Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Allen, ik zit met een lastig probleem en ik zoek naar de juiste oplossing.

Ik wil binnenkort 3 maanden (en als het mogelijk is veel langer) werken vanuit het buitenland. Ik heb echter een koophuis (appartement) in Nederland. Dit apartment had ik in september 2004 gekocht en w0on er inmiddels bijna 11,5 jaar.

Mijn hypotheek heeft een waarde van rond de 120.000 EUR. Ik vermoed dat mijn appartement iets minder waard is. Mede omdat ik geen ster ben geweest in het onderhoud. De WOZ waarde is rond de 95.000 EUR en is niet veel gewijzigd sinds 2004. De spaarpot van de hypotheek heeft inmiddels een waarde van bijna 30.000 EUR.

Ik heb vermoedelijk zo'n 60.000 EUR spaargeld verdeeld over een spaarrekening en beleggingen.

Aan mijn 100% spaarhypotheek (ABN AMRO meegroeihypotheek zonder beleggingen) is een soort verzekering gekoppeld, de Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW). Deze levensverzekering is 100% aftrekbaar van belasting bij uitkeren mits minimaal 15 jaar inleg gedaan is. Voor dat belastingvoordeel moet ik hier dus nog 3,5 jaar wonen.

Een ander probleem: mijn broertje heeft nogal wat fouten gemaakt in zijn leven en inmiddels flink wat schulden. Hij kon zijn oude flat niet meer betalen, dus hij woont nu bij me in. Ook heb ik nog een eigen kat en de kat van mijn broertje. Ik vermoed dat hij rond de 5000 EUR schuld heeft, maar zeker weten doe ik dit niet. Op dit moment krijgt mijn broertje bijstand.

Nu wil ik zo min mogelijk kosten maken terwijl ik in het buitenland ben. Want ik heb nog geen gegarandeerd werk uit werkzaamheden. Ik zal de komende tijd werken aan een online profile om opdrachten binnen te halen. Veel van deze opdrachten zullen niet zo goed verdienen als werk in Nederland, maar als ik leef in een land met lagere kosten is dat niet zo'n probleem. Maar voor mijn appartement in Nederland ben ik al gauw 1000 EUR per maand kwijt, vermoed ik:
- 40 EUR gem. belastingen (zo'n 500 EUR op jaarbasis)
- 650 EUR hypotheek (ca. 170 EUR premie & 480 EUR spaarpot - premie is aftrekbaar)
- 200 EUR gas & electra
- 110 EUR overige kosten zoals waterschap, etc…

Een hoop kosten dus. In het buitenland verwacht ik ook ongeveer 1000 EUR per maand kwijt te zijn om leuk te leven. Ik wil heel graag dat mijn broertje + de katten een goede plek hebben. Ik voel me voor alle 3 verantwoordelijk.

Nu overweeg ik een aantal opties:
1. Appartement gewoon aanhouden en "hope for the best". Als ik in 3 maanden buitenland geen noemenswaardige inkomsten uit klussen krijg, dan maar weer terug naar NL.
2. Met bank bekijken of ik dit appartement kan verhuren aan mijn broertje. Als ik niet meer ingeschreven hier sta, krijgt mijn broertje meer bijstand. Als de huurprijs laag genoeg is, misschien ook huurtoeslag? Dan kan hij hier lekker wonen en krijg ik misschien 500 EUR per maand van hem voor wonen + energie.
3. Appartement verkopen en goedkoper appartement kopen. Wellicht kan ik op die manier ook van die KWA af komen, zonder veel nadelen? Maar dat is me nog erg onduidelijk.
4. Appartement verkopen en een appartement huren waar mijn broertje + katten zouden kunnen wonen. Probleem is echter dat de mijn broertje dan geen bijstand + huursubsidie zal krijgen. Misschien dat het qua kosten nog best wel duur is. Of ik moet een regeling treffen waarbij ik zijn schulden afbetaal vanuit mijn spaargeld en hij me terugbetaald.

Iedere optie heeft voor en nadelen.
- Optie 1: Hoge kosten, terwijl ik graag een leven in buitenland zou willen opbouwen. Met mijn spaargeld + lage kosten is dat veel eenvoudiger.
- Optie 2: Kosten zijn al wat lager, maar de vraag is of de bank deze constructie toe zal staan. Banken zijn vaak bang voor wanbetalers (in geval van mijn broertje terecht) en daarom mag je met meeste hypotheken niet zomaar meer iets verhuren. Het kan een aantrekkelijke optie zijn om over 3,5 jaar maximaal gebruik te maken van de KEW.
- Optie 3: Kosten zouden hier misschien het laagst zijn. Een kleiner appartement met goede isolatie heeft lagere energiekosten. Misschien zou ik zelfs wat geld hierbij overhouden uit mijn hypotheek, mits ik mijn appartement met minder dan 30.000 EUR verlies verkoop?
- Optie 4: Misschien het beste, want ik houdt wellicht geld over uit de spaarpot van mijn hypotheek. Hoewel mijn broertje liever niemand terugbetaald en hoopt dat alles op den duur wordt kwijtgescholden door de schuldenaren.

Misschien zijn er ook nog wel andere opties waar ik niet aan gedacht heb?

Het bovenstaande is nogal een complex verhaal, maar hopelijk kan toch iemand me wat advies geven.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Eerste wat in mij opkomt; apartement op Airbnb zetten. Dan kan je broertje mooi de gastheer uithangen. Iedereen blij.

Dan moet het natuurlijk wel een beetje gunstig liggen voor mensen die via Airbnb iets willen huren. Al kunnen dat ook expats zijn die niet perse iets in een toeristisch gebied hoeven te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Heb je een baan in NL?

Even een relevant stukje gepakt uit je verhaal: "Want ik heb nog geen gegarandeerd werk uit werkzaamheden. Ik zal de komende tijd werken aan een online profile om opdrachten binnen te halen. "

Als je voornamelijk online aan werk moet komen dan zou je dit in eerste instantie in NL kunnen proberen en zodra je weet dat het voldoende opbrengt kun je verhuizen. Dat lijkt me financieel een betere oplossing dan de andere zaken die je opnoemde. Zo behoud je ook een spaarpotje om eventueel later in het buitenland iets met vastgoed te doen. De zon, zee en vrouwen zijn er over 6 maanden nog steeds :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
sh4d0wman schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:21:
Heb je een baan in NL?

Even een relevant stukje gepakt uit je verhaal: "Want ik heb nog geen gegarandeerd werk uit werkzaamheden. Ik zal de komende tijd werken aan een online profile om opdrachten binnen te halen. "

Als je voornamelijk online aan werk moet komen dan zou je dit in eerste instantie in NL kunnen proberen en zodra je weet dat het voldoende opbrengt kun je verhuizen. Dat lijkt me financieel een betere oplossing dan de andere zaken die je opnoemde. Zo behoud je ook een spaarpotje om eventueel later in het buitenland iets met vastgoed te doen. De zon, zee en vrouwen zijn er over 6 maanden nog steeds :P
Een maat van me heeft in ieder geval wat gegarandeerd werk voor me. Het komt neer op zo'n 3000 EUR en misschien nog meer, daar praten we van het weekend over. Ik had zelf een beetje het idee dat als alles in buitenland nog niet storm loopt, dat ik in eerste instantie beetje aanspraak maak op mijn spaarpot.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43

Qwerty-273

Meukposter

Nu heb je als oudere broer (?) nog toezicht op het dagelijks reilen en zeilen van je broertje in je appartement. Je geeft aan dat hij voorheen fouten heeft gemaakt en nog met schulden zit. Als jij straks lekker in het buitenland bent, is je broertje "sterk" genoeg om niet weer in de problemen te komen? Met gevolgen voor je appartement?
Ook wat zegt jouw hypotheek over het punt dat jij niet meer in NL woont of inkomsten hebt in NL?
Waar ga je naar toe, en hoe zitten de belastingverdragen tussen daar en NL in elkaar?
Sociale zekerheid in je bestemming, en kom je daar al voor in aanmerking?
Dubbele lasten dragen (appartement in NL en waar je heen gaat) is heel lastig, en zeker op de wat krappere tijden een zware belasting op je inkomen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MacWolf schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:33:
Aan mijn 100% spaarhypotheek (ABN AMRO meegroeihypotheek zonder beleggingen) is een soort verzekering gekoppeld, de Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW). Deze levensverzekering is 100% aftrekbaar van belasting bij uitkeren mits minimaal 15 jaar inleg gedaan is. Voor dat belastingvoordeel moet ik hier dus nog 3,5 jaar wonen.

[...]

Het kan een aantrekkelijke optie zijn om over 3,5 jaar maximaal gebruik te maken van de KEW.
Het is een levensverzekering, hoe wil je die over 3,5 jaar gebruiken? Levensverzekeringen keren alleen uit als komt te overlijden. De uitkering is dan belastingvrij voor je nabestaanden.

Verhuren mag niet zonder toestemming van de hypotheek verstrekker. Maar goed, als je zelf ze blijft betalen dan zullen ze denk ik niet heel snel herrie gaan schoppen. Let ook op met Airbnb wat de regels zijn van je gemeente. Sommige gemeentes hebben Airbnb verhuur aan banden gelegd.

Overigens, als je broertje zo'n bende van zijn leven heeft gemaakt kan je die wel alleen laten? Straks maakt hij ook een bende van jouw appartement.

Waarom wil je zo dringend naar het buitenland gaan? Waar is het dan goedkoper voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
CMD-Snake schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:08:
[...]

Het is een levensverzekering, hoe wil je die over 3,5 jaar gebruiken? Levensverzekeringen keren alleen uit als komt te overlijden. ...
Ik meen dat deze levensverzekering ook vrijkomt bij verkopen van woning. Omdat dit een Kapitaalverzekering Eigen Woning is. Als het goed is kun je die gebruiken om je eigen woning schuld af te lossen.
Verhuren mag niet zonder toestemming van de hypotheek verstrekker. Maar goed, als je zelf ze blijft betalen dan zullen ze denk ik niet heel snel herrie gaan schoppen. Let ook op met Airbnb wat de regels zijn van je gemeente. Sommige gemeentes hebben Airbnb verhuur aan banden gelegd.
Ik heb aanvraag bij de bank gedaan of ik kan verhuren aan mijn broertje. Ik wacht nog op een reactie. Ik denk dat mijn woning niet echt geschikt is voor Airbnb, zeker niet omdat er al iemand woont. Dus dat is een puntje waar ik nog niet echt over nadenk.
Overigens, als je broertje zo'n bende van zijn leven heeft gemaakt kan je die wel alleen laten? Straks maakt hij ook een bende van jouw appartement.
Afgelopen 2 maanden was ik al in het buitenland en we hebben wat afspraken gemaakt. Het huis houdt hij wel netjes trouwens. En ik heb zijn rekeningen zo ingesteld dat hij elke 2-3 dagen geld krijgt om van te leven. Enkele vaste lasten worden automatisch betaald. Dit is wel werkbaar tot nu toe. In die periode werkte ik ook voor een Nederland's bedrijf. Maar voor dat bedrijf wil ik niet meer werken en remote werk was eigenlijk een leuke gunst naar me toe maar niet hoe ze daar willen werken.
Waarom wil je zo dringend naar het buitenland gaan? Waar is het dan goedkoper voor jou?
Vooral omdat:
- Ik negatief beeld heb over toekomst Europa.
- Ik het weer in Nederland niet lekker vindt.
- Ik een leuke dame ontmoet heb in het buitenland en ik wil haar echt beter leren kennen. LINE is beperkt in dat opzicht.
- Ik voel me daar erg vrij, op de één of andere manier veel vrijer als in Nederland. Een erg prettig gevoel.

