Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 523471

Topicstarter
Beste allen,

Ik heb een vraag over het volgende.

Halverwege juni ga ik emigreren naar Canada om aldaar met mijn Canadese partner te gaan wonen. Aanvankelijk was het idee om ook daar een baan te gaan zoeken, aangezien ik daar ga wonen.

Nu heeft mijn huidige Nederlandse werkgever, die in Nederland gevestigd is, mij vandaag bekend gemaakt mij graag aan boord te willen houden en heeft daarom een aanbod gedaan om na mijn vertrek naar Canada fulltime voor ze te blijven werken op afstand (ik ben ICT'er en kan daarom overal vandaan telewerken).

Nu is mijn vraag: hoe zit dat belasting technisch in elkaar? Ik woon dus niet meer in Nederland en ik werk ook niet meer op Nederlandse bodem. Ik woon en werk dus in Canada, maar voor een Nederlandse firma die ook alleen vestigingen in Nederland heeft. In welk land betaal ik nu inkomstenbelasting? In Canada (provincie Alberta) betaal je minder belasting over je inkomsten dus je zult begrijpen dat ik liever in Canada belasting betaal dan in Nederland.
Natuurlijk raadpleeg ik ook nog even de belastingtelefoon, maar ben toch benieuwd of er hier mensen zijn die uit ervaring kunnen spreken.

Weet iemand hoe dit precies zit?

Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28

D4NG3R

kiwi

:)

Misschien iets waar je zelf nog niet zo over na hebt gedacht: Het tijdsverschil.

Moet je voor je baan bijvoorbeeld op Nederlandse werktijden beschikbaar zijn of kan je in principe ook midden in de nacht (Voor Nederland dan) werken?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het kan ook handig zijn dat tijdsverschil..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:09:
Misschien iets waar je zelf nog niet zo over na hebt gedacht: Het tijdsverschil.

Moet je voor je baan bijvoorbeeld op Nederlandse werktijden beschikbaar zijn of kan je in principe ook midden in de nacht (Voor Nederland dan) werken?
Het idee wat mijn baas fijn vindt is dat de toko bijna 24/5 door draait. Hij vindt het erg fijn dat wanneer Nederland op één oor ligt ik in Canada door werk. Tijdsverschil is 8 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28

D4NG3R

kiwi

:)

Dan is dat in ieder geval een zorg minder. d:)b

Ik heb verder niet heel veel toe te voegen maar houd dit topic wel ff in de gaten, een bekende van mij overweegt iets vergelijkbaars en gaat binnenkort ook op pad om hier informatie over in te winnen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Blijf je in Nederland ingeschreven? Dan moet je natuurlijk gewoon premies en zorgverzekering betalen en netjes aangifte doen aan het einde van het jaar.

Hoe ik het doe, ik heb mijn eigen bedrijf hier (kost niets), en werkgevers in Nederland nemen mij aan als een contractor. Je hebt hier geen rare ZZP regels en je mag gewoon fulltime voor een baas werken als contractor.

Je baas betaald netjes de factuur elke maand maakt het geld over naar een Canadese rekening. Dan betaal je hier zelf je 20% belasting en draagt ongeveer 100$ per maand aan sociale premies + pensioen af. En het is nog BTW vrij ook.

Je hebt wel erg geluk aangezien de CAD erg laag is dus je lekker veel dollars voor je eurotjes krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door Megamind op 28-01-2016 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Megamind schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:17:
Blijf je in Nederland ingeschreven? Dan moet je natuurlijk gewoon premies en zorgverzekering betalen en netjes aangifte doen aan het einde van het jaar.
Ik schrijf mij uit uit het bevolkingsregister en schrijf mij in Canada in op het adres van mijn partner.
Ik ga emigreren dus kom niet meer terug naar Nederland (althans dat is mijn intentie)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 523471 op 28-01-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Anoniem: 523471 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:18:
[...]

Ik schrijf mij uit uit het bevolkingsregister en schrijf mij in Canada in op het adres van mijn partner.
Ik ga emigreren dus kom niet meer terug naar Nederland (althans dat is mijn intentie)
Lees dit even door: http://www.emigreren.nu/emigreren-en-de-belastingdienst/

Je bent dan in ieder geval officieel geemigreerd, maar je moet wel gewoon Nederlandse en Canadese belasting betalen, alleen zit dat volgens mij wel wat gecompliceerder :P Er is wel een vedrag met Canada zodat je geen dubbele belasting hoeft te betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Megamind op 28-01-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:15
dan vergeet je voor het gemak nog de premies die je baas afdraagt, zou wel eens een stuk handiger kunnen zijn om freelancer te worden en je dan in te laten huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 09:21
Als je freelancer wordt betaal je alleen in Canada. Als je op de loonlijst blijft staan, is de kans groot dat je hier belasting en sociale premies blijft betalen en, als het lokale belastingtarief hoger is, het verschil bij in Canada.

Ervanuitgaande dat je niet van plan bent op korte termijn terug te keren, zou ik lekker gaan ZZPen. Doe je brutosalaris + 35% + pensioen + aanvullende voorwaarden (auto?) en je weet wat je baas ongeveer aan je kwijt is op dit moment.

Dat is overigens onder de aanname dat je qua werk/verblijfsvergunning geen problemen hebt.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Crazyanz schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:27:
dan vergeet je voor het gemak nog de premies die je baas afdraagt, zou wel eens een stuk handiger kunnen zijn om freelancer te worden en je dan in te laten huren.
Hoe zit dat dan met premies en belastingaangifte? Moet ik geen aangifte doen van de diensten uit mijn ZZP bedrijf? (dit is compleet nieuw voor mij) En met opbouw pensioen in Canada?
Kan ik überhaupt wel in Nederland een bedrijf aanhouden als ik er niet meer woon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Anoniem: 523471 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:48:
[...]

Hoe zit dat dan met premies en belastingaangifte? Moet ik geen aangifte doen van de diensten uit mijn ZZP bedrijf? (dit is compleet nieuw voor mij) En met opbouw pensioen in Canada?
Kan ik überhaupt wel in Nederland een bedrijf aanhouden als ik er niet meer woon?
Je start natuurlijk een bedrijf in Canada, niet in Nederland. Lijkt me niet logisch om dat in Nederland te doen.

