Efficiëntie meerdere adapters tov enkele voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Mijn huis gebruikt in "stand by" modus momenteel ca. 60-70w. (gemeten met een Toon). Dit verbruik komt voort uit apparaten die standby staan, CV, Klink-aan-klik-uit schakelaars, etc. Ik probeer dit op verschillende manieren een beetje te verlagen.

Een groot deel van dit verbruik komt vanuit mijn gangkast waar al mijn netwerk apparatuur staat. Hier vind je onder andere een Ziggo modem, router, 8 ports switch, netwerk schijf, en straks ook een raspberry pi. Alles zit keurig op een houden bord vastgeschroefd en wordt via een PDU met de originele adapters gevoed. Dit zijn allemaal adaptertjes van 12V en ca. 1,5A (en 15v voor de modem).

Het is natuurlijk best een gedoe om de efficiëntie van dit soort standaard "made in china" adapters te gaan meten, maar er zal vast een bepaalde standaard efficiëntie zijn die mogelijk niet mega hoog ligt. Dan hebben we ook nog eens te maken met de zwarte magie van schakelende voedingen met hun THD en "de power factor".

Ik vraag mij af of een enkele industriële voeding zoals deze om alle apparatuur te efficiënter is. Een beetje redelijke industriële voeding heeft een efficiëntie van 85%. Daar moet dan wel een step up convertor bij voor de modem, maar deze zijn met 90-95% behoorlijk efficient, en je koopt ze al voor 2 euro. Dit geldt ook voor de step down voor de raspberry pi.

Buiten dat alles zo een stukje netter wordt, en het er wat leuker uit ziet is het ook gewoon een leuk projectje, maar het gaat natuurlijk wel ook om het verlagen van het energieverbruik.

Op internet kon ik weinig vinden over de efficiëntie van standaard adaptertjes. Laat staan meerdere ten opzichte van een enkele voeding. Heeft iemand hier meer ervaring mee, of een goede theorie waarom het één of het ander beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-03 23:04
Al heeft die ene adapter dezelfde efficientie, je verliest minder in feite, 5*maar 90% efficientie op een adapter tegenover 1 keer 90% efficientie. dat scheelt elkaar wel een stukje.

Als je het al een leuk project lijkt, zou ik het er gewoon op wagen, het gaat er niet van achteruit iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42

SA007

Moderator Tweaking
Als er van die 'oude' adapters bijzitten (zware blokken met een stekker) dan is het sowieso intressant, die verbruiken zelf best wat energie, zijn maar ~60% efficient.

Geschakelde adapters vervangen door andere geschakelde ga je niet snel terugverdienen.

Dan praat je over ordegrote 1-2 euro per jaar per adapter als je ze uit zou zetten, 5 van die dingen vervangen door een 100% efficiente voeding zou je dus misschien een tientje per jaar opleveren
Bij 90% is dit al bijna naar 0, meeste kleine geschakelde voedingen zijn al best efficient.

Waar je bijv beter tijd in kan steken is:
- Pompsnelheid van de cv verlagen als die niet stookt (niet uitzetten, dat is niet zo goed idee)
- Switch/router/nas uitzetten als die niet nodig zijn.
- Etc.

Die 60-70W is overigens best laag, een beetje cv pomp zit daar al aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Hier is al iemand die dat gedaan heeft: http://blog.hekkers.net/2012/04/02/adapter-reduction/

Ik heb het ook eens gedaan toen ik nog een PC (met fullsize ATX-voeding) als server had draaien. Hij stond toen bij de modem, router, switch e.d., dus die kon ik mooi vanaf een 12V lijntje (geel en zwart in een molex-connector) voeden. Werkte best prima.

Later (toen de server PC weg was) ook nog geprobeerd met de voeding van m'n NAS (die had best wat overcapaciteit zag ik, nadat ik stroomverbruik NAS had gemeten), maar dat beviel toch niet zo goed. Als ik namelijk het modem loskoppelde en weer inprikte, dan hoorde ik de HDD's van de NAS even stoppen met draaien... Kan niet goed zijn :X

Ik had trouwens een switch die 9V moest hebben. Ik heb het ding opengeschroefd en gekeken naar de DC/DC-module die erin zat, die kon veel meer handelen. Op 12V werkte het ding uiteindelijk dus ook prima. Bij modem best kans dat 12V ook gewoon voldoende is.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2016 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 19:10:
Als ik namelijk het modem loskoppelde en weer inprikte, dan hoorde ik de HDD's van de NAS even stoppen met draaien... Kan niet goed zijn :X
Korte spanningsval waar hdd's niet tegen kunnen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mclegodude schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:04:
Al heeft die ene adapter dezelfde efficientie, je verliest minder in feite, 5*maar 90% efficientie op een adapter tegenover 1 keer 90% efficientie. dat scheelt elkaar wel een stukje.
Die zitten parallel, dus komt op dezelfde efficientie neer.

