Crossfire doet raar, GPU of Moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CobyBE
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-06 15:25
Beste mede tweakers

Enige tijd geleden begon mijn voeding (Seasonic 1250w) raar te doen, zo wou de computer niet opstarten en hoorde ik een piep geluid uit de voeding. Soms ging hij wel aan maar meestal niet, omdat ik niet direct de mogelijkheid had een nieuwe voeding aan te schaffen heb ik zo een tijdje ermee gewerkt zolang als de computer aanging.

Dit ging alles goed tot ik op een dag GTA5 wou spelen, het spel startte op en begon te laden maar zodra ik in Story mode kwam werd mijn beeld zwart en zag ik een blinkend cursor icoontje. De computer reageerde ook nergens meer op. Hard reset gedaan en nog eens geprobeerd: Precies hetzelfde probleem.

Toen wou ik mijn drivers updaten, tijdens update process word scherm zwart en komt niet meer terug, weer een hard reset, weer drivers opnieuw installeren, deze keer lukte het wel. Vol goede moed opnieuw proberen te gamen en deze keer werd mijn beeld groen en flikkerde het!

Toen heb ik het opgegeven en ben mij eindelijk een nieuwe voeding gaan aanschaffen. Ik beschik nu over een Corsair 1200w voeding en heb alles weer aangesloten, helaas precies hetzelfde resultaat. Zodra ik crossfire wil gebruiken dan word mijn scherm groen en flikkert het heel sterk.

Nu denk ik dat mijn tweede gpu kapot is, want als ik crossfire uitzet kan ik perfect op GPU1 spelen. Echter ben ik niet zeker of het nu mijn moederbord of GPU is (volgens topics die ik heb gevonden wilt het groene flikkeren zeggen dat mijn moederbord geen crossfire zou ondersteunen...)

Dus heb ik vandaag GPU1 en GPU2 van plaats verwisselt, GPU2 viel al uit het slot toen ik hem los schroefde en de klem voor het slot losmaakte. Nu dat ik ze verwisselt heb werkt Crossfire wel gewoon perfect. Echter heeft GPU2 (die nu de main kaart is) last van coil whine, iets waar ik mij eniger mate streng aan kan storen :p.

Omdat het nu wel weer alles goed werkte (en vooral ook crossfire!) dacht ik dat GPU2 mss gewoon niet meer goed vast zat, dus heb ik alles weer aangesloten zoals het origneel was. GPU1 van boven, GPU2 van onder, crossfire bridge ertussen en opstarten.

Echter... Nu herkent mijn PC GPU2 niet meer... Niet in MSI Afterburner en niet in CPUOC-dinges. Hier word ik dus ook niet wijzer uit..

Wat zou nu volgens jullie het probleem kunnen zijn? Hopelijk niet mijn moederbord want dan kan ik direct een gehele upgrade uitvoeren, ik zit nog op i5 2500k namelijk..

Specs van mijn PC staan in men signature

Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz || Asus P8Z68-V Pro || Corsair Vengeance 8 GB DDR3 @ 1833MHz || Seasonic 1250W || Crossfire ATI Radeon HD7970 @ 1100/1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:48
Als je last van coilwgine hebt zou ik je fos eens op 60 locken en zien wat er dan gebeurd. Waarom een 1200watt voeding wil je water gaan koken? Welke GPUS pratencwe over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CobyBE
De GPUs in kwestie zijn 2 AMD Radeon HD 7970, eentje met reference koeler en eentje een upgrade koeler. Degene met de reference koeler is die wat nu parten speelt.

Waarom 1200watt? Uhm.. Ik wil crossfire draaien en ik wou zeker voldoende spanning hebben, misschien in toekomst zelfs 3 GPUs :p

Edit: Door gebruik te maken van frame caps kan ik inderdaad het coil whine probleem 'oplossen'

[ Voor 14% gewijzigd door CobyBE op 29-01-2016 19:53 ]

Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz || Asus P8Z68-V Pro || Corsair Vengeance 8 GB DDR3 @ 1833MHz || Seasonic 1250W || Crossfire ATI Radeon HD7970 @ 1100/1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:55

Nemesizz

Untouchable

Zodra ik crossfire wil gebruiken dan word mijn scherm groen en flikkert het heel sterk.

Nu denk ik dat mijn tweede gpu kapot is
AMD Radeon HD 7970
Damn...kan niet quoten van je sig...maar zie daar @1100Mhz staan.
Default heeft een 7970 'slechts' 925Mhz op de core, 1100 is behoorlijk wat hoger.

Het eerste wat ik dan zou doen is even spul terug zetten naar default en kijken of de problemen minder worden.

Buiten dat, (gezien het deel wat je schreef hoe los de 2e kaart in het slot zat) denk ik dat er dan ook wat mis is met het PCI-e slot. Normaal moet een kaart er niet 'los' inzitten, zelfs zonder klemmetje of zonder schroeven moet een kaart (tot op zekere hoogte, je moet uiteraard niet met je kast heen en weer schudden ofzo :P ) blijven zitten. Als de kaart zo los zit zijn misschien de contact pinnetjes van het slot zelf wat lam.

Misschien even het 2e slot inspecteren met een lamp of iets dergelijks en kijken (eventueel vergelijken met het 1e PCI-e slot) of daar wat aan te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CobyBE
Hoi Nemesizz

Die 1100/1500 was heel in het begin, maar dit liep helaas niet bij elk spel even stabiel dus heb ik clocks uiteindelijk terug stock gezet, omdat dit eigenlijk al meer als snel genoeg was.

Ik heb dit weekend geen tijd gehad om aan men PC te werken, ik zal vanavond de slots en de pinnetjes van de kaart zelf inspecteren, mij was op het eerste zicht niet direct iets opgevallen.

Kan jij verklaren waarom crossfire wel gewoon werkt als ik de kaarten er omgekeerd in steek?