Je hoeft trouwens geen "bedrijf" te starten hier, je loopt naar een registry, vult een formulier in en zegt met welke naam je handel gaat voeren, that's it. Btw nummer heb je niet nodig als je alleen zaken doet met Nederland.

Aan het einde van het jaar gebruik je Turbotax of een accountant om je belasting in te vullen (werk uit overig inkomen), je vult je expenses in (rente aftrek, gas licht, internet) en de CRA zal je vragen om een bepaald bedrag over te maken.

Waar ga je precies wonen? In Alberta krijg je bv gratis zorgverzekering.

[ Voor 35% gewijzigd door Megamind op 28-01-2016 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Megamind schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:49:
[...]

Je start natuurlijk een bedrijf in Canada, niet in Nederland. Lijkt me niet logisch om dat in Nederland te doen.

Je hoeft trouwens geen "bedrijf" te starten hier, je loopt naar een registry, vult een formulier in en zegt met welke naam je handel gaat voeren, that's it. Btw nummer heb je niet nodig als je alleen zaken doet met Nederland.

Aan het einde van het jaar gebruik je Turbotax of een accountant om je belasting in te vullen (werk uit overig inkomen), je vult je expenses in (rente aftrek, gas licht, internet) en de CRA zal je vragen om een bepaald bedrag over te maken.

Waar ga je precies wonen? In Alberta krijg je bv gratis zorgverzekering.
Ik weet overigens niet zeker of ik de bevoegdheden in Canada heb om dit in Canada op te zetten. Ik heb op dit moment een 'Working Holiday' visum. Een toeristenvisum die geldig is voor 12 maanden met een open werkvergunning (mag iedere baan aannemen die ik maar wil). De reden dat ik eerst dit visum heb aangevraagd is omdat de immigratiedienst wil dat ik eerst tenminste 12 maanden samen met mijn partner een huishouden deel voordat ik een 'normaal' visum mag aanvragen, om zodoende aan te tonen dat onze relatie stabiel en echt is.

Het klinkt zeker interessant, maar zoals ik aangaf is het nieuw voor mij. Ik zou mijzelf er echt op in moeten lezen. Hebben jullie goede bronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Tja bronnen, ga eens googlen, ik bedoel het lijkt dat je nog heel weinig hebt bekeken wat je eigenlijk mag?

http://www.cic.gc.ca/english/
http://www.cra-arc.gc.ca/menu-eng.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt. Wat ik in mijn start post aangaf, het was aanvankelijk het idee om een baan aldaar te gaan zoeken.
Mijn huidige werkgever kwam vandaag ineens met dit idee op de proppen. Dus ja, het starten van een bedrijfje is iets waar ik mij m'n leven lang nooit mee bezig heb gehouden.
Maar toch bedankt voor al je info. Ik kan nu wel gerichter gaan zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Dat is waar ja. Je kan je vraag ook hier stellen:
http://canadabb.org/forum/
of
http://www.canadavisa.com...iscussion-board/index.php

Daar zitten alleen maar Canada gangers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Freelancen vanuit Canada lijkt me fiscaal eenvoudiger. Je bent dan 100% Canadees en levert je diensten aan een buitenlandse klant. Haal je de Nederlandse werkgever-werknemer verhouding en daarmee de Nederlandse belastingdienst buiten de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is het ook eenvoudig om het 'bedrijf' in Canada weer op te doeken?
Je moet zo zien dat ik meer aan de datacenter/infrastructuur kant zit. Dat betekent dus dat wanneer ik aan de andere kant van de wereld ga telewerken ik qua persoonlijke ontwikkeling mijzelf teniet doe.
Nu zou het in de periode waarin ik mijzelf settle in Canada wellicht gunstig kunnen zijn. Ik kan op mijn gemak mijn draai vinden in Canada en krijg toch m'n geld vanuit werk hier in Nederland. Toch denk ik dat ik na verloop van tijd voor een Canadese werkgever aan de slag wil gaan. Omdat ik dan niet de verplichtingen van belastingaangiften etc. voor een bedrijf wil aanhouden zou ik de boel dan weer willen opdoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 523471 op 29-01-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afgezien van alle financiele perikelen/kantekeningen: mag jij als "Canadees" nog wel de klanten van jouw baas bedienen? Ik kan me zo voorstellen dat als bepaalde klanten een verantwoording hebben naar de AFM of de DNB, dat er ook bepalingen kunnen gelden voor de lokatie/nationaliteit van de third-party werknemers?

En in hoeverre heb jij ruggespraak / ondersteuning als NL ligt te pitten en jij bent aan het werk en je loopt tegen een prio 1 aan waarbij je toch echt aanvullende mensen / middelen nodig gaat hebben op korte termijn? Je kan natuurlijk lastig ff over een half uur in het datacenter in Rotterdam zijn ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 147015

Als fiscalist kan ik hier wel de nodige opmerkingen over maken. Fiscaal gezien is jouw vraag ingewikkeld en ook zeer afhankelijk van bepaalde feiten, maar heel globaal gezien werkt het als volgt. Aannemelijk is dat jouw fiscale woonplaats Canada zal worden. Hiermee wordt jij dan ook binnenlands belastingplichtig in Canada, waardoor zeer waarschijnlijk Canada belasting zal heffen over het door jou ontvangen loon. Zolang jij alle werkzaamheden fysiek in Canada verricht zal jij niet (buitenlands) belastingplichtig zijn voor de inkomstenbelasting en loonbelasting (art. 7.2 lid 7 van de Wet IB 2001 en art. 2 lid 3 Wet LB 1964) in Nederland. In dat geval wordt dus alleen in Canada geheven (door de federale overheid of één van de staten of beide). Dit is echter anders zodra jij één keer per jaar werkzaamheden in Nederland verricht, ongeacht of dit één uur is of een paar weken. In dat geval ontstaat naar alle waarschijnlijkheid dubbele belastingplicht over het loon (dus in Canada voor het gehele loon en in Nederland voor het aan de in Nederland verrichtte werkzaamheden toe te rekenen loon), waardoor een beroep op het belastingverdrag tussen Canada en Nederland noodzakelijk wordt om dubbele belastingheffing te voorkomen.

