386 pakt schijf niet....

Pagina: 1
Acties:

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

Topicstarter
Mijn oude 386 pakt mijn 2 Gig schijfje niet, die ik er in wou bouwen om Linux er op te zetten. Zijn er programma's voor om TOCH die schijf te benaderen?

met papier mache kun je alles maken!!

• milos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 22:23
ai.. Volgens mij kunnen de oude biosjes grote schrijven niet aan. Je zou voor jouw bakje een bios update kunnen zoeken als dat het probleem is.
Staat vaak bij de spec's van de mobo wel.
Volgens mij is dit trouwens meer een Hardewaren probleem ipv nwos

• Servowire

Servowire

Topicstarter
er zijn GEEN bios updates voor dit mobo (een Phillips ui 1984 ofzo :)

Dit gaat dus niet lukken? in de BIOS kan ik maar een schijf tot 100 Mb instellen...

Niet via een aparte controller ofzo?

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Wat voor een schijf ??
Een 386 zal toch echt een aparte controller moeten hebben, omdat ze standaard slechts RLL of MMF schijven kunnen aansturen. Die waren er volgens mij niet in die grootte (2GB).

Heb je een (ISA) IO-adapter? Heb je afgezien van 2x IDE ook nog extra floppy- com- en LPT poorten ;)

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Servowire

Servowire

Topicstarter
Ik wou hem als fileserver inzetten in het netwerk..

Dit topic kan nu wel naar Harde Waren...

• milos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 22:23
mmm, niet echt mijn gebied, maar een aparte controller zou je idd kunnen proberen.
Je zou ook de specs van je hd handmatig kunnen invullen en kijken of je mobo het dan wel pikt. (heads,cyls, etc)
Stel de vraag anders ook hij hardewaren, die weten er veel meer van! :)

Succes

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Op donderdag 21 juni 2001 12:36 schreef Servowire het volgende:

Fileserver...? Dan kan je beter iets snellers zoeken, als router met FreeSCO zou nog wel kunnen.

Zoek wat je niet eerder vond

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Je bios hoeft de HD niet te detecteren, moet je wel van flop booten natuurlijk..

Je gebruikt dan lilo om de geometrie aan op te geven..

de kernel nog instellen dat ie niet naar de bios moet kijken en klaar is klara

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

386 en ouder hebben standaard helemaal geen controller "on-board". Het was altijd een insteekkaart. Alleen de kant-en-klare compu's van HP e.d. hadden dat. Die stoppen er nu nog steeds allerlei on-board rommel in zoals on-board Videokaart (en dan geen AGP-slot ofzo). Wat je nodig hebt is een IDE-controller met ingebouwde BIOS. Dan kun ja daarin instellen wat voor schijf je hebt.

MFM en RLL is een XT-HD standaard. Vanaf 286 werd al IDE gebruikt. Er zijn wel 386 die MFM hebben gebruikt, maar standaard is het nooit geweest. Je kunt het beste die 386 weggooien. Je kunt in iedere garage wel een 486 DX vinden, of zelfs al een oude Pentium. Als je een beetje rondkijk op het forum dan zie je dat er zat zijn die een fileservertje van 300 MHz hebben staan.

Als je graag 386s gebruikt, dan mag je de mijne ook wel hebben. Ik heb nog een Mobo met proc (DX) en Co-pro liggen. Zonder HD controller, dat wel. Maar dus prima bruikbaar als freesco-router. Heeft nog echt 30-pins :o geheugen.

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 12:36 schreef Servowire het volgende:

mmm, 386 is natuurlijk niet snel als fileserver. 100kb/s is denk ik het max.

2 mogelijkheden: snellere PC of oudere HD. Als je een nieuwe tweedehands PC neemt zou ik iig proberen te gaan voor 1tje met PCI sloten.

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

bonfie

Yo, man. Ik heb nog wel een ISA IDE controllertje liggen die wel tot 1,6GB aan kan, misschien ook meer. Je mag hem komen halen. Ik heb alleen GEEN drivers meer:(
Pagina: 1