Anno 2016 geen fatsoenlijke media server mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-01 12:03
Goedendag tweakers,

Ik probeer een tijdje een fatsoenlijke setup te krijgen om muziek en films makkelijk te kunnen spelen in de woonkamer.

Maar het lijkt werkelijk onmogelijk!

Als eerste gebruikte ik gewoon de ouderwetse hdmi kabel met de laptop op de kast. Dat gaf een enorme bende met twee laptops en mobielen etc. Vervolgens probeerde ik het met de wireless display adapter, deze werkt eigenlijk erg goed maar net niet lekker genoeg voor films. Dat zou gaan storen. De kabels zijn in ieder geval wel al weg, gelukkig.

Toen dacht ik, laat ik een NUC halen, kan niet fout gaan want het is gewoon windows.
De Problemen
  • Draadloos toetsenbord met ontvanger had geen bereik.
  • Bluetooth toetsenbord verbind soms niet, is traag, valt weg.
  • Bluetooth werkt helemaal niet meer, staat niet meer bij windows settings.
  • PC Remote app werkt oké maar is niet fijn,
  • Android toestel werkt de app niet op.
  • Explorer.exe doet vaag, kan bepaalde dingen niet openen.
  • Diverse apps op mobiel/tablet kunnen muziek op netwerk harde schijf niet indexeren
Het moet anno 2016 toch wel mogelijk zijn om een fatsoenlijk alles in één achtig systeem te krijgen? Weten jullie wat ik kan doen of kopen om het doel te bereiken?

Wat ik heb
  • NUC
  • USB geluidskaart 2x coax, 2x opt, 1x usb
  • TV
  • Harde schijf aangesloten op router
Wat ik wil bereiken
  • Makkelijk muziek kunnen afspelen via een DAC.
  • Makkelijk films kunnen afspelen op een tv.
  • Spotify
  • Lokale muziek afspelen
De hoofdvraag
Wat raden jullie aan om gemakkelijk muziek te kunnen spelen en films te kijken op tv?

Met vriendelijke groet,
Thom

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 14:08

Shunt

Boe

Wat voor software gebruik je als media speler?
Ik zelf ben een grote fan van Plex media server (die zorgt voor de indexatie van de series,films en muziek.)
En dan de Plex media speler die je dan kunt verbinden met de media server. (werkt ook op meerdere apparaten en buiten je eigen netwerk als je alles goed installeert)

Verder kun je nog kijken naar Kodi en de duizend en een andere media servers / players.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:33

RnB

Voor je muziek zou ik kijken naar een leuke receiver, dan hoef je je tv niet steeds aan te zetten om muziek te gaan luisteren.

Ik heb zelf een NAD D 7050 met Spotify Connect, Airplay en Bluetooth in gebouwd. Via mijn iPhone/iPad/MacBook kan ik dan muziek ernaar streamen of deze devices gebruiken als afstandsbediening voor Spotify Connect. Staat er al muziek te spelen via Spotify Connect, kan ik deze ook bedienen met de bijgeleverde afstandsbediening. Dit werkt heerlijk.

Mocht je al audio apparatuur hebben staan, kan je misschien kijken naar een netwerkspeler.

Voor films en series gebruik ik een Apple TV gen 3 met Netflix en mijn MacBook met een applicatie die Beamer heet. Dat laatste streamt videobestanden d.m.v. drag en drop naar mijn Apple TV. Werkt ook erg goed moet ik zeggen.

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-01 12:03
Bedankt voor je reactie!

Ik gebruik tot nu toe gewoon de desktop omgeving met spotify en Foobar.

Foobar heeft voor mij een meerwaarde omdat ik een high end audiosetup heb, maar als het gebruiksgemakt erop vooruitgaat. Bijvoorbeeld de NUC die meteen opstart naar dat Plex en dat je dan met je mobiel muziek kan selecteren zou erg fijn zijn en dan neem ik een kleine daling in geluidskwaliteit voor lief.

RnB
Heb verder geen apple in huis en heb al audio apparatuur :)

Ik zal dat plex eens onderzoeken,

Ondertussen hoor ik graag meerdere oplossingen!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb gewoon een NAS met daarop al mijn muziek en films/series etc.
Verder heb ik een NUC met een logitech dinovo mini (wel met usb verlengkabel vanwege connectiviteit problemen anders Maar dat had mijn vorige htpc ook).
Op de nuc heb ik W10 icm Kodi draaien.
En heb een receiver die spotify connect ondersteunt en overweg kan met DLNA (mp3/flac) op mijn NAS.
De receiver heeft zijn eigen app om te browsen door mijn muziek lijst (maar kan ook een Kodi app gebruiken).
Dit werkt gewoon allemaal prima zonder vage foutmeldingen oid. Voor muziek kan de TV gewoon uitblijven (en zelfs de nuc hoeft niet aan).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 14:08

Shunt

Boe

Heilige Kaas schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:46:
Bedankt voor je reactie!