Overigens geeft de belastingtelefoon zelden een juist advies, waardoor ik zeker in dit soort gevallen een adviseur zou aanraden.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 147015 op 29-01-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Anoniem: 523471 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:56:
Een toeristenvisum die geldig is voor 12 maanden met een open werkvergunning (mag iedere baan aannemen die ik maar wil). De reden dat ik eerst dit visum heb aangevraagd is omdat de immigratiedienst wil dat ik eerst tenminste 12 maanden samen met mijn partner een huishouden deel voordat ik een 'normaal' visum mag aanvragen, om zodoende aan te tonen dat onze relatie stabiel en echt is.
offtopic:
Als je na 12 maanden samenwonen pas een visum mag aanvragen, heb je dat visum misschien pas over bijv. 15 maanden. Die twee termijnen conflicteren dus. Sterker nog: tenzij je over een paar maanden een tweede, aansluitend, toeristenvisum mag aanvragen moet je na 11 maanden en 30 dagen het land uit zijn en kan je niet aantonen 12 maanden te hebben samengewoond.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

F_J_K schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:05:
[...]

offtopic:
Als je na 12 maanden samenwonen pas een visum mag aanvragen, heb je dat visum misschien pas over bijv. 15 maanden. Die twee termijnen conflicteren dus. Sterker nog: tenzij je over een paar maanden een tweede, aansluitend, toeristenvisum mag aanvragen moet je na 11 maanden en 30 dagen het land uit zijn en kan je niet aantonen 12 maanden te hebben samengewoond.
Dat is ook in de orde van "splitting hairs" hoor, want als je 11 maanden en 27 dagen hebt samengewoond, en 3 dagen het land uit bent om een nieuw visum aan te vragen, dan gaan ze niet beweren dat die samenwoonperiode weer op nul begint als je op het vliegveld in Canada uitstapt.

Dan zou je ook nooit uitstapjes mogen maken naar een land behalve Canada. De immigratiedienst zal er vast duidelijke regels aan hebben zoals een gezamelijke financiële huishouding en inschrijving op één woonadres, net zoals dat in Nederland zou gelden.

Een geregistreerd partnerschap aanvragen (of eventueel, trouwen) tegen die tijd geen optie? Of laat de immigratiedienst dat ook pas na die 12 maanden toe?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Stoney3K schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:29:
Dat is ook in de orde van "splitting hairs" hoor, want als je 11 maanden en 27 dagen hebt samengewoond, en 3 dagen het land uit bent om een nieuw visum aan te vragen, dan gaan ze niet beweren dat die samenwoonperiode weer op nul begint als je op het vliegveld in Canada uitstapt.
Punt is: zorg dat ook op dat aspect vooraf de bureaucratische en andere regels goed zijn uitgezocht. Bezint eer ge begint. En houd rekening met niet per se meewerkende regels en mensen als je achteraf ergens mee wordt geconfronteerd ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

Een geregistreerd partnerschap aanvragen (of eventueel, trouwen) tegen die tijd geen optie? Of laat de immigratiedienst dat ook pas na die 12 maanden toe?
We hebben telefonisch contact opgenomen met de immigratiedienst in Canada en het hele verhaal daarna zwart op wit op de mail laten zetten.

Bij aankomst op dag 1 registreren wij ons direct als partners, schrijf ik me in op het adres van mijn partner en schrijf ik me tevens in op de bankrekening van mijn partner. Ongeveer 2 maanden voor het eindigen van het toeristen visum dien ik mijn 'Family/Partner Class' visum aan te vragen. Bij goedkeuren van dit nieuwe visum zou deze dan per de dag dat mijn oude visum verloopt geldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 147015 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 09:48:
Dit is echter anders zodra jij één keer per jaar werkzaamheden in Nederland verricht, ongeacht of dit één uur is of een paar weken. In dat geval ontstaat naar alle waarschijnlijkheid dubbele belastingplicht over het loon (dus in Canada voor het gehele loon en in Nederland voor het aan de in Nederland verrichtte werkzaamheden toe te rekenen loon), waardoor een beroep op het belastingverdrag tussen Canada en Nederland noodzakelijk wordt om dubbele belastingheffing te voorkomen.
Maar wie zegt dat iemand daar achter zou komen? Stel ik wordt ingevlogen om een beetje in het datacenter te freubelen en vlieg dan een dag later weer terug. Laat ze maar aantonen dat ik niet slechts voor een vakantie heen been gevlogen en al mijn werkzaamheden vanuit Canada verricht heb. Lijkt me sowieso sterk dat ze überhaupt weten dat ik over ben gevlogen (beetje Big Brother).
MAX3400 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 09:37:
En in hoeverre heb jij ruggespraak / ondersteuning als NL ligt te pitten en jij bent aan het werk en je loopt tegen een prio 1 aan waarbij je toch echt aanvullende mensen / middelen nodig gaat hebben op korte termijn? Je kan natuurlijk lastig ff over een half uur in het datacenter in Rotterdam zijn ;)
Een leuk (of eigenlijk diep triest) feitje is dat ik momenteel in mijn eentje een afdeling run binnen dit bedrijf en ik een vrij specifieke, brede functie vervul. Ze kunnen erg lastig een vervanging voor mij vinden. Daarom hebben ze mij dit aanbod gedaan. Ruggespraak of sparringspartner heb ik binnen dit bedrijf al 2 jaar niet meer. Extra middelen? Zet maar op de mail. Naar het datacenter? Nou, als het iets simpels is dan sturen we wel even snel een minder bekwaam iemand langs. Als het datacenter ontploft? Ok, dan betalen we je vliegticket en vliegen we je over.
Beetje kansloos, maar dat is de achtergrond info omtrent dit aanbod.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 523471 op 29-01-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 523471 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:42:
[...]