[ Voor 9% gewijzigd door MacWolf op 29-01-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Qwerty-273 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:03:

Ook wat zegt jouw hypotheek over het punt dat jij niet meer in NL woont of inkomsten hebt in NL? Waar ga je naar toe, en hoe zitten de belastingverdragen tussen daar en NL in elkaar?
Ik ga naar Thailand. Ik zal niet voor een Thais bedrijf werken, eerder via een platform zoals Toptal, Ziptask, Gun, AngelList, Upwork, etc... Ik denk dat ik belasting zal betalen in Nederland, zoals de afgelopen jaren. Misschien als ik meer dan een half jaar daar zit, dat ik daar belasting moet betalen? Ik zal dat nog eens uitzoeken.
Sociale zekerheid in je bestemming, en kom je daar al voor in aanmerking?
Op dit moment maak ik me daar niet zo druk om, ik ben bereid om hier enig risico in te nemen. Ik ben nog relatief jong, gezond en heb aardig wat spaargeld. Op de lange duur zijn er meerdere opties waar ik over zal nadenken. Bij starten met werken van die locatie vindt ik lage kosten op dit moment het belangrijkst.
Dubbele lasten dragen (appartement in NL en waar je heen gaat) is heel lastig, en zeker op de wat krappere tijden een zware belasting op je inkomen.
Ergens denk ik dat het geen probleem moet zijn, zeker op de langere termijn, om 4000 EUR of meer per maand daar te verdienen. Zeker als ik meer web-achtige zaken leer (Ruby on Rails, JavaScript, etc…), want daar lijkt veel werk in te zijn. Mijn specialiteit op dit moment is echter mobile en dat is weer iets lastiger om goed betaald werk te vinden, lijkt het. In Nederland verdiende ik afgelopen jaren natuurlijk veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
hoe wil je daar verblijven?
Op een toeristenvisum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
SonyEricsson schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:00:
hoe wil je daar verblijven?
Op een toeristenvisum?
In eerste instantie 3 maanden toeristenvisum. Dit is eventueel steeds te verlengen. In de co-workingspace heb ik aantal mensen gesproken die dat deden. Dat betekend om de 3 maanden een visa run doen en daar zijn zelfs georganiseerde reizen voor.

Als ik genoeg inkomsten heb kan ik 3x een educatie visum gebruiken van een jaar. Na 3 jaar kan je in een soort immigratieprocedure terecht komen, mits je goed de taal kan spreken. Bij het educatie visum wordt af en toe gecontroleerd of je de taallessen volgt.

[ Voor 17% gewijzigd door MacWolf op 29-01-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:58

Don Quijote

El Magnifico

2. Met bank bekijken of ik dit appartement kan verhuren aan mijn broertje. Als ik niet meer ingeschreven hier sta, krijgt mijn broertje meer bijstand. Als de huurprijs laag genoeg is, misschien ook huurtoeslag? Dan kan hij hier lekker wonen en krijg ik misschien 500 EUR per maand van hem voor wonen + energie.
Deze optie kan je alvast doorstrepen. De kans dat de bank hier mee akkoord gaat is nihil. De reden dat ik dit weet is dat ik recent ook mijn huis wilde verhuren voor een bepaalde periode en dit ontzettend moeizaam ging. Uiteindelijk is de bank (ook ABN) wel akkoord gegaan maar wel onder een hele lijst voorwaarden, hier alvast twee waaraan je waarschijnlijk niet voldoet:

- Het kan alleen via de diplomaten clausule. Daar kan je genoeg over lezen op het Internet, maar het komt er op neer dat je voor een bepaalde tijd in het buitenland zit voor werk en daarom voor die periode je huis mag verhuren. Er zijn enkele eisen aan verbonden. Daarnaast wil de bank een contract zien van je werkgever waarin staat aangegeven dat je voor een bepaalde tijd wordt uitgezonden.

- De huur mag niet minder zijn dat de bruto hypotheeklasten + kosten voor noodzakelijke verzekeringen.

Zelfs als je daar wel aan voldoet kan de bank nog altijd afzien van toestemming. In mijn geval waren ze redelijk moeilijk terwijl ik:

- Een WOZ waaarde van 400k+ heb en een hypotheek van de helft.
- Een grote multinational als huurder had (waarbij de CFO de bewoner zou worden)
- De huur 2,5x mijn bruto hypotheeklasten dekte.
- Exact aan de eisen van de diplomaten clausule voldeed.

Lang verhaal kort. Toestemming van de bank krijgen wordt moeilijk. Uiteraard zijn er genoeg mensen die het gewoon doen zonder uberhaupt met de bank te spreken, maar weet dat daar altijd een risico aanzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
MacWolf schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:22:
Ik meen dat deze levensverzekering ook vrijkomt bij verkopen van woning. Omdat dit een Kapitaalverzekering Eigen Woning is. Als het goed is kun je die gebruiken om je eigen woning schuld af te lossen.
Een levensverzekering keert niet uit na een bepaalde tijd, enkel in geval van overlijden. Je verzekert namelijk dat risico.

Vroeger had je ook hypotheken met een beleggingsverzekering. De beleggingsverzekering zou dan na een afgesproken periode moeten uitkeren en zo de hypotheek in een keer afbetalen. Als ik zo wat Google lijkt het inderdaad daarom te gaan. De andere vorm die ABN Amro destijds bood was SEW, Spaarrekening Eigen Woning wat de banksparen variant was.

Een ding om te controleren is of je wel echt noemenswaardig geld hebt opgebouwd in de verzekeringspolis. Veel van dit soort polissen bleken achteraf woekerpolissen te zijn. Lees eerst maar eens goed de kleine lettertjes voordat je begint met jezelf rijk te rekenen.
- Ik negatief beeld heb over toekomst Europa.
Want een land dat in 2006 en recentelijk in 2014 een staatsgreep heeft meegemaakt heeft betere perspectieven? Thailand wordt momenteel geregeerd door een militaire junta.

Je kan zeggen wat je wil, maar in Europa zal dat niet heel snel gebeuren.
- Ik voel me daar erg vrij, op de één of andere manier veel vrijer als in Nederland. Een erg prettig gevoel.
Die "vrijheid" is denk ik eerder een vakantiegevoel. En dat kan mogelijk snel veranderen als je er gaat wonen.

Zie ook eerdere opmerking over een militaire junta. Dat is zelden een teken van echte vrijheid. Censuur van media en internet zijn gebruikelijk in Thailand.

Het land kampt ook met andere grote sociale problemen.
MacWolf schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:33:
Ergens denk ik dat het geen probleem moet zijn, zeker op de langere termijn, om 4000 EUR of meer per maand daar te verdienen.
En waar baseer je die 4K per maand op? Je hoopt voldoende werk binnen te hengelen via een aantal online platforms. Ik vraag me af hoe dat op korte termijn dusdanig levensvatbaar is dat je zowel jezelf als je broertje in Nederland kan onderhouden.

Hou er ook rekening mee dat als buitenlander in Thailand daar geen bezit kan hebben. Een huis kopen in je eigen naam is niet mogelijk. Je bent afhankelijk van je would-be vriendin daar. Als ze je het huis uit gooit kan je een probleem hebben.

Ergens lijkt dit mij een slecht uitgewerkt plan. Alles wel beschouwd heb je het zo slecht nog niet in Nederland. Je hebt je eigen appartement, een baan en een mooi bedrag op je spaarrekening. Als ontwikkelaar voor mobile applicaties heb je voorlopig hier ook een goede toekomst, voorlopig is apps maken een markt die flink in opmars is.

Je kan die dame dan nog beter een vliegticket geven, hier kan je haar ook leren kennelijk. Even cynisch gedacht zal zij het Westen ook een stuk leuker vinden dan Thailand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
CMD-Snake schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:46:

Een ding om te controleren is of je wel echt noemenswaardig geld hebt opgebouwd in de verzekeringspolis. Veel van dit soort polissen bleken achteraf woekerpolissen te zijn. Lees eerst maar eens goed de kleine lettertjes voordat je begint met jezelf rijk te rekenen.

Goed punt en daar ga ik zeker nog even onderzoek naar doen.

Want een land dat in 2006 en recentelijk in 2014 een staatsgreep heeft meegemaakt heeft betere perspectieven? Thailand wordt momenteel geregeerd door een militaire junta.

Je kan zeggen wat je wil, maar in Europa zal dat niet heel snel gebeuren.

...
Ik denk dat Europa nog voor grote interne problemen komt te staan, tenzij de politiek eindelijk een keer daadkrachtig wordt en stappen durft te nemen. Maar ik heb weinig vertrouwen dat dit zal gebeuren. Maar ieder heeft natuurlijk zijn eigen beeld op de situatie.

Die "vrijheid" is denk ik eerder een vakantiegevoel. En dat kan mogelijk snel veranderen als je er gaat wonen.
Ik heb er eigenlijk alleen maar gewerkt voor 2 maanden, 7 dagen per week :) Zou wel graag echt het vakantiegevoel de volgende keer willen ervaren.

Zie ook eerdere opmerking over een militaire junta. Dat is zelden een teken van echte vrijheid. Censuur van media en internet zijn gebruikelijk in Thailand.

Het land kampt ook met andere grote sociale problemen.

