Dualboot malware en virussen

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-10 16:42
Ik gebruik al jaren een enkele boot van Windows (nu 10). Hoewel ik altijd gebruik maken van een virus/malware scanner vertrouw ik mijn systeem nooit 100%. Ik "download" weleens wat dus heb daardoor een vergrote kans op malware en virussen. Ik speel daarom met de gedacht om gebruik te maken van een dualboot. Een veilige installatie en een installatie die ik gebruik voor meer risicovolle zaken. Ik heb op internet gezocht naar de veiligheid van een dualboot systeem maar wat ik hierover vind is oud en/of spreekt elkaar tegen. Daarom de volgende vraag: kan een virus of malware tussen twee windows installaties op één systeem (op twee HDD's of twee partities) van het ene naar het andere systeem overslaan?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Theoretisch als het virus actief zoekt naar executables om te infecteren, dan kan het ook de tweede partitie/schijf benaderen en dus je schone installatie infecteren. Je downloads testen in een VM is dan veiliger.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kan je na booten naar het ene OS, zelf bestanden wegschrijven naar het andere OS? Dan kan een stuk malware het zeker ook. Optie kan zijn om bijv Linux en Windows te gebruiken, met filesystems z.d.d. ze elkaars schijven niet kunnen lezen of schrijven. Dan een kleine FAT32-partitie voor datatransfer.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• michielvz
Zou je de installaties voor elkaar niet onzichtbaar kunnen maken?

[ Voor 35% gewijzigd door michielvz op 29-01-2016 12:01 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-11 14:30
Twee aparte partities of harde schijven gebruiken. En de een niet laden bij de ander. In ergste geval heb je dan alleen nog een opstartdeel dat je moet herstellen.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Het zal in de praktijk wel meevallen, maar een verborgen schijf kan natuurlijk nog steeds prima worden aangeroepen.

Sowieso goed om (ook) fatsoenlijk te beveiligen, fatsoenlijk (ook) diverse backups te maken, etc. Al was het maar vanwege fysieke problemen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-10 22:59
Als je de veilige installatie wil gaan gebruiken voor bijvoorbeeld internetbankieren e.d. dan ben je makkelijker af als je een vm aanmaakt met bijvoorbeeld Virtualbox. Hier maak je dan een snapshot van de schone installatie en bij elke boot laad je opnieuw die schone snapshot in. De Virtuele disk hiervan die encrypt je en decrypt je alleen op het moment dat je die gaat gebruiken, dit om te voorkomen dat een virus de virtuele disk besmet.

Als je toch voor een dual boot wilt gaan dan zou ik ervoor zorgen dat je beide partities voorziet van hun eigen encryptie om te voorkomen dat je kan lezen\schrijven vanaf het andere OS.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• michielvz
Uiteraard maar het is dus ook volgens jullie een geschikte manier om wat veilig moet, veilig te houden.

@Exewi, daar had ik ook aan gedacht maar het gaat niet alleen om internetbankieren maar ook om het beveiligen van privegegevens en privebestanden. Een schone installatie in een VM is daarom geen optie.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

michielvz schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:11:
Uiteraard maar het is dus ook volgens jullie een geschikte manier om wat veilig moet, veilig te houden.
Afhankelijk van wat je met 'het' bedoelt: waaruit concludeer je dat? :o

Alles versleutelen is een goed idee (zolang je nooit 1 sleutel vanuit beide OSen gebruikt. En de sleutels ook offline backupt).

• michielvz
Het gebruik maken van een dualboot waarbij je de partities voor elkaar niet zichtbaar maakt.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-11 20:40
Denk dat het juist gevaarlijker is. Terwijl een virus van de Windows installatie die je op dat moment gebruikt niet de systeembestanden kan aanpassen die in gebruik zijn, kan die dat wel doen van de andere 'veilige' installatie die niet in gebruik is.

Dan zou ik zelf, om het echt veilig te maken, een externe harde schijf kopen en daarop Windows met een bitlocker oid installeren en altijd afkoppelen wanneer je klaar ben. Zet hier en daar wat strenge policies op (zoals .exe's die alleen vanuit programfiles gerunt mogen worden) en KOOP een goed totaal antiviruspakket.

Of... Steek dat gedownload in een vm. Ikzelf ben al een hele lange tijd (3-4 jaar) gestopt met het gebruik van bijvoorbeeld illegale gecrackte software. Beste keus ooit! Nooit meer last gehad van een instabiel systeem, gekke dingen, crashes, onverklaarbaar gedrag, niets!

Dit is slechts een voorbeeld, ik zeg niet dat jij illegale software draait natuurlijk...

[ Voor 37% gewijzigd door xFeverr op 30-01-2016 00:03 ]

Pagina: 1