Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik heb een PicoPSU gekocht voor mijn HTPC, toen hij binnen kwam direct aangesloten en per ongeluk heb ik mijn AC adapter op 19 volt laten staan (het betreft een adapter die met een schuifje meerdere voltages kan leveren) in plaats van 12 volt.

Ik ben bang dat ik mijn PicoPSU heb gefrituurd, wat ik echter vreemd vind is dat de lampjes op mijn moederbord wel oplichten en USB apparaten ook van stroom voorzien worden. Zodra ik de aan knop van mijn HTPC indruk gebeurt er echter niets. Ook op de PicoPSU zelf kan ik geen schade vinden en hij was ook niet heet o.i.d. toen ik achter mijn fout kwam.

Ik heb snel mijn normale PSU weer aangesloten en gelukkig werkt mijn HTPC nog. Wat ik mij afvraag is wat er precies met de PicoPSU aan de hand is, aangezien lampjes op het moederbord nog branden en USB apparaten van stroom voorzien worden lijkt het alsof deze toch niet kapot is, of is de 19v fataal geweest voor mijn PicoPSU?

Of zou mijn adapter niet geschikt zijn voor de PicoPSU, het gaat om een 12~24v (afstelbaar) 4.5a adapter.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Meet eerst de spanningen na.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Zou niet uit mogen maken als je de specificaties bij mini-box bekijk:
http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/.f

De input lag nog niet aan de maximale 24V.

Het kan zijn dat je adapter te weinig stroom kan leveren waardoor de computer niet kan opstarten.
Een snelle rekensom op je eigen adapter P = U * I = 12 * 4.5 = 54W maximaal kan leveren mits de 4.5A bereikt kan worden.
Bij de meeste combinatie sets met een PicoPSU zie je adapters welke 80W kunnen leveren.

Een optie is om je normale PSU eens als spanningsbron te gebruiken om te kijken of de computer dan wel wil opstarten. De 12V lijn hierop is meestal krachtig genoeg (afhankelijk van de voeding natuurlijk maar bij een 300W voeding is het zeker genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Het mag een wonder heten dat je moederbord niet gefrituurd is. De 12 V lijn wordt namelijk ongereguleerd doorgegeven aan je moederbord en overige apparaten (disks, etc)

Het zou kunnen dat je enkel een polyfuse opgeblazen hebt. In dat geval moet je het gewoon over een paar dagen nog eens proberen. Als er elco's opgeblazen zijn heb je een groter probleem.

Overigens is 4,5 A idd niet heel ruim, da's 54 watt. Afhankelijk van je hardware kan dat net genoeg zijn. Wat uiteraard wel belangrijk is, is dat het een stabiele voeding is en de spanning niet inzakt bij hogere belasting.

[ Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 29-01-2016 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Helaas heb ik niet dat soort meetapparatuur in huis
MdBruin schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:49:
Zou niet uit mogen maken als je de specificaties bij mini-box bekijk:
http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/.f

De input lag nog niet aan de maximale 24V.

Het kan zijn dat je adapter te weinig stroom kan leveren waardoor de computer niet kan opstarten.
Een snelle rekensom op je eigen adapter P = U * I = 12 * 4.5 = 54W maximaal kan leveren mits de 4.5A bereikt kan worden.
Bij de meeste combinatie sets met een PicoPSU zie je adapters welke 80W kunnen leveren.

Een optie is om je normale PSU eens als spanningsbron te gebruiken om te kijken of de computer dan wel wil opstarten. De 12V lijn hierop is meestal krachtig genoeg (afhankelijk van de voeding natuurlijk maar bij een 300W voeding is het zeker genoeg).
Zover ik op internet kan vinden mag je echt niet hoger dan 12v gaan. Wellicht is de adapter wat te zwak inderdaad, bedoel je met de normale PSU als spanningsbron dat die op de CPU 4Pin gaat en de PicoPSU op de 24Pin moederbord aansluiting of andersom gaat?
mcDavid schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:02:
Het mag een wonder heten dat je moederbord niet gefrituurd is. De 12 V lijn wordt namelijk ongereguleerd doorgegeven aan je moederbord en overige apparaten (disks, etc)

Het zou kunnen dat je enkel een polyfuse opgeblazen hebt. In dat geval moet je het gewoon over een paar dagen nog eens proberen. Als er elco's opgeblazen zijn heb je een groter probleem.
Nou, dan heb ik geluk gahad met mijn stomme fout |:( zal het over een paar dagen nogmaals proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er zijn PicoPSU's met een wide-input, misschien heb je zo'n type? Dan is
mcDavid schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:02:
namelijk niet van toepassing.