Ja, bovenstaande zaken besef ik wel zeker. Toch denk ik dat je redelijk "buiten het systeem" kan blijven als software dev die via zo'n online platform werkt. Dat je gewoon je dingetje kan doen en als je je netjes aan de regels houdt weinig problemen zal hebben. De tijd zal het leren …
En waar baseer je die 4K per maand op? Je hoopt voldoende werk binnen te hengelen via een aantal online platforms. Ik vraag me af hoe dat op korte termijn dusdanig levensvatbaar is dat je zowel jezelf als je broertje in Nederland kan onderhouden.
Op de lange termijn wil ik dus van mijn situatie in Nederland af. Ik zoek ondertussen een goede tijdelijke oplossing. Dat is de bedoeling van mijn post. In eerste instantie zou ik dus 2k nodig hebben voor de bare basics van NL + Thailand. Zonder NL is het minimum waarschijnlijk rond de 1k per maand. Maar 4k moet zeker haalbaar zijn als je voor een laag tarief, zeggen 35 EUR per uur, werkt voor Westerse bedrijven via die job sites. En ik weet zeker dat met veel ervaring / een goed profiel veel hogere tarieven mogelijk zijn. Je kan op sommige van zulke sites namelijk inzien wat andere ontwikkelaars betaald gekregen hebben voor werk.
Hou er ook rekening mee dat als buitenlander in Thailand daar geen bezit kan hebben. Een huis kopen in je eigen naam is niet mogelijk. Je bent afhankelijk van je would-be vriendin daar. Als ze je het huis uit gooit kan je een probleem hebben.
Je kan als buitenstaander geen eigen huis op eigen grond hebben, echter wel een condo in een appartementen complex als tenminste 51% in handen van Thai is. Voorlopig wil ik echter helemaal niets daar kopen.
Ergens lijkt dit mij een slecht uitgewerkt plan. Alles wel beschouwd heb je het zo slecht nog niet in Nederland. Je hebt je eigen appartement, een baan en een mooi bedrag op je spaarrekening. Als ontwikkelaar voor mobile applicaties heb je voorlopig hier ook een goede toekomst, voorlopig is apps maken een markt die flink in opmars is.

Je kan die dame dan nog beter een vliegticket geven, hier kan je haar ook leren kennelijk. Even cynisch gedacht zal zij het Westen ook een stuk leuker vinden dan Thailand.
Hmm… ik wil toch echt naar een warmer en zonniger klimaat. In Nederland blijven is voor mij sowieso geen optie. Ik weet dat ik het niet slecht heb in Nederland. Ik heb de afgelopen jaren zeer goed verdiend, vermoedelijk meer als 90% van de Nederlanders. Maar geld alleen is voor mij niet zo heel belangrijk en is het nooit geweest. Vrijheid vind ik wel heel belangrijk. En ik ervaar meer vrijheid als ik minder "in het systeem" zit, dus daar streef ik naar. Misschien is iets als Gran Canaria in de toekomst nog wel te overwegen, mocht ik toch in een meer Westerse samenleving willen zitten. Maar nu zitten mijn ogen voorlopig op Azië gericht.

[ Voor 6% gewijzigd door MacWolf op 29-01-2016 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Nu online
Een visa run kan problemen opleveren. Er zijn wel meerdere buitenlanders Thailand uit gezet omdat ze een visa run doen. Als je het doet doe het dan niet zo opzichtig.

Een visum voor studie is al beter, maar inderdaad inschrijven bij een taalinstituut is nodig. Kosten zijn niet zo hoog, 4000 baht voor een kwartaal volgens mij en nog de kosten voor de visum.

Volgens probleem is jouw zorgverzekering. Die niet gaat uitkeren bij langdurig verblijf in het buitenland. Dus je moet zelf een andere verzekering afsluiten.

200 euro voor gas en elektra is wat overdreven voor 1 persoon. Ik zou het op 75 beramen.

Thailand lijkt leuk zoals eerder gezegd, maar als het vakantiegevoel voorbij is dan kijk je er anders tegenaan. Ik weet niet in welke stad je wilt gaan zitten, maar een zelfde lifestyle als in Nederland erop na houden gaat je ook misschien meer als 1000 euro kosten. 40000 baht per maand is zo op.

Thaise meiden komen en gaan. weet niet hoelang je elkaar al kent. maar 8 van de 10 relaties gaan kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
SonyEricsson schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:06:
Een visa run kan problemen opleveren. Er zijn wel meerdere buitenlanders Thailand uit gezet omdat ze een visa run doen. Als je het doet doe het dan niet zo opzichtig.

Een visum voor studie is al beter, maar inderdaad inschrijven bij een taalinstituut is nodig. Kosten zijn niet zo hoog, 4000 baht voor een kwartaal volgens mij en nog de kosten voor de visum.

Volgens probleem is jouw zorgverzekering. Die niet gaat uitkeren bij langdurig verblijf in het buitenland. Dus je moet zelf een andere verzekering afsluiten.

200 euro voor gas en elektra is wat overdreven voor 1 persoon. Ik zou het op 75 beramen.

Thailand lijkt leuk zoals eerder gezegd, maar als het vakantiegevoel voorbij is dan kijk je er anders tegenaan. Ik weet niet in welke stad je wilt gaan zitten, maar een zelfde lifestyle als in Nederland erop na houden gaat je ook misschien meer als 1000 euro kosten. 40000 baht per maand is zo op.

...
Bedankt voor de tips en adviezen, dat zijn zaken die ik nog zal uitzoeken dit weekend. Educatievisum vindt ik eigenlijk pas een reële optie als ik een goede regeling heb gevonden voor mijn appartement of flinke inkomsten heb uit werk en/of eigen apps.
… Thaise meiden komen en gaan. weet niet hoelang je elkaar al kent. maar 8 van de 10 relaties gaan kapot
Dat besef ik en ik ga ook niet over 1 nacht ijs. Denk op zich dat deze dame in kwestie wel heel geschikt kan zijn. Ik wil haar beter leren kennen over de komende maanden. Maar het is een dame van ongeveer mijn leeftijd en eentje die voor zover ik gezien heb heel verantwoordelijk is. En we kunnen veel lachen. Dat zijn toch een aantal punten die ik wel belangrijk vind.

[ Voor 6% gewijzigd door MacWolf op 29-01-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
DivWhis schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:29:
[...]

Lang verhaal kort. Toestemming van de bank krijgen wordt moeilijk. Uiteraard zijn er genoeg mensen die het gewoon doen zonder uberhaupt met de bank te spreken, maar weet dat daar altijd een risico aanzit.
Welk risico zit hier precies aan? In je hypotheekovereenkomst staat doorgaans dat je niet je huis mag verhuren zonder toestemming van de bank. Maar wat kan de bank doen als je dit toch doet? Kunnen ze een boete eisen? De hypotheek executeren? Wat hebben ze voor opties waar ze zelf ook daadwerkelijk beter van worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MacWolf schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:11:
Ik denk dat Europa nog voor grote interne problemen komt te staan, tenzij de politiek eindelijk een keer daadkrachtig wordt en stappen durft te nemen. Maar ik heb weinig vertrouwen dat dit zal gebeuren. Maar ieder heeft natuurlijk zijn eigen beeld op de situatie.
Ik ben heel benieuwd dan naar welke problemen jij ziet. Dit is zo vaag geformuleerd. Ik kan me niet voorstellen dat Europa binnen afzienbare periode op hetzelfde niveau als Thailand komen.
Ja, bovenstaande zaken besef ik wel zeker. Toch denk ik dat je redelijk "buiten het systeem" kan blijven als software dev die via zo'n online platform werkt. Dat je gewoon je dingetje kan doen en als je je netjes aan de regels houdt weinig problemen zal hebben. De tijd zal het leren …
Nee, dat kan je niet. Je woont er en je werkt er. Je zit midden in het systeem. Dagelijks krijg je ermee te maken. Simpel voorbeeld je visum aanvragen of verlengen. Het is een beetje simpel gedacht dat alles daar jou met rust zal laten. Hooguit dat het voor toeristen die op vakantie zijn meevalt, maar als je er gaat wonen zal dat echt anders worden.

De afgelopen jaren heeft Thailand te maken gehad met een hoop politieke instabiliteit, waarbij ook wat geweld om te hoek kwam kijken. De junta die nu de macht heeft is ook niet bepaald vergevingsgezind voor de tegenstanders.

In de periode 1932 tot en met 2015 heeft het land te maken gehad met 7 couppogingen en 12 geslaagde coups. Dat is best veel in de moderne geschiedenis.
Op de lange termijn wil ik dus van mijn situatie in Nederland af. Ik zoek ondertussen een goede tijdelijke oplossing. Dat is de bedoeling van mijn post. In eerste instantie zou ik dus 2k nodig hebben voor de bare basics van NL + Thailand. Zonder NL is het minimum waarschijnlijk rond de 1k per maand. Maar 4k moet zeker haalbaar zijn als je voor een laag tarief, zeggen 35 EUR per uur, werkt voor Westerse bedrijven via die job sites. En ik weet zeker dat met veel ervaring / een goed profiel veel hogere tarieven mogelijk zijn. Je kan op sommige van zulke sites namelijk inzien wat andere ontwikkelaars betaald gekregen hebben voor werk.
Je kan als ontwikkelaar hier makkelijk een baan krijgen die 4K bruto per maand betaald. Vaak nog inclusief auto van de zaak. Enige wat ik hier zie is een hoop onzekerheid.
Vrijheid vind ik wel heel belangrijk. En ik ervaar meer vrijheid als ik minder "in het systeem" zit, dus daar streef ik naar.
Je waardeert vrijheid dus ga je in een dictatuur wonen? Daar komt het namelijk wel op neer. Als we naar diverse indexen kijken voor persvrijheid, gelijkheid en corruptie scoort Thailand slecht.

Ik denk echt dat je een roze bril op hebt voor Thailand.
SonyEricsson schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:06:
Thaise meiden komen en gaan. weet niet hoelang je elkaar al kent. maar 8 van de 10 relaties gaan kapot
Hoe heb je haar leren kennen? Als dat puur via internet is kan het net zo goed oplichting zijn. En om eerlijk te zijn, ik zou sceptisch blijven. Een hoop vrouwen in dergelijke landen zien een rijke Westerling als hun manier om een beter leven elders te krijgen.

Straks kom je er achter dat je een heel mooi bestaan hier hebt weg gegooid voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
CMD-Snake schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:55:

Ik ben heel benieuwd dan naar welke problemen jij ziet. Dit is zo vaag geformuleerd. Ik kan me niet voorstellen dat Europa binnen afzienbare periode op hetzelfde niveau als Thailand komen.

Dit lijkt me niet het juiste topic om daar diep op in te gaan en dat wil ik eigenlijk ook niet, want ieder heeft zo zijn mening. Laat ik het zo zeggen: als de politiek niet met echte acties komt om de immigratieproblemen op te lossen, dan zie ik in Europa binnen een kleine 5 of 10 jaar wel een burgeroorlog ontstaan. Ik vermoed dat jij dit anders ziet en in dat geval: "lets agree to disagree".
...

