Laptop: Ati Radeon 6970 is stuk. Wie weet raad!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 730389

Topicstarter
Mijn vraag

Dit is mijn eerste keer op dit forum, ben ook nog een eens vrouw, maar ga t toch proberen :)

Bij notebook totaal in 2011 een samengestelde laptop (BTO) aangeschaft. Type: P170HM-ATI697.
Hij start wel op maar laat geen beeld zien. Bij BTO zelf gaven ze aan: videokaart stuk. De Ati Redeon 6970 dus. Vervangen kost 480 euro. Heb hem ongerepareerd retour laten komen. Dacht het zelf goedkoper te kunnen met dezelfde. Nu blijkt dat nog niet zo eenvoudig. Kost ook 380 euro inkoop. Vandaar mijn hulpvraag, wie weet of het goedkoper kan en welke er evt. als vervanger in kan.

Bedankt. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Laptop grafische kaart vervangen is, in mijn ervaring, geen zinvolle actie. De kaarten zijn enorm duur, als je er überhaupt al aan kunt komen. Daarnaast is de MXM "standaard", zeker in de tijd van de 6970, geen standaard; ATi en nVidia hadden verschillende interpretaties van de standaard en daarmee kun je dus ook niet eenvoudig een andere kaart er in zetten.

Ik weet niet wat de rest van je specs zijn maar ik zou sterk aanraden het apparaat als verloren te beschouwen en op zoek gaan naar een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:50

Fiber

Beaches are for storming.

Inderdaad. En wellicht kun je deze nog op Marktplaats zetten of zo voor een liefhebber die hem wel kan repareren of voor onderdelen kan gebruiken...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wellicht. Zou kunnen. Geef jij er garantie op...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
MXM, heb eerder ook eens een NVIDIA met kapotte GPU (slechte soldeersols) vervangen door een AMD versie. Hoeft dus echt niet dezelfde kaart te zijn, mits de aansluiting maar hetzelfde is en deze niet veel meer extra stroom nodig is. Als je het niet belangrijk vind om te gamen kan er wellicht een goedkope Geforce GT230 / AMD(ATI) 6770m /hd2600 /m5950 /hd4650 / HD6450 (21 dollar :P) in. Wel te vinden allemaal (en vast nog meer mogelijke versies) voor 30-100 euro.

Belangrijk is dus dat de aansluiting hetzelfde is en versie van het slot ook denk ik. Ook belangrijk is dat (denk ik) de plaats van de GPU chip op het kaartje hetzelfde is als op de oude, in verband met het contact van de koperen heatsink.

Dus ik zou even afwachten op een reactie van een tweaker die dit kan bevestigen en lekker de goedkoopste compatibele MXM-kaart pakken en die zelf of door een computerwinkel laten vervangen.

[ Voor 63% gewijzigd door ToFast op 30-01-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Croga schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:04:
Laptop grafische kaart vervangen is, in mijn ervaring, geen zinvolle actie. De kaarten zijn enorm duur, als je er überhaupt al aan kunt komen. Daarnaast is de MXM "standaard", zeker in de tijd van de 6970, geen standaard; ATi en nVidia hadden verschillende interpretaties van de standaard en daarmee kun je dus ook niet eenvoudig een andere kaart er in zetten.

Ik weet niet wat de rest van je specs zijn maar ik zou sterk aanraden het apparaat als verloren te beschouwen en op zoek gaan naar een ander.
Zeker wel zinvol als je voor een paar tientjes weer een prima laptop hebt, eventueel met vermindere grafische power voor games! Genoeg goedkope MXM-kaarten te vinden. Compatibiliteit moet zoals in mijn eerdere post, uitgezocht worden. Maar zelfs swaps tussen Nvidia en AMD (voorheen ATI) zijn geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 18:26

Nemesizz

Untouchable

ToFast schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:22:

Belangrijk is dus dat de aansluiting hetzelfde is en versie van het slot ook denk ik. Ook belangrijk is dat (denk ik) de plaats van de GPU chip op het kaartje hetzelfde is als op de oude, in verband met het contact van de koperen heatsink.
En op dat punt gaat het nou juist vaak mis.
De chip hoeft maar een mm iets anders te zitten en de heatsink in de laptop maakt al geen goed contact meer. Of de bevestigings gaten zitten net iets anders, of er is net een chipje (choke of iets dergelijks) net iets anders geplaatst of iets verder uitsteekt en het past niet meer.

Komt bij dat sommige laptops koppige firmware hebben, en sommige MXM videokaarten ook. Dan willen ze maar alleen werken icm compatible BIOS van een bepaalde OEM.
Zo kon je soms wel een MXM kaart van een Alienware verwisselen met een Dell (zelfde OEM eigenlijk), maar als je dan bijvoorbeeld eenzelfde kaart uit een Sony haalde werkte het niet.

Zelf heb ik laatst nog een laptop onder handen gehad, ook met een MXM videokaart, waarbij de kaart niet eens rechthoekig gevormd was, maar met gekke hoeken eruit om ruimte te maken voor de ventilator van de CPU koeler.

Dat het bij sommige laptops wel kan, de videokaart vervangen, klopt, maar over het algemeen zitten er aanzienlijk meer haken en ogen aan dan een videokaart vervangen bij een desktop.
De kans dat er problemen komen, hardwarematig (koeler die niet past) of softwarematig (BIOS whitelists) is gewoon erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
Fiber schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:13:
Wellicht. Zou kunnen. Geef jij er garantie op...?
Tot aan de deur ;) , met zoiets blijft het altijd een gok. Het was maar een eerste hit in google, kan het niet zien aan de hand van de gegevens die we nu hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door powerboat op 30-01-2016 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En de vraag is natuurlijk ook of de rest van de laptop het nog waard is... Wat voor scherm zit er in? Welke CPU...?

En weet je zeker dat het de grafische kaart is en niet een kabeltje dat het begeven heeft...?

Pagina: 1