Ik gebruik tot nu toe gewoon de desktop omgeving met spotify en Foobar.

Foobar heeft voor mij een meerwaarde omdat ik een high end audiosetup heb, maar als het gebruiksgemakt erop vooruitgaat. Bijvoorbeeld de NUC die meteen opstart naar dat Plex en dat je dan met je mobiel muziek kan selecteren zou erg fijn zijn en dan neem ik een kleine daling in geluidskwaliteit voor lief.

RnB
Heb verder geen apple in huis en heb al audio apparatuur :)

Ik zal dat plex eens onderzoeken,

Ondertussen hoor ik graag meerdere oplossingen!
Nu weet ik niet waarom je een externe DAC gebruikt maar is het niet handiger om je receiver digitaal aan te sluiten op je NUC en dan via daar alles af te spelen. De DAC lijkt mij alleen nuttig als je perse alles analoog wilt aansluiten.

Kleine side note de ios en android apps kosten geld van Plex.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je eerste probleem is op te lossen met een kleine USB verlengkabel. USB 3.0 stoort namelijk op de draadloze verbinding, met een verlengkabel breng je hier wat afstand tussen zodat je er geen last van hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
voor Plex Media Server is er ook een Onofficiële Spotify Channel (Plug-in) je dient er wel Spotify Premium voor te hebben. Ik heb hier geen ervaring mee..
https://forums.plex.tv/discussion/107169/rel-spotify2

Voor de android/ios app dien je idd voor te betalen tenzij je Plex Pass neemt, dan is zijn ze gratis (en heb je geen beperking op functies)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• DarkElement
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Cromecast geen optie?

Gear | Last.fm | twitch.tv

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Of gewoon een boerenwetse afstandsbediening special voor de PC?

pricewatch: Hauppauge Media Center Remote Control Kit

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-01 15:16
Voor audio zou ik zeker eens kijken naar een Chromecast Audio. Heb nu drie van die dingetjes in huis en multiroom werkt als een trein.

Allen worden aangestuurd met een iPhone, maar Android zou uiteraard ook moeten werken. Spotify app openen, Multiroom(of welke naam je het ook geeft) aanklikken als Spotify Connect-output en voila, telefoon kan in de kast en ik heb muziek.

Chromecast is optisch aangesloten op mijn receiver, maar dat zou desgewenst dus ook een DAC kunnen zijn.

Voor beeld gebruik ik een Chromecast 2 met Plex op m'n server. Draait als een trein en geen enkel probleem met verbinden.

Wellicht een goedkoper alternatief?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Aangezien je al de beschikking hebt over een NUC zou ik je adviseren om daar ook gebruik van te blijven maken. Als ik het zo lees zit je bottleneck met name in de bediening ervan, en niet zo zeer in de functionaliteiten die het systeem je kan bieden. Een overweging kan zijn om dan een CEC-adapter te gaan gebruiken. Daarmee kan je dan de remote van je tv of receiver ook gebruiken om je NUC mee te bedienen. Zodoende heb je eigenlijk vrijwel nooit meer van doen met draadloze toetsenbordjes e.d. en ik heb zelf eigenlijk nog nooit problemen ondervonden met het gebruik van CEC.
Voor de NUC zijn aparte interne CEC-adapters verkrijgbaar van Pulse-Eight, dus kan je alles netjes binnen 1 kastje houden.

Voor wat betreft indexeren ben ik benieuwd wat je hier precies onder verstaat. Gegeven de beschrijving die je nu geeft heb ik het vermoeden dat dit verder los staat van je mediaspeler-vraagstuk, alhoewel je deze taken natuurlijk wel kan laten uitvoeren door je mediaspeler. De mediaspeler, over het algemeen Kodi, indexeert dan de content op het opgegeven target (bijvoorbeeld dus de externe disk op je router) en je verbind dus met de diverse mobiele devices naar je mediaspeler en niet naar je router. Hier zijn dus diverse oplossingen in mogelijk, afhankelijk van wat precies je wensen zijn.

iRacing Profiel

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf heb ik er voor gekozen om het streamen van audio en video los van elkaar te regelen.

Alle data staat centraal op een Synology NAS. Het streamen van video doe ik op een Intel NUC met Kodi; dit werkt perfect. Streamen van Audio doe ik met een Bluesound Node die uiteraard aan de receiver is aangesloten.

Vooral het streamen van audio heb ik altijd een drama gevonden. Veel halfbakken oplossingen die toch altijd net niet werkten. Met een dedicated streamer zoals een Node of bijvoorbeeld een Sonos Connect ben je daar van af. Wel zorgen dat je muziek collectie goede tags hebben; daar heb je veel profijt van.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De meeste van je problemen zijn software/driver gerelateerd...
Ik heb een W8 HTPC met kodi, bluetooth keyboard met trackpad. Werkt als een tierelier.
Pagina: 1