.VMDK file verdwenen na "CMD-R" actie op OSX machine?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Als verse OSX gebruiker: Ik ben sinds ongeveer een week, na ± 25 Jaar MS Only, de trotse én zeer contente eigenaar van een MBP 13,3 i7 Retina met 512GB SSD en 16GB RAM. Nou is zo'n apparaat eigenlijk ook gewoon een laptopje en heb ik er de eerste week ook gewoon een beetje mee gespeeld.....

Vanmiddag dacht ik "even" de CMD-R optie tijdens het booten uit te moeten proberen en OSX daarmee weer terug te kunnen zetten naar alle defaults zónder dat daar persoonlijke files mee zouden verdwijnen. CMD - R actie is geslaagd, en alles leek redelijk op orde te zijn doordat alle programma's welke ik wenste te behouden nog gewoon aanwezig waren. Opstarten van VM-Ware Fusion Pro gaf helaas een foutmelding: "File Not Found"......

VM-Ware fusion Pro zélf was inclusief licentie gewoon volledig aanwezig als programma, de VMDK met een Windows 10 Pro installatie welke er mee aangemaakt is is echter "ins blaue hinein" verdwenen en als ik het disk management van m'n MBP moet geloven dan is dat ook een correcte conclusie, van de 512GB is maar een slordige 20GB in gebruik :+

M'n vraag: Heb ik een verkeerde aanname gemaakt doordat ik, ná wat vluchtig leeswerk, er (te) simpel vanuit ben gegaan dat ALLE persoonlijke files bewaard zouden blijven, waaronder dus ook een .vmdk van ±25GB, óf is er ergens toch iets niet helemaal goed gegaan met de "repair" optie?

Dat ik die .VMDK kwijt ben is ansich niet erg, nieuwe Windows VM is zó opnieuw geinstalleerd middels SCCM, maar ik zou mezelf én anderen graag behoeden voor nóg zo'n foutje :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Beste antwoord (via Will_M op 08-02-2016 17:59)

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
Persoonlijk verdenk ik "Clean My Mac" er van dat die wat te veel aan het cleanen is gegaan. Tooltje heb ik ook maar niet meer opnieuw geïnstalleerd...
Aha. dat is wel even belangrijke informatie om te noemen. Dergelijke software is namelijk gewoon troep. en ja grote bestanden als VHDD's worden door dergelijke programma's vaak gezien als onnodige zooi die veel ruimte inneemt. Ik denk inderdaad dat dat het is. als het in mijn documenten staat zou het geen probleem moeten zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 13:17
Heb je geen nieuwe user hoeven aan te maken na de CMD+R actie?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
Op welke locatie stond de VMDK?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
SpoekGTi schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 17:14:
Heb je geen nieuwe user hoeven aan te maken na de CMD+R actie?
Ik heb de eerste keer gewoon ingelogd met m'n Apple ID en onder dat account ook VM-Ware Fusion geïnstalleerd. Er is dus geen sprake van een eventueel achteraf aangemaakt lokaal account. Na de CMD-R actie heb ik ook weer gewoon met dat account ingelogd.
De .vmdk had ik aangemaakt in de "Documenten" folder onder het useraccount. Andere (kleine) bestanden in die folder waren nog wel gewoon aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Is er in finder geen home-folder te vinden van je "oude" useraccount waarin je bestanden staan?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Darkstar schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:33:
Is er in finder geen home-folder te vinden van je "oude" useraccount waarin je bestanden staan?
Nope, van de SSD in de MBP was ook maar ±20GB van de 512GB in gebruik. De .vmdk was al een slordige 25GB groot (Windows 10 + Office 2013) en dat pást volgens mij, zélfs zonder OSX, niet in die 20GB :P

Maar: zoals al gezegd; Het is niet erg dat die file weg is, een nieuwe Windows VM inrichten is voor mij niet meer dan een PXE boot en vervolgens de juiste Task-Sequence in SCCM z'n werk laten doen. Binnen een kwartier is zo'n machine weer volledig operationeel als nieuwe VM incl. registratie/activatie bij Microsoft.

Ik heb dezelfde actie daarna (uiteraard) nogmaals uitgevoerd en toen is de .vmdk wél bewaard gebleven dus ik ga er maar vanuit dat ik ergens iets verkeerd heb gedaan bij het initieel aanmaken van die VM óf dat ik met het initieel spelen met OSX en 3rd party tools wat verkeerd heb gedaan.

Persoonlijk verdenk ik "Clean My Mac" er van dat die wat te veel aan het cleanen is gegaan. Tooltje heb ik ook maar niet meer opnieuw geïnstalleerd...

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 07-02-2016 15:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
Aha. dat is wel even belangrijke informatie om te noemen. Dergelijke software is namelijk gewoon troep. en ja grote bestanden als VHDD's worden door dergelijke programma's vaak gezien als onnodige zooi die veel ruimte inneemt. Ik denk inderdaad dat dat het is. als het in mijn documenten staat zou het geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
supersnathan94 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 09:17:
[...]

Ik was, voordat ik die CMD-R actie herhaalde, m'n handelingen nog eens na gegaan en dit leek mij de meest logische "boosdoener" (feitelijk was ik dat dan dus uiteraard zélf.... Maar agh: Je kunt van een MS Windows gebruiker welke z'n eerste "stapjes" in de OSX wereld zet ook niet veel anders verwachten :+ ).

Pagina: 1