Mac Mini of iMac

Pagina: 1
Acties:
  • 2.015 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:08
Hoii

Ik heb sinds ~2012 een Apple MacbookPro 17". Destijds 2e hands overgenomen en altijd superduper blij mee geweest. Sinds vorig jaar gebruik ik 'm ook fulltime voor werk. Het beestje staat dus bijna letterlijk dag en nacht aan. Gaat overal mee naar toe. Vakantie, werken op locatie, thuis op kantoor, op de bank etc etc.

Ik merk dat dat de levensduur niet ten goede komt en wil dus primair voor (thuis-)werk een vaste opstelling.

Nu heb ik ook een iCinema 23" scherm. Prima ding, maar eigenlijk net iets te groot voor de beschikbare ruimte die ik heb. Desalniettemin twijfel ik vreselijk over mijn volgende setup:
  • iCinema 23" + Apple Mini
  • iMac 20" of 21,5"
Bovendien overweeg ik een refurbished model via leapp of iused. Met beide shops eigenlijk goede ervaringen .. alleen weinig aanbod in de specs die ik "nodig heb".

Minimaal:
  • 8GB RAM (heb ik nu ook)
  • Minimaal 256GB (SSD?) (heb nu 512GB SSD)
Met het oog op een toekomst that may never be zou ik neigen naar een iMac zodat ik samen met m'n iCinema een dual screen setup kan maken (nu geen plek voor)

't Verschil in prijskaartje (nieuw: +/- €600) is ook aanzienlijk. De Apple Mini zou al op +/- €1.200 uitkomen.

Verder lees ik tot nog toe weinig concrete informatie over Apple's Fusion Drive en hoe die in 't dagelijks leven presteert in vergelijking met SSD.

Use case:
  • Webdevelopment
  • Open Office
  • Photoshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:11
TheDane schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:57:

Bovendien overweeg ik een refurbished model via leapp of iused. Met beide shops eigenlijk goede ervaringen .. alleen weinig aanbod in de specs die ik "nodig heb".
Dit zou ik zelf niet zo snel doen omdat je daar eigenlijk te veel voor betaalt T.o.v een 2e Hans van een particulier.

Een fusion drive is trager als alleen een ssd, maar bied meer opslag als een ssd en is toch sneller als een HDD.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 16:56
Bij Leapp zou ik niet kopen, deze zijn erg duur en gebruiken onderdelen uit andere Mac's of Chinese nep rommel. Tevens zijn ze niet zo netjes met in elkaar zetten (missen van schroeven, vergeten van schroeven, tape omdat er geen schroeven meer zijn enz.).

Mac Mini's zijn snel zat voor het werk, mits 16Gb en een SSD (en voorkeur quadcore), 2011 of 2012 model.
De nieuwe modellen hebben geen quadcore meer en zijn dus weer een stukje trager hierdoor. Tevens kun je ook geen geheugen meer uitbreiden van de modellen na 2012.

iMac zou je ook kunnen doen, alleen zit hier meestal nog geen SSD in en het plaatsen is niet makkelijk. 20" zou ik niet nemen, deze zijn van begin 2009 of ouder, en dus ook erg traag. Je kunt kiezen voor een iMac 21,5" of 27" uit 2011 of nieuwer. Let op: de 21,5" 2012 en nieuwer kun je niet makkelijk geheugen uitbreiden.

Fusiondrive: niet aan beginnen. Liever een losse SSD en een losse harde schijf. SSD gebruiken voor je OS/software, HD gebruiken voor data opslag.
Mocht van je Fusiondrive of je schijf of je SSD defect gaan, dan ben je alles kwijt. Tevens zie ik regelmatig dat ook een fusiondrive met een goede ssd en hd rara dingen doet, enige oplossing is dan de fusion uit elkaar trekken, schijven wissen, fusiondrive weer aanmaken en met een schone installatie weer opnieuw beginnen.

