inderdaad overwegen om wat online accounts te verzamelen om tijdelijk wat data op te zetten.

Zo heb ik een TransIP STACK account van 1TB, en die is gratis.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PieterZ
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-05 14:56
Thanks voor de info, dat is balen dan dat FreeNAS daar niet mee overweg kan.
Uploaden gaat erg lang duren met 12mbit van Ziggo, dus dat wordt ergens lenen of nieuwe kopen.
Pagina: 1