Maar wie zegt dat iemand daar achter zou komen? Stel ik wordt ingevlogen om een beetje in het datacenter te freubelen en vlieg dan een dag later weer terug. Laat ze maar aantonen dat ik niet slechts voor een vakantie heen been gevlogen en al mijn werkzaamheden vanuit Canada verricht heb. Lijkt me sowieso sterk dat ze überhaupt weten dat ik over ben gevlogen (beetje Big Brother).
De vraag was hoe jouw situatie belastingtechnisch in elkaar zit. Het gevolg van gedeeltelijk in Nederland werken is waarschijnlijk puur administratief (namelijk het in Nederland doen van aangifte plus een beroep doen op het belastingverdrag tussen Nederland en Canada). Als je geen aangifte wil doen terwijl je dit wel zou moeten (met kans op boetes en in het zwaarste geval gevangenisstraf) moet je dat uiteraard zelf weten. Overigens wordt de werkgever bij het gedeeltelijk in Nederland werken verplicht om loonbelasting in te houden, dus dat is ook nog iets om rekening mee te houden. Indien de werkgever wel loonbelasting inhoudt en jij het loon niet aangeeft zal de fiscus dit waarschijnlijk zien. Indien dit niet doet lopen ook zij het risico op boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank, Soefate. Ik hou het in mijn achterhoofd. Ik heb begrepen dat HR momenteel de belasting regels uitzoekt. Ik wacht even af waar zij mee aankomt, maar verwacht dat ze dit goed uitzoekt. De constructie die we eventueel aangaan moeten we hier namelijk goed op afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is dat een aanname, of weet je dat zeker?
In Nederland werkt het in ieder geval zoals F_J_K zegt: zodra je 1 dag zonder geldig visum zit (ook als je die dag niet in Nederland bent) heb je een "verblijfsgat" en begint elke termijn met betrekking tot immigratie weer opnieuw te tellen.
Dan zou je ook nooit uitstapjes mogen maken naar een land behalve Canada.
Uitstapjes kan prima, wellicht zit er een maximumtermijn aan (in Nederland: 4 of 6 maanden aaneengesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:02
Ik zit in een soortgelijke situatie.
Ik woon in Spanje en werk voor een (eigen) bedrijf dat in Nederland is gevestigd. Ik krijg mijn salaris ook in Nederland uitbetaald. Ik ben daarom belastingplichtig in Nederland.
In Nederland wordt gewoon loonbelasting afgedragen. Omdat ik het grootste deel van mijn werkzaamheden buiten Nederland uitvoer, ben ik in Nederland niet premieplichtig voor de sociale verzekeringen (AOW, WIA). Aangezien de laagste belastingschijven in Nederland voor een aanzienlijk gedeelte uit sociale premies bestaan, scheelt dit een enorme hoop in wat er netto overblijft. Het idee dat alom bestaat dat de belastingdruk in Nederland heel hoog is, is dus maar gedeeltelijk waar. Dit wordt nl. mede veroorzaakt door de sociale premies. Laat je die buiten beschouwing, dan valt de belastingdruk reuze mee :-)

Tenslotte ben ik ook gewoon belastingplichtig in Spanje, maar omdat Nederland een belastingverdrag heeft met Spanje, betaal ik geen dubbele belasting. Hoe dat met Canada geregeld is weet ik niet.

Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:14
Broertje (woont in Japan Werkt voor een Amerikaans bedrijf in Amsterdam gevestigd ) Zusje woont in Spanje
Broertje heeft gekozen om een deel in Nederland te belasten (ivm Hypotheek aftrek)
En de rest in Japan uit te laten betalen.
Dan is iedereen blij.
Misschien is het voor jouw ook een optie.
Een deel wat in Box 1 zit in Nl te laten belasten en de rest in Canada

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
Raoul.TLS schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:51:
Broertje heeft gekozen om een deel in Nederland te belasten (ivm Hypotheek aftrek)
Je kunt niet zomaar zelf bepalen waar je belasting betaalt. Was het maar zo ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Is iom Werkgever gedaan. En die heeft het verder met de belastingdienst geregeld of kenbaar gemaakt.
bedrijf van waar me broertje voor werkt vond het geen probleem.
Japan eiste wel wilden dat zijn loon deels daar belast zou worden.
Dus heeft die voor die optie gekozen.
Zusje woont alleen daar maar werkt voor een Nederlands bedrijf.
Zijn geen ingezeten meer van Nederland maar die doen ook zo een constructie
Deels in NL en de rest in Spanje
Schnupperpuppe schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:07:
[...]

Je kunt niet zomaar zelf bepalen waar je belasting betaalt. Was het maar zo ;-)

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
Anoniem: 147015 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 09:48:
Overigens geeft de belastingtelefoon zelden een juist advies, waardoor ik zeker in dit soort gevallen een adviseur zou aanraden.
Het aantal adviseurs dat werkelijk verstand heeft van deze materie zal ook maar zeer dun gezaaid zijn.
Hoe vind je zo een adviseur met aantoonbare kennis van zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Kan je werkgever het niet voor je uitzoeken als het belasting technisch kan mag.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
Raoul.TLS schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:29:
Kan je werkgever het niet voor je uitzoeken als het belasting technisch kan mag.
Natuurlijk kan dat, maar je blijft toch zelf verantwoordelijk voor een juiste belastingaangifte.
Je zult dus op zijn minst zelf moeten verifiëren of een bepaalde constructie kan en mag en hoe
(on)gunstig deze voor jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Anoniem: 523471 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 08:57:
Is het ook eenvoudig om het 'bedrijf' in Canada weer op te doeken?
Zoals ik al zei, in Canada heb je niet zoiets als een ZZP waar je voor naar de KVK moet. Zie: http://www.cra-arc.gc.ca/tx/bsnss/sm/sttng/sl-eng.html
en
http://www.canadaone.com/...ent_contractor_guide.html

Je registreet dus een handelsnaam (a 50$), deze mag je dan te pas en onpas gebruiken. Ik heb er bv een maar die heb ik al jaren niet gebruikt. Je kan deze dan opdoeken door je handelsnaam op te zeggen, maar dat hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schnupperpuppe schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:25:
[...]

Het aantal adviseurs dat werkelijk verstand heeft van deze materie zal ook maar zeer dun gezaaid zijn.
Hoe vind je zo een adviseur met aantoonbare kennis van zaken?
In mijn (beperkte) praktijkervaring werkt het zo dat de werkgever een fiscalist (big four of één van de advocatenkantoren op de zuidas te amsterdam) vraagt het één en ander uit te zoeken. Dit is natuurlijk alleen te doen indien de werkgever een zekere omvang heeft, anders is een dergelijke adviseur te kostbaar. Er zullen ongetwijfeld ook kantoren zijn die zich specialiseren in expats, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• op_een_dag
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2022
Gelukkig dat een mede-fiscalist al wat commentaar heeft gegeven, want er staan berichten tussen waar het spreekwoord Klok-Klepel erg op van toepassing is of het zelfs nog maar de vraag is of er überhaupt een klok heeft geluid. Er zijn inderdaad kantoren (buiten de big four) die gespecialiseerd zijn in expats, ik ben bij zo'n kantoor werkzaam.

