Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodwinkel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 08:38
Ik heb vanmiddag 1 play 5 gekocht als aanvulling op mijn setje play 1
Het idee was om de play 1's te verhuizen naar de keuken en de ander naar de hobby kamer. En omdat de play 5 een line-in heeft wou ik de tv er ook op aansluiten. Maar die play 5 moet hoofdzakelijk dienst doen als vervanger van de play 1's.
Maar ik word niet enthousiast van het geluid van 1 play 5, terwijl 2 play 1's het wel heel fraai geluid produceren. Die heb ik ook nog maar net en daar ben ik heel blij mee. Ik had verwacht dat ik het makkelijk af kon met 1 play 5 in mijn woonkamer. Maar het blijft mono of niet? Ik had ergens gelezen dat 1 exemplaar ook door kon voor stereo.

Met zn 3en doen ze het wel heel leuk maar daar vind ik hem te duur voor.

Ik heb gekozen voor de play 5 omdat het voordeliger is dan een playbar. En omdat het een echte speaker is terwijl de playbar eigenlijk voor de tv bedoeld is. Maar uit een playbar haal je wel stereo toch? Dus ik ben bang dat ik de play 5 om moet ruilen voor een play bar. Maar dan moet ik 180 euro bij leggen :-(
Owja nog een reden om de play 5 te kopen is omdat ze nu zo aan het stunten zijn met de prijs. Ik heb hem voor 460€ dus daar zat meer korting op.

Wat is jullie advies?
Mijn belangrijkste vraag is of enkel een playbar dienst kan doen als stero speaker voor in mijn huiskamer? En uiteraad sluit ik hem op de tv aan maar die heeft opzich al goed geluid dus dat is geen prioriteit.

Edit: ik heb hem net geruild voor de playbar en daar zit echt een heel fijn geluidje in. Ik snal niet dat die play5 zomgoed getest is door de consumentenbond. Want ik durf nu eigenlijk wel te zeggen dat mijn ervaring met een mono play 1 beter is dan de mono play5. Maar volgens mij was de akkoestiek in die ruimte ook heel erg goed.

[ Voor 10% gewijzigd door roodwinkel op 29-01-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:47
roodwinkel schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:42:
Edit: ik heb hem net geruild voor de playbar en daar zit echt een heel fijn geluidje in. Ik snal niet dat die play5 zomgoed getest is door de consumentenbond. Want ik durf nu eigenlijk wel te zeggen dat mijn ervaring met een mono play 1 beter is dan de mono play5. Maar volgens mij was de akkoestiek in die ruimte ook heel erg goed.
Raar dat de 5 slechter klinkt dan een 1. Maar het komt dus blijkbaar ook door een andere akoestiek? Dat maakt nl heel veel uit.

Verder: nooit wat aantrekken van de producentenbond. Hun testen slaan werkelijk nergens op. Ik heb een stofzuiger gehad die ooit de best geteste was..... Nog nooit zo'n onhandige lawaaierige stofzuiger gehad. Snoer rolde nooit in 1x op, onhandige wieltjes, accesoires suckten, etc. Was na 5 jaar al totaal op.

En met audio (en fotografie en nog veel meer) moeten ze zich al helemaal niet bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Voor stereo heb je twee luidsprekers nodig, dus met een enkele Play 5 houd je inderdaad mono. Bij de Play Bar zitten de luidsprekers zo ver uit elkaar dat de fabrikant er met wat trucjes toch nog stereo uit kan krijgen, als je niet te ver weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodwinkel
Ik vond de enkele play5 meer een centerspeaker. En ik ben geen audiofiel en weet niet precies waar een centerspeaker voor dient. Maar ik vermoed dat je hem niet echt hoort op de voorgrond en meer is om de andere speakers te ondersteunen. Ik vind het geluid van de play5 een beetje vlak, er zit geen power in. Maar het zou me niet verbazen dat als je 2 play5's hebt dat je daar niks meer van merkt. Maar vergeleken met een enkele play 1 , dan vind ik dat daar een warme robuuste stevige bas in zit. Het verbaast me zelfs dat de de play 1's wel raad weten met een hele lage bas en dat de playbar dat niet trekt.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
Als je van 2 speakers naar 1 grotere gaat dan is wel je stereobubble weg. Dit doet erg veel voor de geluidsbeleving. Hoor je het van 1 kant of zit je er midden in. Een soundbar zit hier tussenin, vandaar dat die voor je gevoel veel beter klinkt dan een enkele play 5. Misschien moest de play 5 verder nog inspelen, die zou dieper/hardere bassweergave moeten geven als de play 1.

