AP in zwaar geïsoleerde huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVTD
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-09 10:55

PVTD

Did you try rebooting Windows?

Topicstarter
Hy!

Ik woon in een huis met nogal veel staal en zwaar beton, beveiligd glas etc. Azo een mini Fort Knox azo...

Iedereen wenst er WiFi in te hebben, maar daar is al het grootste probleem.
Gelukkig zijn de kamers erg groot en open, dus kunnen de signalen er nog tamelijk goed door.

Onlangs heb ik een Chinese AP gekocht (blijkt dan een router te zijn met Nic...) dus kan niemand aan de server en chromecasts in de kelder om te streamen, ook zo belachelijk.

Ik zoek dus een AP, zonder Nic, zonder al die brol van USB en zo die sterke antennes draagt, 2.4 en 5ghz en minstens een 1gb poort die dan naar de main switch gaat en eindigt in de modem. Die moet via een paar switchen en andere APs gaan om te streamen/server access of remote controll.

Er zijn al een paar APs die goed werken op het eerste verdiep en in de kelder, maar die moeten veel minder coverage ondersteunen. Ik werk ook totaal, maar totaaaaaal niet graag met repeaters, alleen maar miserie met die dingen. En die "gamer AP's" is ook maar dikke bull, maar dat weten jullie ook wel :)

Dus, kent u voor een deftige prijs een manier om een stabele WiFi te hebben die sterk is en niet elke dag een uur uitvalt tot je hem een paar keer herstart?

Thx!
Mvg
C.

Beste antwoord (via PVTD op 24-02-2016 15:40)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wilde ik voorstellen, maar dan wel de AC-LR versie, Die heeft grotere antennes en een stuk beter bereik.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Wat heb je zelf al gevonden?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Wat is nou precies je probleem?

1) dat je geen of slechte wifi-dekking hebt
2) dat je netwerkapparatuur instabiel is en vaak gereboot moet worden
3) dat je je Chinese accesspoints niet goed geconfigureerd krijgt
4) antwoord 1, 2 en 3 of een combinatie daarvan zijn juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVTD

PVTD

Topicstarter
Nr 1 en 3>
Die chinese router koste ook maar een 30 tal euro's, dus verwachte ik er niet veen van.
Daarnaast heb ik Linksys AP 300 gekocht en heb er 110% problemen met gehad.
Als laatste resort had ik een Belkin N300DB en die gaat met sommige dagen.

We zijn met 2 chromecasts (Keuken en salon) 2-3 laptops en 3 smartphones maximum op de AP, maar die ging ook soms niet wnr niemand thuis was. Dus nu gebruik ik de chinese router, maar die NIC is niet configureerbaar (slechte firmware en kan er niet DDWRT op flashen door de 4mb rom geheugen te klein is)

Dus, sterke AP, geen controller dat ik niet aan de server kan in de kelder.

Layout;

Router - switch - switch - server, PC, PS3, 4, Smart TV, kleine AP (Kelder dus)
......................|- switch - AP - Digibox, 2 chromecasts, laptops, smartphones (boven dus, waar een goede AP nodig is)

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Wellicht is een xclaim xi2 wat voor je, zeer goed presterend wifi accespoint van de makers van Ruckus wireless.

Gemaakt voor een groot bereik en vooral het bedienen van veel clients. Puur een accespoint zonder overbodige functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVTD

PVTD

Topicstarter
Wat denk je van de Ubiquinti AP Lite?

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01

Felyrion

goodgoan!

NL_Scratch schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:50:
Wellicht is een xclaim xi2 wat voor je, zeer goed presterend wifi accespoint van de makers van Ruckus wireless.

Gemaakt voor een groot bereik en vooral het bedienen van veel clients. Puur een accespoint zonder overbodige functies.
Als je fatsoenlijk spul wilt is xclaim inderdaad wel een goede keuze. Dit zit tegen professionele AP's aan (daarmee ook iets lastiger in configuratie etc. dan gemiddeld). De prijs zit wel een stukje boven gemiddeld.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wilde ik voorstellen, maar dan wel de AC-LR versie, Die heeft grotere antennes en een stuk beter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Houd er ook rekening mee dat je een hele sterke wifi antenne op kan hangen, maar als je device een niet zo sterk wifi signaal heeft dan heb je er nog niets aan. Want je device moet ook data zenden en daar heeft hij ook bereik voor nodig.

/correct me if i'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat wordt in ieder geval op iedere verdieping een AP. Zijn de binnenmuren ook gewapend? Dan ieder vertrek zelfs...