Informatie van de belastingtelefoon klopt inderdaad lang niet altijd, maar als je ze wilt bellen, bel dan niet 0800 0543, maar de belastingtelefoon Buitenland 0555 385 385.
Veel informatie staat ook op de belastingdienst website op http://www.belastingdiens...nst/prive/internationaal/
Naast de belastingen speelt ook de sociale zekerheid mee.
Voor de volksverzekeringen http://svb.nl/int/nl/buiten_nl_wonen_werken.jsp
En de werknemersverzekeringen http://www.uwv.nl/particulieren/internationaal/index.aspx

De definitie voor de woonplaats in de Nederlandse belasting/socialezekerheidswetgeving is erg kort: waar je woont wordt bepaalt naar de omstandigheden. Hierbij kunnen alle mogelijke omstandigheden mee tellen, de inschrijving in de basisregistratie personen is slechts een van de omstandigheden en lang niet de belangrijkste. Wel is het handig de inschrijving in de BRP goed te hebben, omdat dat het eerste is waar de belastingdienst naar kijkt en aan de hand daarvan de biljetten voor migratie uitreikt. Omdat je gaat samenwonen met je Canadese partner en gezinssituatie wel een erg belangrijke omstandigheid is, lijkt het mij correct dat je naar Nederlandse belasting/socialezekerheidswetgeving vanaf dat moment als inwoner van Canada moet worden gezien.
Overigens ook voor een lichaam (bedrijf) geldt dat de vestigingsplaats wordt bepaald naar de omstandigheden. Bij een naar Nederlands recht opgerichte B.V. waarbij maar één persoon in dienst is (de directeur grootaandeelhouder), kan dus door een emigratie van de directeur grootaandeelhouder de vestigingsplaats van de B.V. wijzigen zelfs als het adres niet wijzigt (de brievenbus firma's).

Let goed op met het registeren als ZZP'er. Voor de Nederlandse wetgeving zijn er bepaalde omstandigheden wanneer je als ondernemer wordt aangemerkt http://www.belastingdiens...oor_de_inkomstenbelasting
Omdat de dienstbetrekking niet wijzigt ten opzichte hoe deze nu is zal je door het gebrek aan zelfstandigheid, opdrachtgevers en ondernemersrisico niet als ondernemer worden gezien in Nederland. Als de werkgever je uitbetaald als zelfstandige, loopt deze het risico dat, op het moment dat je werkzaamheden in Nederland verricht, er een naheffingsaanslag loonbelasting wordt opgelegd over het inkomen dat je kreeg voor de dagen dat je in Nederland werkte.

Dat het inschrijven als ZZP'er makkelijk kan, wil niet zeggen dat het daarom ook goed is. In Nederland kan je je ook relatief eenvoudig laten registreren als zelfstandige bij de KvK, maar dat wil dus absoluut niet zeggen dat je daardoor voor de belasting/socialezekerheidswetgeving ook daadwerkelijk zelfstandige bent. Dat moet altijd worden bekeken naar de omstandigheden. Ook naar de gelinkte Canadese site zie ik vergelijkbare bepalingen staan:
The owner of a sole proprietorship has sole responsibility for making decisions
If you are a sole proprietor, you also assume all the risks of the business

Grof gezegd stellen de belastingverdragen, dat je als werknemer belastingplichtig bent in het land waar je de werkzaamheden verricht. Alleen als de werkgever niet in het land is gevestigd waar je de werkzaamheden verricht zijn er een aantal aanvullende eisen en als je daaraan voldoet mag het land waar je woont belasting heffen. De feitelijke plaats waar de werkzaamheden worden verricht is dus erg belangrijk.

Bij de verhalen dat er buiten Nederland wordt gewoond en buiten Nederland wordt gewerkt, maar toch in Nederland belasting wordt betaald klopt er dus iets niet. Of er ontbreekt een stuk informatie over de feitelijke omstandigheden of er wordt iets verkeerd gedaan in de loonbelasting/inkomstenbelasting.

Helaas wordt er bij internationale situaties wel vaker maar wat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
op_een_dag schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:11:

Dat het inschrijven als ZZP'er makkelijk kan, wil niet zeggen dat het daarom ook goed is. In Nederland kan je je ook relatief eenvoudig laten registreren als zelfstandige bij de KvK, maar dat wil dus absoluut niet zeggen dat je daardoor voor de belasting/socialezekerheidswetgeving ook daadwerkelijk zelfstandige bent. Dat moet altijd worden bekeken naar de omstandigheden. Ook naar de gelinkte Canadese site zie ik vergelijkbare bepalingen staan:
The owner of a sole proprietorship has sole responsibility for making decisions
If you are a sole proprietor, you also assume all the risks of the business
Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt. Je hebt het over belasting/socialezekerheidswetgeving en dan haal je er een bedrijfsvorm bij van een sole proprietorship.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Megamind schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:18:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt. Je hebt het over belasting/socialezekerheidswetgeving en dan haal je er een bedrijfsvorm bij van een sole proprietorship.
Het punt is dat het enkel registreren als zelfstandige nog niet maakt dat je voor de fiscale wetgeving van Nederland als zelfstandige wordt behandeld. Voor het zijn van zelfstandige (in fiscale termen: ondernemer) is, zoals gezegd, vereist dat men meerdere opdrachtgevers heeft, een zekere omzet maakt, bedrijfsrisico loopt etc. Uit de beschrijving van de sole propietor blijkt ook zoiets, namelijk dat men bedrijfsbeslissingen moet maken en risico moet lopen, hetgeen in dit geval niet zo is. Zeer aannemelijk is dus dat zowel Nederland als Canada geen ondernemer zien maar een werknemer die loon ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Nee dat is het verschil met Nederland. Als sole propietor ben je een handelaar met een handelsnaam, en er zitten heel weinig restricties aan, je kan dus ook geen belastingaangifte doen als bedrijf.

Ik heb ook een handelsnaam geregistreerd, je bent hierbij geen "bedrijf" zoals je in Nederland je inschrijft bij KvK, je legt alleen een naam vast dat jij die gebruikt om te facturen mee te tekenen, maar je bent bijvoorbeeld wel verplicht om ook je social security number en je echte naam erbij te vermelden.

