Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4k-monitoren in beeld - Nu wel of niet investeren?

Pagina: 1
Acties:

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Pagina 5: Bezitters van de 40"-ultra-hd-monitor van Philips zullen wellicht hun scherm instellen op 100 procent, maar die monitor heeft dan ook een pixeldichtheid die vergelijkbaar is met die van 1080p- en 1440p-monitoren.

Een beetje kort door de bocht of niet? Een 40 inch 4K monitor heeft dan wel ongeveer dezelfde PPI als een 23 inch Full HD monitor, maar dat wil nog niet zeggen dat 100% scaling fijn werkt. Aangezien dat ook van de kijkafstand afhangt?

Een comfortabele kijkafstand voor een 23 inch Full HD monitor is denk ik 60-120 cm.

Een comfortabele kijkafstand voor een 40 inch monitor, dan denk ik eerder aan 150-180 centimeter. Zit je veel dichterbij dan dat dan zul je de hele tijd je hoofd naar links en rechts en boven en onder moeten bewegen. En als je bovenaan de monitor een lap tekst moet lezen zit je de hele tijd naar boven te kijken alsof je op de eerste rij in een bioscoop zit. Is dat dan nog ergonomisch verantwoord? Bestaan er geen ergonomische regels voor monitors die voorschrijven dat je niet de halve dag met je hoofd in een flinke hoek omhoog mag kijken?

Verwijderd

120 cm voor een 23" monitor ???? Dat is absurd, Het hele idee is juist dat je grotere monitor koopt, zodat je er meer op kwijt kan, niet zodat je 'm verder weg zet, en er hetzelfde op kwijt kan.

Of dat handig is, is uiteraard afhankelijk van het soort software dat je gebruikt. 21" tot 24" is voor vrijwel iedereen prettig om te gebruiken op normale monitor afstand.

Ik heb een 27" monitor (2560x1440) voor mijn neus staan op 55cm afstand. Dat is inderdaad heel groot, en dat is eventjes wennen. Het werkt fantastisch voor Autodesk Inventor, voor LabVIEW e.d.
Het is uiteraard niet erg zinvol voor Word. Tenzij je opmaak controleert, en per definitie twee pagina's naast elkaar hebt staan, want dan kan het wel prettig zijn, dat je alles nog steeds kunt lezen.

Een 40" lijkt inderdaad nogal groot voor een computer monitor. Van de andere kant... Ik werk in het lab op een workstation met een 27" en een 24" naast elkaar. Dat is niet wezenlijk anders. Voordeel is wel dat ik die in een hoek heb staan.

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 19:25:

Ik heb een 27" monitor (2560x1440) voor mijn neus staan op 55cm afstand.
Stel je nu voor dat er op diezelfde 55cm afstand ineens een 40 inch scherm staat. Is het dan nog steeds fijn werken? Of zit je dan af en toe omhoog te kijken alsof je op de eerste rij in de bioscoop zit? Wat echt niet ergonomisch te verantwoorden is.
Je begrijpt m'n punt toch wel? De precieze cijfers doen er niet eens zoveel toe. Of het nu 55 of 75 centimeter is. Het gaat erom dat hoe groter de monitor wordt hoe moeilijker werken het wordt vanaf korte afstand. Het is vanuit gemak en ergonomisch standpunt logisch om een grotere monitor verder weg te zetten. Een 5-inch scherm bekijk je vanaf heel dichtbij. Een 15-inch scherm vanaf wat verder weg. Een 23-inch scherm vanaf nog wat verder weg. Een 32-inch scherm vanaf nog wat verder weg. Een 40 inch scherm vanaf nóg verder weg. En laten we het nog eens verder doortrekken, als je een 80-inch scherm koopt dan zet je het niet op 55 cm afstand.

Logischerwijs moeten PPI-waardes van érg grote schermen anders geïnterpreteerd worden dan die van normale schermen. Stel er zou een 80-inch computermonitor bestaan met 100 PPI, dat zou niet fijn zijn zonder scaling, want zo'n scherm bekijk je nou eenmaal vanaf enkele meters afstand. Even een extreem voorbeeld om het punt duidelijk te maken.
Een 40-inch computermonitor is ook al erg groot, en zet je normaal gesproken een stuk verder weg dan een 23 inch scherm. Heeft die dezelfde PPI waarde als het 23 inch scherm dan wordt tekst moeilijk leesbaar omdat het scherm veel verder weg staat. Normaal gesproken zou je met zo'n 40 inch scherm dus voor 125% of 150% scaling kiezen.

"Ik werk in het lab op een workstation met een 27" en een 24" naast elkaar. Dat is niet wezenlijk anders. "
Ik vind dat wel wezenlijk anders. Een normaal 16:9 scherm van 27" is niet heel hoog. Daar kun je comfortabel achter zitten zonder ontzettend omhoog te moeten kijken. Een 16:9 scherm van 40 inch daarentegen is gigantisch hoog. Dan zit je echt flink omhoog te kijken als je bovenaan het scherm iets wilt lezen (indien de monitor dichtbij staat) en krijg je binnen no-time last van je nek.

Kijk maar eens een uur opzij met je nek. Houdt je prima vol. Kijk nu een uur omhoog. Wedden dat je na dat ene uurtje al last hebt van je nek.

Al met al is het dus erg kort door de bocht van tweakers. Door puur naar een PPI-waarde te kijken, zonder rekening te houden met andere factoren (grootte scherm, kijkafstand, ergonomie).

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:19

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb de Philips 40" 4K al een tijdje staan. Zoals ik hem gebruik is het een alternatief voor multi monitor. Full screen is inderdaad voor de meeste zaken te groot. Ik hen hem trouwens op 150% staan, anders worden de lettertjes voor mij te klein. Nu zijn ze en leesbaar en scherp.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.