3D work and renderstation ~ €1400,-

Pagina: 1
Acties:

• korf0800
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Zoals de titel al verraadt, zal ik het systeem voornamelijk gebruiken voor 3D applicaties, rendering en post-processing. Ik zal de pc semi-professioneel gebruiken en afhankelijk van de hoeveelheid werk en opdrachten in de toekomst wil ik graag een systeem dat ik simpel kan upgraden indien gewenst/noodzakelijk.

Ik heb een nas van 2 gig. Verder zal ik alles nog moeten aanschaffen. Voor het systeem zelf, dus exclusief randappatuur, heb ik een budget van rond de 1400 euro. Daar zit nog een klein beetje rek in maar elke euro die ik kan besparen biedt me iets meer ruimte in het budget voor de randapparatuur ;)

Voor het renderen heb ik een snelle cpu nodig.
Voor postproduction werk in onder meer photoshop een minimum van 16 gig ram.
Een goed grafische kaart voor gpu rendering.

Zelf kwam ik tot het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 411,-€ 411,-
1ASRock X99 Extreme4€ 213,95€ 213,95
1EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW ACX 2.0€ 379,-€ 379,-
1WD Blue WD10EALX, 1TB€ 52,95€ 52,95
1Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart€ 83,01€ 83,01
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 44,95€ 44,95
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 86,95€ 86,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.449,67

Ik heb de 5820K mede gekozen met het oog op de release van een nieuwe lijn Intel processors die later dit jaar uitkomen. Deze maken gebruik van dezelfde chipset/socket. Dat biedt de mogelijkheid om de processor een upgrade te geven. Daarnaast is de 5820K wat betreft prijs prestatie denk ik de best cpu voor mijn budget.
De grafische kaarten van nvidea bieden de beste ondersteuning voor de 3D applicaties en gpu rendering.

De betrouwbaarheid van het hele systeem vind ik belangrijker dan een paar procent winst en verwacht dan ook niet dat ik ga overklokken. Maar misschien kunnen jullie mij overtuigen dat overklokken wel een goed idee is :)

Graag hoor ik jullie mening over mijn samenstelling, of alles er zo een beetje goed uitziet en wat jullie eventueel zouden aanpassen.

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Heb je echt een hexacore CPU nodig? Maken de rendering software die je zal gebruiken optimaal gebruik van meer dan 2 of 4 cores? Misschien moet je hier wat research over doen, want met deze CPU en moederbord heb je wel een HEEL dure combinatie uitgekozen. Je zegt dat je werk maar semi-professioneel is... Misschien is een Quad core ook wel genoeg? Veel software schaalt niet noodzakelijk goed met zoveel cores.

De i7 6700 bijvoorbeeld (niet K, als je niet gaan overklokken). Gecombineerd met een B150M chipset moederbord, bespaart je zon 250 EUR...

Als je voor "upgradebaarheid" van de processor de hexacore hebt gekozen: De 7de generatie Intel CPU's "kaby Lake" Zullen op dezelfde sockets en moederborden (1151) als Skylake werken. Dus Met een 1151 socket moederbord heb je ook "upgradebaarheid".

Dat gezegd zijnde.. CPU upgradebaarheid is eigenlijk een non-issue. De CPU's verbeteren tegenwoordig niet zo snel (een 15% winst elke generatie). Tegen de tijd dat je CPU echt aan vervanging toe is, en je echt verschil zou merken door te upgraden, is je moederbord toch verouderd. Maakt niet uit wat je nu koopt, het zal tegen dan een andere socket zijn.

Koop dus gewoon een CPU / moederbord combinatie die je NU de beste prestatie voor je geld geeft. En het geld dat je bespaart kan je nadien gebruiken om een nieuwe moederbord - CPU combo te kopen binnen een jaar of 5. Op lange termijn en voor hetzelfde budget is dit een betere strategie dan nu in 1 smak HEEL veel geld uit te geven voor een klein beetje prestatiewinst.