Nee, dat kan je niet. Je woont er en je werkt er. Je zit midden in het systeem. Dagelijks krijg je ermee te maken. Simpel voorbeeld je visum aanvragen of verlengen. Het is een beetje simpel gedacht dat alles daar jou met rust zal laten. Hooguit dat het voor toeristen die op vakantie zijn meevalt, maar als je er gaat wonen zal dat echt anders worden.

De afgelopen jaren heeft Thailand te maken gehad met een hoop politieke instabiliteit, waarbij ook wat geweld om te hoek kwam kijken. De junta die nu de macht heeft is ook niet bepaald vergevingsgezind voor de tegenstanders.

In de periode 1932 tot en met 2015 heeft het land te maken gehad met 7 couppogingen en 12 geslaagde coups. Dat is best veel in de moderne geschiedenis.

...
Ik zal dit in het achterhoofd houden, tegelijkertijd weet ik 100% zeker dat ik zeker nog minstens 3 maanden naar Thailand ga.

Je kan als ontwikkelaar hier makkelijk een baan krijgen die 4K bruto per maand betaald. Vaak nog inclusief auto van de zaak. Enige wat ik hier zie is een hoop onzekerheid.

...
Als ontwikkelaar verdiende ik hier het afgelopen jaar gemiddeld over de 10.000 EUR per maand. Het gaat me niet om geld anders zou ik wel hier blijven. Wat ik vooral belangrijk vind is dat ik genoeg heb om van te leven en daarnaast genoeg opzij kan leggen, zodat ik minder afhankelijk ben van baas, e.d. In Thailand wil ik dus vooral "genoeg" verdienen, waarbij genoeg betekend: genoeg voor vaste lasten en een aanzienlijk deel sparen.

Je waardeert vrijheid dus ga je in een dictatuur wonen? Daar komt het namelijk wel op neer. Als we naar diverse indexen kijken voor persvrijheid, gelijkheid en corruptie scoort Thailand slecht.

Persoonlijke vrijheid. Nergens aan gebonden zijn. Dus bijvoorbeeld doordag je genoeg geld hebt overal op de wereld terecht kan en nergens aan vast zit. Geld is het belangrijkste middel om vrij te kunnen zijn. Immers: met genoeg rendement uit bijvoorbeeld indexfondsen hoef je niet te werken voor een baas en zit je nergens aan vast. En als je uiteindelijk ook geen koophuis hebt, zit je ook niet vast aan een land.
...

Hoe heb je haar leren kennen? Als dat puur via internet is kan het net zo goed oplichting zijn. En om eerlijk te zijn, ik zou sceptisch blijven. Een hoop vrouwen in dergelijke landen zien een rijke Westerling als hun manier om een beter leven elders te krijgen.
Dat besef ik, daarom wil ik haar beter leren kennen. Over langere tijd.

Straks kom je er achter dat je een heel mooi bestaan hier hebt weg gegooid voor niets.
Ik zou het eigenlijk veel erger vinden als ik dingen niet heb gedaan puur uit angst voor het onbekende.

Maar dit is denk ik allemaal erg offtopic. Het gaat me nu om het huis en mijn broertje en kosten zo laag mogelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou vooral gaan! Maar zonder enige verwachting en met een flinke spaarpot.

Besef je wel dat je je moet uitschrijven als je langer dan 6 maanden (of 9?) Nederland uit bent. Dus moet je zelf je verzekeringen verzorgen (OOM tijdelijk in het buitenland is een goeie, of Goudse ISIS).

Visaruns zijn geen probleem, maar plak er een weekje vakantie aan vast.

Als je voor totale vrijheid gaat, kan dit niet met een huis hier in Nederland. Voordeel is dan wel dat je een flinke spaarpot zult hebben voor in het buitenland.

Condo kopen kan inderdaad met een lokale partner, maar hier wil je niet aan beginnen. Huren is geen probleem.

Zie het allemaal niet te rooskleurig en romantisch. Ik heb vrij lange tijd in die regio gewoond, en dan besef je dat het lang niet zo slecht is in Nederland. Maar goed, dit is ook precies de reden dat je je plan moet uitvoeren; besef en perspectief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renrew81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-11-2022
CMD-Snake schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:46:
[...]

Een levensverzekering keert niet uit na een bepaalde tijd, enkel in geval van overlijden. Je verzekert namelijk dat risico.
Wat een onzin, een levensverzekering is een verzekering die uitkeert bij overlijden of op een vooraf afgesproken moment. TS geeft al aan dat het een KEW is, hij bouwt hiermee dus kapitaal op om op een zeker moment (een deel van) zijn hypotheek in te lossen. Daarnaast keert deze verzekering ook uit bij overliijden.

TS, je geeft aan dat je kan aflossen na 15 jaar. let er even op dat het bij 15 jaar om een lage vrijstelling gaat van € 36.800, om gebruik te kunnen maken van de hogere vrijstelling van € 162.000 moet je minimaal 20 jaar premie hebben ingelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Je visa plannen zijn leuk maar officieel mag je er niet op werken... 9 van de 10 keer zal het geen probleem zijn omdat men dit simpelweg niet kan controleren. Pas wel op wat je op social media of websites zet en wat je aan lokale "vrienden" verteld. De junta is veel strenger mbt immigratie en ook de slechte economie helpen niet in het voordeel van de "farang". Borderruns worden ook steeds moeilijker.

Hier achtergrond informatie over online werk vanuit Thailand: http://www.thethailandlife.com/working-online-thailand

Een legale manier om langer te blijven (maar nog steeds officieel niet te werken) als geld geen probleem is: http://www.thailandelite.com/glimpse.php

Officieel heb je het volgende nodig om te mogen werken:

Non-Immigrant Visa "B" -- To Work in Thailand

1. REQUIREMENT

This type of visa is issued to applicants who wish to enter the Kingdom to work.

2. DOCUMENTS REQUIRED

Passport or travel document with validity not less than 6 months
Visa application form completely filled out
Recent (4 x 6 cm.) photograph of the applicant
Guarantee letter from company in Thailand with details of job position, salary and employment duration Dit is het probleem in de huidige wetgeving..
Letter of approval from the Ministry of Labour. To obtain this letter, the applicant’s prospective employer in Thailand is required to submit Form WP3 (ตท. 3) at the Office of Foreign Workers Administration, Department of Employment, Ministry of Labour Tel. 02-2452745, or at the Provincial Employment Office in his or her respective province.
Copy of Work Permit issued by the Ministry of Labour and alien income tax or Por Ngor Dor 91 (only in the case where applicant has previously worked in Thailand).
Evidence of academic qualification and work experience

N.B.
An alien who receives a Non-Immigrant visa can work in Thailand once he or she is being granted a work permit. An alien in violation of the Immigration Act B.E. 2522 (1979) concerning taking up employment without work permit or the Royal Decree B.E. 2522 (1979) concerning holding employment in certain restricted occupations and professions shall be prosecuted and imprisoned or fined, or shall face both penalties.
Consular officers reserve the rights to request additional documents as deemed necessary

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
sh4d0wman schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:10:

Hier achtergrond informatie over online werk vanuit Thailand: http://www.thethailandlife.com/working-online-thailand

Een legale manier om langer te blijven (maar nog steeds officieel niet te werken) als geld geen probleem is: http://www.thailandelite.com/glimpse.php

Officieel heb je het volgende nodig om te mogen werken:

Non-Immigrant Visa "B" -- To Work in Thailand

...
Thanks, het is dus toch heel raadzaam om een werkvisum te krijgen. En mocht het land me aanspreken dan is op de lange duur dat Thailand Elite programma wel erg aantrekkelijk. Een paar adviezen waar ik veel aan heb!

Voorlopig denk ik dat dit mijn plan wordt:
- 3 maanden toeristen visa
- kan ik online genoeg werk vinden: educatie visum voor een jaar en daadwerkelijk Thai leren - op die manier kan ik waarschijnlijk wel werken naast de studie zonder veel problemen.
- kan ik niet genoeg werk vinden: terug naar Nederland

- educatie visum maximaal 2x verlengen (3 jaar totaal).
- daarna verder kijken naar mogelijkheden voor ofwel business visum ofwel meedoen met het Elite programma.

[ Voor 24% gewijzigd door MacWolf op 30-01-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Nu online
nog een tip:
als je vriendin van de bekende bar scene komt, gelijk kappen
is ze werkzaam en heeft ze een normaal betaalde baan, wees dan alsnog bedachtzaam. Thaise hebben van jongs af aan geleerd om zich te verzekeren van een goed bestaan door aan te pappen met een farang.
Is ze werkzaam met een topsalaris dan geef ik je nog een kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:15

Saven

Administrator

- Ik een leuke dame ontmoet heb in het buitenland en ik wil haar echt beter leren kennen.
Tja misschien ben ik nu een zeikerd, maar je weet zelf ook wel dat ze alleen uit is op je geld en/of westerse status? Dus ik zou in ieder geval dat als reden schrappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
SonyEricsson schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 18:39:
nog een tip:
als je vriendin van de bekende bar scene komt, gelijk kappen
is ze werkzaam en heeft ze een normaal betaalde baan, wees dan alsnog bedachtzaam. Thaise hebben van jongs af aan geleerd om zich te verzekeren van een goed bestaan door aan te pappen met een farang.
Is ze werkzaam met een topsalaris dan geef ik je nog een kans.
Het is geen dame uit de bar scene en het is ook nog niet officieel een vriendin. En ik snap deze argumenten. Laten we weer on topic gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door MacWolf op 31-01-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Saven schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 22:26:
[...]

[...]

Tja misschien ben ik nu een zeikerd, maar je weet zelf ook wel dat ze alleen uit is op je geld en/of westerse status? Dus ik zou in ieder geval dat als reden schrappen :P
Dat kan je pas weten als je iemand langer kent denk ik. Dus geef me de tijd haar beter te leren kennen, dan zien we wel verder. Nu graag weer on topic over broertje en huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
MacWolf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 10:43:
Nu graag weer on topic over broertje en huis.
Dit lijkt je standaard verweer te zijn zodra je motivatie voor wat je wil doen in twijfel getrokken wordt. Het is best on topic deze vragen omdat het hier gaat om de reden waarom je dit alles wil doen.

Is ze überhaupt wel verliefd op jou? Ze is nu (nog) niet je vriendin. Dan ben ik nu benieuwd naar de huidige status van de relatie. Kennissen? Vrienden? Ik zie steeds minder redenen om naar Thailand te vertrekken. Je smijt een goed leven in Nederland weg voor een gokje in een ver land waar de situatie een stuk onprettiger is. Je vermoed een Europese burgeroorlog? Daar hebben ze er eentje op dit moment.

