Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil graag het volgende bereiken; Ik wil van overal in mijn netwerk toegang kunnen krijgen tot zowel Remote Desktop van windows, als toegang tot mijn PLEX server.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb de volgende opstelling. Bij de meterkast komt het internet signaal binnen en gaat de ziggo Ubee router/modem. Deze zit op dit moment op 192.168.178.1, vanaf hier gaat het signaal naar een aantal computers en wordt wifi verstrekt. Een van de lan-kabels gaat naar de tweede etage waar een Sitecom 300n router staat. Deze verstrekt ook internet aan een aantal computers, verstrekt wifi en gaat naar mijn HTPC/PLEXserver. deze router zit op 192.168.0.1.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb tot nu toe al van alles gebrobeert in de instellingen van mijn beide routers. NAT aan, uit, poort forwarden en ga zo maar door. Het probleem is dat ik redelijk wat van computers af weet maar netwerken en routers zijn zeker niet mijn sterkste kant.

ps. als het eventueel mogelijk is zou ik ook graag twee poorten openen waardoor ik van overal (internet) bij mijn remote en plex kan komen.

Mvg,

Tom

Beste antwoord (via Verwijderd op 31-01-2016 11:55)

Verwijderd

De WL-350 wijkt inderdaad af van de menustijl die we voor de meeste routers gebruiken. Een WL-351 kan als volgt ingesteld worden als access point:

1. Koppel de netwerkkabel tussen de Ubee hoofdrouter en de Sitecom router los. Herstart vervolgens de Sitecom router.
2. Neem plaats achter een computer die verbinding heeft met de router (graag via een kabel verbinding maken)
3. Open een browser (bv. Internet Explorer), tik in de adresbalk http://192.168.0.1 en druk op Enter
4. Log in met gebruikersnaam/wachtwoord die op de sticker staan op uw router. (bij standaardinstellingen meestal admin/admin of admin en het WPA2 wachtwoord van het 2.4Ghz netwerk)
5. Klik op 'Status' en kies het tabblad 'DHCP Server'
6. Wijzig hier het IP-adres van de Sitecom router naar een IP-adres in het bereik van uw hoofdrouter, maar buiten het bereik van de DHCP IP-range van deze hoofdrouter.
Bijvoorbeeld:
Als de Ubee hoofdrouter te benaderen is op 192.168.178.1 en het DHCP bereik heeft van 192.168.178.10~73, wijzig dan het IP-adres van uw Sitecom router bijvoorbeeld naar 192.168.178.2
7. Kiest u voor de waarde 'Disabled' bij het label 'DHCP Server'
8. Klik op 'Apply' om de instellingen op te slaan.
9. Plaats de kabel tussen de hoofdrouter en uw Sitecom router in een van de (gele) LAN poorten van uw Sitecom router (dus niet de WAN poort)

Werkt de verbinding hierna niet, start dan de apparaten even opnieuw op of vernieuw de IP-details (ipconfig /release -> ipconfig /renew). Na het instellen gebruikt u het zojuist onder stap 6 ingevulde IP-adres om de router te benaderen.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

D4NG3R

kiwi

:)

Je werkt momenteel met een dubbele NAT, verre van een optimale situatie al helemaal als je een poort wil forwarden.

Is je huidige situatie met voorbedachte rade? Zo nee zou ik even contact opnemen met Ziggo en je router in bridge modus laten zetten, of de router die je boven hebt staan vervangen door of instellen als een switch of AP.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:01
Maak eerst van die tweede router een access point: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Een router achter een router is een recept voor problemen. Daarna poorten forwarden op je eerste router en dan zou alles gewoon moeten werken.
D4NG3R schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:57:

Is je huidige situatie met voorbedachte rade? Zo nee zou ik even contact opnemen met Ziggo en je router in bridge modus laten zetten, of de router die je boven hebt staan vervangen door of instellen als een switch.
Dat kan niet, aan de Ziggo router hangen ook pc's

[ Voor 56% gewijzigd door sig69 op 28-01-2016 16:59 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

sig69 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:58:
Dat kan niet, aan de Ziggo router hangen ook pc's
Dat kan prima, maar dan zal de situatie aan moeten worden gepast.

De TS lijkt prima te snappen dat er 2 aparte netwerken op z'n LAN zitten. Dan mag ik aannemen dat het ook bekend is wat voor nadelen dit oplevert en wat bridge modus inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn eerste router omzet in een bridge, verlies ik dan verder niet de internetconnecties op de direct aangesloten computers en de wifi mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp is het niet echt mogelijk met behulp van bridging omdat ik op beide routers direct internet (bedraad) wil aansluiten. Ik ben eventueel bereid de wifi aansluitingen van de eerste router te verliezen maar niet de lanpoorten.

