Power over Ethernet stekker past niet in WiFi AP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 13:40
Ik heb een extra WiFi AP welke ik dmv. Power over Ethernet over U/UTP (Cat5e) van voeding wil voorzien.

Ik heb een eenvoudige PoE injector setje gekocht, welke 2.1x5.5 mm DC aansluitingen heeft:

Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1169831-0/poe-injector-en-splitter-set-max-kabellengte-30-meter.jpg

Aansluiting van de bij de WiFi AP meegeleverde voeding in de meterkast: geen probleem.

Aansluiting vanaf de PoE set naar het WiFi AP: voedings stekker past niet!
- de buitenkant van de DC stekkers (meegeleverde voeding en PoE set) zijn exact even groot
- de binnenkant van de DC stekker van de PoE set is net iets kleiner, waardoor dit niet over het pinnentje in het WiFi AP past

Ik dacht dat dit soort aansluitingen universeel waren, is dat niet zo?
Zijn er verloopstekkers of iets dergelijks om dit soort problemen op te lossen? Of heb ik pech met deze PoE set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:56
Dit heeft niets met PoE te maken maar enkel met het formaat DC stekker op je AP. Je kunt zelf een passend stekkertje op de kabel solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Okee, maar hoe weet ik wat het juiste formaat is?
Op de specs van de AP zie ik dit niet aangegeven, is dit trial and error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

QuarK schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:05:
Okee, maar hoe weet ik wat het juiste formaat is?
Op de specs van de AP zie ik dit niet aangegeven, is dit trial and error?
Correct.
Probeer anders eens wat andere stekkers die je in huis hebt.
Dan kan je gewoon even meten wat de diameter is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Ok.

Ik heb de originele voeding natuurlijk, die lijkt exact dezelfde buitendiameter te hebben.

- de PoE set heeft een 2.1x5.5 mm aansluiting.
- buitendiameter lijkt exact hetzelfde

Als ik kijk wat er te koop is aan DC stekkers lijkt dit een goede kandidaat:
- 2.5x5.5 mm (een iets grotere binnendiameter dus)

Ik kan helaas niet exact halve millimeters meten, dus zal wel verschillende maten kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Als het Wifi AP zelf PoE ondersteunt, heb je helemaal geen extra stekkertje nodig. Dan gaat aan die kant de RJ45 gewoon rechtstreeks in de ethernet poort en krijgt 'ie daar z'n voeding van.(en ja, ik heb ook APs gezien die PoE ondersteunen maar tegelijk een DC aansluiting hebben voor een losse voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Goed punt, net even gecheckt. Helaas, de AP gaat niet aan.
De specs noemen ook niet dat PoE supported is, klopt dus wel.
( dit AP trouwens: https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/ )

Ik ben nu op zoek naar soldeerloze alternatieven, een verloopje bijv.
Any ideas?

Het blijft opmerkelijk dat de DC adapter wel goed past op de female kant van de PoE set.
Ik zou verwachten dat die daar dan ook niet zou passen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dit PoE verloopje verzorgd geen echte PoE. Omdat ethernet maar 4 aders nodig heeft blijven er 4 over om er andere zaken mee te doen. Echte PoE adapters zijn een poepje duurder....

Je zoekt dus zoiets:
http://www.onlinekabelsho...PHdodHu0coCFRBsGwodl5EPVw

[ Voor 28% gewijzigd door memphis op 30-01-2016 16:36 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

memphis schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:35:
Dit PoE verloopje verzorgd geen echte PoE. Omdat ethernet maar 4 aders nodig heeft blijven er 4 over om er andere zaken mee te doen. Echte PoE adapters zijn een poepje duurder....
Wat is volgens jou dan 'echte PoE'? De PoE-standaard (onderdeel van IEEE 802.3) biedt ruimte aan meerdere implementaties. Het gebruik van 2 van de 4 paren puur voor voeding (waardoor je een 10/100Mbit connectie over houdt) is één van de in de standaard geboden mogelijkheden.
Ja er zijn ook PoE injectors die inderdaad duurder zijn en met PoE tegelijkertijd alle 4 aderparen beschikbaar houden voor data, maar dat lijkt me overkill voor deze situatie.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Idd voeding over actieve signaallijnen....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dat accesspoint is gewoon een modern accesspoint. Actieve PoE dus. Injector kost een tientje ofzo.
Passieve PoE (dat spul in de TS) zal je AP opblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:53