[ Voor 71% gewijzigd door Raven op 29-01-2016 14:19 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ja je hebt gelijk, zat naar mogelijk een verkeerd type te kijken. Heb je de gene met een gele of rode ATX connector?
De rode zou een wide input versie moeten zijn waar ik het over had.

Wat betreft je voeding, Je gebruikt je normale voeding om de PicoPSU va spanning te voorzien. Dus als vervanger voor de waarschijnlijk te zwakke adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Die Wide Input PicoPSU's zijn een vreemde eend in de bijt, volgens mij vooral bedoeld voor toepassingen op accu/batterij spanning. Ik neem aan dat TS gewoon een normale heeft, anders had'ie dat er wel bij vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Tim.k schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:09:
[...]

Helaas heb ik niet dat soort meetapparatuur in huis

Zover ik op internet kan vinden mag je echt niet hoger dan 12v gaan. Wellicht is de adapter wat te zwak inderdaad, bedoel je met de normale PSU als spanningsbron dat die op de CPU 4Pin gaat en de PicoPSU op de 24Pin moederbord aansluiting of andersom gaat?
Misschien even bij de bouwmarkt voor een 10 tot 20 euro een multimeter halen? Zo'n ding is een must om in huis te hebben en kan je zeker bij dit een zekerheid geven wat er nu mis is.

En niet hoger dan 12 lijkt mij onwaarschijnlijk, er zal vast nog wel een spreiding tot een 14 volt zijn gezien veel 12v voedingen zoals in een auto die richting op gaan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Het gaat om deze PicoPSU. Nu ik de beschrijving lees zie ik inderdaad dat er aangeraden wordt om een adapter met meer ampere te gebruiken.

Nu wil ik die best kopen maar die zijn nogal prijzig en als wellicht de PicoPSU ook kapot is wordt dit nogal een prijzig project.

Wat verwachten jullie, is de PicoPSU kapot door de 19v ondanks dat het moederbord wel oplicht en USB apparaten stroom krijgen? Of zou dat niet mogelijk moeten zijn als er een te hoog voltage op heeft gestaan?
MdBruin schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:24:
Ja je hebt gelijk, zat naar mogelijk een verkeerd type te kijken. Heb je de gene met een gele of rode ATX connector?
De rode zou een wide input versie moeten zijn waar ik het over had.

Wat betreft je voeding, Je gebruikt je normale voeding om de PicoPSU va spanning te voorzien. Dus als vervanger voor de waarschijnlijk te zwakke adapter.
Ik zou niet weten hoe ik mijn normale voeding aan zou kunnen sluiten op de pico aangezien daar geen aansluitmogelijkheid voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:38
Hoeveel heeft je HTPC gekost?

Chinese meuk + stroom uit WCD* = ;w

Ik begin er in ieder geval niet aan. Veelal levensgevaarlijk.

China troep op (normale) batterijen zou nog een grensgeval kunnen zijn.

Waarom begin je eigenlijk aan een PicoPSU? Wegens de stilte? Ruimtebesparing? Of wegens de zuinigheid?

*Een WCD kan van zo'n apparaatje een aanmaakblok maken waar batterijen nog op tijd kunnen doorbranden, lekken of leeg zijn. Ook zijn de spanningen bij batterijen vaak wat veiliger

[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 29-01-2016 15:43 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:40:
Hoeveel heeft je HTPC gekost?

Chinese meuk + stroom uit WCD* = ;w

Ik begin er in ieder geval niet aan. Veelal levensgevaarlijk.

China troep op (normale) batterijen zou nog een grensgeval kunnen zijn.

Waarom begin je eigenlijk aan een PicoPSU? Wegens de stilte? Ruimtebesparing? Of wegens de zuinigheid?

*Een WCD kan van zo'n apparaatje een aanmaakblok maken waar batterijen nog op tijd kunnen doorbranden, lekken of leeg zijn. Ook zijn de spanningen bij batterijen vaak wat veiliger
In totaal onder de €150 omdat ik grotendeels de onderdelen nog had liggen. Wat betreft stroom en Chinese apparaten; ik weet dat de combinatie gevaarlijk kan zijn, de stroomadapter zelf is dan ook niet een Chinees geval van een tientje maar gewoon in Nederland gekocht.

De PicoPSU wil ik omdat die geen geluid maakt. De be quiet die er nu in zit kan ik horen en dat vind ik storend. CPU koeler is ook semi passief waardoor het geheel straks geen geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Tim.k schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:32:
Het gaat om deze PicoPSU. Nu ik de beschrijving lees zie ik inderdaad dat er aangeraden wordt om een adapter met meer ampere te gebruiken.

