windows 10 education wil niet installeren op samsung ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOSSaap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-10-2024
Mijn vraag
windows 10 education wil niet installeren op mijn samsung evo 250gb ssd. ik heb gisteren mijn pc in elkaar gezet (alles werkt) maar windows installeren wil dus niet. als ik de tool gebruik die bij mijn coede kwam, en ik de schijf moet selecteren waar ik windows op wil installeren dan geeft hij deze foutmelding:
"Kan windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MRB-partitietabel. Op EFI-systemen kunt u Windows alleen op GPT-schijven installeren

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb dus windows 10 education gebruikt, met de bijbehorende tool.
dit is mijn complete build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 189,95€ 189,95
1Gigabyte GA-H110M-S2HP€ 67,95€ 67,95
1Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD€ 336,-€ 336,-
1NZXT S340 Zwart€ 62,95€ 62,95
1Noctua NA-SYC1 4-Pin Y-SPlit Cable (set van 2)€ 3,95€ 3,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 42,95€ 42,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 841,16

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het aan iemand gevraagd die er verstand van heeft, deze heeft de ssd al geformatteerd, maar zonder resultaat. hij heeft gegeken of de schijf leeg was op een andere computer waar al windows op zat, en op die computer de ssd naar NTFS gezet, maar ook dit zonder resultaat.
Ik heb geen idee wat het probleem is heeft iemand een idee??

Beste antwoord (via BOSSaap op 30-01-2016 17:34)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

BOSSaap schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:19:
oke ik wil dus even proberen om de MBT disk om te zetten naar GPT, maar bij de link die gegeven wordt staat dit:
Right-click the MBR disk that you want to change into a GPT disk, and then click Convert to GPT Disk."
als ik rechtermuisklik op de MBT disk die GPT disk moet worden, dan komt er geen optie converteer naar GPT te staan. Moet ik om dit te doen eerst een programma downloaden?
Ik heb helaas hier niet zo veel verstand van 8)7 dus sorry als ik domme vragen stel.
Nee, er wordt gerefereerd naar schijfbeheer van Windows.
Die methode kan je gebruiken als je de SSD met een USB adapter aan een andere PC hangt, waar Windows al op staat.

In jouw geval stop je gewoon je Windows CD/USB stick in je PC.
Die laat je starten en dan krijg je de vraag of je wil installeren of dat je herstel wil uitvoeren.
Je kiest voor herstel en dan heb je een aantal tegels in beeld, waar je kan kiezen voor de optie Commando prompt.

Als je die kiest krijg je een zwart tekst scherm te zien.
Daar gebruik je de tweede methode van de link die ik gaf.

Edit: dus onder het kopje 'To change a master boot record disk into a GUID partition table disk using a command line'
Stap 1 kan je negeren, dus je begint meteen bij stap 2.

Edit2: Je kan ook Shift+F10 indrukken bij de hardeschijf keuze (waar je je foutmelding te zien krijgt) om de commandprompt te krijgen.
Zie ook deze video:
Dennism schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:13:
[...]

Ok methode heb ik inderdaad niet genoemd mijn fout, maar je kan er wel vanuit gaan daar we hier op Tweakers zitten dat er met "Zoals deze ook uit de doos af fabriek komt" er een niet ge-initialiseerde schijf bedoeld wordt.

Maar laten we er verder niet al te diep op in gaan, het is duidelijk dat we allebei hetzelfde bedoelen, maar ieder een andere methode hebben om tot dat doel te komen waar TS verder mee moet kunnen. Dus of wel converteren via Diskpart of schoonmaken met Diskpart via het Clean commando.
Het is je vergeven ;)
Helaas is het hier op GoT niet vanzelfspreken dat iedereen in-depth kennis heeft van deze zaken.
Maargoed, we doelen inderaad uiteindelijk op hetzelfde. Clean of Convert werkt beide. :)

[ Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 30-01-2016 16:37 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Je moet de SSD omzetten naar GPT. Precies wat er gezegd wordt.

https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc725671.aspx

De tweede methode, de commandline versie, moet je ook kunnen doen vanuit de Recovery functie op de WIndows 10 CD. Als het goed is kan je daar vandaan gewoon een commandprompt openen en Diskpart gebruiken.
Voor het geval je ff geen andere PC bij de hand hebt om de conversie te doen.

[ Voor 53% gewijzigd door McKaamos op 30-01-2016 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 05:44
Ik zou alle partities van de schijf verwijderen (vergeet ook de hidden partities niet) en dan op een volledig ongepartioneerde schijf de installatie opnieuw starten. Kans is groot dat degene die er verstand van heeft MBR partities heeft gemaakt ipv GPT partities. Als je de schijf volledig leeg (zoals deze ook uit de doos af fabriek komt) en je boot vanaf een UEFI voorbereide USB stick dan zal Windows zelf de juiste partities aanmaken tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dennism schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:46:
Ik zou alle partities van de schijf verwijderen (vergeet ook de hidden partities niet) en dan op een volledig ongepartioneerde schijf de installatie opnieuw starten. Kans is groot dat degene die er verstand van heeft MBR partities heeft gemaakt ipv GPT partities. Als je de schijf volledig leeg (zoals deze ook uit de doos af fabriek komt) en je boot vanaf een UEFI voorbereide USB stick dan zal Windows zelf de juiste partities aanmaken tijdens de installatie.
Partities verwijderen zet de schijf niet om naar GPT.
De partities zijn zelf niet GPT, maar de disk indeling is GPT.
Dat ligt nog onder de partitionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOSSaap
hoe moet ik deze partities dan verwijderen, er staat dat de er niks te verwijderen is, dat de hele schijf leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
McKaamos schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:48:
[...]