De wijzen komen uit het Oosten!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:17

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

TBTL schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:16:
Voor stereo heb je twee luidsprekers nodig, dus met een enkele Play 5 houd je inderdaad mono. Bij de Play Bar zitten de luidsprekers zo ver uit elkaar dat de fabrikant er met wat trucjes toch nog stereo uit kan krijgen, als je niet te ver weg zit.
Nee dat is geen mono wat er uitkomt, mono is 1 kanaal een play 5 heeft 3 tweeters en 3 speakers.

Zelf heb ik twee play 3 die kan je beter van elkaar zetten voor rijker geluid.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:51

servies

Veni Vidi Servici

42dpi schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 10:18:
[...]

Nee dat is geen mono wat er uitkomt, mono is 1 kanaal een play 5 heeft 3 tweeters en 3 speakers.

Zelf heb ik twee play 3 die kan je beter van elkaar zetten voor rijker geluid.
Euh... dus omdat er 3 tweeters en 3 speakers inzitten is het stereo 8)7

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

servies schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 10:33:
[...]

Euh... dus omdat er 3 tweeters en 3 speakers inzitten is het stereo 8)7
Als je oordopjes in je oren steekt zitten ze ook dicht bij elkaar is het dan mono?

• servies

servies

Veni Vidi Servici

42dpi schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 10:55:
[...]

Als je oordopjes in je oren steekt zitten ze ook dicht bij elkaar is het dan mono?
Nope, hoeft niet, maar meestal worden de 2 kanten dan ook via 2 verschillende kanalen (draadjes) aangestuurd en het geluid wat er uit komt wordt afzonderlijk opgevangen...
Maar goed... waarschijnlijk ben jij ook vatbaar voor de Bose onzin...
Er zal geen stereo geluid uit 1 unit kunnen komen. Voor stereo heb je toch enige separatie van de kanalen nodig...

[ Voor 18% gewijzigd door servies op 11-02-2016 11:15 ]

• NoepZor
Voor een goed stereobeeld moet je toch wel de kanalen uit elkaar hebben staan. Als zo'n play5 in de hoek staat komt het geluid allemaal uit die hoek. Met oordopjes komt het geluid zowel van links als van rechts. Ditzelfde bereik je door stereoluidsprekers op voldoende afstand uit elkaar te plaatsen.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

servies schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:13:
[...]

Nope, hoeft niet, maar meestal worden de 2 kanten dan ook via 2 verschillende kanalen (draadjes) aangestuurd en het geluid wat er uit komt wordt afzonderlijk opgevangen...
Maar goed... waarschijnlijk ben jij ook vatbaar voor de Bose onzin...
Er zal geen stereo geluid uit 1 unit kunnen komen. Voor stereo heb je toch enige separatie van de kanalen nodig...
Ik heb het niet over Bose of welke techniek dan ook maar de basics ook al is het één unit dat wil niet zeggen dat de speakers die er in zitten over één kanaal gaan.. De versterker in de play 5 zend gewoon alles over twee kanalen door op de speakers of ze nu 10cm van elkaar staat of 10 meter.
NoepZor schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:18:
Voor een goed stereobeeld moet je toch wel de kanalen uit elkaar hebben staan. Als zo'n play5 in de hoek staat komt het geluid allemaal uit die hoek. Met oordopjes komt het geluid zowel van links als van rechts. Ditzelfde bereik je door stereoluidsprekers op voldoende afstand uit elkaar te plaatsen.
Dus jullie zeggen dan ook als ik twee conventionele speakers strak naast elkaar zet in een hoek het dan *poef* in eens geen stereo meer is.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

42dpi schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:24:
[...]

