Simpel en goedkoop systeempje voor grootouders

Pagina: 1
Acties:

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Beste dames en heren,

Ik ben gevraagd om voor de grootouders van mijn vriendin een nieuwe computer te regelen. Momenteel hebben ze een oude desktop met een Celeron D 3.2 GHz, ik vermoed een D 352. Ze zijn niet zo veeleisend, maar dit systeem is niet meer vooruit te branden. Ik heb er nog aan gedacht om een SSD toe te voegen, maar sinds het CPU-gebruik met 2 tabbladen (Edge) en taakbeheer open op 99% hing, denk ik niet dat dit de oplossing is.

Ik heb al wat in gedachten, zie daarvoor het wenslijstje hieronder.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Niet zo heel veel: Een beetje browsen (weer, nieuws), wat spelletjes (Patience, Mahjong), Skype en misschien eens wat foto's bekijken. Het zou mooi zijn als het systeem het met dit gebruik een jaar of 3 vol zou houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een absoluut maximum is er niet, maar minder is altijd beter. Ik denk dat een bedrag van €250 voor het systeem zelf, dus zonder software en eventuele randapparatuur, te doen moet zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker. Ze hebben niet zo heel lang geleden nog een pricewatch: Samsung Syncmaster S23A550H Zwart gekocht. Ook een muis, toetsenbord en webcam zijn al aanwezig.

Verder heb ik gisteren voor een erg zacht prijsje (€55) een pricewatch: Crucial BX200 240GB besteld om in hun nieuwe systeem te plaatsen. Dit kan echter nog veranderd worden, die SSD kan ik desnoods ook ergens anders voor gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel zit ik hier een te denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-BXCEH-3205€ 149,-€ 149,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 17,95€ 17,95
1Crucial BX200 240GB€ 55,91€ 55,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 222,86

Hierbij heb ik bewust de Brix verkozen boven de instap NUC's met Braswell of Bay Trail quad cores. De Brix heeft weliswaar maar 2 cores, maar deze zouden per stuk behoorlijk wat sneller moeten zijn. Naar mijn idee heeft de hierboven beschreven workload hier meer baat bij.

Ook heb ik één enkel reepje geheugen gekozen omdat dit goedkoper was, ik verwacht niet dat een uitbreiding naar 8GB snel nodig zal zijn. Voor zover ik begreep heeft dual channel alleen nut bij toepassingen die de iGPU zwaar belasten, maar met bovenstaande bezigheden is dat denk ik niet aan de orde.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb ik een systeem wat zo goed als (of helemaal) kant en klaar is. Het liefst lopen ze gewoon naar de MediaMarkt en kopen ze daar de eerste de beste PC die ze aangesmeerd wordt, dus ze vinden het zo al spannend genoeg :+ Ik snap dat er voor het geld van zo'n barebone ook een systeem op basis van een Celeron G1840 o.i.d. samengesteld kan worden, maar liever niet dus. Verder denk ik niet dat ze de extra prestaties nodig hebben en spreekt de formfactor van bovenstaand systeem ze best aan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd of bovenstaand systeem volgens jullie inzichten geschikt zal zijn voor de genoemde taken.

Zelf heb ik wel ervaring met een soortgelijke processor (Celeron 2955U), maar alleen onder Chrome OS. Ik vermoed dat de prestaties onder windows 10 ook meer dan voldoende zullen zijn, maar misschien hebben jullie daar andere inzichten over.

Verder zijn suggesties over andere barebones of complete systemen ook welkom.

Alvast hartelijk bedankt aan degenen die de moeite hebben genomen om dit te lezen en eventueel hun inzichten te delen :)

[ Voor 3% gewijzigd door LukasW op 30-01-2016 18:08 ]

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
Heb zelf geen ervaring met nuc/brixen maar je hebt je verhaal wel goed onderbouwd volgens mij.
Prima keus zo

Al aan windows gedacht?

[ Voor 11% gewijzigd door TweakerXs op 30-01-2016 18:39 ]

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
TweakerXs schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 18:39:
Heb zelf geen ervaring met nuc/brixen maar je hebt je verhaal wel goed onderbouwd volgens mij.
Prima keus zo

Al aan windows gedacht?
Bedankt voor de feedback!

Windows ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb vernomen dat ze nog een kopie van windows 7 hebben liggen, maar vermoed zo dat dit geen legale of ongebruikte versie is. Waarschijnlijk zal er dus nog een kopie van windows 7/8.1/10 bij moeten. Ten tijde van het bestellen zal ik kijken welke op dat moment het goedkoopst is, uiteindelijk zijn de oudere versies toch ook gratis te upgraden naar W10.