Ik heb bijvoorbeeld een half jaar bij een bedrijf gewerkt, niet in loondienst maar als contractor. Moest zelf mijn belastingen afdragen en sociale premies+pensioen betalen. Na 6 maanden ben ik ergens anders gegaan en ben ik gewoon in loondienst gegaan.

Bij dat vorige bedrijf werken developers die al jaren als contractor werken, dit is vrij normaal hier, zeker in de energie industrie waarbij je van baan naar baan hopt. Je hebt dan geen baangarantie maar dat is sowieso veel minder strak geregeld dan in Nederland. Dingen zoals een VAR verklaring, verkapt loondiest en verplicht zoveel uur in je eigen onderneming steken dat kennen ze hier niet.

Ik heb nu dus al een paar jaar niks met mijn handelsnaam gedaan, wat ook niet uitmaakt want niemand die er om geeft. Mijn vrouw heeft een eigen daycare, dus die heeft meer een bedrijf dat winst maakt e.d. maar voor de belastingaangifte maakt het niet uit. Je belasting doe je als inkomsten uit andere bronnen en daarmee is het klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Megamind op 29-01-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• op_een_dag
SOEFaTe typt sneller ;) Toch plaats ik het stukje wat ik als antwoord aan het typen was ook nog, omdat ik het echt vaak zie. Omdat iets makkelijk kan wil dat niet zeggen dat het daarom goed is.

Met dat stuk bedoel ik, dat in Nederland vaak genoeg iemand zich als zelfstandige registreert, maar dat feitelijk niet is en dat voor de Nederlandse belasting/socialen zekerheidswetgeving er dan geen ondernemerschap is met als gevolg dat loonbelasting/premie volksverzekeringen en premie werknemersverzekeringen bij de opdrachtgever/werkgever worden nageheven.

Ik ben zelf adviseur voor de Nederlandse belastingen en de exacte eisen volgens de Canadese wetgeving weet ik dus niet, maar het valt mij gelijk op dat die site al het zelfstandig alle beslissingen nemen en ook alle bedrijfsrisico's lopen als voorwaarden aangeeft. Naast dat ik mij afvraag of Scry dit risico wil lopen, kan het zijn dat de werkgever bij een foute registratie juist het risico loopt.

Als ik dit weer vergelijk met de Nederlandse wetgeving: er zijn situaties waarbij een buitenlandse onderneming een werknemer in Nederland te werk stelt en dat deze buitenlandse onderneming dan verplicht is zich ook in Nederland te registeren voor het afdragen van loonbelasting/premies. Doet de buitenlandse werkgever dit niet, dan loopt deze ook weer kans op naheffingsaanslagen en boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Megamind schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:46:
Nee dat is het verschil met Nederland. Als sole propietor ben je een handelaar met een handelsnaam, en er zitten heel weinig restricties aan, je kan dus ook geen belastingaangifte doen als bedrijf.

Ik heb ook een handelsnaam geregistreerd, je bent hierbij geen "bedrijf" zoals je in Nederland je inschrijft bij KvK, je legt alleen een naam vast dat jij die gebruikt om te facturen mee te tekenen, maar je bent bijvoorbeeld wel verplicht om ook je social security number en je echte naam erbij te vermelden.

Ik heb bijvoorbeeld een half jaar bij een bedrijf gewerkt, niet in loondienst maar als contractor. Moest zelf mijn belastingen afdragen en sociale premies+pensioen betalen. Na 6 maanden ben ik ergens anders gegaan en ben ik gewoon in loondienst gegaan.

Bij dat vorige bedrijf werken developers die al jaren als contractor werken, dit is vrij normaal hier, zeker in de energie industrie waarbij je van baan naar baan hopt. Je hebt dan geen baangarantie maar dat is sowieso veel minder strak geregeld dan in Nederland. Dingen zoals een VAR verklaring, verkapt loondiest en verplicht zoveel uur in je eigen onderneming steken dat kennen ze hier niet.

Ik heb nu dus al een paar jaar niks met mijn handelsnaam gedaan, wat ook niet uitmaakt want niemand die er om geeft. Mijn vrouw heeft een eigen daycare, dus die heeft meer een bedrijf dat winst maakt e.d. maar voor de belastingaangifte maakt het niet uit. Je belasting doe je als inkomsten uit andere bronnen en daarmee is het klaar.
toon volledige bericht
Prima, dat zou kunnen. Feit blijft echter wel dat Nederland een dienstbetrekking blijft zien, met alle (mogelijke) gevolgen van dien. Hoe de arbeid naar Canadees recht wordt vormgegeven is (naar mijn mening) vanuit Nederlands perspectief totaal irrelevant. Misschien dat hiermee een besparing kan worden bereikt naar Canadees fiscaal recht, maar zodra in Nederland gewerkt wordt zal Nederland ook willen heffen omdat loon wordt genoten (even afgezien van de toepassing van een belastingverdrag).

En mocht naar Nederlands recht dan toch sprake zijn van een zelfstandige, dan wil dat niet zeggen dat niet dezelfde problemen blijven bestaan indien in Nederland arbeid wordt verricht.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 147015 op 29-01-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik zou lekker in canada werk zoeken. Lekker verse start, geen chaos aan t hoofd. Desnoods part time beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Anoniem: 147015 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:49:
[...]

Prima, dat zou kunnen. Feit blijft echter wel dat Nederland een dienstbetrekking blijft zien, met alle (mogelijke) gevolgen van dien. Hoe de arbeid naar Canadees recht wordt vormgegeven is (naar mijn mening) vanuit Nederlands perspectief totaal irrelevant. Misschien dat hiermee een besparing kan worden bereikt naar Canadees fiscaal recht, maar zodra in Nederland gewerkt wordt zal Nederland ook willen heffen omdat loon wordt genoten (even afgezien van de toepassing van een belastingverdrag).
Ik ga alleen maar uit van die situatie dat de TS ontslag neemt als werknemer en als zelfstandige aan de slag gaat daar, en dan geen Nederlandse zelfstandige maar een Canadese. Hij schrijft zich immers uit dus dan heb je geen verplichtingen meer naar Nederland.