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een echte POE set zet ongeveer 48 Volt op de ethernetkabel en verlaagt dit naar de benodigde spanning bij het apparaat dat de stroom gebruikt. Dit is nodig omdat bij lage spanning het verlies in de kabel te groot is.
Een passief POE setje, zoals getoond op de foto, doet dit anders: dit zet gewoon de spanning van van de standaard voeding (bijvoorbeeld 12 Volt) onbeveiligd op de Ethernetkabel en het andere kabeltje geeft de spanning van de ethernetkabel onbeveiligd door aan het aangesloten apparaat. Het is dus alleen geschikt voor een kort stuk kabel en je wilt dit absoluut niet aansluiten op een systeem met echte POE.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Ok, er zijn dus 2 soorten PoE:
  • Passief: gebruik van de 4 niet-gebruikte aders om spanning op te zetten.
    Apparatuur (AP) merkt hier niets van, wordt door het injectorsetje weer opgevangen
  • Actief: spanning over de 8? aders, apparatuur moet dit expliciet ondersteunen anders gaat apparatuur kapot.
Ik wist voorheen niet beter en heb dus gewoon een simpele passieve set gekocht.
Aangezien ik deze al heb ga ik deze ook gebruiken, ook al heb ik een verloopje nodig.

Ik heb deze idd net besteld, dus hopelijk werkt het verloopje:
http://www.onlinekabelsho...PHdodHu0coCFRBsGwodl5EPVw

Volgende keer ga ik denk ik gewoon voor een actief setje als de apparatuur het ondersteund, uiteindelijk een stuk gemakkelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door QuarK op 04-02-2016 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

QuarK schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:37:
Ok, er zijn dus 2 soorten PoE:
  • Passief: gebruik van de 4 niet-gebruikte aders om spanning op te zetten.
    Apparatuur (AP) merkt hier niets van, wordt door het injectorsetje weer opgevangen
  • Actief: spanning over de 8? aders, apparatuur moet dit expliciet ondersteunen anders gaat apparatuur kapot.
Klopt min of meer, je hebt inderdaad de "cheape" oplossing waarbij er 4 data-aders doorgegeven worden, en de andere 4 onder stroom gezet worden, dit was "de" oplossing voordat dr een daadwerkelijke standaard bestond.

Daarna kreeg je inderdaad standaarden, IEEE 802.3af doet in principe hetzelfde als de "domme" versie, 4 aders voor data, 4 voor stroom, maar gebruikt wel een communicatie-protocol (weerstand geloof ik) om aan te geven dát het PoE is, vóór er daadwerkelijk stroom op gezet wordt. Soms kom ik ook 802.3af afpparaten tegen die gewoon aan een "domme" voeding hangen, want dat werkt ook en is goedkoper.

Vervolgens is dr een nieuwere standaard, PoE+ ofwel IEEE 802.3a, waarbij de stroom en data over dezelfde aders gaan, en het toegestande vermogen verhoogd is. In principe heb je dus dan aan 4 aders genoeg (of 8 waarbij je alle 8 voor data gebruikt).
Apparaten mogen (volgens de standaard per 2009) niet alle 8 de aders gebruiken voor stroom, maar een switch die z'n stroom van het ene setje trekt en de stroom van de andere set doorgeeft naar het AP wat dr aan zit kan dan weer wel. :)

[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 04-02-2016 14:18 ]

Pagina: 1