Waarom doen mensen zoveel moeite voor stilte ?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik lees hier regelmatig dat mensen de meest rare dingen doen om hun systeem stil te krijgen.
Nu gaat morgen dit moederbord de deur uit, en ivm de volt. mod wilde ik hem vast helemaal terugzetten naar default, voor de nieuwe eigenaar zijn processor verfikt ofzo.

Nu kan ik meteen proberen hoe warm mijn processor word op originele snelheid. Dus ik terug naar 850 mhz. En toen voltage verlagen.
Dit is omlaag gegaan naar 1,57 (MBM)
Hij werd toen full-stressed 34 graden, Idle ook zoiets...
Dus toen wilde ik eens genieten van een stil systeem (voor 1 dagje maar hoor) dus ik ben een voor 1 mijn fans gaan uitschakelen.
En op dit moment draaien er nog maar 2. Mijn voedingsfan en de 120mm papst intake voor aan de onderkant. ( Deze draaien nog omdat ik ze niet zo 1,2,3 uit kan schakelen... anders had ik die ook uitgezet. )
Deze zijn beide zeer stil... dus ik heb een zo goed als stil systeem.
En de temp : Die liep met burnmmx op naar 55 graden. En toen ik die uitzetten zakt hij heeeeel langzaam naar 53 waar hij nu hangt.

Dat is niet bepaald koel, maar AMD is doorgaans erg stabiel op de originele snelheid, zelf bij hoge temp.

Je ziet dus, het is helemaal niet zo moeilijk om je systeem stil te krijgen. Je kunt alleen niet meer overklokken, maar dat is voor velen toch geen must.

Geen inspiratie

• lester
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op donderdag 21 juni 2001 12:48 schreef martijn12345 het volgende:
Je ziet dus, het is helemaal niet zo moeilijk om je systeem stil te krijgen. Je kunt alleen niet meer overklokken, maar dat is voor velen toch geen must.
De ene vind het overclocken gewoon belangrijk en de ander wil een zo stil mogelijk systeem.

maar met bv waterkoeling bereik je beide :)

• -MAD-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-08 12:45
Dat is volgens mij het probleem, ze willen en oc-en en stil systeem en het liefts zonder waterkoeling, omdat dat te veel werk en risico's geeft (ga nou niet zitten zeiken dat het wel meevalt met risico's van waterkoeling, want feit is dat het gewoon gevaarlijker is dan lucht)

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
kijk maar naar mijn sig. waar mijn voorkeur ligt :)
Maar ik meld het gewoon even. Ik lees zoveel dat mensen klagen over de herrie, en allemaal rare oplossingen gaan bedenken.
Je ziet dus dat dat lang niet altijd nodig is. Dat is het enige wat ik wil zeggen.
Als ik morgen mijn nieuwe mobo krijgt gaat de processor ook weer vrolijk op 1 gh draaien ( kom niet veel hoger zonder volt. mod.)

Geen inspiratie

Verwijderd

Eigenlijk is het hier een klein beetje van hetzelfde.
Ik heb geen zin om op een iets hogere kloksnelheid (wat is de winst om van 1060 naar 1122 te gaan tenslotte) en met een partij meer herrie aan mijn hoofd te gaan zitten.

Het is natuurlijk wel zo dat je eerst een super goede koeler moet vinden voor je CPU / systeem, voordat je terug kunt met de herrie door iets lager te klokken en de fans uit of langzaam te zetten.

Maar ik ga dus lekker voor de stille koelte 8-)
(Waterkoeling, nah, zo'n diehard ben ik nu ook weer niet)

Greetz,
Hooi. :Y)

Verwijderd

Mensen die over het algemeen klagen over de herrie, zijn meestal mensen die tig fans in hun systeem hebben.

Waarom hebben ze tig fans in hun systeem?
Nou, of ze geilen enorm op fannetjes, of juist ja! ze willen overklokken.

Als je niet overklokt heb je niet eens case-fans nodig. De voeding-fan is dan in principe wel zat.

Vergeet niet dit is TWEAKERS.net dus voor de meeste mensen is het WEL nodig.

