is het een idee om een verzameling van de diverse Warmte Terug Win mogelijkheden .. te benoemen/verzamelen? ik zie steeds meer (nieuwere) ontwikkelingen in wtw maar ook zie ik efficientie (sales) waardes waarbij ik al vraagtekens zet
Doel is juist een lijst te maken van elke WTW mogelijkheid, hoe je bv berekend of iets van toepassing op je eigen situatie..
Hoe word de efficientie van WTW berekend ? ,
en waar zitten de valkuilen, (klinkt leuk maar ..)
Warmte terugwin kan "passief" zijn en "actief", de reden tussen aanhalings tekens is dat je wel lucht/water stroming moet hebben om het systeem effectief te laten zijn. In dit geval is passief zonder extra hulpmiddelen inzetbaar en werken feitenlijk door gebruik van ... terwijl je bij actief je "extra" stroom verbruikt om de warmte terug winning mogelijk te maken.
WTW soorten
- douche / bad
- openhaard (ook HoutCV genoemd)
- ventilatie (mechanische)
- rookgas (cv)
in ontwikkeling
DIY
wat is in nederland/belgie wellicht niet echt toepassbaar ?
de efficiëntie
Er gaat natuurlijk ??% aan warmte verloren, maar de apparaten worden steeds efficienter dus ..
maar 30% tot ..? is haalbaar
[b]vaak gebruikte afkortingen b]
COP
..
onderhoud & levensduur
Welke apparaten moet je onderhouden en hoe groot is de invloed
Verhalen (brood je aap)
Door isoleren verminder je de effectiviteit van zolder wtw .
bron/referentie of andere "onderzoeken"
ik zoek of bv een nefit WTW in combo(30% eff) met CV of de eneco Warmte winner (60% eff) nu wel gehaald kan worden en of er daadwerkelijk 30% verschil in zit. of dat de werkelijke waardes veel dichter bij elkaar liggen
Doel is juist een lijst te maken van elke WTW mogelijkheid, hoe je bv berekend of iets van toepassing op je eigen situatie..
Hoe word de efficientie van WTW berekend ? ,
en waar zitten de valkuilen, (klinkt leuk maar ..)
Warmte terugwin kan "passief" zijn en "actief", de reden tussen aanhalings tekens is dat je wel lucht/water stroming moet hebben om het systeem effectief te laten zijn. In dit geval is passief zonder extra hulpmiddelen inzetbaar en werken feitenlijk door gebruik van ... terwijl je bij actief je "extra" stroom verbruikt om de warmte terug winning mogelijk te maken.
WTW soorten
- douche / bad
- openhaard (ook HoutCV genoemd)
- ventilatie (mechanische)
- rookgas (cv)
in ontwikkeling
DIY
wat is in nederland/belgie wellicht niet echt toepassbaar ?
de efficiëntie
Er gaat natuurlijk ??% aan warmte verloren, maar de apparaten worden steeds efficienter dus ..
maar 30% tot ..? is haalbaar
[b]vaak gebruikte afkortingen b]
COP
..
onderhoud & levensduur
Welke apparaten moet je onderhouden en hoe groot is de invloed
Verhalen (brood je aap)
Door isoleren verminder je de effectiviteit van zolder wtw .
bron/referentie of andere "onderzoeken"
ik zoek of bv een nefit WTW in combo(30% eff) met CV of de eneco Warmte winner (60% eff) nu wel gehaald kan worden en of er daadwerkelijk 30% verschil in zit. of dat de werkelijke waardes veel dichter bij elkaar liggen
Tja vanalles