Dit komt met enige regelmaat terug, en tenzij je een aantal flink oude adapters hebt gaat dit niet significant zijn. Als je wilt besparen moet je daadwerkelijk minder apparaten actief hebben, of nog wat hebben wat een hoog standby verbruik heeft (en die zijn er zeker, maar een moderne TV als random voorbeeld verbruikt weinig in standby).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Alles op 1 voeding kan ook nadelig zijn zoals aardlussen of zelfs aardes op een ander niveau die je niet zomaar kunt koppelen aan 1 voeding.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05 15:38
Dat heb ik mezelf ook vaak afgevraagd.
Zou je die verschillende adapters (met natuurlijk hetzelfde voltage) ook kunnen vervangen door 1 goede en een splitter kabel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Een hoog rendement is in de regel een stuk makkelijker (goedkoper) op lage belasting. Bij grote voedingen horen grote stromen, krijg je opwarmingen van je kabels, ongewenste spanningspotentialen, spanningsdippen of common mode noise en dat soort dingen. Als je het aantal apparaten, rendement en aanschafkosten allemaal in overweging neemt, één grote voeding ten opzichte van veel kleine, dan is dat nog best een ingewikkeld sommetje. En zet daar één nieuw apparaat bij, dan is je berekening ineens heel anders, ook omdat rendement afhankelijk kan zijn van belasting. Terugverdientijd is ook natuurlijk niet geheel onbelangrijk, 50 euro aan voedingen uitgeven heeft niet veel zin als het je 3 euro per jaar bespaart.

Die bijgeleverde voedingen van tegenwoordig zijn in de regel best netjes, dus een verstandige opvatting is zeker om geen voedingen in gebruik te nemen die ouder zijn dan 10 jaar. De winst die je echter uit deze discussie haalt is kruimelwerk. 80W noem ik best keurig, zeker als je een gezin hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Sepio schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:30:
Dat heb ik mezelf ook vaak afgevraagd.
Zou je die verschillende adapters (met natuurlijk hetzelfde voltage) ook kunnen vervangen door 1 goede en een splitter kabel ?
Ja, ik had destijds zelf zulke snoertjes gemaakt. Die kant-en-klare dingen die jij nu noemt moet je niet kopen, waardeloze rotzooi. Is 95% plastic omhulsel en 5% koperdraad. Kun je amper stroom mee trekken.

Als je echt zo'n projectje als dit wilt doen, moet je gewoon zelf een oplossing solderen van draad met een fatsoenlijke dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
in het verleden.. wel eens apparatuur op elkaars voeding laten mee liften..

Stond toch al een NAS met een overkill voeding ( zelfbouw doos ) daar kon de switch ook prima op mee liften..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Alle voedingen die er nu zitten zijn uiteraard schakelende voedingen en deze zijn allemaal relatief nieuw (6 jaar max)

Ook ben ik mij er bewust van dat dit nooit rendabel kan zijn. Stel dat ik het verbruik 5w zou kunnen laten zakken dan scheelt mij dit € 8-9,- per jaar. Een goede voeding heb je voor 2 tientjes, maar daar komt nog allemaal klein materiaal bij, dus dan ben je zo 50,- verder. Indien het maar 2w is dat ik bespaar ik maar 3-4 euro per jaar. Dat schiet natuurlijk nooit op. Het is echter ook een stukje hobby. Ik vind het gewoon leuk om het gebruik zo laag mogelijk te houden ondanks alle domotica.

Waar je natuurlijk ook mee te maken hebt is dat de schakelende voedingen ook een stukje stroom nodig hebben om te kunnen werken. Geen idee hoeveel dat in de praktijk is, maar voor 5 losse kleine voedingen is dit mogelijk meer dan 1 wat zwaardere voeding.

Daarnaast is de efficiëntie van een dergelijke voeding niet gelijk bij elk vermogen. Ik kan mij zo maar voorstellen dat de efficiëntie tertug loopt naar 50% wanneer de apparaten maar een laag vermogen van de kleine adapterjes vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik kan me voorstellen dat het handiger en / of netter is om één enkele 12V rail te hebben voor al je apparatuur, maar qua efficiëntie zie ik hier geen winst. Het eerste obstakel is een wisselende belasting van al je apparaten, afhankelijk van hun activiteit. Als je die allemaal aan één voeding hangt zal die voeding moeten dealen met een veel grotere variatie in belasting dan individuele adapters. Wat betekent dat die voeding wellicht best een groot deel van zijn tijd doorbrengt in een gebied met sub-optimale efficiëntie. En zelfs als je het vermogen van de voeding nauwkeurig hebt afgestemd op de verbruikers, wat dan als je een nieuw apparaat toe wilt voegen? Of een bestaande vervangen of verwijderen? Dan gaat dat misschien ook weer ten koste van efficiëntie of, erger nog, moet je de voeding vervangen omdat je meer vermogen nodig hebt.
Nogmaals het zou zeker handig of netter kunnen zijn, of gewoon leuk om te doen, maar ik zou de gedachte van energiebesparing laten varen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-05 13:09

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Jammer dat dit onderwerp stil is komen te staan. Heb met veel interesse zitten lezen. Niet om eventueel energie kosten te besparen maar om het aantal adapters in mijn meterkast (iets van 8 adapters) te reduceren. Ik heb bijvoorbeeld de ventilator met USB connector al op mijn Raspberry Pi aangesloten ipv op een aparte adapter maar er hangt toch nog een behoorlijke stekkerdoos om alle apparatuur van spanning te voorzien. Inderdaad zou iets als een paar stuks https://www.conrad.nl/nl/...-dc-1-stuk-s-1297288.html prima alles kunnen oplossen maar ik vraag mij af of er nog andere oplossingen zijn. Vooralsnog is het alleen gebruikelijk in de audio wereld om het aantal adapters met een multivoeding te reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

[b]Nibblebit in "Efficiëntie meerdere adapters tov enkele voeding"Vooralsnog is het alleen gebruikelijk in de audio wereld om het aantal adapters met een multivoeding te reduceren.
Is het? Juist in de audiowereld zijn aardlussen vanwege een gezamenlijke voeding een groot probleem.

Maar heel eerlijk, het meeste wat je wint is het minderen van een rij aan adapters, ik denk niet dat er een merkbare winst op verbruik is om alles op 1 voeding te gooien

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1