Als je de flat wil houden en zo goedkoop mogelijk maken dan moet je maximaal je hypotheek aflossen. Dan zakken je maandlasten ook op termijn.

Eigenlijk moet je broertje ook weer zelfstandig worden. Nu woont die lekker bij je, maar hij moet zijn leven weer op orde krijgen. Schulden afbetalen, baan krijgen en eigen woonruimte zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:08

Basszje

Reisvaap!]

Over de belasting. In principe betaal je belasting op de plek waar je de meeste 'economische activiteit' hebt. Dat staat volledig los van werkgever, nationaliteit etc. Als je ergens woont en werkt dan doe je je meeste uitgaves daar en heb je ook het meeste inkomen daar.

Officieel moet je je uitschrijven in Nederland als je er een maand of wat niet bent. Meeste zorgverzekeringen dekken tot 4 maanden in het buitenland, en anders moet je een dure backpacker-verzekering hebben ( die ook beperkingen heeft trouwens! ). Als je echt een tijd weg gaat is de enige optie doen wat de rest v/d wereldbevolking doet: niet verzekerd. En ja daar zitten natuurlijk risico's aan.

Hou je er ook rekening mee trouwens dat indien je je uitschrijft in Nederland en / of je belasting verhuist je ook geen recht meer hebt op aftrekposten ( HRA bijvoorbeeld ) ?

Ik denk dat het wel meevalt met die Europese burgeroorlog trouwens, tenzij de PVV fascisten echt gaan doorpakken maar een tijd elders wonen wens ik iedereen toe, goede ervaring. En als het niet bevalt kan je altijd weer naar elders verhuizen - maar ik geloof dat de gemiddelde Nederlander begint te hyperventileren bij zoveel onzekerheid :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
CMD-Snake schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:19:

Als je de flat wil houden en zo goedkoop mogelijk maken dan moet je maximaal je hypotheek aflossen. Dan zakken je maandlasten ook op termijn.

Ja, dat lijkt wel "the way to go". Ik denk dat ik in principe met al mijn spaargeld + beleggingen het appartement in één keer zou kunnen aflossen, maar dan heb ik vrijwel niets meer over. Ik twijfel nog of gedeeltelijk aflossen nu wenselijk is. Een buffer is fijn als ik een tijdje in het buitenland woon.
Eigenlijk moet je broertje ook weer zelfstandig worden. Nu woont die lekker bij je, maar hij moet zijn leven weer op orde krijgen. Schulden afbetalen, baan krijgen en eigen woonruimte zoeken.
Ik was gisteren bij mijn zusje en haar vriend op bezoek en ook zij deelden deze mening. Morgen ga ik kijken wat zijn totale schulden zijn (hopelijk werkt hij mee) en misschien wordt het tijd om te kijken naar schuldhulpverlening oid. Anders komt hij nooit meer dit huis uit. Mijn zusje vreest dat zijn schulden boven de 10.000 EUR zijn. Mijn broertje gaf zelf eerder aan rond de 5.000 EUR, maar wil niet graag zijn financiële gegevens (brieven e.d.) met mij delen. Dus zal wel hoger zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door MacWolf op 31-01-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Basszje schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:50:

Hou je er ook rekening mee trouwens dat indien je je uitschrijft in Nederland en / of je belasting verhuist je ook geen recht meer hebt op aftrekposten ( HRA bijvoorbeeld ) ?

...
Uitschrijven ga ik voorlopig niet doen. Gister hadden mijn zusje en vriend aangeboden dat zelfs als ik uit NL vertrek, ik me op hun adres kan inschrijven. Het zou nu zeker te vroeg zijn om zoiets drastisch te doen. En op internet al gelezen dat éénmaal uitgeschreven het erg lastig is om weer Nederlands burger te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
CMD-Snake schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:19:
...

Is ze überhaupt wel verliefd op jou? Ze is nu (nog) niet je vriendin. Dan ben ik nu benieuwd naar de huidige status van de relatie. Kennissen? Vrienden? Ik zie steeds minder redenen om naar Thailand te vertrekken. Je smijt een goed leven in Nederland weg voor een gokje in een ver land waar de situatie een stuk onprettiger is.

...
Ik denk dat we beiden nog niet verliefd zijn. Ik vind haar wel leuk en hopelijk is het wederzijds. We hebben dagelijks een aantal keer contact in ieder geval. Ik wil haar in ieder geval beter leren kennen omdat ik denk dat ze een goede match zou kunnen zijn. Ik ga dit niet geen kans geven omdat ze Thais is en toevallig veel Thaise dames opzoek zijn naar een rijke westerling.

Ik snap niet precies je vraag met betrekking tot kennissen en vrienden? Mijn ouders zijn in ieder geval niet meer op deze wereld en ook één van mijn zusjes was voortijdig overleden. Ik heb hier nog 2 broers en een zusje en mijn grootouders. Ik vermoed dat bij emigratie de Nederlandse vriendschappen wel zullen verwateren, maar ik verwacht in Thailand wel weer nieuwe vriendschappen op te doen - ik heb al wat leuke contacten opgedaan in de afgelopen 2 maanden toen ik er was. Ik denk niet dat dit een reden moet zijn om in Nederland te blijven.

Het blijft voor me in eerste instantie verkennend. Ik ga echt niet binnen een jaar trouwen met die dame en emigreren. Maar emigreren in het algemeen is wel iets waar ik in mijn hoofd al een jaar of 10 mee bezig ben en iets wat ik op den duur zeker verwacht te doen - als ik het juiste land heb gevonden om te wonen.

[ Voor 8% gewijzigd door MacWolf op 31-01-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Nu online
MacWolf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:16:
[...]

Uitschrijven ga ik voorlopig niet doen. Gister hadden mijn zusje en vriend aangeboden dat zelfs als ik uit NL vertrek, ik me op hun adres kan inschrijven. Het zou nu zeker te vroeg zijn om zoiets drastisch te doen. En op internet al gelezen dat éénmaal uitgeschreven het erg lastig is om weer Nederlands burger te worden.
je hoeft je met je paspoort weer te melden bij de gemeente waar je gaat wonen en schrijft je weer in.
Vervolgens vragen / weten ze dat je in het buitenland hebt gewoond omdat ze geen vorige inschrijfadres van je hebben/of de melding hebben dat je bent uitgeschreven.
Je verteld dat je weer in NL bent komen wonen en je bent weer ingeschreven.

Niets moeilijks aan dus, en nauwelijks erger dan jezelf in een andere gemeente inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
MacWolf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:12:
[...]
Mijn broertje gaf zelf eerder aan rond de 5.000 EUR, maar wil niet graag zijn financiële gegevens (brieven e.d.) met mij delen. Dus zal wel hoger zijn...
Hij woont bij jou in, hij heeft niks te willen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Nu online
MacWolf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:22:
[...]

Ik denk dat we beiden nog niet verliefd zijn. Ik vind haar wel leuk en hopelijk is het wederzijds. We hebben dagelijks een aantal keer contact in ieder geval. Ik wil haar in ieder geval beter leren kennen omdat ik denk dat ze een goede match zou kunnen zijn. Ik ga dit niet geen kans geven omdat ze Thais is en toevallig veel Thaise dames opzoek zijn naar een rijke westerling.

Ik snap niet precies je vraag met betrekking tot kennissen en vrienden? Mijn ouders zijn in ieder geval niet meer op deze wereld en ook één van mijn zusjes was voortijdig overleden. Ik heb hier nog 2 broers en een zusje en mijn grootouders. Ik vermoed dat bij emigratie de Nederlandse vriendschappen wel zullen verwateren, maar ik verwacht in Thailand wel weer nieuwe vriendschappen op te doen - ik heb al wat leuke contacten opgedaan in de afgelopen 2 maanden toen ik er was. Ik denk niet dat dit een reden moet zijn om in Nederland te blijven.

Het blijft voor me in eerste instantie verkennend. Ik ga echt niet binnen een jaar trouwen met die dame en emigreren. Maar emigreren in het algemeen is wel iets waar ik in mijn hoofd al een jaar of 10 mee bezig ben en iets wat ik op den duur zeker verwacht te doen - als ik het juiste land heb gevonden om te wonen.
tip:
probeer eerst een hele goedkope condo te huren voor 3 maanden. eentje waar de gemiddelde Thai leeft.
leef van 10000 baht per maand. (naast huur van die condo)
probeer vrienden te maken en jouw dame verder te leren kennen.
Zeg nooit dat je over meer geld beschikt, zeg liever dat 10000 baht per maand alles is wat je te besteden hebt.
Maak na 3 maanden nog een lijstje met welke vrienden je hebt en of die ene dame met je verder wilt.
Ook over comfort hier en daar is nogal een verschil. Wil je dezelfde ruimte/privacy/comfort daar zoals je hier hebt, dan ben je per maand ook ruim over de 1000 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MacWolf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:12:
Ja, dat lijkt wel "the way to go". Ik denk dat ik in principe met al mijn spaargeld + beleggingen het appartement in één keer zou kunnen aflossen, maar dan heb ik vrijwel niets meer over. Ik twijfel nog of gedeeltelijk aflossen nu wenselijk is. Een buffer is fijn als ik een tijdje in het buitenland woon.
Helemaal aflossen kan financieel interessant zijn. Je woonlasten worden lager en momenteel zijn spaarrentes toch laag. Je maakt meer rendement dan door je geld in je woning te steken.
Ik was gisteren bij mijn zusje en haar vriend op bezoek en ook zij deelden deze mening. Morgen ga ik kijken wat zijn totale schulden zijn (hopelijk werkt hij mee) en misschien wordt het tijd om te kijken naar schuldhulpverlening oid. Anders komt hij nooit meer dit huis uit. Mijn zusje vreest dat zijn schulden boven de 10.000 EUR zijn. Mijn broertje gaf zelf eerder aan rond de 5.000 EUR, maar wil niet graag zijn financiële gegevens (brieven e.d.) met mij delen. Dus zal wel hoger zijn...
Ik zou hem geeneens een keuze geven. Meewerken of wegwezen. Breng hem desnoods ook naar professionele hulp voor schuldhulpverlening.
MacWolf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:22:
Ik denk dat we beiden nog niet verliefd zijn.
Hier kan ik enkel reageren met "WTF". Je gaat dus al deze moeite doen en je bent nog niet eens verliefd op haar? Of zij op jou? Dat zou wel het minimum moeten zijn om al dit gedoe aan te gaan. Dit is geen enkele basis om op te werken.