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07 14:36
als je student ben en je zit op je kamer met je opgevoerde pc dan wordt je langzaam gek van de herrie, als je een boekje leest, als je een fillumpie kijkt, etc etc... daarom wil ik een stillere pc... en ik heb er gewoon het standaard aantal fans in aanstaan (1xintake, 1xproc.koeler, 1xvideokaart, 1x voeding) dus ga ik binnenkort naar een waterkoelingsysteem...omdat ik GEK wordt van de herrie hier

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Vergeet natuurlijk ook niet die mensen die het gewoon leuk vinden om water koeling te bouwen in combinatie met een leuke casemod.

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 13:12 schreef bastard het volgende:
Mensen die over het algemeen klagen over de herrie, zijn meestal mensen die tig fans in hun systeem hebben.

Waarom hebben ze tig fans in hun systeem?
Nou, of ze geilen enorm op fannetjes, of juist ja! ze willen overklokken.

Als je niet overklokt heb je niet eens case-fans nodig. De voeding-fan is dan in principe wel zat.

Vergeet niet dit is TWEAKERS.net dus voor de meeste mensen is het WEL nodig.
Ja hoor.
Probeer dat maar met een TB1400. Deze zomer nog. Veel succes :9

Verwijderd

Nou, een stil systeem is wel erg relatief. De fan op je proc (AMD dan) maakt al een berg herrie, zelfs die 4500 rpm dingen enzo. En dat schiet dus niet op.

h2o is link, maar is wel ECHT stil, indien nodig.

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 13:28 schreef Hooi het volgende:

[..]

Ja hoor.
Probeer dat maar met een TB1400. Deze zomer nog. Veel succes :9
Hmm, daar had ik nog niet over nagedacht. 8-)

Verwijderd

Een 80 mm Panaflo op ca. 3000 toeren?
Die hoor je echt bijna niet hoor.

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
check dan dit topic ook even:

[topic=166750]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 13:35 schreef bastard het volgende:

[..]

Hmm, daar had ik nog niet over nagedacht. 8-)
Zo'n Intelletje misschien wel.
Zeker weten dat die VIA C3 zonder fan kan. Ach ja... 8-)

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 13:00 schreef -MAD- het volgende:
Dat is volgens mij het probleem, ze willen en oc-en en stil systeem en het liefts zonder waterkoeling, omdat dat te veel werk en risico's geeft (ga nou niet zitten zeiken dat het wel meevalt met risico's van waterkoeling, want feit is dat het gewoon gevaarlijker is dan lucht)
Luchtkoeling heeft stijl, waterkoeling vind ik nix, en peltiers al helemaal erg. Peltiers zijn echt van die *%&*$%^$(*% dingen. Er gaat nix boven een kast vol fans die nog stil is ook. :P

[just my opinion]

• scorpionv
  • Laatst online: 09:46

scorpionv

This space for rent

Op donderdag 21 juni 2001 14:13 schreef QuAd-dUnCAn het volgende:

[..]

Luchtkoeling heeft stijl, waterkoeling vind ik nix, en peltiers al helemaal erg. Peltiers zijn echt van die *%&*$%^$(*% dingen. Er gaat nix boven een kast vol fans die nog stil is ook. :P

[just my opinion]
Haha lol, ik denk net andersom. Waterkoeling heeft stijl, niet iedereen heeft het, superieure koeling, lekker stil, en niet extreem risicovol.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• kleinelievewolff
  • Laatst online: 23-08 11:17
Met waterkoeling wil je toch weer verder overclocken en dit geeft als resultaat dat je proc weer warmer wordt > radiator erbij > 2*120mm op de radiator om de radiator te koelen > net zoveel herrie als voor de waterkoeling, maar wel een sneller systeem >:)

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

-=< AHD Maxxride 62 | JP 260 Freestyle (bijna doormidden) | Bic Saxo 253 | Volcano 6.3 | Rave 5.3 @ 5.2 (moet gaatje nog plakken) | Zeta 4.5 | ATS 9'0 Longboard | Sector 9 Cloud 9 longboard skateboard >=-
Dit zijn pas specs :) Wat doet die Bic er tussen ?