Partities verwijderen zet de schijf niet om naar GPT.
De partities zijn zelf niet GPT, maar de disk indeling is GPT.
Dat ligt nog onder de partitionering.
Als je alles verwijderd en de disk dus leeg maakt zoals de disk uit de fabriek komt, heb je geen MBR of GPT indeling meer, maar kan je weer kiezen welke indeling je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dennism schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:50:
[...]

Als je alles verwijderd en de disk dus leeg maakt zoals de disk uit de fabriek komt, heb je geen MBR of GPT indeling meer, maar kan je weer kiezen welke indeling je wil.
Niet dus.
Partities verwijderen, zoals jij zegt, maakt de schijf niet 100% leeg.
Hij lijkt wel leeg op gebruikersniveau, maar is dat dus niet.

Als je terug wil naar af-fabriek-status, zal je met een tool als DBAN of Killdisk een volledige zero-write moeten doen.
Maja, dat is vrij onzinnig om te doen en kost een hoop tijd.

Gewoon Windows CD booten, Recovery openen en dan op de Commandprompt met Diskpart omzetten naar GPT.
Dat is in een paar minuutjes gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
McKaamos schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:52:
[...]

Niet dus.
Partities verwijderen, zoals jij zegt, maakt de schijf niet 100% leeg.
Hij lijkt wel leeg op gebruikersniveau, maar is dat dus niet.

Als je terug wil naar af-fabriek-status, zal je met een tool als DBAN of Killdisk een volledige zero-write moeten doen.
Maja, dat is vrij onzinnig om te doen en kost een hoop tijd.

Gewoon Windows CD booten, Recovery openen en dan op de Commandprompt met Diskpart omzetten naar GPT.
Dat is in een paar minuutjes gebeurd.
Je leest niet wat ik zeg, in ieder van mijn posts heb ik het over leeg maken naar af fabriek (niet helemaal af fabriek als je het 100% eerlijk bekijkt, want diskpart clean doen geen zero write) niet enkel de partities verwijderen.

Ik zie niet in waarom Diskpart clean zolang moet duren, is zelfs aangewezen methode zoals veel SSD fabrikanten aanraden wanneer je wil wisselen tussen MBR en GPT. kost je een paar seconden......

Disk part: Clean All / DBAN e.d. is een ander verhaal en kost je wel een uurtje oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 30-01-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOSSaap
ik heb alleen geen windows cd. ik heb een code gekregen, waarmee ik de tool kon gebruiken om windows te installeren https://www.microsoft.com...nload/vlacademicwindows10 deze tool dus.
Ik heb alleen net ontdekt dat er 25 mb gebruikt wordt op het system reserved deel van de ssd
misschien staat hier iets op wat niet goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BOSSaap schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:00:
ik heb alleen geen windows cd. ik heb een code gekregen, waarmee ik de tool kon gebruiken om windows te installeren https://www.microsoft.com...nload/vlacademicwindows10 deze tool dus.
Ik heb alleen net ontdekt dat er 25 mb gebruikt wordt op het system reserved deel van de ssd
Die tool maakt juist een dvd of USB aan. Dat is dus je installatiemedium. En dan zoals hierboven al wordt aangegeven, de disk met diskpart omzetten naar GPT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je er met de installatie niet komt (gewoon installatie afbreken zodat je in de command line terecht komt, erg eenvoudig, maar ok)

Dan kan je gparted pakken en de mbr als ms-dos inrichten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
BOSSaap schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:00:
Ja, dat moet je of omzetten naar GPT zoasl McKaamos zegt, of verwijderen zoals je kan doen met mijn methode, waarna je de disk opnieuw kan laten initialiseren tijdens de Windows Install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOSSaap
oke ik ga even kijken of ik het kan verwijderen, bedankt alvast voor de snelle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dennism schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:59:
[...]

Je leest niet wat ik zeg, in ieder van mijn posts heb ik het over leeg maken naar af fabriek niet enkel de partities verwijderen.

Ik zie niet in waarom Diskpart clean zolang moet duren, is zelfs aangewezen methode zoals veel SSD fabrikanten aanraden wanneer je wil wisselen tussen MBR en GPT. kost je een paar seconden......