[ Voor 37% gewijzigd door woutertjuh88 op 30-01-2016 10:35 . Reden: extra info ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
Thanks voor de info!

De Mac Mini's zijn er helaas niet zo veel 2ehands. Via particulier kopen zie ik niet zo zitten; dan liever toch nieuw. Lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
iMac. Mac Mini is leuk voor browsen emailen en youtube filmpjes kijken. Mijn late 2009 imac gaat al dik 5 jaar mee en gaat nog goed mee met de huidige generatie. Als je een beetje investeert in je nieuwe iMac dan heb je ook wat. Big bucks for big bangs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 11:28
TheDane schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:00:
De Mac Mini's zijn er helaas niet zo veel 2ehands. Via particulier kopen zie ik niet zo zitten; dan liever toch nieuw. Lastig :)
Nieuw zou ik de Mini voorlopig écht niet kopen. Enkel dualcore cpu's beschikbaar en de laatste update in die lijn is al tijden geleden. Ik ben zelf al een hele tijd aan't wachten om een Mini aan te kopen, maar ik weiger de huidige aan te kopen aan die prijzen.
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Mini

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
Fair point idd. Maar een iMac dan? Zouden jullie voor een Retina versie gaan? En zouden jullie dan voor een 'topmodel' (met 3.3.Ghz, 16GB, 256GB SSD) gaan? ( = €2500) of voor €800 minder voor een normale 21.5", of voor de helft een 2e hands (maar dan ws ook zonder "top specs") ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:11
TheDane schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:57:
Fair point idd. Maar een iMac dan? Zouden jullie voor een Retina versie gaan? En zouden jullie dan voor een 'topmodel' (met 3.3.Ghz, 16GB, 256GB SSD) gaan? ( = €2500) of voor €800 minder voor een normale 21.5", of voor de helft een 2e hands (maar dan ws ook zonder "top specs") ?
ik zou zeker wel een ssd nemen.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:32
TheDane schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:57:
Dat laatste is toch geen vergelijking? Zal ik de duurste of de goedkoopste kopen? Nou, gewoon, de duurste. Want die werkt het best.

Ik zou eerst even nadenken over je budget en wat je wil qua grootte. Want dit topic slaat anders nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Gewoon de basic 21,5" iMac 1920x1080 en als extra 256 SSD € 1.519,- mooie balans naast een 17" MacBook Pro!

De rest is vrije tijd. Breathe in breathe out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 11:28
Als je voor bovenstaand advies gaat, nog wel even opletten dat je het RAM-geheugen van een 21" iMac niet meer kunt upgraden (= vastgesoldeerd). Dat geldt overigens ook voor de Mac Mini helaas.
Bij een 27" iMac kan je dat nog wél, zelfs op de nieuwste modellen. Moest je voor een 27" gaan, raad ik daarom aan om geen hogere ram-optie te nemen (dat kan je altijd later zelf nog doen, en goedkoper, en ook de installatie is zeer eenvoudig via een paneeltje aan de achterkant).

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492125

Hoi iedereen,

Wat zou ik het beste kunnen doen? Ik wil graag een mac hebben waarop ik mijn foto's ga beheren en filmpjes van de vakantie ga maken. Tevens zingt mijn dochter graag en gaan we garage band hiervoor gebruiken. Nu heb ik twee opties:

IMac 27" (2011)
3.1 Ghz quad core
16 GB intern geheugen
1000 GB HD 7200 rpm
1024 GB DDR5 graphics card

Mac mini (2015)
2.8 Ghz dualcore
16 GB intern geheugen
2000 GB fusion drive
Intel Iris graphics card

Het prijs verschil is 225,- waarvan de mac mini het duurste is.

Ik zou graag eens willen horen wat nu de beste keuze is. Ik ben nieuw op het gebied van Apple.

Alvast bedankt!

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Heb je al een scherm voor je mac mini?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het is niet de bedoeling andermans topic te kapen. Je kunt beter een nieuw topic openen. Dit topic gaat derhalve op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.