Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:29
Lieve medetweakers,

Ik ben van plan om met een eigen oplossing de opbrengsten van zonnepanelen met SolarEdge PV-omvormer te loggen, geïnspireerd door een soortgelijk project op GitHub.

Het idee is een Raspberry Pi B+ met USB-to-Ethernet dongle tussen de netwerkverbinding van de omvormer en mijn switch te plaatsen, welke het dataverkeer van de omvormer afluistert en logt. De omvormer wordt dan met een UTP-kabel via de USB-to-Ethernet dongle op de RPi aangesloten en de RPi vervolgens via de ingebouwde LAN-poort met de rest van het netwerk. Op de RPi moet dan een netwerkbrug tussen beide ethernetpoorten worden gemaakt, welke met tcpdump kan worden afgeluisterd.

Mijn vraag: Als ik op de RPi een netwerkbrug instel tussen de eth0 en eth1 interfaces, kan de RPi dan zelf nog het internet bereiken? Ik zou dan de afgeluisterde communicatie kunnen doorsturen naar een webserver, of wellicht kan ik een webserver op de RPi draaien. De vraag is dus eigenlijk of de omvormer en de RPi op deze manier de verbinding met het internet kunnen delen.

Er is redelijk veel te vinden over het instellen van ethernet bridges, maar het wordt mij maar niet duidelijk of het device waarop de brug is gemaakt dan nog wel zelf van z'n netwerkpoorten gebruik kan maken.

Alvast van harte bedankt aan een ieder die hier zijn licht op zou willen laten schijnen!

Beste antwoord (via Jerrythafast op 03-02-2016 09:00)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:36
Jerrythafast schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:34:
Er is redelijk veel te vinden over het instellen van ethernet bridges, maar het wordt mij maar niet duidelijk of het device waarop de brug is gemaakt dan nog wel zelf van z'n netwerkpoorten gebruik kan maken.
Jazeker, dat gaat zo werken. Een bridge kan gewoon een eigen adres hebben.

Bedenk wel goed hoe je dat gaat testen/configureren, het is handig om een derde interface te gebruiken (of fysieke toegang) die geen onderdeel uitmaakt van de bridge.

Je zou ipv. een inline MITM ook iets met DHCP kunnen proberen - bijvoorbeeld je raspi als default gateway pushen, of een custom route. Als je huidge router dat niet kan (en je kunt het niet instellen op je target device), zou je kunnen overwegen om je Raspberry als primaire DHCP-server te gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Thralas op 29-01-2016 16:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:08
Is een managed switch met port mirroring niet een eenvoudigere oplossing?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Tom Paris schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:39:
Is een managed switch met port mirroring niet een eenvoudigere oplossing?
Bedankt voor je reactie. Ik was altijd in de veronderstelling dat die dingen per definitie duur zijn, maar dat blijkt mee te vallen.

Denk je dat de volgende opstelling gaat werken? (Ik ben geen netwerkguru, dus begeef me voor mijn gevoel echt op glad ijs hiermee, vandaar dat ik dit soort dingen navraag.)

Pak de goedkoopste switch uit de pricewatch. Poort 1 verbinden met de modemrouter van Ziggo voor verbinding met de buitenwereld. Poort 2 verbinden met de SolarEdge. Poort 3 verbinden met een RPi. En dan dus poort 2 mirroren naar poort 3 zodat de RPi kan meeluisteren.

Op de RPi draai ik dan weer tcpdump om de communicatie af te vangen en mijn script om het verder te parsen. Vervolgens heb ik denk ik de keuze om op de RPi een webservertje te draaien, of om het door te sturen naar een server op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
Ik heb daar een ouderwetse HUB voor.

Een HUB herken je aan een "Collision" lampje. Kijk even op marktplaats of in de V&A.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Jerrythafast schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:34:

Bedenk wel goed hoe je dat gaat testen/configureren, het is handig om een derde interface te gebruiken (of fysieke toegang) die geen onderdeel uitmaakt van de bridge.

Je zou ipv. een inline MITM ook iets met DHCP kunnen proberen - bijvoorbeeld je raspi als default gateway pushen, of een custom route. Als je huidge router dat niet kan (en je kunt het niet instellen op je target device), zou je kunnen overwegen om je Raspberry als primaire DHCP-server te gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Thralas op 29-01-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:38
Kan je niet met een scriptje gewoon de Omvormer uitlezen? Met mijn Omnik omvormer heb ik een python scriptje die alles logt naar MySQL en die een website (via PHP) weer laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Via RS485 kun je rechtstreeks de Solaredge uitlezen.

Zie ook dit document: http://www.solaredge.com/...tation-technical-note.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Thralas schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:29:
[...]

Configureren wilde ik inderdaad gewoon met directe toegang doen (USB keyboard + HDMI scherm).

Het idee van een custom route is ook interessant. Ik heb even gekeken wat mijn netwerk hardware (Ubee 321b en Linksys WRT320N) hieromtrent ondersteunt. Wellicht gaat deze static route op de 320N wel werken. Als ik het goed begrijp wordt op deze manier al het verkeer wat bedoeld is voor monitoring.solaredge.com doorgestuurd naar 192.168.178.30 (wat dan het IP van een RPi zou zijn). Ik vraag me alleen af of je dan geen loop krijgt als ik de RPi rechtstreeks op de 320N aansluit.
RobinF schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:32:
Kan je niet met een scriptje gewoon de Omvormer uitlezen? Met mijn Omnik omvormer heb ik een python scriptje die alles logt naar MySQL en die een website (via PHP) weer laat zien.
Dat is inderdaad het einddoel. Je kunt op twee officiële manieren informatie van je SolarEdge omvormer krijgen: via een API op monitoring.solaredge.com en via:
Tweak-Freak schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:38:
Via RS485 kun je rechtstreeks de Solaredge uitlezen.

