Vraag

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:02

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Beste tweakers,

Binnenkort gaat mijn zus trouwen en ik kreeg de vraag of ik niet de trouw wou filmen. Ik vroeg, "geen probleem, maar waarmee dan?" waarop het antwoord "Oh, gewoon, met je smartphone ofzo. Die camera is toch goed?" volgde 8)7
Mijn telefoon filmt inderdaad 4K, maar uiteraard is het geen goed idee om met een smartphone een trouw te gaan filmen, dat is gewoon zonde. (Ter verduidelijking, ze hebben wel een fotograaf gehuurd voor de foto's, maar ze hadden ook graag "het moment" op video gehad)

Ik ga toevallig ook binnen een paar maanden op buitenlandse stage. Eigenlijk zou ik daar ook wel graag wat goeie foto's van hebben. En ja op zich kan dat wel met mijn smartphone, maar ik wil zo net dat beetje meer. En stiekem heb ik altijd al een goeie camera gewillen.

Maar nu zit ik natuurlijk met het dilemma: welke camera koop ik? Ik ken wel meer over fotografie dan de gemiddelde leek, maar een kenner ben ik absoluut niet. Ik weet wat ISO is, ik weet dat meer megapixels niet per sé beter zijn omdat er dan minder licht op een pixel valt, maar vanaf dat er gepraat wordt over lenzen van zoveel tot zoveel milimeter dan ben je me kwijt.

Wat ik zou doen met de camera:
- De trouw van mijn zus filmen
- Foto's nemen. Dat kan alles zijn. Mooi landschap, wat vrienden, een mooie auto, debiele selfies, ...
- Zo nu en dan eens een filmpje van iets maken, bv een uitstap met vrienden ofzo

Ik heb me voorgenomen dat ik een budget heb van rond de €350. Waarom? Ik neem eigenlijk niet vaak foto's doorheen het jaar, en het lijkt mij echt zonde om grof geld te gaan betalen voor een camera die je uiteindelijk niet gebruikt. Maar toch is het handig om een goeie camera te hebben, en €350 vind ik wel een OK bedrag daarvoor.

Nu, de camerakeuze. Ik sta open voor alles, eigenlijk. Een spiegelreflex is groot en misschien wat lomp, maar voor zover ik begrijp neemt dat ook gewoon de beste foto's?

Wat ik zelf al had gevonden:

pricewatch: Nikon D3300 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart
+ 1080p video in 60FPS
- Beetje over budget
- Op internet vind ik de foto's gemaakt door deze camera eigenlijk niet spectaculair. Op een of de andere manier lijken ze niet scherp? Maar dat kan natuurlijk ook aan het demomateriaal liggen, de foto's die ik bekeek waren zeker niet gemaakt door professionele fotografen (ik heb gewoon flickr doorbladerd)

pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart
+ 1080p video in 60FPS
+ binnen budget
+ handzaam formaat

pricewatch: Canon EOS M + EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM + Speedlite 90EX Zwart
+/- 1080p video in 30FPS
+ goedkoop

Ik heb moeite met kiezen. Mijn voorkeur gaat een beetje uit naar de Sony alpha a5000, maar tegelijkertijd heb ik niet genoeg kennis om hierover een serieuze mening te hebben. Kunnen jullie mij helpen? Al zeggen jullie dat het een beter idee is om gewoon geen camera te kopen als ik er toch geen groot budget voor heb, alle input is welkom :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Alle reacties

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Spiegelreflex in deze keuze maakt niet of nauwelijks betere foto's. De kwaliteit van de foto's hangt ook af van de objectieven, maar in film is dit verschil veel minder duidelijk zichtbaar.

Ik zou persoonlijk nooit een bruiloft opnemen op 60fps. Dat kijkt vreemd, erg 'snel' beeld. Dan zou ik kiezen om op 24/25p te filmen hetgeen dat filmisch effect geeft (lichte zweem).

Bij de ervaringen van de D3300 lees ik dit: "Autofocus in live-view zuigt. Dus film altijd in manual focus.". Als beginner zou ik niet direct manueel schieten of filmen, dus misschien dat deze dan afvalt. Maar hier kunnen andere tweakers je beter advies over geven.

[ Voor 27% gewijzigd door ToFast op 29-01-2016 17:14 ]

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
ToFast schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:12:
Spiegelreflex in deze keuze maakt niet of nauwelijks betere foto's. De kwaliteit van de foto's hangt ook af van de objectieven, maar in film is dit verschil veel minder duidelijk zichtbaar.