Ik zou gewoon niet gaan en dat meen ik.
Ik ga dit niet geen kans geven omdat ze Thais is en toevallig veel Thaise dames opzoek zijn naar een rijke westerling.
Het is vaak wel de treurige waarheid. Thailand is een straatarm land, zeker op het platteland heerst enorme armoede. Genoeg vrouwen trekken naar de steden cq. toeristische gebieden om zichzelf te prostitueren om hun familie te helpen. Een buitenlander is ook een mooie manier om jezelf een beter bestaan te garanderen. Dat geld niet alleen voor Thailand, maar ook dichter bij huis als in Oost-Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Jemig, wat een meningen en moraal allemaal.

Wat ik gelezen heb:
MacWolf vind Europa niet zo tof en wil eens verder kijken
MacWolf voelt zicht verantwoordelijk voor broertje + katten
MacWolf heeft het idee dat Thailand wel eens tof zou kunnen zijn, en heeft al een contact daar.
Sommige mensen maken zich zorgen dat MacWolf verliefd/roze bril (en geyl) is en daarom zijn droom achterna wilt.

Meer is het volgens mij niet. Mijn duit in het zakje:

De verantwoordelijkheid voor broertjes/katten/huis houden (gebonden zijn/blijven) en vrijheid (buiten Europa zijn, reizen etc), zijn leuk, maar niet te combineren.

Ik zit momenteel in het buitenland (Japan) en heb al een hoop meegemaakt over hoe het is om een tijdje in een land te gaan wonen waar je de taal niet kunt lezen of schrijven, en tevens de cultuur heel anders is. Daarbij heb ik ook een koophuis in Nederland.

Bij mijn 'avontuur' heb ik heel veel hulp van mijn bedrijf, vrienden/kennissen hier en mensen in Nederland gehad. Ik heb een koophuis dat momenteel niet gebruikt wordt, en wat mensen in Nederland die mij helpen wanneer ik dingen in Nederland moet regelen, zij het voor mijn huis, zij het voor de Nederlandse of Japanse overheid. En geloof mij, die hulp heb ik nodig gehad!

De ervaringen zijn te veel om hier allemaal te beschrijven, maar kort door de bocht:

1. Zorg dat je ZO MIN MOGELIJK verantwoordelijkheid meer hebt voor wat dan ook in Nederland: Door van alles m.b.t. mijn visum, huis, (zorg- en andere) verzekeringen, inkomsten(belasting) en andere zaken (vaak gerelateerd aan overheden ;)), heb ik al een aantal keer op en neer moeten vliegen om dingen in persoon te regelen. De verantwoordelijkheid voor een huis, familielid of huisdier kun je NIET dragen op die afstand. Heb (voel) je die verantwoordelijkheid wel, begin er dan gewoon (nog) niet aan.

2.Het is een super-avontuur! Voor sommige mensen is een week of twee vakantie genoeg, voor mij een ervaring van een half jaar tot een jaar, en sommigen emigreren volledig. Wat voor jou van toepassing is, daar zul je achter moeten komen. DOEN dus, maar wel op een verstandige manier. In dit topic staan veel erg goede en verstandige posts.

Ik raad aan om eerst de zaken met je broertje af te handelen. Of je blijft hier om zijn verzorger te spelen, of je helpt hem om op eigen poten te komen, eigen woonruimte en eigen verantwoordelijkheid. Eventueel kun je hem nog financieel ondersteunen (desnoods als vergoeding voor het zorgen voor je kat ;)), maar dat is het enige wat je zult kunnen doen op afstand.

En ga dan eens voor een paar maandjes die kant op. Drie maanden of een half jaar zijn genoeg om ervaringen van leven in zo'n land op te doen. Daarna wat zelfreflectie doen, en te kijken of dit echt is wat je wilt. Dit is ook financieel te behappen zonder ingrijpende, permanente keuzes te hoeven maken.

Tips: Hou in die tijd gewoon je koophuis aan, zoek uit hoe het zit met verzekeringen (hint: verklaring buitenland, "Health Protection Identification Certificate" en de svb) en het hebben van een huis terwijl je in het buitenland woont (Tips: verhuren is erg lastig en levert weinig op, uitschrijven hoefde ik niet, maar check even hoe het in jouw gemeente zit

Je mag altijd DMmen als je nog specifieke vragen hebt, en ik ben benieuwd wat je gaat doen. *houd topic in de gaten*

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

[...]

Jezelf uitschrijven betekent dat je je gemeente vertelt dat je er niet meer woont. Dat vereisen sommige gemeenten zelfs als je binnen Nederland verhuist. Jij hebt het nu ineens over het opgeven van je staatsburgerschap en daar moet je een hoop meer moeite voor doen ;-)

Dit, gecombineerd met het feit dat je het in het begin van dit topic over een levensverzekering had die je hypotheek wel even voor je zou aflossen, klinkt niet alsof je precies begrijpt wat er voor een avontuur als dit precies nodig is. Dat is prima als je alleen met je backpack een jaar lang de hippie in Australië wil uithangen, maar met de verplichtingen die jij belangrijk vindt om aan wil houden (huis, zorg voor broertje) en de bestemming van de reis (een niet-Westerse dictatuur) kan ik dit tot nu toe alleen als een kip-zonder-kopverhaal bestempelen.

TLDR;
* Ga er vanuit dat je je uiteindelijk uit moet schrijven als inwoner van Nederland. Dit heeft geen gevolgen voor je staatsburgerschap, maar wel voor je fiscale papierhandel. Als je niet in je huis woont, is je hypotheekrente niet meer aftrekbaar, bijvoorbeeld.
* Zorg voor helderheid met je broertje, op papier, of zorg ervoor dat hij uit je zakelijke leven verdwijnt. Je hebt nu ook al geen zicht op zijn zaken, maar je bent tenminste in de buurt als het mis gaat. Dat voordeel verlies je als je naar de andere kant van de aardbol verhuist. Het is heel vervelend als jij noodgedwongen weer even naar Nederland toe moet, omdat hij zichzelf of jou in de problemen heeft geholpen.
* Het is in veel landen prima mogelijk om te werken, maar je mag geen arbeidscontract aan gaan. Dit betekent dat je er kan wonen en op afstand voor een buitenlands bedrijf kan werken, maar om bij een Thais bedrijf in dienst te treden, zal je een werkvisum nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:08

Basszje

Reisvaap!]

[...]
Zoals door anderen gezegd is niet moeilijk en feitelijk hetzelfde als je uitschrijven bij de gemeente waar je woont. Als je graag aan de NL regels wilt voldoen ( dit een eigen keus * ) dan is dat ook verplicht na een aantal maanden.

En dan heeft ook consequenties voor je zorgverzekering, heb je geen pensioenopbouw (AOW) voor die periode, en waarschijnlijk ook geen HRA.

Doe je het niet ben je verplicht je zorgverzekering aan te houden anders krijg je automagisch een boete ;) .

Ik zou dat soort dingen goed uitzoeken zeker icm met je huis voor een of andere dienst erachter komt dat je een tijd lang onterecht aftrekposten heb lopen beuren.

* Wen er maar vast aan met buitenlandavonturen dat het volstrekt ondoenlijk is om je aan alle regels te houden in beide landen aangezien regels elkaar vaak uitsluiten of tegenspreken. En ook in NL is niets gericht op de flexibiliteit van de moderne wereld. Mocht je last hebben vast Ollandse regelvastheid :+
CMD-Snake schreef op zondag 31 januari 2016 @ 21:46:
[...]Dat geld niet alleen voor Thailand, maar ook dichter bij huis als in Oost-Europa.
Dat ligt ook maar geheel aan je eigen opstelling en situatie. Als je een 50-jarige contactloze nerd ben en niet te aantrekkelijk en je hebt blonde supermodellen rondhangen dan ja. Anderszijds zitten die landen ook gewoon vol met normale mensen op zoek naar een interessant leven.

Mocht je dit ooit willen testen, hou dan gewoon vol dat je met alle liefde in het land van herkomst dame wilt blijven wonen en een beetje goedkoop graag. Dat scheidt al een hoop kafs van de korens.
* Het is in veel landen prima mogelijk om te werken, maar je mag geen arbeidscontract aan gaan. Dit betekent dat je er kan wonen en op afstand voor een buitenlands bedrijf kan werken, maar om bij een Thais bedrijf in dienst te treden, zal je een werkvisum nodig hebben.
Dat ligt er ook maar aan denk ik.

Als ik mijn situatie bekijk dan mag ik formeel alleen werken ( elk werk, maakt niet uit voor wie of waar ) als ik een 'eigen ondernemers' papier heb. Dat papier kan je echter alleen krijgen met een werkvergunning die je alleen krijgt als iemand in dit land je werkgever gaat uithangen. Echter heb je daar verblijfsvergunning voor nodig en die krijg je alleen als je werk hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door Basszje op 01-02-2016 08:54 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Naast dat dit niet echt een keuze is en je verplicht bent je uit te schrijven, besef je ook dat deze constructie consequenties heeft voor je zus (extra bewoner = extra kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Allen, bedankt voor de tips en adviezen. En met name EMP: uit je verhaal begrijp ik dat je min of meer in zelfde situatie zit (koophuis NL, wonen buitenland).

Vanochtend met mijn broertje gesproken en we gaan vandaag zijn hele situatie inzichtelijk maken en hem inschrijven als woningzoekende. Daarna gaan we verder denken aan oplossingen voor zijn schulden. Schuldhulpverlening zal zeker ter sprake komen. Doel is dat hij uiteindelijk weer op eigen benen kan staan.

[ Voor 6% gewijzigd door MacWolf op 01-02-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:18

Jiffy

God, you're ugly!

Je dient er wel rekening mee te houden dat je niet zonder meer in de wettelijke schuldhulpverlening terecht kunt. Daar worden de nodige eisen aan gesteld.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Nu online
wat voor problemen heeft je broer dan?
gokproblemen? drugsverslaving? uitgave problemen?

zonder de juiste begeleiding zit hij alsnog in de problemen na jouw hulp/schuldhulpverlening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
SonyEricsson schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:01:
wat voor problemen heeft je broer dan?
gokproblemen? drugsverslaving? uitgave problemen?

zonder de juiste begeleiding zit hij alsnog in de problemen na jouw hulp/schuldhulpverlening
Volgens mij heeft hij veel geld vergokt via online poker en gokhal. Daarnaast rookt hij met enige regelmaat weed.

We hebben met zijn allen (ik, mijn zusje & broers) een traumatische ervaring gehad zo'n 10 jaar geleden en daar is mijn broertje volgens mij nooit helemaal uitgekomen. Hij heeft te vroeg volwassen moeten worden en is altijd een beetje verwend geweest. Dat is een slechte combinatie en daardoor kan hij niet met geld omgaan, zelfs niet nu hij zo'n 29 jaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door MacWolf op 01-02-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
MacWolf schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:18:
[...]

Volgens mij heeft hij veel geld vergokt via online poker en gokhal. Daarnaast rookt hij met enige regelmaat weed.