[ Voor 8% gewijzigd door Megamind op 29-01-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• op_een_dag
Megamind schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:52:
[...]
Hij schrijft zich immers uit dus dan heb je geen verplichtingen meer naar Nederland.
Mits hij geen enkele werkzaamheden meer in Nederland verricht, wat volgens TS wel kon gebeuren. (Mocht het voorkomen: ook een door de werkgever verplichte/betaalde cursus in Nederland kan als werkzaamheden in Nederland worden gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
op_een_dag schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:11:
Bij de verhalen dat er buiten Nederland wordt gewoond en buiten Nederland wordt gewerkt, maar toch in Nederland belasting wordt betaald klopt er dus iets niet.
Wat klopt daar niet aan dan? Dit is wat ik heb ontdekt uit de informatie van de Belastingdienst (sorry, geen links):

Als je in dienst bent bij een in Nederland gevestigd bedrijf en je loon wordt in Nederland uitbetaald, dan moet er in principe loonbelasting worden betaald in Nederland.
Dat betekent overigens niet dat je niet ook in je woonland belasting verschuldigd bent; dan hangt af van het belastingverdrag tussen beide landen.

De vraag waar de werkzaamheden daadwerkelijk worden uitgevoerd is niet van belang voor de loonbelasting, maar wèl voor de sociale premies. Wanneer je fiscaal resident bent buiten Nederland èn meer dan 25% (uit mijn hoofd) van de werkzaamheden buiten Nederland uitvoert, dan ben je niet verzekerd voor de sociale verzekeringen in Nederland en dus ook niet premieplichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schnupperpuppe schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:38:
[...]

Wat klopt daar niet aan dan? Dit is wat ik heb ontdekt uit de informatie van de Belastingdienst (sorry, geen links):

Als je in dienst bent bij een in Nederland gevestigd bedrijf en je loon wordt in Nederland uitbetaald, dan moet er in principe loonbelasting worden betaald in Nederland.
Dat betekent overigens niet dat je niet ook in je woonland belasting verschuldigd bent; dan hangt af van het belastingverdrag tussen beide landen.

De vraag waar de werkzaamheden daadwerkelijk worden uitgevoerd is niet van belang voor de loonbelasting, maar wèl voor de sociale premies. Wanneer je fiscaal resident bent buiten Nederland èn meer dan 25% (uit mijn hoofd) van de werkzaamheden buiten Nederland uitvoert, dan ben je niet verzekerd voor de sociale verzekeringen in Nederland en dus ook niet premieplichtig.
Waar de werkzaamheden worden verricht is wel degelijk van belang voor de inkomsten- en loonbelasting. De loonbelasting wordt kort gezegd geheven van werknemers (maar ingehouden door hun werkgever). Vereist voor het heffen van loonbelasting is derhalve dat er sprake is van een werknemer voor de Wet op de loonbelasting. Zie hieronder artikel 2 leden 1 en 3 van de Wet op de loonbelasting 1964:

Artikel 2

1. Werknemer is de natuurlijke persoon die tot een inhoudingsplichtige in privaatrechtelijke of in publiekrechtelijke dienstbetrekking staat of van een inhoudingsplichtige loon geniet uit een vroegere privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van hemzelf of van een ander, dan wel uit een bestaande privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van een ander.

3. Tenzij werkzaamheden zijn of worden verricht in een functie van bestuurder of commissaris van een in Nederland gevestigd lichaam, dan wel in dienstbetrekking bij de Staat der Nederlanden of in het kader van een uitzending op grond van een verdrag waarbij de Staat der Nederlanden partij is, is het eerste lid niet van toepassing op personen die niet in Nederland wonen, met betrekking tot een geheel buiten Nederland vervulde dienstbetrekking.

Een persoon die geheel niet in Nederland werkt wordt voor de loonbelasting derhalve niet als werknemer gezien, waardoor geen loonbelasting hoeft te worden ingehouden. Dit is, blijkens de tekst, anders indien gedeeltelijk in Nederland wordt gewerkt. Voor de inkomstenbelasting geldt eenzelfde soort regeling in de zin dat personen alleen buitenlands belastingplichtig zijn voor door hen ontvangen loon indien zij daadwerkelijk in Nederland werkzaamheden hebben verricht. Is men woonachtig in Nederland dan wordt men in beginsel belast over al het ontvangen loon, ongeacht waar is gewerkt.

Daarnaast snijdt jouw opmerking over de toepassing van een belastingverdrag geen hout nu deze verdragen juist dubbele heffing (proberen te) voorkomen, waarbij jij suggereert dat dubbele belastingheffing een mogelijkheid is na toepassing van een belastingverdrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• op_een_dag
Zie de post van SOEFaTe van 9:48 als uitsluitend buiten Nederland wordt gewerkt is er geen sprake van belastingplicht voor een werknemer zoals TS.

In jouw post van 12:26 schrijf je al, dat het bij jou om een eigen bedrijf gaat in Nederland. Omdat het je eigen bedrijf is zal je vallen onder de regels voor bestuurders/commissarissen, welke anders zijn dan voor gewone werknemers (waarbij ik er vanuit ga dat dit bedrijf in Nederland meer is dan een brievenbus firma).

De 25% bepaling voor de sociale zekerheid komt uit de Europese verordening voor de sociale zekerheid. In de situatie met Canada heeft deze bepaling dus geen enkele waarde en moet naar het socialezekerheidsverdrag met Canada worden gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
Anoniem: 147015 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:13:
[...]

Waar de werkzaamheden worden verricht is wel degelijk van belang voor de inkomsten- en loonbelasting. De loonbelasting wordt kort gezegd geheven van werknemers (maar ingehouden door hun werkgever). Vereist voor het heffen van loonbelasting is derhalve dat er sprake is van een werknemer voor de Wet op de loonbelasting. Zie hieronder artikel 2 leden 1 en 3 van de Wet op de loonbelasting 1964:

Artikel 2

1. Werknemer is de natuurlijke persoon die tot een inhoudingsplichtige in privaatrechtelijke of in publiekrechtelijke dienstbetrekking staat of van een inhoudingsplichtige loon geniet uit een vroegere privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van hemzelf of van een ander, dan wel uit een bestaande privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van een ander.
Check.
3. Tenzij werkzaamheden zijn of worden verricht in een functie van bestuurder of commissaris van een in Nederland gevestigd lichaam, dan wel in dienstbetrekking bij de Staat der Nederlanden of in het kader van een uitzending op grond van een verdrag waarbij de Staat der Nederlanden partij is, is het eerste lid niet van toepassing op personen die niet in Nederland wonen, met betrekking tot een geheel buiten Nederland vervulde dienstbetrekking.
Ah, kijk. Daar zit de crux bij mij. Ik ben bestuurder en vervul mij dienstbetrekking slechts gedeeltelijk buiten Nederland. Bedankt voor de verduidelijking.
Een persoon die geheel niet in Nederland werkt wordt voor de loonbelasting derhalve niet als werknemer gezien, waardoor geen loonbelasting hoeft te worden ingehouden. Dit is, blijkens de tekst, anders indien gedeeltelijk in Nederland wordt gewerkt. Voor de inkomstenbelasting geldt eenzelfde soort regeling in de zin dat personen alleen buitenlands belastingplichtig zijn voor door hen ontvangen loon indien zij daadwerkelijk in Nederland werkzaamheden hebben verricht. Is men woonachtig in Nederland dan wordt men in beginsel belast over al het ontvangen loon, ongeacht waar is gewerkt.