Disk part: Clean All / DBAN e.d. is een ander verhaal en kost je wel een uurtje oid.
Ik lees zeer zeker wat je zegt.
Even terug naar het betreffende bericht:
Partities verwijderen, ook hidden partities indien die aanwezig zijn.
De schijf is dan inderdaad niet gepartitioneerd, echter niet leeg.

Waar staat hier dat de TS terug moet gaan naar af-fabriek? Het enige waar je naar refereert is hoe de schijf uit de fabriek kwam, maar niet naar dat de TS actie dient te ondernemen om daar naar terug te keren, noch vemeld je een methode om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een ongeinitialiseerde schijf zal de setup initialiseren.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
McKaamos schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:06:
[...]

Ik lees zeer zeker wat je zegt.
Even terug naar het betreffende bericht:

[...]

Partities verwijderen, ook hidden partities indien die aanwezig zijn.
De schijf is dan inderdaad niet gepartitioneerd, echter niet leeg.

Waar staat hier dat de TS terug moet gaan naar af-fabriek? Het enige waar je naar refereert is hoe de schijf uit de fabriek kwam, maar niet naar dat de TS actie dient te ondernemen om daar naar terug te keren, noch vemeld je een methode om dat te doen.
Ok methode heb ik inderdaad niet genoemd mijn fout, maar je kan er wel vanuit gaan daar we hier op Tweakers zitten dat er met "Zoals deze ook uit de doos af fabriek komt" er een niet ge-initialiseerde schijf bedoeld wordt.

Maar laten we er verder niet al te diep op in gaan, het is duidelijk dat we allebei hetzelfde bedoelen, maar ieder een andere methode hebben om tot dat doel te komen waar TS verder mee moet kunnen. Dus of wel converteren via Diskpart of schoonmaken met Diskpart via het Clean commando.

[ Voor 35% gewijzigd door Dennism op 30-01-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOSSaap
oke ik wil dus even proberen om de MBT disk om te zetten naar GPT, maar bij de link die gegeven wordt staat dit:
Right-click the MBR disk that you want to change into a GPT disk, and then click Convert to GPT Disk."
als ik rechtermuisklik op de MBT disk die GPT disk moet worden, dan komt er geen optie converteer naar GPT te staan. Moet ik om dit te doen eerst een programma downloaden?
Ik heb helaas hier niet zo veel verstand van 8)7 dus sorry als ik domme vragen stel.

[ Voor 9% gewijzigd door BOSSaap op 30-01-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Als je de pc opstart met de usb erin en dan op F12 drukt.
Dan krijg je een keuze menu.
Wat zijn de keuzes die je krijgt

44

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

BOSSaap schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:19:
Nee, er wordt gerefereerd naar schijfbeheer van Windows.
Die methode kan je gebruiken als je de SSD met een USB adapter aan een andere PC hangt, waar Windows al op staat.

In jouw geval stop je gewoon je Windows CD/USB stick in je PC.
Die laat je starten en dan krijg je de vraag of je wil installeren of dat je herstel wil uitvoeren.
Je kiest voor herstel en dan heb je een aantal tegels in beeld, waar je kan kiezen voor de optie Commando prompt.

Als je die kiest krijg je een zwart tekst scherm te zien.
Daar gebruik je de tweede methode van de link die ik gaf.

Edit: dus onder het kopje 'To change a master boot record disk into a GUID partition table disk using a command line'
Stap 1 kan je negeren, dus je begint meteen bij stap 2.

Edit2: Je kan ook Shift+F10 indrukken bij de hardeschijf keuze (waar je je foutmelding te zien krijgt) om de commandprompt te krijgen.
Zie ook deze video:
Dennism schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:13:
[...]

Het is je vergeven ;)
Helaas is het hier op GoT niet vanzelfspreken dat iedereen in-depth kennis heeft van deze zaken.
Maargoed, we doelen inderaad uiteindelijk op hetzelfde. Clean of Convert werkt beide. :)

[ Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 30-01-2016 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOSSaap
Super bedankt, Dit is heel duidelijk! Ik ga het proberen samen met de man die er verstand van heeft en dan laat ik je wel weten of het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOSSaap
Het is gelukt, alleen zit ik nu weer met een ander probleem. Als ik mijn koptelefoon en/of speakers aan de achterkant van de computer aansluit, dan krijg ik geen geluid. als ik het via de voorkant of mijn monitor(via HDMI dus) doe dan krijg ik wel gewoon geluid. iemand een idee wat hier het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Volume mixer van Windows openen. Die denkt dat de audio via HDMI moet omdat je een audio-capable HDMI scherm gebruikt.

Rechter muisknop op het speaker icoontje bij de klok, Volume Mixer openen.
Dan linker kolom, onder het icon van het audio apparaat, staat een dropdown menu waar je het gewenste audio-out apparaat kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOSSaap
Als ik dan dus de realtiek audio kies, dan komt er nog steeds geen geluid. Maar ik kon ook al geen geluid krijgen bij BioShock en daar gaven ze op de steamforums aan dat ik stereomix moest aanzetten. Dus dat ga ik dan denk ik maar eerst proberen.
Pagina: 1