Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:42

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Inmiddels zit ik in een afsluitende fase van mijn studie, ik heb een half jaar stage gelopen en ik hoef alleen nog maar een paar herkansingen te doen. Inmiddels is het mijn 5e studiejaar dus ik krijg geen studiefinanciering meer. :'( (ik kan wel geld lenen maar dat wil ik natuurlijk niet)

Eigenlijk zou ik daarom iets van een uitkering of iets willen aanvragen maar ik twijfel of ik daarvoor in aanmerking kom omdat ik student ben.

Ik ben wat aan het uitzoeken geweest op het internet en ik heb met vrienden/collega's gepraat. Hier krijg ik verschillende verhalen te horen. Daarom vraag ik het hier.

Op de website van de UWV http://www.uwv.nl/particu...-een-ww-uitkering-krijgen staat dat ik de afgelopen 36 weken minstens 26 weken gewerkt moet hebben. Nu vroeg ik me af of een stage hier ook onder valt, en of dit bij 1 werkgever moest zijn. Ik heb namelijk wel 26 weken maar dan bij twee werkgevers.

Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Beste antwoord (via epic_gram op 29-01-2016 18:44)

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:44

SmartDoDo

Woeptiedoe

epic_gram schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:12:
Eigenlijk zou ik daarom iets van een uitkering of iets willen aanvragen maar ik twijfel of ik daarvoor in aanmerking kom omdat ik student ben.
Een WW-uitkering is er voor mensen die na afloop van werk geen of onvoldoende inkomsten hebben. Jouw situatie is anders, je studie is bijna afgelopen. Geen WW dus.

Dan resteert een bijstandsuitkering op grond van de Participatiewet. Als ik je profiel moet geloven ben je op dit moment 22 jaar. Als jongere (lees: jonger dan 27 jaar) ben je in principe uitgesloten voor een uitkering wanneer je kunt studeren. Aangezien je nu ook nog studeert, zal een aanvraag subiet worden afgewezen. Dat je niet graag leent is begrijpelijk, maar daar houdt de Participatiewet geen rekening mee. Die zegt in feite: als je niet kunt werken, dan ga je maar leren om je mogelijkheden te vergroten. Kun je niet studeren? Dan ga je maar werken!

Het wordt dus werken of lenen. Een uitkering in ieder geval niet :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59

Shunt

Boe

Wellicht wat anders heel radicaal maar waarom niet werken?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Afaik is ook een voorwaarde bij de WW dat je beschikbaar bent om te werken, ik neem aan dat als jij nog studeert, je dus ook niet beschikbaar bent (zeker niet voor de tijd die jij als stage hebt gedaan).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Shunt schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:14:
Wellicht wat anders heel radicaal maar waarom niet werken?
Klopt, goed punt! Ik hou ook helemaal niet van een uitkering trekken maar het gaat puur om de afsluitende fase van mijn opleiding, ik moet denk ik wel 40 uur per week aan mijn school het komende halfjaar en wellicht langer. Dus het lijkt me lastig te combineren.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 21:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je gebruikt de generieke term 'uitkering', maar je verwijst naar de WW-uitkering.

Daarnaast ben je dus niet beschikbaar voor werk als je 40 uur per week aan je studie moet besteden.

Jammer, maar hier was je studiefinanciering voor. Je kan wel nog gewoon lenen (tegen gunstige tarieven).

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 29-01-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 13:59

Shunt

Boe

epic_gram schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:17:
[...]

Klopt, goed punt! Ik hou ook helemaal niet van een uitkering trekken maar het gaat puur om de afsluitende fase van mijn opleiding, ik moet denk ik wel 40 uur per week aan mijn school het komende halfjaar en wellicht langer. Dus het lijkt me lastig te combineren.
Avond baan terug bij de ouders gaan inwonen om geld te besparen?
Volgens mij is het inderdaad zoals hier boven aangegeven niet mogelijk om een uitkering aan te vragen als student.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:32

Zenix

BOE!

Waarom niet lenen? Met het rentepercentage zou ik dat gewoon doen, zodat je kan focussen op studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Studenten die langer over hun studie doen dan nodig kunnen toch gewoon bijlenen? Een ww zul je in ieder geval niet krijgen als je niet beschikbaar bent, en de hoogte is vziw bovendien afhankelijk van wat je zelf de afgelopen jaren hebt verdient.... Een stageplek tikt dan meestal niet echt aan.

[ Voor 57% gewijzigd door naitsoezn op 29-01-2016 17:22 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 00:39
Een WW-uitkering gaat hem waarschijnlijk niet worden, en anders krijg je maar 70% van je laatst verdiende loon. Over het algemeen zijn stagevergoedingen niet zo hoog dat je daar van kan leven.

Je kan een bijstandsuitkering aanvragen, maar dan moet je wel beschikbaar zijn voor eventueel werk.

Je beste opties zijn bijlenen of een baantje zoeken voor 's-avonds of in het weekend

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:11

Fiber

Beaches are for storming.