Ik heb het niet over Bose of welke techniek dan ook maar de basics ook al is het één unit dat wil niet zeggen dat de speakers die er in zitten over één kanaal gaan.. De versterker in de play 5 zend gewoon alles over twee kanalen door op de speakers of ze nu 10cm van elkaar staat of 10 meter.

[...]

Dus jullie zeggen dan ook als ik twee conventionele speakers strak naast elkaar zet in een hoek het dan *poef* in eens geen stereo meer is.
Je stereobeeld is dan inderdaad helemaal weg ja...

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

servies schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:27:
[...]

Je stereobeeld is dan inderdaad helemaal weg ja...
Pff Stereo en stereobeeld is niet het zelfde..... Stereo is een techniek Stereobeeld is een beleving.
Jullie doen net als of speakers die te dicht bij elkaar zitten in een maar van één kanaal komen.

[ Voor 14% gewijzigd door 42dpi op 11-02-2016 11:33 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 10:29
42dpi schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:31:
Pff Stereo en stereobeeld is niet het zelfde..... Stereo is een techniek Stereobeeld is een beleving.
Jullie doen net als of speakers die te dicht bij elkaar zitten in een maar van één kanaal komen.
Je kan inderdaad ook gewoon een hele 5.1 set in een hoek stouwen. Héb je ook surround, dat is waar.

Nickname does not reflect reality

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:29

mr.paaJ

generatie cmd+z

Oftewel, het is een stereospeaker die in z'n eentje als mono klinkt.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
42dpi schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:31:
[...]

Het gaat hand in hand. Heeft o.a. te maken met verschil in aankomsttijd tussen linker en rechteroor. Daarom kunnen oordopjes die in je oren zitten en op 20cm van elkaar verwijderd zijn, wél stereobeeld geven, maar twee speakers/drivers niet, tenzij je er zo dicht op gaat zitten dat er weer een klein verschil tussen links en rechts ontstaat.

Je hebt gelijk dat het stereo is, maar het zal als mono worden ervaren. Net als dat een kleurenfoto er anders uitziet onder rood licht bijvoorbeeld. De informatie is er wel, maar kan niet ontvangen worden.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Brad Pitt schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:35:
[...]

Je kan inderdaad ook gewoon een hele 5.1 set in een hoek stouwen. Héb je ook surround, dat is waar.
Puur beleving als het 5.1 geluid is wat er uit de versterker komt en naar de speakers wordt gestuurd is het nog steeds surround, beleving is weer anders.
mr.paaJ schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:49:
Oftewel, het is een stereospeaker die in z'n eentje als mono klinkt.
Beleving is niet magisch in eens één kanaal mono.
LA-384 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:53:
[...]

Het gaat hand in hand. Heeft o.a. te maken met verschil in aankomsttijd tussen linker en rechteroor. Daarom kunnen oordopjes die in je oren zitten en op 20cm van elkaar verwijderd zijn, wél stereobeeld geven, maar twee speakers/drivers niet, tenzij je er zo dicht op gaat zitten dat er weer een klein verschil tussen links en rechts ontstaat.

Je hebt gelijk dat het stereo is, maar het zal als mono worden ervaren. Net als dat een kleurenfoto er anders uitziet onder rood licht bijvoorbeeld. De informatie is er wel, maar kan niet ontvangen worden.
Dat zeg ik de hele tijd het is nog steeds stereo, beleving is iets anders, en een mono speaker vergelijkbaar met twee speakers in stereo naast elkaar produceren een ander geluid.

Iedereen kan wel leuk de discussie aangaan dat speakers anders beleefd worden, maar stereo is stereo het wordt niet in eens mono en je kan zoveel manipuleren met speakers door zelf in een bepaalde hoek te richten ook al zitten 5 cm van elkaar.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 10:29
42dpi schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:17:
Puur beleving als het 5.1 geluid is wat er uit de versterker komt en naar de speakers wordt gestuurd is het nog steeds surround, beleving is weer anders.
Ideale WAF speaker, gewoon 5.1 in één kleine behuizing proppen en klaar. In een hoekje. Zo. Surround. Top!