Kort gezegd: als je nu genoeg hebt aan een i7 6700 (en ik denk van wel), dan zou ik die kopen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Idd, welke applicaties gaat het precies om? (en wat doe je daar in?)

Een 5820K zonder overclock houdt je vaker tegen dan dat het een echte winst is is 3d viz en cad apps. Hij rendert iets sneller dan een 6700k maar daartegenover staat de betere performance van de 6700k bij het daadwerkelijk werken met applicaties.

specs

• korf0800
Belangrijste rendersoftware is vray waarbij optimaal gebruik wordt van alle cores. Meer cores is daardoor te verkiezen boven een snellere single core speed. Zie ook: http://www.evermotion.org...3DMAX-Vray-benchmark-test.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Met een dichte kast zou ik gewoon voor pricewatch: Scythe Fuma als koeling gaan. Deze is bij de buren als 1 van de besten getest http://nl.hardware.info/r...nieuwe-scythe-cpu-koelers.

Is het overigens geen idee om voor een Xeon te gaan die voor dit gebruik gemaakt zijn? Volgens de benchmarks die je stuurde zou deze sneller moeten zijn voor een kleine meerprijs pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed.

[ Voor 33% gewijzigd door rickbovenkamp op 29-01-2016 19:51 ]

• tommyboy0606
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:06
In de benchmarks zie je dat meer geheugen ook een hoop uitmaakt. Is een gtx960 niet goed genoeg voor het renderen dan kan je meer werkgeheugen nemen.

• LangeTreeDorpie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-08 14:28
Misschien is dit iets V&A aangeboden: HP Z420 Workstation
Het is een systeem met 8 cores en 32gb ram. Zonder gpu en nic's vraag ik er zon 1000 euro voor. Als je er dan een gtx960 langs zet heb je een prima systeem, en dat voor 200 euro onder je budget.

Gr Tijs

Intel i7 13700k | RTX 3080 | 32GB Geheugen

• maratropa
  • Niet online
korf0800 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:29:
Belangrijste rendersoftware is vray waarbij optimaal gebruik wordt van alle cores. Meer cores is daardoor te verkiezen boven een snellere single core speed. Zie ook: http://www.evermotion.org...3DMAX-Vray-benchmark-test.
Niet per se hoor, afhankelijk van de mhz rating & cpu generatie hoeven meer cores niet beter te zijn. (vergelijk in die test 5820k op 4,5ghz met 2x 2670 bijv)

Maar met welk 3d programma draai je vray? En je gebruikt dus niet VrayRT? En welke andere programma's? Beschrijf je workflow even.

En ik neem aan dat je werken met die programma's ook belangrijk vind? Of wil je snel renderen in vray ten koste van alles?

Maar met jouw budget is 5820k met OC best of both worlds. (relatief snel werken én renderen)

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 30-01-2016 09:57 ]

specs

• korf0800
rickbovenkamp schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:49:
Is het overigens geen idee om voor een Xeon te gaan die voor dit gebruik gemaakt zijn? Volgens de benchmarks die je stuurde zou deze sneller moeten zijn voor een kleine meerprijs pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed.
Als dual cpu ja. En dat is ruim boven budget :P
tommyboy0606 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 00:46:
In de benchmarks zie je dat meer geheugen ook een hoop uitmaakt. Is een gtx960 niet goed genoeg voor het renderen dan kan je meer werkgeheugen nemen.
Het is lastig om goede info te vinden over gpu rendering. Ik baseer me daarvoor op een gpu renderer waar ik geen gebruik van maak: http://furryball.aaa-stud...verage&single=yes&filter= Ik ga er vanuit dat de benchmarks een redelijke leidraad zijn voor andere gpu renderers. Daarin presteert een gtx 970 aanzienlijk beter dan een gtx960.
Als het veel scheelt, kost een extra 8 of 16 gig ram me de kop ook niet.

Lijstje van de software waar ik voornamelijk gebruik van maak:
3ds max
Maya
vray
photoshop
after effects

Daarnaast pruts ik graag wat aan met de cry engine als ik daar de tijd voor heb.

