Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Access point geplaatst, maar gebruik ik hem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stijnley
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:24
Beste kenners

Sedert nieuwjaar ben ik verhuisd naar een grotere woning. Omdat de nieuwe telenetmodem in de garage soms ontoereikend was voor goede wifi in alle ruimtes, heb ik vandaag een acces point van telenet bijgeplaatst.

Deze AP staat in de living en is aangesloten via utp-kabel aan de router. Ik stelde het SSID en paswoord van de AP gelijk aan die van de router.

Hoe kan ik nu eigenlijk controleren of de AP goed werkt en dat mijn iphone automatisch verbinding maakt met het dichtste/beste signaal van de 2?

De kanalen staan bij beiden op automatisch, is dit correct?

Kan iemand mij hierover informeren?

Met dank!

Beste antwoord (via Stijnley op 29-01-2016 20:26)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wifi scanner uit de appstore halen en kijken met wel AP je verbonden bent. Kijken naar de vendor doet wonderen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wifi scanner uit de appstore halen en kijken met wel AP je verbonden bent. Kijken naar de vendor doet wonderen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Nog simpeler: Trek de stekker eruit van die AP, wacht eventjes, en kijk hoeveel "streepjes" je hebt op de telefoon voor WiFi. Zal wel één of twee zijn. Steek nu de stekker erin van de AP, wacht even 2 minuten, en kijk opnieuw. Als er niets is veranderd, zet WiFi uit op de telefoon, wacht even 15 seconden, en zet WiFi weer aan.

Kijk dan hoeveel streepjes je hebt.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Nog simpeler: kijk in de webinterface op welke router er welke client geconnect is, ik neem aan dat beide een IP adres hebben?

www.google.nl

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kijk op de management interface van je AP.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Stijnley schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:54:

De kanalen staan bij beiden op automatisch, is dit correct?
Je hebt dan kans dat ze beide op hetzelfde kanaal gaan zitten. En dat wil je niet; want dan zitten ze elkaar in de weg.
De meeste AP-software (de webinterface) beschikt wel over een channel scanner. Daarmee kun je zien welke kanalen in je omgeving al bezet zijn door andere APs.
Kies vervolgens twee vrije kanalen, die wel voldoende uit elkaar liggen. Stel de een in op je modem/router, en de ander op je AP.
Hoe kan ik nu eigenlijk controleren of de AP goed werkt en dat mijn iphone automatisch verbinding maakt met het dichtste/beste signaal van de 2?
Als je en nieuwe AP hebt aangeschaft omdat het bereik van de modem/router niet afdoende was; dan lijkt het me makkelijk te testen toch?
Ga naar een locatie waar je voorheen geen wifi-bereik had. Nu wel? Dan werkt het prima.

En anders inderdaad even een wifi-scanner appje installeren.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou denk ik wel vaste kanalen gebruiken.. met auto heb je kans dat ze als nog op het zelfde kanaal komen

404 Signature not found

• Stijnley
Bedankt voor jullie tips!

Een app zou handigst zijn, om zo alle ruimtes eens te bekijken naar signaalsterkte. Kunnen jullie een app aanraden? App store staat er vol van!

als ik inlog op de webinterface van de AP zie ik verschillende toestellen, maar zonder naam of kenmerken. Ik meen mijn gsm te herkennen, doch een tweede gsm niet. Beide gsm's liggen in de ruimte met de AP.

• Stijnley
@smsfreakie: welke kanalen kies ik dan best op de router en AP? en maak ik verschil tussen 2,4 en 5 ghz?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Stijnley schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:29:
@smsfreakie: welke kanalen kies ik dan best op de router en AP? en maak ik verschil tussen 2,4 en 5 ghz?
Op 2,4 altijd 1-6-11 gebruiken, deze zijn non-overlappend.

Waarschijnlijk moet je het MAC adres van je devices achterhalen, met dit adres staat hij waarschijnlijk in de webinterface op de routers.

www.google.nl

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
1/6/11 overlappen elkaar niet.. maar 2/7 ook niet 3/8 ook niet etc :) alleen tja het is ook een beetje hoeveel andere netwerken er zijn.. en hoe sterk die nog zijn!

in de 5ghz is het allemaal wat minder spannend.. maar ook daar kies je natuurlijk het liefst vrije kanalen :)

gelukkig zijn er daar ook wat meer.. :P

404 Signature not found

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Stijnley schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:27:
Bedankt voor jullie tips!

Een app zou handigst zijn, om zo alle ruimtes eens te bekijken naar signaalsterkte. Kunnen jullie een app aanraden? App store staat er vol van!
WiFi Analyzer voor Android of inSSIDer voor Windows

Verwijderd

waarschijnlijk zie je alleen het MAC adres van de client. Als je dit MAC adres invult op deze website:

http://www.coffer.com/mac_find/

krijg je de fabrikant te zien. Bij Apple werkt dat goed, maar bij Android toestellen kan dat toch afwijken. Een HTC teleoon kan namelijk een WiFi chip van bv. Qualcomm of Intel gebruiken. En die Intel heeft dan MAC met xxxx. En dát ziet de router / AP.

Het beste is om alle apparaten uit te zetten en dan één voor één aanzetten.

• Stijnley
Bedankt voor jullie bijdrage! Aan de hand van de app zie ik inderdaad af en toe verschil in vendor (netgear ap vs telenet modem). Soms blijft hij toch iets te lang op het andere signaal, maar dat ligt misschien aan de automatische kanalen.

Dus ik kies voor de AP en de router verschillende vaste kanalen die niet overlappen, zowel voor 2,4 als 5 ghz. Dien ik eerst te kijken welke kanalen reeds in gebruik zijn om die te vermijden? Hoe doe ik dit? Of kies ik deze adhv jullie eerdere comments?

• lostdogs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07-2021
Ik raad eigenlijk altijd aan om per access point een andere SSID te gebruiken. Als je dan een trage verbinding hebt kan je checken of je nog met het verkeerde AP verbonden bent. Zeker voor een test is dat natuurlijk het aller makkelijkst.
Het heeft voor de roaming ook geen voordeel om de AP's dezelfde naam te geven. Het enige voordeel van dezelfde SSID's is dat het netter is en dat je maar één keer het wachtwoord hoeft in te voeren.

Het is altijd handig om eerst te kijken welke kanalen het drukst bezet zijn per locatie en daar dan van weg te blijven. Wees wel altijd bewust dat de meeste apparaten van de buren op automatisch staan dus de kanalen die je nu kiest kunnen morgen weer minder brij zijn.

Als je apparatuur 5GHz aan kan dan heeft dat in drukke omgevingen zeker de voorkeur. Meer keuze uit kanalen, en 5GHz is minder krachtig, daardoor zijn de netwerken van de buren vaak minder storend.

Wat storing op hetzelfde kanaal betreft, je moet minimaal 20% verschil hebben in signaal sterkte, anders kan je het op die frequentie meestal wel vergeten.
Pagina: 1