Zie ook dit document: http://www.solaredge.com/...tation-technical-note.pdf
Maar helaas bieden beide opties geen informatie op module-niveau. En dat is natuurlijk niet goed genoeg voor deze Tweakert }:O In ieder geval bedankt voor jullie reacties :)

Door de communicatie van de omvormer richting het SolarEdge monitoring portaal af te luisteren krijg je de data van de optimizers erbij. Ik worstel dus alleen nog met de netwerktechnische implementatie daarvan.

[ Voor 29% gewijzigd door Jerrythafast op 29-01-2016 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Eh, je hebt gelijk. Die route gaat niet werken, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Thralas schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:48:
Eh, je hebt gelijk. Die route gaat niet werken, sorry.
Hè, jammer. Dat had wel bizar eenvoudig geweest. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Ik heb (tot dusver, de ideeënbox staat nog wijd open!) dus twee opties:
  • RPi + USB dongle: Goedkoopste en compactste oplossing, maar complex om te configureren (wel mogelijk dus)
  • Port mirror via managed switch: Eenvoudiger om te configureren, wat duurder in aanschaf en een extra always-on apparaatje
Zoals het er nu voor staat neig ik dan toch naar de eerste optie (leer ik gelijk wat bij over netwerkconnectiviteit configureren in linux :+ ). Maar ik laat hem nog even open staan, wellicht dat er nog meer waardevolle input komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Thralas schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:29:
Dit zinnetje heeft mij getriggerd de Raspberry Pi te bestellen en met een oude WiFi-stick te testen. En hij doet het! _/-\o_ Bedankt allen voor de adviezen!

(Omdat deze post uiteindelijk exact de vraag beantwoordde, heb ik deze als 'beste antwoord' aangemerkt. Wellicht is het nog wel handig het gedeelte over de custom route door te strepen omdat dat dus waarschijnlijk niet werkt.)

[ Voor 25% gewijzigd door Jerrythafast op 06-03-2016 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-03 13:26
Inmiddels een werkende oplossing zie ik.. Dit was ook een optie geweest, wilde je het echt silent/ondetecteerbaar willen doen:

https://greatscottgadgets.com/throwingstar/

Misschien leuk om in het achterhoofd te houden voor de toekomst ;) Ding kost slechts een paar Eurootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
mati1983 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 12:26:
Inmiddels een werkende oplossing zie ik.. Dit was ook een optie geweest, wilde je het echt silent/ondetecteerbaar willen doen:

https://greatscottgadgets.com/throwingstar/

Misschien leuk om in het achterhoofd te houden voor de toekomst ;) Ding kost slechts een paar Eurootjes.
Ah, een tap. Da's op zich wel handig, al heb je dan nog steeds een RPi of iets anders nodig natuurlijk om hem af te luisteren. Ik heb het nu in feite met alleen een RPi gefixt :) De tap is waarschijnlijk wel een goedkopere oplossing dan een managed switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-03 13:26
Klopt.. Denk dat ie ongeveer net zo goedkoop/duur is als een goedkope wifi module.
Echter, dit is ondetecteerbaar, wat in sommige gevallen wenselijk/nodig kan zijn :)

Wel max 100mbit overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Heb nu een 54 Mbit/s wifi stick erin zitten. Maar zoveel heeft die omvormer niet te vertellen, dus voorlopig voldoet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Ik vond dit naar aanleiding van het zelfde idee als de TS.
RobinF schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:32:
Heb je wat meer informatie over dit?
Doe je dit met een omnik met wifi of een kabel aansluiting?
Ik heb n.l enkele omniks en wil het wat data naast elkaar hebben.

Ik heb een NAS, server en enkele raspberry's, waar ik zo'n script kan draaien.

Heb je dit ergens gepost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
Lord Anubis schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:25:

[...]

Je zou het Datalogging-topic even moeten afzoeken op 'Omnik'. Zitten diverse mensen in dat topic die op deze manier data van hun Omniks loggen. Tweaker Woutrrr heeft een script gemaakt wat dit kan, is ook in dat topic te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:38
Lord Anubis schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:25:

[...]

Hoi,

Ik heb een Omnik met een WiFi adapter, en het scriptje heb is deze maar dan aagepast. Ook ben ik nu het scriptje eigenlijk opnieuw aan het schrijven om de data opdezelfde manier te krijgen als mijn slimmemeter-scriptje en omdat ik hem met Python3 wil runnen.
Verder heb ik met PHP een webapplicatie die vervolgens alle data uit de MySQL afleest en netjes weergeeft. Maar ook dat is nog niet helemaal 100% werkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
wow, super snel.
Beide heren bedankt. Ga dit uitzoeken.

De anderen heren, jullie ook bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou eens kijken naar kali, die kan ook echt ssl strippen.
Pagina: 1