Bij een uitkering moet je beschikbaar zijn voor werk en heb je een actieve sollicitatieplicht. In sommige gemeentes wordt je zelfs aan het werk gezet met behoud van uitkering. Schoffelen of zo. Of dat goed of slecht is dat is weer een heel andere discussie.

Dus gewoon die lening aanvragen, die zijn daar voor, zo hard mogelijk studeren, en desnoods bezuinigen op zo veel mogelijk posten. Als je na je studie een baan op niveau hebt en dus dik verdient dan heb je die lening zo weer afbetaald. En de rente is inderdaad ook laag en de voorwaarden zijn beter dan bij welke andere lening dan ook.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
"Werken" voor de WW uitkering gaat over loondienst waarbij WW premie is afgedragen (doh). Het aantal werkgevers maakt niet uit, maar stages zijn geen loondienst. Je hebt geen WW premie afgedragen en krijgt dus geen WW uitkering.

Bijstand is de andere uikering, en daarvoor moet je inderdaad beschikbaar zijn

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 22:57
Het is eigenlijk van de zotte dat de maatschappij doormiddel van de studiefinanciering je al op weg heeft geholpen maar je niet binnen het gestelde termijn je studie behaald hebt en je vervolgens ook verlangt dat je i.p.v. geld lenen (dus een eigen inverstering) nogmaals gratis geld wilt hebben.

Zelf heb ik (om persoonlijke redenen) ook geld geleend ten tijde van me studie en heb nu gewoon een baan waar ik de lening mee kan afbetalen.

Ik raad je aan hetzelfde te doen.

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bijstand kom je niet voor in aanmerking.
ww ook niet.
hooguit huurtoeslag maar dat is alleen van toepassing op een huurhuis niet op een studentenkamer.

enige optie is tegen praktisch 0% rente te lenen. Zou willen dat ik die lening zou kunnen afsluiten voor mijn grote uitgaves :P dus je hoeft daar absoluut niet om te zeuren. Daarnaast zou je kunnen werken 40 uur studie is niet week vullend. Ik werk 50 uur per week en mijn eigen bedrijf met 40 uur per week. Dat is misschien wat extreem maar 20 uur werken naast je studie moet geen probleem zijn.

Is ook goed voor je starters CV. een uitkering trekkende student komt op mij als ondernemer over als iemand die te lui is om te werken en geen interesse heeft om ergens moeite voor te moeten doen. Oftewel streep door je cv en eventuele solicitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:09
Je kunt werken en/of lenen, zelf doe ik een fulltime studie en werk ik 24 uur per week. Gezien het feit dat je alleen nog een paar herkansingen hoeft te doen zou ik gewoon een bijbaantje zoeken om te zorgen dat je geen hoge studieschuld hebt. Je kunt uiteraard ook lenen als het niet te combineren blijkt te zijn maar het is echt niet onmogelijk om naast je studie te werken. WW uitkering kan niet en de bijstand is hier ook niet voor bedoeld. Hoeveel examens moet je nog herkansen en hoeveel credits zijn dat?

In een week zitten 168 uur waarvan je er +-56 slaapt, blijven er nog 112 over. Als je doordeweeks van 9 tot 5 aan je studie zou werken zijn er nog 72 uur over voor werk/vrije tijd.

DIsclaimer: Het komt misschien bot over maar er zijn maar weinig studies waarbij het niet mogelijk is om te werken, zelfs al ben je 50 uur per week bezig (10 uur per dag doordeweeks) dan is er nog genoeg ruimte om 20 uur te werken en nog een redelijk sociaal leven te hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door n0pe op 29-01-2016 17:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

epic_gram schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:12:
Een WW-uitkering is er voor mensen die na afloop van werk geen of onvoldoende inkomsten hebben. Jouw situatie is anders, je studie is bijna afgelopen. Geen WW dus.

Dan resteert een bijstandsuitkering op grond van de Participatiewet. Als ik je profiel moet geloven ben je op dit moment 22 jaar. Als jongere (lees: jonger dan 27 jaar) ben je in principe uitgesloten voor een uitkering wanneer je kunt studeren. Aangezien je nu ook nog studeert, zal een aanvraag subiet worden afgewezen. Dat je niet graag leent is begrijpelijk, maar daar houdt de Participatiewet geen rekening mee. Die zegt in feite: als je niet kunt werken, dan ga je maar leren om je mogelijkheden te vergroten. Kun je niet studeren? Dan ga je maar werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
SmartDoDo schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:21:
als je niet kunt werken, dan ga je maar leren om je mogelijkheden te vergroten. Kun je niet studeren? Dan ga je maar werken!

Ik ben het hier wel mee eens. :) Ik als liberale VVD-er heb sowieso een hekel aan het idee om een uitkering aan te vragen.

By the way, ik werk momenteel nog wel 3 dagen van de week, het is dat ik in tijdsnood zit en wellicht nog een jaar moet studeren nu omdat ik wat tentamens niet ga redden door werkdruk.