Moet ik als ik ga forewarden nog statische IP adressen handmatig aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Laat die Ziggo router gewoon doen wat die nu doet, routeren naar internet. Als je je sitecom dan in bridge mode zet (en als AP gebruikt, dhcp server uit etc), dan is alles gewoon 1 netwerk en kun je overal bij.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat klinkt opzich best goed! tweede router (sitecom 300n) in bridge modus zetten. Zoals ik dat tot nu toe gelezen had moet ik daartoe de DHCP uitzetten. Moet ik verder ook andere dingen uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://tweakers.net/ext/f/HxWEK5geC2lkvwbmCDcgvbF2/full.png

Krijg ik dat deze situatie waarbij linksonder de htpc/server komt te staan die gevonden kan worden door de computers rechtsboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:26:
http://tweakers.net/ext/f/HxWEK5geC2lkvwbmCDcgvbF2/full.png

Krijg ik dat deze situatie waarbij linksonder de htpc/server komt te staan die gevonden kan worden door de computers rechtsboven?
Ja.
Mogelijk moet je de sitecom wel via de WAN poort (blauw op veel sitecom modellen) aan je internetrouter verbinden en niet een van de (gele) lan poorten.
Ik doe exact hetzelfde met mijn sitecom 300N (model wl350).

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zit hij gelukkig. Moet ik daarnaast nog een ander IP adres aanmaken voor de router zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hah ik gebruik de wl351 dus dat zal er toch om moeten lijken zou je zeggen :P ik heb nu dhcp uitgezet en ga even op een andere pc op het netwerk kijken of hij de server kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok.. nog niet helemaal gelukt helaas. Als ik op de andere computers kijk wordt de htpc alleen gevonden door pcs die aan de sitecom hangen. niet door pcs aan de ziggo unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Je sitecom moet nu een ip in de range van je internetrouter (192.168.178.X) krijgen.
Al je bij de WAN instellingen kijkt, kun je daar kiezen of dat dynamisch gebeurt (dmv de DHCP op je internetrouter), maar je kunt dat ook statisch instellen. Het is wel handig dit IP in te stellen in de Basic -> Network settings, ook als je dhcp van je internetrouter krijgt, dan weet je iig waar je zoeken moet.

Heb je hem wel al in bridge modus staan ?

Edit:
Je clients die aan de sitecom hangen zul je ook opnieuw moeten starten, die moeten ook allemaal in die 178 range een adresje krijgen

[ Voor 13% gewijzigd door u_nix_we_all op 28-01-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de dhcp uitgezet. (is dat in bridge zetten)

Toen ik een ip adres invulde en op invoeren drukte ging het niet helemaal goed. Ik verloor internet connectie en kon ook niet meer in de router komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
moet ik dan toch vanuit de ziggo router een static toe kennen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wijzig de volgende keer je post even als je iets nieuws te melden hebt en je zelf als laatste gereageerd hebt. ;)

Waar gaat de kabel vanaf de Ubee naartoe? Gaat deze in een van de LAN poorten of in de WAN poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik doen! ik heb in de Ubee een ethernet kabel in een lan poort zitten die naar de wan poort van de sitecom gaat.

(moet ik soms te computer die aan de sitecom hangt ook een static toewijzen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het is de bedoeling dat je die kabel in een van de LAN poorten steekt wanneer je er een AP van wil maken.

Volg de stappen in de eerder genoemde handleiding en het kan haast niet mis gaan: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks ik ga morgen verder!! ik moet helaas nu naar mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Hmm, de WL-350 is toch anders dan. Die heeft een configuratie optie die gewoon bridge modus heet, maar die vindt ik in de manual van de wl-351 nergens terug.
Dus wat D4NG3R zegt zal dan wel de manier zijn :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De WL-350 wijkt inderdaad af van de menustijl die we voor de meeste routers gebruiken. Een WL-351 kan als volgt ingesteld worden als access point:

1. Koppel de netwerkkabel tussen de Ubee hoofdrouter en de Sitecom router los. Herstart vervolgens de Sitecom router.
2. Neem plaats achter een computer die verbinding heeft met de router (graag via een kabel verbinding maken)
3. Open een browser (bv. Internet Explorer), tik in de adresbalk http://192.168.0.1 en druk op Enter
4. Log in met gebruikersnaam/wachtwoord die op de sticker staan op uw router. (bij standaardinstellingen meestal admin/admin of admin en het WPA2 wachtwoord van het 2.4Ghz netwerk)
5. Klik op 'Status' en kies het tabblad 'DHCP Server'
6. Wijzig hier het IP-adres van de Sitecom router naar een IP-adres in het bereik van uw hoofdrouter, maar buiten het bereik van de DHCP IP-range van deze hoofdrouter.
Bijvoorbeeld:
Als de Ubee hoofdrouter te benaderen is op 192.168.178.1 en het DHCP bereik heeft van 192.168.178.10~73, wijzig dan het IP-adres van uw Sitecom router bijvoorbeeld naar 192.168.178.2
7. Kiest u voor de waarde 'Disabled' bij het label 'DHCP Server'
8. Klik op 'Apply' om de instellingen op te slaan.
9. Plaats de kabel tussen de hoofdrouter en uw Sitecom router in een van de (gele) LAN poorten van uw Sitecom router (dus niet de WAN poort)

Werkt de verbinding hierna niet, start dan de apparaten even opnieuw op of vernieuw de IP-details (ipconfig /release -> ipconfig /renew). Na het instellen gebruikt u het zojuist onder stap 6 ingevulde IP-adres om de router te benaderen.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK Het werkt nu helemaal! thanks!

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2016 11:54 ]

Pagina: 1