Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Hi,

Sinds enige jaren heb ik een ORV laten verpanden aan mijn huidige hypotheek, dit was een voorwaarde om de hypotheek te verkrijgen. De ORV dekt niet de gehele hypotheek maar zal mijn nabestaanden in staat stellen om schuldenvrij de woning te verkopen (en hier nog wat aan over te houden).

Sinds kort geleden ben ik getrouwd en word ik binnen enkele weken voor het eerst vader. De vraag die vervolgens opkomt is hoe je je gezin bij overlijden achterlaat. In principe zou mijn vrouw met het vrijvallen van het verpande verzekeringsdeel gewoon kunnen blijven wonen (netto maandlasten hypotheek +- 250).

Tot op heden zou bij het overlijden van mijn vrouw voor mijzelf geen financieel probleem ontstaan, immers droeg ik de lasten ook al voordat ik haar heb leren kennen. Met de komst van de kleine wordt dit toch anders. Ik heb voor mijzelf de keuze gemaakt dat ik in het geval van het overlijden van mijn vrouw ik niet (volledig) aangewezen wil zijn op kinderopvang (bij 40+ urige werkweek). Liever zie ik mijzelf een partime baan vervullen en de opvoeding grotendeels zelf doen echter valt dat in de huidge situatie moeilijk te combineren met de vaste lasten.

Om die reden overweeg ik een ORV op het leven van mijn vrouw te nemen om zelf ook een netto maandlast hypotheek van +- 250 euro over te houden, mijn vragen:

- Maakt het nog uit of mijn vrouw een ORV afsluit op haarzelf of dat ik dat op haar naam doe?
- Heb ik er baat bij om de ORV te laten verpanden aan mijn hypotheek of juist 100% uit te laten keren?
- Ik heb gehoord dat het (fiscaal) aantrekkelijk is om een ORV op de andere partner te nemen, is het verstandig om mijn eigen ORV open te breken en vervolgens door mijn vrouw op mijn leven af te laten sluiten?

Ik hoor graag jullie mening!

M@Dd09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56
Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent maakt het weinig uit voor de huidige situatie.

De verzekeringnemer (die de premie betaalt) degene is die de verzekering kan opzeggen. Als jij een verzekering op het leven van je vrouw afsluit kun je die dus ook aanhouden na scheiding. Nu is dat niet iets dat erg voor de hand ligt. Maar voor een verzekering die je op je eigen leven afsluit geldt dat je die kunt "meenemen" naar een volgend huwelijk.

Degene die de premie betaalt is fiscaal gezien de bron van het geld bij uitkeren. Heb je een verzekering op je eigen leven dan komt de uitkering aan jou toe. Daarna valt het geld in de erfenis en dan moeten je erfgenamen mogelijk belasting betalen. Betaal jij premie voor een verzekering op het leven van je partner dan valt de uitkering direct jou toe, er is dus geen sprake van erfbelasting. Verzekeringen die twee partners op deze manier op elkaars leven afsluiten noemt men kruislings afsluiten. Het is vooral (of misschien wel uitsluitend) voordelig als je niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent omdat je op die manier erfbelasting kunt voorkomen.

Verpanden van de uitkering is vooral in het voordeel van de bank. De enige reden om dat te doen is als je er iets voor terugkrijgt van de bank (lagere rente of ueberhaupt een lening). Zelf heb je er meer aan als op moment van uitkeren zelf kunt bepalen wat je met het geld doet.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Erfbelasting heeft, tussen partners onderling, een vrijstelling van net boven de zes ton. Dat betekent dat je er in principe geen erfbelasting over betaalt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:43
Ik zou een verzekering kiezen die los uitbetaald, en niet perse gekoppeld is aan de hypotheek.

Je hoopt natuurlijk dat je zo'n verzekering helemaal voor niets afsluit, maar extra flexibiliteit is dan zeker handig.

Misschien is een half jaar sabatical wel een betere besteding dan de laatste paar euro hypotheek aflossen, of iets anders. Als je de polis aan de hypotheek verpand kan je niets anders dan de hypotheek aflossen, terwijl dat niet direct het belangrijkste hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Dank allen voor jullie antwoorden, heb helaas geen huis van zes ton :P dus zal via erfrecht het vrij te vallen verzekeringsgeld bij de juiste persoon terecht komen.

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Sowieso is het 6 ton netto, en is de erfenis maar de helft van de gezamelijke boedel, dus dat valt allemaal echt mee.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is vooral in relatie tot kinderen, als je die wat wilt nalaten via een levensverzekering kunnen zij die beter afsluiten en dat je de kosten daarvoor schenkt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 14:12
Wij hebben een verzekering afgesloten op overlijden van 1 van tweeen (of beiden) hierdoor kan het huis afgelost worden en de wederpartij nog een paar jaar de tijd om zijn of haar leven op de rails te krijgen. Of het worden hele rijke kinderen. Kost me 32 euro per maand en voorkomt een heleboel kopzorgen. Ik weet niet even niet waarom je dat niet er bij doet voor dat bedrag. Dit omdat je aangeeft dat het verzekerd bedrag nu al niet genoeg is voor het huis aflossen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Pagina: 1