Nu wil ik die best kopen maar die zijn nogal prijzig en als wellicht de PicoPSU ook kapot is wordt dit nogal een prijzig project.
Ah, je hebt dus helemaal geen PicoPSU maar een merkloze chinese kloon. Sja dat is sowieso al een gok natuurlijk. Gezien de elco's die er op zitten zo te zien 16V zijn, acht ik de kans groot dat die al geturft zijn.
Als je 11 dollar al "vrij prijzig" vindt, zou ik uberhaupt niet ditsoort gokjes nemen met je computer hardware.
Wat verwachten jullie, is de PicoPSU kapot door de 19v ondanks dat het moederbord wel oplicht en USB apparaten stroom krijgen? Of zou dat niet mogelijk moeten zijn als er een te hoog voltage op heeft gestaan?
[...]
Op de meeste plekken wordt die voedingsspanning nog naar beneden getransformeerd. Maar de regelaars die dat doen zijn niet berekend op 19V en kunnen dus snel oververhit raken, en eventuele elco's zullen er ook niet tegen kunnen. Het kan dus best dat sommige delen nog werken terwijl andere delen stuk zijn. Ook kun je stabiliteitsproblemen krijgen. Dit geldt voor zowel je PicoPSU als je moederbord en andere hardware die op de PicoPSU aangesloten zaten.
Ik zou niet weten hoe ik mijn normale voeding aan zou kunnen sluiten op de pico aangezien daar geen aansluitmogelijkheid voor is.
Hoe je een ATX voeding aan krijgt zonder 'm aan te sluiten, kun je wel googlen. Maar voordat je dat gaat proberen zou ik nogmaals overwegen hoeveel risico je wilt lopen met je HTPC.
memphis schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:31:
[...]
En niet hoger dan 12 lijkt mij onwaarschijnlijk, er zal vast nog wel een spreiding tot een 14 volt zijn gezien veel 12v voedingen zoals in een auto die richting op gaan.
Een gewone PicoPSU (en tevens een kloon als deze) is nadrukkelijk NIET geschikt voor gebruik op autospanning e.d. De ingangsvoeding daarvan moet gewoon aan de ATX eisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Ah, je hebt dus helemaal geen PicoPSU maar een merkloze chinese kloon. Sja dat is sowieso al een gok natuurlijk. Gezien de elco's die er op zitten zo te zien 16V zijn, acht ik de kans groot dat die al geturft zijn.
Als je 11 dollar al "vrij prijzig" vindt, zou ik uberhaupt niet ditsoort gokjes nemen met je computer hardware.
Ik doelde op een adapter die toch al snel €50 ~ 60 kosten terwijl misschien de Pico ook kapot is. In totaal kom ik dan al snel voeding gerelateerd boven de  €100 uit met wat ik al uitgegeven heb hieraan en dat vind ik prijzig ja.
Op de meeste plekken wordt die voedingsspanning nog naar beneden getransformeerd. Maar de regelaars die dat doen zijn niet berekend op 19V en kunnen dus snel oververhit raken, en eventuele elco's zullen er ook niet tegen kunnen. Het kan dus best dat sommige delen nog werken terwijl andere delen stuk zijn. Ook kun je stabiliteitsproblemen krijgen. Dit geldt voor zowel je PicoPSU als je moederbord en andere hardware die op de PicoPSU aangesloten zaten.
Duidelijk, hoewel de Pico niet heet was ben ik toch bang dat deze dan kapot is gegaan. Wellicht dat het deel dat voor de CPU voeding zorgt het begeven heeft terwijl de rest nog werkt.
Hoe je een ATX voeding aan krijgt zonder 'm aan te sluiten, kun je wel googlen. Maar voordat je dat gaat proberen zou ik nogmaals overwegen hoeveel risico je wilt lopen met je HTPC.
Wellicht dat ik je helemaal verkeerd begrijp maar ik dacht dat je bedoelde om mijn normale PSU als voeding voor de Pico te gebruiken. Ik zie echter geen mogelijkheid om dit aan te sluiten zonder verloopstukjes en / of soldeer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:00

SA007

Moderator Tweaking
Ik wil (tegen terugverzendkosten/parts) best dat ding voor je testen cq repareren als het defect simpel is.

Voor $12 kan je er niet heel lang aan prutsen, maar wil het wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
SA007 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:27:
Ik wil (tegen terugverzendkosten/parts) best dat ding voor je testen cq repareren als het defect simpel is.

Voor $12 kan je er niet heel lang aan prutsen, maar wil het wel proberen.
Top dat je dat wilt doen maar zoals je zelf al zegt voor $12 bespaar ik je liever de moeite en koop ik wel een nieuwe.
Pagina: 1