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 14:22 schreef kleinelievewolff het volgende:
Met waterkoeling wil je toch weer verder overclocken en dit geeft als resultaat dat je proc weer warmer wordt > radiator erbij > 2*120mm op de radiator om de radiator te koelen > net zoveel herrie als voor de waterkoeling, maar wel een sneller systeem >:)
T'is wat cru gezegd, maar ik denk ook wel een beetje die richting op.

Daarbij denk ik, dat ik heel wat bosjes rode rozen en dozen chocolade bonbons moet kopen voor m'n vriendin het leuk vindt dat ik een radiator in het zijkamertje zet met dikke fans erop, en een partij slangen door het huis ga trekken. yep

;)

Verwijderd

Jullie mogen eigenlijk niet klagen., het lijkt hier wel een vliegveld. Een dual P!!! met 2 superorbs dr op en 2x80mm case fans en de fan van de voeding, en de fan van m'n video kaart...... wat een takkeherrie....

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 14:45 schreef arjo_kamp het volgende:
Jullie mogen eigenlijk niet klagen., het lijkt hier wel een vliegveld. Een dual P!!! met 2 superorbs dr op en 2x80mm case fans en de fan van de voeding, en de fan van m'n video kaart...... wat een takkeherrie....
met jou ken ik nou praten. Voedingfan, PIVfan, G2Fan...maar het ergste vind ik nog mijn 2 Atlas 10K2 schijven. Ze beginnen ook netjes achter mekaar te draaien, dus van zacht naar heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeel lawaai:(

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik heb een waterkoeling systeempje, met een redelijke radiator (13x26cm met een onbenullig 80mm fannetje erop.) De fan loopt op 7 volt, en hoor je niet. (voelen wel, als je je vinger erin steekt.

Verder enkel de voedingsfan, en deze maakt het meeste herrie. Die gaat er ook binnenkort uit. Samen met het mooie roostertje.

Waarom wil ik dit:
De computer is op 2x366 niet vooruit te branden, op 2x 605 heb ik er nog een beetje lol van. Vaak zit ik relatief ingewikkelde dingen te doen, voornamelijk met Excel en Access, en dan heb ik geen herrie aan mijn kop nodig.

Zelfde is het voor werkstations: Bij het modelleren van ingewikkelde 3D modellen, is voornamelijk de wachttijd bij het modelleren zelf irritant. (steeds 5 seconden wachten, te weinig om wat anders te doen). Elke MHz is er dan 1, en je ziet dan ook regelmatig opgevoerde computers ertussen, met bijkomende herrie. Dat moet stiller kunnen. (Ook ivm Arbo)
Tijdens het renderen of berekenen van een model maakt tijd overigens minder uit: Je loopt dan toch al weg voor een bak koffie.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:17

Epsilon

Op donderdag 21 juni 2001 13:02 schreef martijn12345 het volgende:
kijk maar naar mijn sig. waar mijn voorkeur ligt :)
Maar ik meld het gewoon even. Ik lees zoveel dat mensen klagen over de herrie, en allemaal rare oplossingen gaan bedenken.
Je ziet dus dat dat lang niet altijd nodig is. Dat is het enige wat ik wil zeggen.
Als ik morgen mijn nieuwe mobo krijgt gaat de processor ook weer vrolijk op 1 gh draaien ( kom niet veel hoger zonder volt. mod.)
ik heb geen vertrouwen in je sig!!!
kan nooit op 2,24v lopen met die snelheid en dan 47 graden halen!!!! (tenzij het 10 graden in je kast is :P)
DUS NIET!!!
ik heb een fop38 met met een duron 700@900 op 1,8 volt en dan haalt ik 39 graden!!! dat is 16 graden boven ambient.
Jij haalt die temp niet met de standaard fan. Dat lukt dus nooit

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:17

Epsilon

lama

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Op donderdag 21 juni 2001 13:32 schreef DaBit het volgende:
Nou, een stil systeem is wel erg relatief. De fan op je proc (AMD dan) maakt al een berg herrie, zelfs die 4500 rpm dingen enzo. En dat schiet dus niet op.

h2o is link, maar is wel ECHT stil, indien nodig.
die cpu fan staat hier dus uit. Ik heb alleen een voedingfan (zeer stil ) en een lownoise papst 120mm fan.