[ Voor 16% gewijzigd door Brad Pitt op 11-02-2016 12:20 ]

Nickname does not reflect reality

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Brad Pitt schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:20:
[...]

Ideale WAF speaker, gewoon 5.1 in één kleine behuizing proppen en klaar. In een hoekje. Zo. Surround. Top!
Hoor je mij niet zeggen, je leest wat je lezen wil. Tuurlijk is het compleet bagger maar de techniek is nog steeds het zelfde, maar goed je dwaalt af van het feit over stereo en unit speaker.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Tja, stereo geluid uit 1 luidspreker kan best, maar het ervaren van stereo geluid is nauwelijks mogelijk dan. Een play 5 geeft ongeveer hetzelfde stereo effect als stereo oordopjes voor één oor houden. Evenals de 2-3 boxen sets of de soundbars en hun zogenaamde surround sound beleving. Mooi dat het er is, voor ieder wat wils natuurlijk.

Waarschijnlijk is de playbar langer en dat creëert een iets beter stereo effect. Bovendien zitten er wellicht andere drivers in die beter geluid geven.

Ik begrijp dat veel mensen design belangrijk vinden en ook helemaal gek zijn op 1 of 2 zo klein mogelijke speakers en hiervoor relatief veel geld betalen.

Rommel wil ik het niet noemen, maar het komt er dichtbij in de buurt mijn inziens. Nee dan liever 2 prijs-kwaliteit (budget) boekenplankspeakers en een versterker. Desnoods 2e hands en je kan genieten van geluid zoals het bedoeld is voor heel wat minder geld.

Geluid is verder wel een sterke kwestie van smaak en ben je tevreden met wat je hebt staan dan vooral genieten!

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 11-02-2016 12:45 ]

• NoepZor
42dpi schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:17:
[...]

Dat zeg ik de hele tijd het is nog steeds stereo, beleving is iets anders, en een mono speaker vergelijkbaar met twee speakers in stereo naast elkaar produceren een ander geluid.
Voor een stereobeeld heb je een aantal zaken nodig: een stereo-opname, een stereo weergever en een goede plaatsing van de linker en rechter luidspreker. Een stereo-opname afspelen op een monoversterker is volgens jouw redenatie dan ook stereo. Stereo is geen stereo om stereo te zijn, maar om een stereobeeld weer te geven. Wellicht dat de Play5 dat "ietsjes" probeert te doen door de speakers wat naar buiten te richten, maar dan is er waarschijnlijk een hele kleine sweet spot waar dat stereobeeld gecreëerd wordt.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

NoepZor schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:13:
[...]

Voor een stereobeeld heb je een aantal zaken nodig: een stereo-opname, een stereo weergever en een goede plaatsing van de linker en rechter luidspreker. Een stereo-opname afspelen op een monoversterker is volgens jouw redenatie dan ook stereo. Stereo is geen stereo om stereo te zijn, maar om een stereobeeld weer te geven. Wellicht dat de Play5 dat "ietsjes" probeert te doen door de speakers wat naar buiten te richten, maar dan is er waarschijnlijk een hele kleine sweet spot waar dat stereobeeld gecreëerd wordt.
Wat een gezever. Dat er geen groot ruimtelijk stereobeeld is maakt het apparaat niet minder stereo, kom op zeg.
Niet dat ik genoegen zou nemen met een dergelijk stereobeeld, maar het valt moeilijk te ontkennen dat het een stereo geluidsreproductie is.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

EddoH schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:48:
[...]

Wat een gezever. Dat er geen groot ruimtelijk stereobeeld is maakt het apparaat niet minder stereo, kom op zeg.
Niet dat ik genoegen zou nemen met een dergelijk stereobeeld, maar het valt moeilijk te ontkennen dat het een stereo geluidsreproductie is.
Dan gaan we het iets anders doen:
We combineren beide kanalen (links & rechts) naar 1 kanaal en dat sturen we dan over de speakers uit. Er komt nog steeds een stereo signaal binnen en praktisch gezien is signaal wat uit de 'doos' komt hetzelfde wanneer je de linker en rechterspeaker tegen elkaar in de hoek zet.
Is het nu nog steeds stereo?