Daarnaast snijdt jouw opmerking over de toepassing van een belastingverdrag geen hout nu deze verdragen juist dubbele heffing (proberen te) voorkomen, waarbij jij suggereert dat dubbele belastingheffing een mogelijkheid is na toepassing van een belastingverdrag.
Zo was de opmerking niet bedoeld. Mijn bedoeling was om duidelijk te maken dat dubbele belastingheffing
eigenlijk standaard is, tenzij een belastingverdrag dit voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
op_een_dag schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:15:
[...]

Zie de post van SOEFaTe van 9:48 als uitsluitend buiten Nederland wordt gewerkt is er geen sprake van belastingplicht voor een werknemer zoals TS.

In jouw post van 12:26 schrijf je al, dat het bij jou om een eigen bedrijf gaat in Nederland. Omdat het je eigen bedrijf is zal je vallen onder de regels voor bestuurders/commissarissen, welke anders zijn dan voor gewone werknemers (waarbij ik er vanuit ga dat dit bedrijf in Nederland meer is dan een brievenbus firma).

De 25% bepaling voor de sociale zekerheid komt uit de Europese verordening voor de sociale zekerheid. In de situatie met Canada heeft deze bepaling dus geen enkele waarde en moet naar het socialezekerheidsverdrag met Canada worden gekeken.
I stand corrected. Situatie van TS lijkt min of meer hetzelfde, maar is dat toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• op_een_dag
Schnupperpuppe schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:37:
[...]
I stand corrected. Situatie van TS lijkt min of meer hetzelfde, maar is dat toch niet.
Dat is het lastige (als adviseur gezien, het leuke ;) ) van internationale belastingen en sociale zekerheid. Er zijn zoveel kleine verschillen, die een groot verschil kunnen opleveren in de uitkomst. Zoveel soorten belastingen/premies welke allemaal hun eigen bepalingen kennen, veel belastingverdragen die op elkaar lijken, maar op details eigenlijk allemaal van elkaar verschillen, een beperkt aantal socialezekerheidsverdragen en het Europese verdrag en verordeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor al jullie antwoorden en informatie. Ik heb ze allemaal doorgenomen, maar moet dat denk ik nog wel 10x doen om het te begrijpen ;)

Lijkt mij misschien toch beter om maar een frisse start met een nieuwe baan te maken. Wanneer ik hier namelijk niet meer woon, niet meer ingeschreven ben in het bevolkingsregister en niet meer op Nederlandse bodem werk, wil ik zijn geheel niets meer hoeven verantwoorden of afdragen naar Nederland. Maar als ik dit zo lees dan zijn er een miljoen regels met elk een miljoen uitzonderingen op situaties.
Niet fijn. De emigratie brengt al genoeg kopzorgen met zich mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:40

macnerd

No Apples please :-)

Even iets anders om rekening mee te houden: je kunt tegenwoordig veel makkelijker je Nederlandse nationaliteit kwijtraken. Zie ook https://www.rijksoverheid...e-nationaliteit-verliezen.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
macnerd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:59:
Even iets anders om rekening mee te houden: je kunt tegenwoordig veel makkelijker je Nederlandse nationaliteit kwijtraken. Zie ook https://www.rijksoverheid...e-nationaliteit-verliezen.
Al deze zaken op de genoemde website zijn op mij niet van toepassing. Er staat:
U neemt vrijwillig een andere nationaliteit aan. Dit geldt niet als:
u getrouwd bent met iemand die die andere nationaliteit heeft. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap.
Daarnaast heb ik geen dubbele nationaliteit en de eerste 10 jaar zal ik ook nog geen Canadese nationaliteit krijgen maar eerst een permanent resident card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Anoniem: 523471 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 22:56:
[...]

Al deze zaken op de genoemde website zijn op mij niet van toepassing. Er staat:

[...]

Daarnaast heb ik geen dubbele nationaliteit en de eerste 10 jaar zal ik ook nog geen Canadese nationaliteit krijgen maar eerst een permanent resident card.
Daarnaast heeft een Canadese nationaliteit geen voordelen. Behalve je het leger in wilt of wilt stemmen ;) Ik heb ook nogsteeds een PR, ook al kan ik mijn Canadese passpoort krijgen, dan verliest mijn zoon ook zijn Nederlandse nationaliteit.

Waar ga je trouwens in Canada wonen?

[ Voor 3% gewijzigd door Megamind op 29-01-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Calgary, Alberta.

Zit jij daar ook ergens in de buurt? Ga je waarschijnlijk nog vaak raadplegen over het e.e.a. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Anoniem: 523471 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 00:04:
Calgary, Alberta.

Zit jij daar ook ergens in de buurt? Ga je waarschijnlijk nog vaak raadplegen over het e.e.a. ;)
Ja ik woon/werk ook Calgary :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gaaf! Maar wat een toeval :)
In welk deel van Calgary woon je precies? Ikzelf zit straks in Skyview Ranch Way N.E., vlakbij Stoney Trail, 5 minuutjes van het vliegveld. Kom vast eens bij je op de koffie :)

Wat voor werk doe je precies? En kun je iets zeggen over de werk gelegenheid voor system/network engineers? Ik zit zelf aan de kant van infra en cloud: Hyper-v/VMware/Xen. Cisco netwerk apparatuur.
Ik heb nu een Senior functie maar zie mijzelf meer als Medior/Senior. Mijn leeftijd is 25.

En salarissen en secundaire voorwaarden t.o.v. Nederland?
Doen werkgevers moeilijk over het aannemen van mensen met een open work permit?
Pagina: 1