Geen inspiratie

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24
Omdat ik gek wordt van dat gezoem :? Liever wat MHz'en minder dan veel kabaal.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Op donderdag 21 juni 2001 17:55 schreef epsilon het volgende:

[..]

ik heb geen vertrouwen in je sig!!!
kan nooit op 2,24v lopen met die snelheid en dan 47 graden halen!!!! (tenzij het 10 graden in je kast is :P)
DUS NIET!!!
ik heb een fop38 met met een duron 700@900 op 1,8 volt en dan haalt ik 39 graden!!! dat is 16 graden boven ambient.
Jij haalt die temp niet met de standaard fan. Dat lukt dus nooit
Wat wil je me nu duidelijk maken ?
47 graden is gemeten bij een kamertemp van 20 graden en na 30-40 minuten BurnMMX
Dat is in mijn ogen een eerlijke meting.
Mijn kast is daarbij een graad of 23-24.

BTW was jij niet diegene die beweerde dat er geen 6800 toeren fan van YS-Tech bestond ?

Geen inspiratie

Verwijderd

Ik kan niet slapen als mijn pc (lees turbine)
niet naast me staat te blazen, simpelweg omdat het anders TE stil is. Mijn server maakt ook al niet genoeg lawaai, dus ik moet ze beide aan laten staan...
Zogauw je aan het lawaai gewend bent, kun je niet meer zonder...

Verwijderd

toch heeft luchtkoeling wat.. extreme luchtkoeling.

Verwijderd

Ik ben dus ook zo'n fanaat van een stille computer. Dit is omdat ik snachts wel es normaal wil slapen als ik iets groots aan het downen ben, en overdag mijn tv en muziek nog goed moet kunnen horen. Mijn computertje staat ook vaak server te spelen zodat m'n pa ook kan internetten op zijn computer via het netwerkje en dan vind ik het bijzonder irritant dat ik de tv harder moet zetten als hij wil internetten... Verder kijkt het ook wel zo relaxt om zonder lawaai aan je kop een divxje te kijken :)

Ik heb zelfs m'n complete systeem erop aangepast qua geluidsproductie en energieverbruik. Ik heb expres een k6-3+ (mobiele) processor gekocht. Deze levert genoeg power om divxjes te kunnen kijken, maar gebruikt maximaal maar 25 watt zodat hij niet heet word, en je kunt in windows gewoon "on the fly" de multiplier veranderen voor een optimale keuze tussen snelheid/warmte. Verder heb ik een IBM DTLA307045 met accoustic management gekocht (en deze dus aangezet). En op mijn videokaart (voodoo3 2000) en chipset zitten geen fans.

Ik ga morgen de stad in om 2 Papst8412NGL fans te kopen. Dit zijn de stilste 80mm fans die er bestaan (12 dB) en daarmee ga ik de fan in m'n PSU vervangen en nog 1tje xtra vooronder in de kast plaatsen voor een wat betere airflow. Die airflow is nodig omdat ik mijn processor zelfs ook nog passief wil koelen. Ik ga er namelijk een ZalmanCNPS3001G opzetten zonder dat ik de fan installeer. Omdat de processor maximaal maar 25 watt aan warmte produceert moet dit wel lukken met een redelijke airflow. En ga ik later over op een sneller systeem met een processor die meer warmte produceert, kan ik nog altijd de meegeleverde (extra stille) fan installeren voor redelijke koelresultaten. Verder ga ik natuurlijk nog zoveel mogelijk vingerguards wegdremelen omdat de lucht hier omheen gaat ruisen. En m'n hd doe ik misschien nog in zo'n SilentDrive broodtrommel, maar ik zit nog een beetje te twijfelen vanwege de warmteproductie...

