Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:12
vandaag zat ik me weer eens te ergeren aan de zyxel router die bij ons thuis is meegeleverd door tweak. zodra meer dan vijf/zes apparaten op het netwerk actief zijn stort de internetsnelheid in. omdat mijn vader een bedrijf aan huis heeft heb ik dus het plan om een fatsoenlijke firewall op te hangen.

nu zit ik alleen met een vraag, kan ik de VoIP functies van de zyxel blijven gebruiken als hij niet meer als router ingesteld staat?

het gaat hier om twee SIP lijnen bij tweakphone.

Beste antwoord (via Ron op 28-01-2016 19:48)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-07 02:06
Kan je niet beter gewoon een ATA met 2 poorten kopen? Heb je de VoIP gegevens van Tweak?

Als de ZyXEL een WAN ethernet poort heeft kan je proberen daar VoIP mee te laten werken, maar als het over een eigen VS/PTM gaat werkt dat niet om dat ie dan een 2e PPPoE sessie verwacht.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Kan je niet beter gewoon een ATA met 2 poorten kopen? Heb je de VoIP gegevens van Tweak?

Als de ZyXEL een WAN ethernet poort heeft kan je proberen daar VoIP mee te laten werken, maar als het over een eigen VS/PTM gaat werkt dat niet om dat ie dan een 2e PPPoE sessie verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
Een ATA met twee poorten is ook nog een oplossing,
als het goed is zijn de SIP gegevens gewoon bij tweak op te vragen.

als ik in de broadband settings van de zyxel-router kijk staat daar niets over telefonie vermeld, alleen een VLAN voor de settop boxes.

bedankt voor de reactie, ik ga in het in ieder geval eerst proberen met wat ik nu heb liggen, en er komt eventueel nog een apart ATA te hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Als je voor dat je een ATA hebt toch alvast wil testen: probeer het eens met een softphone, oftewel, een SIP-client. Als dat werkt weet je in elk geval dat je verbinding het gewoon gaat doen. Daarna kan een ATA of een SIP-enabled toestel de rest van je oplossing zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 19:25
Over de zyxell: ja dat kan, ethernet kabel aansluiten op een lan poort, en het ding een ipadres geven, en je dhcp uitzetten (dchp moet je nieuwe firewall gaan doen)

Ik gebruik zelf zo ook 2 oude zyxell modems (als ata dus)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
shure-fan schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:44:
Over de zyxell: ja dat kan, ethernet kabel aansluiten op een lan poort, en het ding een ipadres geven, en je dhcp uitzetten (dchp moet je nieuwe firewall gaan doen)

Ik gebruik zelf zo ook 2 oude zyxell modems (als ata dus)
op het moment heb ik al een vrij uitgebreidt netwerk dus dat moet wel lukken :)

Afbeeldingslocatie: http://i1118.photobucket.com/albums/k608/ronaldeter/voorgestelde_situatie_netwerk_zpshis7v4qw.png
johnkeates schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:22:
Als je voor dat je een ATA hebt toch alvast wil testen: probeer het eens met een softphone, oftewel, een SIP-client. Als dat werkt weet je in elk geval dat je verbinding het gewoon gaat doen. Daarna kan een ATA of een SIP-enabled toestel de rest van je oplossing zijn :)
goed idee, al heb ik geen idee waar ik een softphone vandaan zou moeten halen.
misschien staat er wat op v&a waar ik mee kan testen. bedankt voor de tip !

[ Voor 33% gewijzigd door Ron op 29-01-2016 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ronald245 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 01:32:
[...]

op het moment heb ik al een vrij uitgebreidt netwerk dus dat moet wel lukken :)

[afbeelding]

[...]

goed idee, al heb ik geen idee waar ik een softphone vandaan zou moeten halen.
misschien staat er wat op v&a waar ik mee kan testen. bedankt voor de tip !
Mooi netwerkje!
Als softphone kan je ook een app gebruiken op je smartphone, bijvoorbeeld csipcimple voor Android.

(De tip van shure-fan hou ik zelf ook in mijn achterhoofd, heb nog een oude zyxel liggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Een softphone is zoals de naam zegt een software telefoon. Een programma om SIP mee te doen dus ;-)
Pagina: 1