Lagere snelheid NAS <-> mediaplayer met Asus AC-RT68U

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durbin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-02-2021
Hi,

Ik heb onlangs mijn oude D-Link DIR-655 router vervangen door een Asus RT-AC68U. Alles werkt prima, behalve het volgende.

Mijn Synology DS413 NAS en Dune D1 mediaplayer zijn beiden bekabeld verbonden met de router. Bij het streamen van mkv-bestanden via de Dune vanaf de NAS heb ik met de Asus-router af en toe last van haperende beelden, steeds tijdens dezelfde scenes.

De mediaplayer geeft de mogelijkheid om de leessnelheid van een bestand te testen. De leessnelheid bij de Asus ligt steeds rond 1.8 - 2.0 mbyte/s, maar komt nooit boven 2.0 mbyte/s. Als ik vervolgens de D-Link verbind, dan kom ik rond 8.8 mbyte/s. Ik heb hier voorheen ook nooit problemen mee gehad. Het enige verschil is de router, al het overige is identiek.

De Asus lijkt dus de bestanden niet snel genoeg te kunnen lezen c.q. verwerken. Dit lijkt me een instelling, maar ik heb geen idee waar ik het in moet zoeken. Google en het vergelijken van de instellingen van beide routers heeft niets opgeleverd. Heeft iemand een suggestie in welke richting ik het moet zoeken?

[ Voor 4% gewijzigd door Durbin op 30-01-2016 00:53 ]

"Oh, don't be shy! Let's cause a scene, like lovers do, on silver screens." (Killers - Glamorous Indie Rock and Roll)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Lijkt me niet waarschijnlijk dat het aan je router ligt, een router doet niets met lokaal verkeer.
Als je geen extra switch hebt en de ingebouwde switch van de router gebruikt dan heb je waarschijnlijk een kabel probleem.

Overigens zijn die snelheden wel heel laag, maar dat zal wel aan die oudbakken Dune liggen.
Als die Dune alleen een 100Mb interface heeft kun je eens proberen de poort waar hij aanzit fixed op 100Mb te zetten.

Een DS413 Nas haalt met gemak 80 tot 100 Mb/s

Doe eens een snelheidtest tussen je PC en je NAS.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durbin
Van de NAS naar de PC haal ik (bedraad) 90 à 100 Mb/s.

Ik heb een oude switch van zolder gehaald, de NAS en Dune op de switch aangesloten en vervolgens de switch op de Asus-router. Dan is het hele probleem verdwenen.

De Dune is inderdaad 100 full duplex. Ik zou wel willen proberen om de poort fixed op 100Mb te zetten, maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe.

"Oh, don't be shy! Let's cause a scene, like lovers do, on silver screens." (Killers - Glamorous Indie Rock and Roll)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Is het probleem opgelost als je die switch er tussen hebt?
Dus gewoon die Dune aan de switch en de switch aan de router (NAS ook aan de router of aan de switch ).

Ik heb even het manual van die butt router doorgekeken en er zit inderdaad geen mogelijkheid in om een poort fixed op 100Mb te zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durbin
Met de Dune en de NAS op de switch, en de switch op de router is de snelheid inderdaad weer tussen de 6-8 Mb/s. Maar ik zie het natuurlijk graag ook zonder de switch ertussen werken.

De router lijkt dus zijn switch-functie niet optimaal uit te voeren?

Overigens bedankt voor je moeite om de manual door te nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen dank, maar het probleem zit in de Dune die niet goed overweg gaat met het autonegotiation.
De switch is daar blijkbaar minder gevoelig voor.

Pagina: 1