Standaardnaam voor default gateway?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Als je wilt pingen naar je lokale computer, kan je daarvoor de naam "localhost" gebruiken. Bestaat er ook zo'n standaardnaam voor de default gateway?

Ik heb sinds kort zo'n moderne mobiel internet USB dongle, die zich tegenover de computer voordoet als een router. De http adminpagina van de stick zit op het adres dat de computer kent als default gateway, net als bij een normale router dus. De dongle heeft een andere default gateway dan mijn normale thuisrouter en daarom lijkt het me gemakkelijker om een standaardnaam te gaan gebruiken, dan dat ik een extra IP-adres uit m'n hoofd moet leren.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Beste antwoord (via aawe mwan op 17-02-2016 20:35)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nope.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-10 18:49

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Beetje jammer...

Geen standaard naam, maar ja het kan gewoon wel.

'localhost' is niets meer of minder dan een lijn in je host file (%Systemroot%\System32\Drivers\Etc), namelijk: 127.0.0.1 localhost

Dat is gewoon voor iedereen het zelfde, dus daarom staat hij er in.

Je kunt gewoon zelf iets toevoegen zoals:

192.168.0.1 defaultgateway

Uiteraard even het juiste IP adres gebruiken en een naam naar keuze ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Douweegbertje op 30-01-2016 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is ten eerste geen standaardnaam en ten tweede heb je daar helemaal geen ene moer aan als het IP om wat voor reden dan ook verandert.

Waar OP om vraagt bestaat gewoon niet. Kun je wel pretenderen dat iets anders dezelfde functionaliteit biedt maar dat doet daar allemaal niks aan af. De enige standaardnaam die gedefinieerd is, is 'localhost'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
Waarschijnlijk zit er in die dongel ook iets van een DNS server ingebrouwd, vaak bij de op linux gebaseerde apparaten (95% van al dat soort dingen tegenwoordig) is dat dnsmasq, de hostname van de dongel zal daar in gedefinieerd zijn, deze kan je eventueel ook aanpassen naar iets wat je zelf fijn vind, op die naam zal de dongel dan ook te bereiken zijn.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:13
Die dongle heeft een dhcp server aan boord en als je die ipadressen laat uitdelen naar PC dan komt de default gateway automatische mee naar je PC.

Overigens moet je er dan wel rekening ee houden dat je dan alleen via die usb module kunt werken en niet meer via lokale netwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Door toeval ontdekte ik dat je in Ubuntu in elk geval in versie 18.04 LTS de naam _gateway kunt gebruiken om te verwijzen naar de default gateway, in elk geval met ping en traceroute en in de browser. En dit is niet gewoon een entry in /etc/hosts .

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 02-07-2019 20:17 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1