Ik zou persoonlijk nooit een bruiloft opnemen op 60fps. Dat kijkt vreemd, erg 'snel' beeld. Dan zou ik kiezen om op 24/25p te filmen hetgeen dat filmisch effect geeft (lichte zweem).
Klopt, maar het is wel fijn om 60FPS te kùnnen opnemen, toch? Voor later / andere dingen, dan kan je leuke slow motion shots doen, en ziet pannen er beter uit.
De camera heeft uiteraard gewoon een 1080p30 mode, dan film je daarin de trouw. Of desnoods converteer/exporteer je het bewerkte filmpje met 30FPS.

• ToFast
Mavamaarten schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:14:
[...]

Klopt, maar het is wel fijn om 60FPS te kùnnen opnemen, toch? Voor later / andere dingen, dan kan je leuke slow motion shots doen, en ziet pannen er beter uit.
De camera heeft uiteraard gewoon een 1080p30 mode, dan film je daarin de trouw. Of desnoods converteer/exporteer je het bewerkte filmpje met 30FPS.
Zeer zeker. Beter krijg je snel advies en ga je asap aan de slag met oefenen. Vooral in het eerste begin kan je grote stappen nemen in kwaliteit, snelheid (instellingen, weten wat je doet en niet te veel verprutsen op die belangrijke dag).

Een medetweaker biedt die EOS M kit aan voor een leuke prijs, 200. Wellicht mooi om te beginnen en kan je later altijd naar wat anders of lenzen kijken als je 'gehooked' bent. Zitten gelijk 3 accu's bij, ook wel handig voor zo'n dag met filmen.

[ Voor 14% gewijzigd door ToFast op 29-01-2016 17:20 ]

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Inderdaad, bedankt voor je feedback.
Dat puntje over de autofocus in video had ik ook gelezen. Op zich is dat niet zo heel erg, ik ben toch van plan om dat ding op een tripod te zetten en gewoon de trouwenden centraal in beeld te houden. Hoe minder de focus daar wijzigt, hoe beter :)

Edit: ow ja, vergeten te vermelden. De V&A had ik ook al bekeken. Ik kom uit België dus de meeste aanbiedingen zijn niet zo heel interessant. Een 2e hands aankoop wil ik toch in het echt bekijken en dan is een tripje met de auto van 150km niet zo interessant.

[ Voor 31% gewijzigd door Mavamaarten op 29-01-2016 17:20 ]

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:53
Hmmm maar dat moment voor de trouw, is dat binnen in de kerk?

Eigenlijk is het veel belangrijker eerst te kijken naar een lichtsterke lens als je een DSLR wil en/of goeie ISO waarden van je camera.

Vergeet ook niet dat hogere FPS weer wat meer licht vergen, of dus in donkere omgeving, nog een hogere ISO of hogere lichtsterke lens.

Ik vrees dat de foto's/video's voor dit budget niet echt "leuk" gaan zijn. Ik denk dat ze en jij er meer gaat van verwachten. Zeker als je deze in je voorstel, ook erna voor op reis wil gebruiken. Je zit te beperkt in lenzen.

Never ever financial advice...

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
Bel ook even de fotograaf om e.e.a. kort te sluiten. Niets irritanter dan de oom met de camera.

• ToFast
kazzzdafke schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:20:

Eigenlijk is het veel belangrijker eerst te kijken naar een lichtsterke lens als je een DSLR wil en/of goeie ISO waarden van je camera.

Vergeet ook niet dat hogere FPS weer wat meer licht vergen, of dus in donkere omgeving, nog een hogere ISO of hogere lichtsterke lens.

Ik vrees dat de foto's/video's voor dit budget niet echt "leuk" gaan zijn. Ik denk dat ze en jij er meer gaat van verwachten. Zeker als je deze in je voorstel, ook erna voor op reis wil gebruiken. Je zit te beperkt in lenzen.
Dat valt wel sterk mee hoor op iso3200: Bekijk vanaf 2:30 https://www.youtube.com/watch?v=-HHTtY8a6kI

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
kazzzdafke schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:20:

De trouw is buiten.

Dat van die lenzen, daar was ik al wel bang voor. Daar heb ik dus absoluut geen kaas van gegeten. Ik weet wel dat een goeie lens meer licht doorlaat, maar dat ik voor goeie lenzen dus ook geen budget heb.