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

servies schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:54:
[...]

Dan gaan we het iets anders doen:
We combineren beide kanalen (links & rechts) naar 1 kanaal en dat sturen we dan over de speakers uit. Er komt nog steeds een stereo signaal binnen en praktisch gezien is signaal wat uit de 'doos' komt hetzelfde wanneer je de linker en rechterspeaker tegen elkaar in de hoek zet.
Is het nu nog steeds stereo?
Ik zou zeggen nee. Er is nergens in de gehele ruimte iets van wat lijkt op een stereobeeld op te vangen en het apparaat genereerd maar 1 kanaal aan geluid. Dus nee, dan is het per definitie geen stereo weergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
EddoH schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:48:
[...]

Het is kanaaltechnisch wel stereo, maar zo klinkt het niet als het geluid uit 1 punt komt. Dit is toch ook precies hetgeen de TS over klaagt...
roodwinkel schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 20:51:
Ik vond de enkele play5 meer een centerspeaker. En ik ben geen audiofiel en weet niet precies waar een centerspeaker voor dient. Maar ik vermoed dat je hem niet echt hoort op de voorgrond en meer is om de andere speakers te ondersteunen. Ik vind het geluid van de play5 een beetje vlak, er zit geen power in.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

NoepZor schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:57:
[...]

Het is kanaaltechnisch wel stereo, maar zo klinkt het niet als het geluid uit 1 punt komt. Dit is toch ook precies hetgeen de TS over klaagt...
[...]
Dat is helemaal niet waar de TS over klaagt, die klaagt over vlakheid en gebrek aan power, niet over stereobeeld. (edit: ja in de startpost wellicht wel, in het stukje wat je quote niet?)

En ja, hij is kanaaltechnisch stereo. Dus stereo.
Dat het stereobeeld veel optimaler kan maakt daarbij niet uit. Of is een versterker van 0.1 Watt uitgangsvermogen ook geen versterker, want hij versterkt maar een klein beetje?

[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 11-02-2016 14:03 ]

• NoepZor
Juist het horen op de voorgrond is iets wat je met een goede luidsprekerplaatsing in stereo kunt bereiken. Ik zie dit als symptomen van een slechte plaatsing. De soundbar geeft wel een goed geluid blijkbaar, omdat hierin de speakers wat verder uit elkaar staan.

Verder is de term stereo voor meerdere interpretaties vatbaar, Wikipedia zegt:
Stereofonie, in het spraakgebruik meestal kortweg stereo, verwijst over het algemeen naar tweekanaals geluidsopname en/of weergave: een opname die gelijktijdig voor twee luidsprekers een signaal bevat, in tegenstelling tot een monoraal geluid, waarvoor één kanaal wordt gebruikt. Een mens hoort van nature stereo. Met twee oren is men in staat twee verschillende signalen te verwerken (links en rechts) en de menselijke hersenen kunnen hieruit een zekere mate van ruimtelijkheid in het geluid waarnemen. Dit is stereo. Het principe van een stereo-opname is deze ruimtelijke luisterervaring vast te leggen door deze twee signalen als twee aparte kanalen op te nemen. Het doel van stereo-weergave is dat door middel van het weergeven van deze twee aparte kanalen de twee verschillende signalen de ruimtelijkheid (voor een deel) reproduceren. Bij monogeluid is dit niet mogelijk. Men spreekt bij stereo dus over een linker- en een rechterkanaal.
Hierin wordt stereo uitgelegd als een geluidsopname en weergever met 2 kanalen. Maar ook als manier waarop de mens hoort en geluid ervaart (2 oren, dus stereo). Het een moet natuurlijk wel aansluiten op het ander om het stereo-effect te bewerkstelligen.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

NoepZor schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:19:
Juist het horen op de voorgrond is iets wat je met een goede luidsprekerplaatsing in stereo kunt bereiken. Ik zie dit als symptomen van een slechte plaatsing. De soundbar geeft wel een goed geluid blijkbaar, omdat hierin de speakers wat verder uit elkaar staan.