We hebben met zijn allen (ik, mijn zusje & broers) een traumatische ervaring gehad zo'n 10 jaar geleden en daar is mijn broertje volgens mij nooit helemaal uitgekomen. Hij heeft te vroeg volwassen moeten worden en is altijd een beetje verwend geweest. Dat is een slechte combinatie en daardoor kan hij niet met geld omgaan, zelfs niet nu hij zo'n 29 jaar is.
Voordat je weg gaat richting thailand zou ik zorgen dat of je je broertje gratis in jouw huis laat wonen en je dus weet dat je niets hoeft te verwachten van hem, of dat hij niet meer daar woont en jij daar dus geen stres over hebt. Ik denk anders dat je broertje je verblijf elders flink zal beinvloede, als ik zo lees wat voor bagage je broertje op dit moment heeft. Gokprobleem en drug misbruik zijn geen rustgevende combi voor de naaste omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Allen: ik wil even een update geven van mijn situatie.

Ik ben vorige week heel erg actief wezen job hunten voor remote werk. Ik heb daarbij een klus aangenomen op Upwork waar ik onderbetaald wordt, puur om op die site vertrouwen op te bouwen. Dat project loopt voorspoedig, is zo'n 3 weken werk.

Maar daarnaast heeft vrijdag ook nog een ander bedrijf uit New York contact met me opgenomen. Ook zij zoeken (remote) devs. En ze hebben reeds een Duitser voor ze werken vanuit Thailand. Deze week is er door dit bedrijf een vlucht + hotel voor me geboekt. Dinsdag ga ik ze spreken in New York. Ik zal evenveel verdienen als in het afgelopen jaar als ik full-time voor ze werk. Erg goed dus! En ze komen om in het werk.

Dus als alles goed gaat, ga ik gewoon huis in Nederland aanhouden. En een jaar of langer in Thailand wonen. En volgend jaar misschien in 1x aflossen. Dat zien we dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Misschien zijn er ook nog wel andere opties waar ik niet aan gedacht heb?
Het probleem is niet je huis en hypotheek maar je broer! Je broer is degene waardoor op dit moment je vrijheid is beperkt. Hij moet aan het werk! Dan kan hij zelf op termijn zijn schulden aflossen en eigen woonruimte huren. Dan kun jij je huis verkopen en ben je vrij. Kan hij die verantwoordelijkheid niet aan en blijf jij bereid om die verantwoordelijkheid te dragen, dan kun je beter niet naar het buitenland vertrekken. Je kunt ook overwegen hem mee te nemen naar het buitenland.

In Thailand moet je ook je eigen veiligheid in beschouwing nemen. Als jij onder de radar van het systeem wilt blijven en tegelijkertijd beschikt over een kapitaal, dan ben je een doelwit voor ontvoering en afpersing. Een familielid van mij is zo na een paar jaar berooid naar NL terug gekomen.

It always seems impossible until it's done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
ESPACE schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:05:
[...]

Het probleem is niet je huis en hypotheek maar je broer! Je broer is degene waardoor op diet moment je vrijheid is beperkt. Hij moet aan het werk! Dan kan hij zelf op termijn zijn schulden aflossen en eigen woonruimte huren. Dan kun jij je huis verkopen en ben je vrij. Kan hij die verantwoordelijkheid niet aan en blijf jij bereid om die verantwoordelijkheid te dragen, dan kun je beter niet naar het buitenland vertrekken. Je kunt ook overwegen hem mee te nemen naar het buitenland.

In Thailand moet je ook je eigen veiligheid in beschouwing nemen. Als jij onder de radar van het systeem wilt blijven en tegelijkertijd beschikt over een kapitaal, dan ben je een doelwit voor ontvoering en afpersing. Een familielid van mij is zo na een paar jaar berooid terug naar NL teruggekomen.
Ik begrijp je reactie omtrent mijn broertje, maar ik vermoed dat dit een hopeloos geval is.

Het mooiste is dat hij dit jaar in ieder geval nog ergens kan leven, tenminste als ik een contract krijg met het bedrijf uit NY en alles loopt op rolletjes.

Met zijn schulden is het niet eenvoudig om elders onderkomen te vinden. Ik heb hem echter al wel ingeschreven als woningzoekende. Ik heb afgelopen maandag een overzicht gemaakt van zijn grootste schulden. En we hebben een oplossing bedacht voor zijn financiële stop van het ziekenfonds, dus dat probeer ik nog aan te pakken voor ik weer naar Thailand ga. En later dit jaar zullen we wel verder kijken naar de schulden. We pakken het stukje bij beetje op.

Ik had hem er trouwens deze week nog eens goed naar gevraagd, maar hij gaf zelf aan niet te gokken, maar wel veel te blowen.

Indien mogelijk zal ik overwegen om volgend jaar mijn appartement in Dordt te verkopen en in plaats daarvan een kleiner appartement te kopen dat lagere energie kosten heeft en goedkoper is in onderhoud. Die zal ik dan aan mijn broertje verhuren. Met huursubsidie, bijstand en dergelijke moet hij dan wel een goede plek hebben om te leven en blijft de huur betaalbaar voor hem. Als hij dan om wat voor reden er voor kiest om niet te werken, heb ik er vrede mee. Hij heeft dan een plek om te wonen en ik zal er een beetje op verdienen.

Ik zal t.z.t. nog wel kijken of een psycholoog hem kan helpen, maar voor mij is dat nu te kort dag. Of misschien stuur ik mijn oudere broer of zusje nog wel achter hem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

MacWolf schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:49:
[...]

Indien mogelijk zal ik overwegen om volgend jaar mijn appartement in Dordt te verkopen en in plaats daarvan een kleiner appartement te kopen dat lagere energie kosten heeft en goedkoper is in onderhoud. Die zal ik dan aan mijn broertje verhuren. Met huursubsidie, bijstand en dergelijke ...
Hou je er rekening mee dat als je een hypotheek hebt, je je huis niet eens mag verhuren?

Wat bedoel je trouwens met zijn 'financiele stop bij het ziekenfonds'? Wat is er gestopt? Het ziekenfonds bestaat namelijk al jaren niet meer...

[ Voor 12% gewijzigd door Jiffy op 07-02-2016 14:22 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Jiffy schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:20:
[...]

Hou je er rekening mee dat als je een hypotheek hebt, je je huis niet eens mag verhuren?

Wat bedoel je trouwens met zijn 'financiele stop bij het ziekenfonds'? Wat is er gestopt? Het ziekenfonds bestaat namelijk al jaren niet meer...
Er loopt nog een aanvraag hierover bij de bank. Ik heb van de bank een aantal document gekregen die ik moet invullen. En als de NHG er mee akkoord gaat, zal de bank waarschijnlijk ook akkoord gaan.

Maar dit jaar zal ik waarschijnlijk niet meer verhuren aan mijn broertje. Als ik volgend jaar een appartement in geheel koop is dat geen probleem. Ik moet dan genoeg spaargeld hebben, mits ik dit jaar voltijd voor het Amerikaanse bedrijf kan werken.

Wat ik bedoel met ziekenfonds is beetje verkeerd verwoord. Mijn broertje was lange tijd wanbetaler en dan neemt een andere instantie de zorgkosten op tot hij zijn schuld heeft terugbetaald. En dan worden de maandelijkse kosten ineens 150 EUR per maand en gelijk van zijn bijstand afgehaald. Ik zal de schuld afbetalen en mijn broertje zal dan in eerste instantie zijn extra maandelijkse ruimte gebruiken om mij terug te betalen. Daarna heeft hij maandelijks een beetje extra geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kent de uitdrukking "Met familie, vrienden en collega’s moet je wandelen, niet handelen"? En dat al helemaal met een familielid dat een wanbetaler-verleden heeft. Zolang jij in dat huis woont zal het wel meevallen, maar je bent wel erg optimistisch dat het goed blijft gaan zodra jij in het buitenland zit en geen enkele controle meer hebt.

Je bent erg optimistisch en ik mis de de risico-afwegingen :) . Ik heb hier zelf ruim 8 jaar terug over na moeten denken toen ik emigreerde en mijn huis wat minder snel verkocht raakte.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 07-02-2016 14:53 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Als je het huis niet verkoopt: regel maandelijks bezoek door iemand die je vertrouwt. Je gaat de eerste niet zijn in wiens huis een wietplantage geplaatst is terwijl hij in het buitenland zit (o.a. een collega van mij terwijl hij op wereldreis was).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
gambieter schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:49:
Je kent de uitdrukking "Met familie, vrienden en collega’s moet je wandelen, niet handelen"? En dat al helemaal met een familielid dat een wanbetaler-verleden heeft. Zolang jij in dat huis woont zal het wel meevallen, maar je bent wel erg optimistisch dat het goed blijft gaan zodra jij in het buitenland zit en geen enkele controle meer hebt.
Op dit moment heeft mijn broertje sinds vorig jaar juni of iets dergelijks gratis bij me gewoond. Ik zal waarschijnlijk rond de $8000 per maand verdienen als in een contract af kan sluiten in New York. De ~1000 EUR totale kosten per maand die ik voor Nederland kwijt ben zijn in dat opzicht wel te dragen.

Maar ik vind het goed advies en zal kijken of mijn oudere broer en mijn jongere zusje ook bereid zijn om mijn broertje een beetje in de gaten te houden.

Ik heb wel toegang tot zijn bankrekening en kan dus zelf het e.e.a. aan geld overmaken. Maar hij kan dat natuurlijk blokkeren als hij echt wil.
… Je bent erg optimistisch en ik mis de de risico-afwegingen :) . Ik heb hier zelf ruim 8 jaar terug over na moeten denken toen ik emigreerde en mijn huis wat minder snel verkocht raakte.
Als ik te zijner tijd mijn huis verkoop wil ik dat best wel met een verlies doen. Ik denk op zich dat mijn apartment op een goede lokatie zit voor een starter. Het is een monumentaal pand in centrum / rand van Dordrecht op paar minuten lopen van het centrale station. Met een oppervlakte van zo'n 65 m2 en ook een tuintje + schuurtje. Zelfs al maak ik er ter zijne tijd een verlies van 10.000 EUR / 15.000 EUR op, dan zal ik er vrede mee hebben :)

Voorlopig houdt ik het echter nog aan. Definitief emigreren zal zeker pas gebeuren als ik een paar jaar in buitenland gewoond en (remote) gewerkt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Milmoor schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:52:
Als je het huis niet verkoopt: regel maandelijks bezoek door iemand die je vertrouwt. Je gaat de eerste niet zijn in wiens huis een wietplantage geplaatst is terwijl hij in het buitenland zit (o.a. een collega van mij terwijl hij op wereldreis was).
Daar zal ik rekening mee houden, goede tip!