Anyhow, bedankt allemaal voor de antwoorden en hier is een hoop duidelijker geworden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Gewoon lenen :)
Ik ben op mijn 28e weer begonnen met studeren, ik hoefde alleen nog het laatste jaar: een onderzoeksstage, zonder stagevergoeding.

Gelukkig kon ik nog lenen, daarnaast had ik een bijbaan in een winkel. Ik werkte een hele dag + koopavond + een keer in de maand op koopzondag. Ja ik had weinig vrije tijd, maar de hypotheek van mijn appartement liep wel gewoon door.

Inmiddels ben ik tien jaar verder en heb ik de lening voor een groot deel afbetaald.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Zenix schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:20:
Waarom niet lenen? Met het rentepercentage zou ik dat gewoon doen, zodat je kan focussen op studie.
Dit, beste TS.

Je zit aan het einde van je studie en je zal hoogstens een paar duizend lenen. Dat heb je zo afbetaald met een beetje normale baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

SmartDoDo schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:21:
Die zegt in feite: als je niet kunt werken, dan ga je maar leren om je mogelijkheden te vergroten. Kun je niet studeren? Dan ga je maar werken!

Eigenlijk is dat best wel van de zotte. Iemand van 20 jaar, die dus een verstandelijk écht niet verder komt dan LBO, en om wat voor reden dan ook geen werk vind, moet dus maar gaan "leren" en lenen omdat hij anders niet in z'n levensonderhoud kan voorzien.

De vraag is nl. of je onderwijs kunt volgen. Niet of je ook daadwerkelijk wat aan dat onderwijs hebt.

Maar goed: TS, een aanvraag voor een bijstandsuitkering mag je altijd indienen. De kans dat deze wordt toegekend, acht ik in deze inderdaad klein.

Het is niet heel vreemd om, als je studievertraging hebt, voor de laatste periode van je studie te lenen. Per slot van rekening had je zonder schuld kunnen afstuderen, maar je hebt studievertraging opgelopen. Als dit het gevolg is van een ziekte, is er soms nog iets mogelijk (verlenging van stufie bijv.), maar dat had je dan wél tijdens of vlak na afloop van je ziekte moeten regelen.

Overigens:
Recht op WW ontstaat bij verlies van minimaal 5 arbeidsuren per week (of bij een arbeidscontract van minder dan 10 uur: bij minimaal de helft van je aantal uur). Bij hoeveel werkgevers je gewerkt hebt is niet van belang, of dat er nou 1 of 10 zijn geweest.
Je mag niet vrijwillig werkloos geworden zijn en moet aantoonbaar solliciteren. Tevens is idd de 26 uit 36-eis van toepassing.

Een stage-bedrijf is géén werkgever: je hebt geen arbeidscontract, je ontvangt geen salaris. Daar kan dus ook geen sprake zijn van verlies van arbeidsuren.

Als jij dus bijv. al 3 jaar iedere vrijdagavond en zaterdag vakken vult bij de plaatselijke supermarkt, en na het 3e jaar wordt je contract niet verlengd, heb je recht op WW. Overigens kan het voordeliger zijn om die WW niet aan te vragen...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:32

Zenix

BOE!

Ardana schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:37:
[...]

Eigenlijk is dat best wel van de zotte. Iemand van 20 jaar, die dus een verstandelijk écht niet verder komt dan LBO, en om wat voor reden dan ook geen werk vind, moet dus maar gaan "leren" en lenen omdat hij anders niet in z'n levensonderhoud kan voorzien.
Iemand op LBO zal MBO moeten gaan doen, dan krijg je wel een basisbeurs standaard. Als diegene uitwonend is en ook recht heeft op aanvullende beurs is dat een behoorlijk bedrag. Lenen kan maar dat is een klein bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ardana schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:37:
[...]

De wet zegt ook "uit ’s Rijks kas bekostigd onderwijs kan volgen" en dat is op meerdere manieren uit te leggen. Het zal dan ook plaatselijk verschillen hoe een sociale dienst daar mee omgaat. Maar bij mijn weten is er al genoeg jurisprudentie die aangeeft dat iemand wel moet kunnen studeren. Als er dus lichamelijke of geestelijke beperkingen zijn, dan kan die jongere niet studeren. En dan blijft dus de optie werk of uitkering over. Maar de basis is dat studeren of werk voor gaat op uitkering.
De vraag is nl. of je onderwijs kunt volgen. Niet of je ook daadwerkelijk wat aan dat onderwijs hebt.
Het idee is dat wie met z'n huidige opleiding en kennis niet aan het werk kan, waarschijnlijk meer kans heeft op werk als er aanvullende kennis is opgedaan. Wie feitelijk niet kan studeren, valt niet onder de uitsluiting voor bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 09:39

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Krijg je geen studiebeurs met een aanvullende beurs dan?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
epic_gram schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:17:
[...]

Lijkt, of heb je het ook daadwerkelijk geprobeerd?

The devil is in the details.

Pagina: 1