Maar zou eerst eens kijken hoever je echt komt met 2.4GHz en geen 5GHz gebruiken, dat komt namelijk van zichzelf al minder ver.

Edit: voor de test dan he. Zodra je meerdere AP's gaat plaatsen kan 5GHz best prima zijn en veel snellere doorvoersnelheid bieden, maar zonder bereik heb je daar niets aan.

[ Voor 26% gewijzigd door francoski op 31-01-2016 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PVTD schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:33:
Nr 1 en 3>
Die chinese router koste ook maar een 30 tal euro's, dus verwachte ik er niet veen van.
Gezien er nog reden is om de configuratie in twijfel te trekken: exact welke "chinese router" betreft het hier? Ook in China heeft apparatuur namen ;)
francoski schreef op zondag 31 januari 2016 @ 21:01:
Dat wordt in ieder geval op iedere verdieping een AP. Zijn de binnenmuren ook gewapend? Dan ieder vertrek zelfs...

Maar zou eerst eens kijken hoever je echt komt met 2.4GHz en geen 5GHz gebruiken, dat komt namelijk van zichzelf al minder ver.

Edit: voor de test dan he. Zodra je meerdere AP's gaat plaatsen kan 5GHz best prima zijn en veel snellere doorvoersnelheid bieden, maar zonder bereik heb je daar niets aan.
Ja en nee. 5GHz gaat slechter *door* obstakels maar het gaat beter om hoeken. Als je echt in een betonbunker woont kan 5GHz juist betere dekking niks bereik, WiFi reikt met gemak 300m ver, maar enkel zonder obstakels; je probleem in een huis dat geen paleis is, is altijd dekking, nooit bereik leveren dan 2.4GHz.

Voorbeeld:
Mijn huis is wat ongebruikelijk, het is een maisonette op de onderste twee verdiepingen van een hoog flatgebouw. Daardoor zijn vooral de muren erg zwaar uitgevoerd, waarbij een binnenmuur daadwerkelijk dragend is voor het hele complex. Gevolg is dat werkelijk niets door die muur heen gaat. De betonnen vloer tussen de twee verdiepingen dempt aanzienlijk minder. Met een enkele AP in de woonkamer aan voorzijde huis op begane grond, heb ik dekking in de ene helft van begane grond en eerste verdieping, maar niets in de achterkamer op begane grond. Met 2.4Ghz tenminste. 5GHz geeft daar wel een prima bruikbare verbinding doordat het kan werken met spiegelingen van de muren. Er is sterker nog geen kamer hier in huis waar 2.4GHz performance, stabiliteit of dekking beter is dan 5GHz. Ik heb op gegeven moment tests uitgevoerd met een tiental AP's (of routers met AP-functie). Negen van de tien toonden exact bovenstaand beeld. Enige uitzondering was de Sitecom WLR-7100, die een nogal afwijkend ontwerp heeft (3x3 MiMo in 2.4GHz, slechts 2x2 MiMo in 5GHz) waardoor z'n 2.4GHz daadwerkelijk beter was dan 5GHz, maar niet door significant betere 2.4GHz, nog altijd geen dekking in achterkamer.
Overigens draai ik normaliter met twee AP's waarmee ik overal volledige dekking heb in beide banden - maar dan nog overal betere performance en stabiliteit behaal met 5GHz :)

De 'regel' dat 2.4GHz sneller dempt dan 5GHz komt vooral uit minder extreem geisoleerde/gebouwde huizen waar alle signalen door muren en vloeren gaan. In echt zware betonbouw is het dus andersom :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVTD

PVTD

Topicstarter
Fairy schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:15:
[...]
Voor die 10 Euro meer heb ik zeker geen probleem mee.
dion_b schreef op maandag 01 februari 2016 @ 00:54:
[...]

Gezien er nog reden is om de configuratie in twijfel te trekken: exact welke "chinese router" betreft het hier? Ook in China heeft apparatuur namen ;)
MW3030R Deze kleine is het, soort van TP-Link namaak... 5Ghz werkt super, maar 2.4 niet. Mijn moeder haar appel krijgt bijna tot geen bereik, er scheelt altijd iets aan die appels...

De prijs van de xclaim xi2 zit iets boven men budget. Ik zou dan eens zien om de Ubi te proberen (AC-LR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat ding is inderdaad een router. Maar als jij problemen hebt met toegang, heb je niet per ongeluk het netwerk op de WAN aangesloten ipv 1 van de LAN poorten?

Lijkt me niet dat hij via LAN nog dingen kan blocken.