Ik verwacht ook niet super veel van de foto's en videos, maar wél dat ze beter zijn dan wat mijn smartphonecamera kan. En daar moet je niet al te veel voor doen, want mijn smartphone kan je al niet op een tripod zetten :+

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43

BLN

Die a6000 heeft het qua sensortechnilogie het best voor elkaar van de drie. En is voor op reis ook nog eens heel prettig, want compact. Eos M zou ik niet aan beginnen. Daar zijn maar heel weinig lenzen voor, of je zit aan een adapter. Voor de ceremonie in de kerk kun je eventueel een goed objectief huren.

If it ain't broken, don't fix it

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sony a58 is ook een goede optie. Qua autofocus in video zeer goed. A-mount is eenvoudig om goedkoop lenzen voor te vinden tweedehands.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 08:47
A5100 naar kijken, op de Samsung NX1 na.beste touch screen auto focus voor een fotocamera. Als je echt knap wil filmen kun je je ook verdiepen in het effect van sluitertijd. Persoonlijk zou ik in 25p opnemen, zeker met een trouwerij waar ook binnen met verlichting gefilmt gaat worden.

Instagram

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:21

Garyu

WW

Ik zou duidelijk voor een camera uit de mirrorless stal van Sony kiezen. De keus is vrij breed, van a5000 tot a7 heb je veel mogelijkheden, ook tweedehands.

Voor de casual fotograaf zouden voor mij het formaat en de videomogelijkheden duidelijk de voorkeur hebben. Bij de Canon en de Nikon is dat toch een stuk minder prominent. De beeldkwaliteit qua sensor is ongeveer gelijk, en ook de lenzen in het beginnerssegment ontlopen elkaar niet zo veel.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Ik zou gewoon nee zeggen en de trouwerij bijwonen als broer/gast zonder verdere verplichtingen.

Bij de trouwerij van mijn broer heb ik nee gezegd tegen foto's maken omdat ik gast wilde zijn en wanneer ik de foto's zou verzouten, is de relatie ook niet best natuurlijk achteraf.

De consessie die ik deed resulteerde in dat ik ceremonie meester was (no problem) en ik heb gezegd dat ik fotos zou maken:

1. Tijdens het feest, voor de fotograaf helemaal niet interessant om die uren daar ook nog te spenderen
2. Tijdens het aankleden van de bruidegom omdat de fotograaf niet op beide plekken tegelijk kon zijn.

Als je toch bezig gaat: uit de lijst zou ik de Sony kiezen. De Canon EOS-M hebben in mijn beleving na al die jaren nog veel te weinig lenzen en accessoires. De Sony heeft dat veel meer en kan volgens mij beter filmen dan de Nikon. Ook is de Sony compacter.

De suggestie van Samsung zou ik voorzichtig mee zijn omdat Samsung zich terug trekt in elk geval uit Europa met de camera markt.

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Ik begrijp de reacties omtrent het zelf willen filmen van de trouw. Het is absoluut niet de bedoeling om professionele beelden te hebben van de trouw, daar hebben ze de fotograaf voor. Ze trouwen in het buitenland, en de oma en tante kunnen er niet bij zijn. Om voor hen toch een filmpje te hebben hadden ze aan mij gevraagd om dat te filmen. En ik vond dat je zoiets gewoon niet met een smartphone doet.

Tegelijk wou ik al een tijdje een goeie camera, voor foto's van onder andere mijn buitenlandse stage. Dan leek het mij een goed idee om de trouw daarmee te filmen. Filmen wordt niet het belangrijkste waar de camera voor gebruikt gaat worden, en het is ook niet dat ik professioneel filmpjes ga maken ofzo.

Als ik dus gewoon een camera wil om goeie foto's te nemen, dan had ik de bovengenoemde camera's gevonden. Zijn er nog andere alternatieven die ik over het hoofd zie, of is het gewoon een goed idee om de Sony A5000 te kopen?

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Ik begrijp dat ze wat gefilmd willen hebben en dat moeten ze ook zeker laten doen (je trouwt hopelijk maar 1 keer). Als je zelf er een camera voor koopt: zorg dat deze lang genoeg op kan nemen voor in elk geval het officiele gedeelte. Maar geef deze camera aan iemand die hem wel kan bedienen, maar wat verder van de bruid en bruidegom afstaat. Heb je toch beelden en ben je er zelf wat meer bij geweest.

Of knal hem op een statiefje.
Pagina: 1