Verder is de term stereo voor meerdere interpretaties vatbaar, Wikipedia zegt:

[...]

Hierin wordt stereo uitgelegd als een geluidsopname en weergever met 2 kanalen. Maar ook als manier waarop de mens hoort en geluid ervaart (2 oren, dus stereo). Het een moet natuurlijk wel aansluiten op het ander om het stereo-effect te bewerkstelligen.
Ik weet niet zo goed wat je nu wilt zeggen? :)

• roodwinkel
Ik begrijp nog steeds niet hoe een stereo signaal ontstaat of word opgenomen. Dat het over 2 kanalen gaat snap ik nog en het ene kanaal kinkt net iets anders dan de andere. Maar hoe word bepaald welk geluid op welk kanaal afgespeeld word?
Of is het een soort spiegelbeeld waar op het ene kanaal een soort voorzetje word gegeven van bijv een bas en en dat het andere kanaal het afmaakt waardoor ruimtelijkheid ontstaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

roodwinkel schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:03:
Ik begrijp nog steeds niet hoe een stereo signaal ontstaat of word opgenomen. Dat het over 2 kanalen gaat snap ik nog en het ene kanaal kinkt net iets anders dan de andere. Maar hoe word bepaald welk geluid op welk kanaal afgespeeld word?
Of is het een soort spiegelbeeld waar op het ene kanaal een soort voorzetje word gegeven van bijv een bas en en dat het andere kanaal het afmaakt waardoor ruimtelijkheid ontstaat?
Wat er op welk kanaal wordt afgespeeld bepaalt de muzikant/producer. Er is geen standaard voor, je kunt het gewoon zien als 2 afzonderlijke tracks. De een kiest ervoor om 1 gitaar alleen links te doen, en de andere gitarist rechts, en sommigen mixen een beetje van elk instrument zowel links als rechts.
Er zijn bepaalde 'trucjes' om een extra ruimtelijk effect te verkrijgen door bijvoorbeeld een opname van een instrument over het linker kanaal en een paar milliseconde later over het rechter kanaal af te spelen.
Uiteindelijk wordt dit geheel door de mensen die de opname maken bepaald.

Een stereo apparaat speelt domweg twee geluidsstromen af. 1 stroom richting 1 speaker, simpel gezegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
Het heeft idd alles te maken met verschil in aankomsttijd en luidheid van het geluid tussen het linker en rechter oor. Het hoeft maar een paar milliseconden verschil te hebben om als "stereo" ervaren te worden. Een te groot verschil wordt als een storende echo ervaren en een te klein verschil wordt niet opgemerkt waardoor het als mono klinkt. Een goed stereoweergave geeft dus ook meer ruimtelijkheid, omdat het verschil tussen links en rechts groter wordt (de hoek van de bron tot het oor) waardoor je eerder het gevoel zal krijgen dat je niet naar een speaker zit te luisteren, maar naar the real deal.

Hier een stukje met wat uitleg over de werking van het oor in relatie tot een juiste speaker positionering (verklaard ook de eerdere discussie over het wel of niet stereo zijn van speakers die dicht op elkaar staan).
http://thehbproject.com/n...kers-plaatsen:-ons-gehoor

Een playbar (of elke andere 1 speaker "surround" oplossing) maakt gebruik van reflecties in een kamer om zo die belangrijke vertraging te krijgen. Waarschijnlijk zal dit in de ideale kamer een redelijk resultaat kunnen geven, maar er zijn maar weinig kamers ideaal (ivm inrichting) en dan nog weegt een gesimuleerde vertraging uit 1 bron (want 1 speaker) niet op tegen een daadwerkelijke vertraging tussen 2 bronnen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qWD1Bge.gif
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MbqECMY.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door LA-384 op 11-02-2016 20:51 ]

Pagina: 1