En dit allemaal voor een stil systeem... Ik wil het zo stil hebben dat m'n monitor het meeste lawaai maakt (en ook die ga ik nog vervangen)...

Verwijderd

Ik wil het stil uit principe!
Hoe stiller je omgeving, hoe beter de concentratie. Zelf heb ik mij een Silverado besteld. Kost wat geld maar dan heb je ook stilte. Dan zal ik niks meer horen van lawaai.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

oordopjes?
koptelefoontje?
pc in beton?

ps: mijn pc is niet stil, maar ik ben wel doof >:)

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 01:07 schreef PsyFlux het volgende:
Ik ben dus ook zo'n fanaat van een stille computer. Dit is omdat ik snachts wel es normaal wil slapen als ik iets groots aan het downen ben, en overdag mijn tv en muziek nog goed moet kunnen horen. Mijn computertje staat ook vaak server te spelen zodat m'n pa ook kan internetten op zijn computer via het netwerkje en dan vind ik het bijzonder irritant dat ik de tv harder moet zetten als hij wil internetten... Verder kijkt het ook wel zo relaxt om zonder lawaai aan je kop een divxje te kijken :)

Ik heb zelfs m'n complete systeem erop aangepast qua geluidsproductie en energieverbruik. Ik heb expres een k6-3+ (mobiele) processor gekocht. Deze levert genoeg power om divxjes te kunnen kijken, maar gebruikt maximaal maar 25 watt zodat hij niet heet word, en je kunt in windows gewoon "on the fly" de multiplier veranderen voor een optimale keuze tussen snelheid/warmte. Verder heb ik een IBM DTLA307045 met accoustic management gekocht (en deze dus aangezet). En op mijn videokaart (voodoo3 2000) en chipset zitten geen fans.

Ik ga morgen de stad in om 2 Papst8412NGL fans te kopen. Dit zijn de stilste 80mm fans die er bestaan (12 dB) en daarmee ga ik de fan in m'n PSU vervangen en nog 1tje xtra vooronder in de kast plaatsen voor een wat betere airflow. Die airflow is nodig omdat ik mijn processor zelfs ook nog passief wil koelen. Ik ga er namelijk een ZalmanCNPS3001G opzetten zonder dat ik de fan installeer. Omdat de processor maximaal maar 25 watt aan warmte produceert moet dit wel lukken met een redelijke airflow. En ga ik later over op een sneller systeem met een processor die meer warmte produceert, kan ik nog altijd de meegeleverde (extra stille) fan installeren voor redelijke koelresultaten. Verder ga ik natuurlijk nog zoveel mogelijk vingerguards wegdremelen omdat de lucht hier omheen gaat ruisen. En m'n hd doe ik misschien nog in zo'n SilentDrive broodtrommel, maar ik zit nog een beetje te twijfelen vanwege de warmteproductie...

En dit allemaal voor een stil systeem... Ik wil het zo stil hebben dat m'n monitor het meeste lawaai maakt (en ook die ga ik nog vervangen)...
Mijn CPU verstookt volgens radiate 37,3 watt. (das echt niks voor een TB btw) en word passief gekoeld met een thermoengine max 56 graden ( 2 uur BURNMMX + Prime Torture test)
En de thermoengine is niet de meest ideaale heatsink voor dit soort dingen. De Zalman is dat wel, dat zal zeker goed werken.

Geen inspiratie

Verwijderd

Op vrijdag 22 juni 2001 10:31 schreef martijn12345 het volgende:
Mijn CPU verstookt volgens radiate 37,3 watt. (das echt niks voor een TB btw) en word passief gekoeld met een thermoengine max 56 graden ( 2 uur BURNMMX + Prime Torture test)
En de thermoengine is niet de meest ideaale heatsink voor dit soort dingen. De Zalman is dat wel, dat zal zeker goed werken.
Hardstikke bedankt! Dit is precies het soort info wat ik zoek... Dan kan ik met gerust hart die Zalman eens gaan bestellen. Tis zowiezo nog geen slechte koeler als je die fan wel installeert, maar zonder is natuurlijk helemaal ideaal...
Pagina: 1