Als je hem al AP gebruikt, moet je dus DHCP uitzetten op het ding.
PVTD schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:26:

Onlangs heb ik een Chinese AP gekocht (blijkt dan een router te zijn met Nic...) dus kan niemand aan de server en chromecasts in de kelder om te streamen, ook zo belachelijk.
Niet zo heel belachelijk dan. Houd er wel rekening mee dat je dus alles deelt en iedereen op het Wi-Fi netwerk bij die apparatuur kan komen, en dus je interne netwerk.

[ Voor 55% gewijzigd door Fairy op 01-02-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Ik zou voor een powerline optie gaan en daaruit op de etages zelf voor een wifi netwerk zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVTD

PVTD

Topicstarter
Fairy schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:27:
Dat ding is inderdaad een router. Maar als jij problemen hebt met toegang, heb je niet per ongeluk het netwerk op de WAN aangesloten ipv 1 van de LAN poorten?

Lijkt me niet dat hij via LAN nog dingen kan blocken.

Als je hem al AP gebruikt, moet je dus DHCP uitzetten op het ding.
w8, gaat dat?! Ik heb er nog niet aan gedacht... Sebiet eens proberen se :)
Aionicus schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:30:
Ik zou voor een powerline optie gaan en daaruit op de etages zelf voor een wifi netwerk zorgen.
Ons huis is 1 en al domotica, dat lukt niet :(
Ik heb wel op de meeste plekken cat6 cables aangelegd dus op elk verdiep is er wel verbinding. De WiFi is alleen maar voor de Laptops en de mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PVTD schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:03:
[...]

w8, gaat dat?! Ik heb er nog niet aan gedacht... Sebiet eens proberen se :)

[...]
Laat even weten of het gelukt is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVTD

PVTD

Topicstarter
Fairy schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:31:
Laat even weten of het gelukt is :*)
Neen dus :S
Zal eens de Ubi bestellen volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PVTD schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:42:
[...]

Neen dus :S
Zal eens de Ubi bestellen volgende week.
Tja, blijf het raar vinden. Als je de router aansluit via LAN op het netwerk, dan moet het gewoon werken. Dit lijkt me geen router die poorten blocked op de LAN poorten. Dat is meer iets voor wat geavanceerdere routers.

Kijk er dus niet raar van op dat het met de Ubi ook niet gaat lukken en het probleem dus ergens anders blijkt te liggen.

Als je een laptop/pc aansluit op de Lan stekker die normaliter in het accesspoint gaat, kun je dan wel verbinding maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVTD

PVTD

Topicstarter
Fairy schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:07:
[...]

Als je een laptop/pc aansluit op de Lan stekker die normaliter in het accesspoint gaat, kun je dan wel verbinding maken?
Yep, alles zit op normale 1gb switchen zonder enige problemen, via LAN kan ik overal aan.

Zolang de AP een Access Point is, gewoon een doodnormale AP, dan lukt het wel.
Met DDWRT lukt het ook, dan is het maar een paar instellingen instellen en heb ik passtrough.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PVTD schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 18:12:
[...]

Yep, alles zit op normale 1gb switchen zonder enige problemen, via LAN kan ik overal aan.

Zolang de AP een Access Point is, gewoon een doodnormale AP, dan lukt het wel.
Met DDWRT lukt het ook, dan is het maar een paar instellingen instellen en heb ik passtrough.
Wat een vaag chinees routerding heb je dan :P

Ook niet iets van multicast blocking oid op de wifi aanstaan of iets met uPnP? Ik weet niet wat voor protocollen je gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVTD

PVTD

Topicstarter
Quick update.

Ik heb nu 2 weken de Ubiquiti AC-LR gebruikt, samen met de hele familie en ik ga het direct zeggen: ZALIG!!

Ook al krijg ik maar een 100mb connectie (ik denk dat één van de LAN kabels misschien wat verbruikt is, maar bij aankoop krijg je er geen dus moet je je eigen LAN kabels kopen) kunnen we met zen allen zonder problemen ons ding doen met alle tablets, GSM's en PCs!.

In totaal zijn er 21 connecties op die AP aangesloten (Chromecasts, iPads, iMacs, Laptops, GSM's, Android Tablets, Airport's ezv) en die houd heel mooi vol. Little-Chernobil in huis :P (geen zorgen, de slaap gedeelte heeft geen WiFi)

Ik raad de Ubiquiti ten volle aan, vooral als je met 4-5 thuis bent en je hebt een nerdy kant. De setup is iets dat wat gecompliceerd kan zijn, vooral als de software om de AP te configureren op één van je PC's staat.

Dank u voor al jullie hulp bij deze vraag. Tweakers FTW!
PV-
Pagina: 1