Dit is trouwens de huidige plantage van mijn broertje (volgens mij nog legaal):

Wietplantage van mijn broertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
*knip* Trollen hoeft niet.

[ Voor 91% gewijzigd door Krisp op 08-02-2016 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Waarom zou hij? Geld komt binnen, onderdak is gratis geregeld, dus broerlief heeft het prima voor elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Hij is schuldplichtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hij is zijn broer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:20
Ook iets anders, heb je misschien een andere huisje voor jouw kat. Waar je weet dat het een goed huisje is voor hem/haar.
Dit scheelt ook paar honderd euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Op dit moment meer een bloedzuiger dan een bloedverwant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Jiffy schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:29:
[...]

Op dit moment meer een bloedzuiger dan een bloedverwant...
Het hemd is nader dan de rok. Het is makkelijk dit van een afstandje te zeggen, maar in de praktijk is dit veel lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Tja, het gevoel prevaleert veelal boven het verstand. In hoeverre dit voor beide partijen op de langere termijn een succes zal blijken te zijn danwel alleen maar zorgt voor een verdieping van de shit waar broerlief in zit is een vraag waarop het antwoord in veel gevallen duidelijk is. Dit is het echte leven, geen Hollywoodfilm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
In eerste instantie 3 maanden toeristenvisum. Dit is eventueel steeds te verlengen. In de co-workingspace heb ik aantal mensen gesproken die dat deden. Dat betekend om de 3 maanden een visa run doen en daar zijn zelfs georganiseerde reizen voor.
Ik woon/werk in China let met dit soort constructies op. Misschien dat Thailand niet zo nauw komt maar mijn ervaringen zowel in China maar ook in Nederland is dat men hier toch wel scherp op toeziet. Ook kunnen regels veranderen. Zo was het bv voor Duitsers in China plots het geval dat ze geen visum per ommegaande meer buiten Duitsland konden aanvragen.

Dus om eens te kijken is het wel een optie maar zeker niet iets voor de lange termijn. (Laat je ook niet aan de haak slaan door een Thaise ondanks dat je daar een vriendinnetje hebt maak je je daar niet afhankelijk van).

Ik heb zelf nog wat vastgoed in NL alleen ik verhuur alles maar banken zullen niet zo happig zijn op hetgeen wat jij ze voorstelt. Toch lijkt mij het eenvoudigste om het gewoon aan je broertje te verhuren, blijf onder de grens van sociale huur dan krijgt hij ook nog eens subsidie. Afhankelijk van de gemeente krijgen sommige huurders de rekening niet de verhuurder en vanwege zijn minimale inkomsten kunnen deze ook deels worden kwijtgescholden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
n4m3l355 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:53:
[...]

Ik heb zelf nog wat vastgoed in NL alleen ik verhuur alles maar banken zullen niet zo happig zijn op hetgeen wat jij ze voorstelt. Toch lijkt mij het eenvoudigste om het gewoon aan je broertje te verhuren, blijf onder de grens van sociale huur dan krijgt hij ook nog eens subsidie. Afhankelijk van de gemeente krijgen sommige huurders de rekening niet de verhuurder en vanwege zijn minimale inkomsten kunnen deze ook deels worden kwijtgescholden.
Thanks, het lijkt er inderdaad op dat ik dit ga doen. Van de week ben ik naar New York voor "sollicatiegesprek" geweest en ze hebben me een full-time contract aangeboden voor remote werk. Dit wordt een spannende periode, maar heb er veel zin in. Ik verdien lekker, hoewel niet zoveel als in Nederland als ZZP-er. Maar ruim genoeg om zowel Nederland als Thailand makkelijk te betalen en tegelijkertijd ook nog flink te sparen.

Na mijn terugkomst uit New York vertelde mijn broertje me dat hij contact had opgenomen met verslavingshulp. Hij vertelde dat hij al heel lang verslaafd is aan weed. Bepaalde dingen die ik hem de laatste tijd had verteld hielpen hem zijn probleem in te zien. Paar voorbeelden:
- Hij liep kortgelden een joint op zijn kamer te draaien en hoewel hij weet dat ik dat toesta, was hij hem toch voor me aan het verstoppen. Hij zag zelf in dat hij dit alleen deed omdat het fout aanvoelde.
- Hij speelt dus veel LoL, maar ik vertelde hem dat hij altijd Bronze 5 zal blijven als hij niet wat meer leiding probeert te geven. Dit komt ook door desinteresse vanuit zijn weed gebruikt.
- Ook kwam hij zelf tot inzicht dat hij nooit uit bronze gaat komen met zijn weed roken vanwege tragere reactie snelheid.
- Hij realiseerde zich ook dat hij geen toekomstdromen meer heeft en vroeger wel had.

Dus afgelopen week heeft hij niet gerookt en was nu bijna Silver geworden. Terwijl hij al een half jaar op Bronze vast stond.

Dus misschien zal hij zelf op het goede pad komen. Ik zal er zelf niet heel veel moeite meer insteken, behalve proberen hem een beetje financieel weer op de weg te krijgen. Als hij echt zijn problemen wil oplossen moet hij het toch zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
De beste therapie voor je 29 jarige broer is werk! Dat is goed voor zijn eigenwaarde, sociaal en financieel. Het is de enige basis voor zijn toekomst. Het leven is geen computerspelletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacWolf
Ik wilde nog een update geven op dit inmiddels oude topic over waar ik nu sta. Mochten mensen hier nog benieuwd naar zijn.

- Ik heb met mijn broertje afgesproken dat hij voor oktober me tenminste 3 maanden 800 EUR moet betalen, zo niet dan verkoop ik in oktober mijn huis.
- Mijn broertje is werk gaan zoeken en zit nu in een soort opleiding traject. Als dit traject goed verloopt zal hij deze maand nog beginnen met werken.
- Ik heb ook afgesproken dat mocht hij me 1 maand niet op tijd betalen, dan sta ik in het recht om per direct naar Nederland te vliegen om het appartement alsnog te verkopen.

Op dit moment leef ik van mijn spaargeld. Ik zal dit jaar proberen 2 apps af te ronden:
- Bomberman spel voor AppleTV (voor 1 of 2 spelers) en wellicht later voor Mac OS X.
- App om het Thaise alphabet te leren geoptimaliseerd voor iPhone.

Ik hoop dat deze apps me een leuk inkomen zullen opleveren, maar ik weet dat de app markt lastig is. Mocht ik geen lekker inkomen hebben, dan zal ik wellicht volgend jaar enkelen maanden in Nederland werken. 3 maanden freelance levert me genoeg op om een jaar in Thailand door te brengen. Ik wil veel met eigen projecten bezig zijn, want dat geeft me het meeste voldoening. Voor volgend jaar heb ik ook al wat ideeën voor met name spellen voor AppleTV / iOS.

Met mijn vriendin is het ook nog steeds goed. Ze deed een tijdje niets, maar ik heb haar gevraagd om toch weer te werken (massage, geen seks). Niet vanwege het geld, maar vooral omdat ze thuis nogal aan het vervelen was. Ik vind het trouwens wel een fijn idee als ze wat extra spaargeld krijgt op deze manier, zodat ze niet volledig afhankelijk is van mij.

Ik werk overdag vanuit een co-working space of vanuit een restaurant bij het strand. Mijn vriendin werkt nu 6 dagen per week, 12 uur per dag. 1 dag in de week kunnen we samen doorbrengen. Zo gaan we morgen naar de Tiger Zoo in de buurt van Pattaya.

Ze woont voltijd bij me in. Mocht ik volgend jaar een paar maanden in Nederland (of elders) moeten werken, dan wil ze zeker mee. In eerste instantie vond ze dat eng, maar inmiddels is ze wel nieuwsgierig naar andere landen. En ze heeft inmiddels wat Engels onder de knie.

Ik leer hier Thais schrijven, lezen en spreken. 4 dagen per week ga ik naar school, 2 uur per dag. Maar vanaf juli wordt dat 4 uur per dag om mijn 200 uren les vol te krijgen voor oktober.

In de toekomst wil ik mijn huis in Nederland verkopen en een (relatief) goedkope condo in Pattaya (of elders in Thailand) kopen. Je hebt hier redelijke condos vanaf 1.500.000 Baht (ca. ~35.000 EUR), geschikt voor 1 persoon. Maar de leukere condos kosten toch al snel 3.000.000 Baht of meer. Ik wil hier werken aan mijn eigen apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Aangezien je al weet dat je niets kan kopen als buitenlander, dan zou ik het toch echt wel op huren gooien. Om samen met je vriendin een huis te kopen lijkt mij wat voorbarig?

[ Voor 54% gewijzigd door tazzman op 17-06-2016 07:45 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Je kunt als buitenlander in Thailand wel een condo of appartement kopen. Land / huis is echter niet toegestaan maar daar zijn wel diverse constructies voor mogelijk mocht iemand het echt willen.

Ja, condos worden ook steeds duurder in Thailand en die een-persoons is toch al snel te klein. Je komt er ook weer moeilijk vanaf omdat de markt redelijk verzadigd is en de economie nog steeds vrij slecht. Als de kust je interesse heeft kijk dan ook eens naar Rayong en Chonburi (beiden naast Pattaya gelegen) of aan de overkant van het water: Hua Hin,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor je topic. Ook ik wil mijn koophuis URL verwijderd ivm spam verhuren. Zou dat graag aan mijn broer willen doen (medelij), maar die heeft nauwelijks een vast inkomen. Nu durf ik dat niet meer echt. Heb je gehoord van expats?

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 30-04-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MacWolf schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 07:55:
Als ontwikkelaar verdiende ik hier het afgelopen jaar gemiddeld over de 10.000 EUR per maand. Het gaat me niet om geld anders zou ik wel hier blijven.
120.000 euro dus.. dan had die hypotheek toch al afgelost kunnen zijn, ook omdat ik aanneem dat dit niet het eerste jaar is dat je werkt?
Hypotheek is dus niet per se een probleem.
De spaarpot van de hypotheek heeft inmiddels een waarde van bijna 30.000 EUR.

Ik heb vermoedelijk zo'n 60.000 EUR spaargeld verdeeld over een spaarrekening en beleggingen.
Oeps: dit topic is niet alleen uit januari, maar ook uit 2016..

@MacWolf Hoe is het nu?
Gaat het beter met je broer?
En hoe is het met het bedrijf uit New York afgelopen?

[ Voor 12% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-04-2019 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[mbr]Ivm verstreken tijd, topic ook maar gesloten.[/]
En op verzoek weer open :)

[ Voor 29% gewijzigd door Ardana op 30-04-2019 14:27 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1