Natuurlijk moeten de programma's allemaal lekker vlot draaien. Maar ik ga er vanuit dat de meeste programma's dat met de huidige generatie cpu's wel doen. Meest storende is de ellenlange rendertijden :O

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je echt lang rendert loont het misschien ook om wat tijd in een randerfarm te huren, dan kan het eventueel nog wat sneller. :P

• korf0800
Dat blijft altijd een optie, maar ik wil niet voor elke testrender een renderfarm hoeven huren :P

• korf0800
maratropa schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:43:
[...]
En ik neem aan dat je werken met die programma's ook belangrijk vind? Of wil je snel renderen in vray ten koste van alles?
Ga ik het verschil tussen een op 3GHz geklokte turbo of 4GHz geklokte turbo cpu merken in bijvoorbeeld 3ds max, photoshop of after effects?

• maratropa
  • Niet online
korf0800 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:04:
[...]

Ga ik het verschil tussen een op 3GHz geklokte turbo of 4GHz geklokte turbo cpu merken in bijvoorbeeld 3ds max, photoshop of after effects?
3DS max is erg mhz afhankelijk met werken, vooral als het wat zwaarder wordt wil je daar het liefst een moderne core met 4ghz of meer. PS is daar ook gevoelig voor. AE schaalt met renderen erg goed met veel cores maar daar zitten ook altijd functies in die op 1 core lopen.

Daarom, 5820k met overclock heeft en mhz én redelijke rendernsnelheid. )Als je meer budget zou hebben dan zou je een 5960x met oc kunnen nemen.)

Je kunt redelijk betaalbaar refurbished dual xeon systemen vinden, of zelf klussen met bijv. 2dehands cpu's die wel een betere renderscore hebben, maar als allround workstation niet echt supergeschikt meer zijn door de lage coresnelheid.

Maar waar werk je nu op eigenlijk? (als referentiepunt)

(Ik werk zelf met max en vray; ik heb bijv. een 3930k op 4,6ghz om op te werken en een dual 2670 als renderunit.)

AE is ook erg ram afhankelijk, 16GB is eigenlijk te weinig om goed van je cores gebruik te kunnen maken.

Maar doe je nu wel of niet aan gpu renderen? (met RT)

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 30-01-2016 15:09 ]

specs

• korf0800
Ik werk nu met een i7 3770 zonder overklok en 16 gig ram waarmee scenes tot ~ 1,5 gig prima te doen zijn. Daarboven wordt het lastiger.

Ik maak zeker wel gebruik van RT. Maar de meeste final renders zullen toch via de cpu gaan.

• maratropa
  • Niet online
korf0800 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 18:32:
Ik werk nu met een i7 3770 zonder overklok en 16 gig ram waarmee scenes tot ~ 1,5 gig prima te doen zijn. Daarboven wordt het lastiger.

Ik maak zeker wel gebruik van RT. Maar de meeste final renders zullen toch via de cpu gaan.
Hoe bedoel je 1,5gig en waarin? de .max file? Op zich zegt dat niet alles.

Maar je eerste systeem was op zich beste prima; een 5820k met oc scoort in cinebench flink hoger dan de 3770. En met oc is de singlecoresnelheid, dus bijv het werken met max, ook flink hoger. Zo veel opties heb je niet voor 1400..

specs

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 11:15
Lekker bij je eerste configuratie blijven, dat zag er goed uit. Over 2 jaar eventueel de cpu upgraden naar de nieuwe 8 core.

Lekker je oude bak aan het netwerk en instellen voor distributed rendering (vray) of deadline installeren, zodat je,je eigen farmpje hebt.

Meer cores en hogere mhz is altijd beyer voor 3d werk.,ae ,rendering. Dit met de upgrade in gedachte lijkt me dan ook een goede zet met dit budget.

• korf0800
thnx voor alle reacties, geloof dat ik het hier bij houd :)
Pagina: 1