VB.NET - Counter instellen bij openen .doc naar netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Ik heb vrij recent in vb.net een applicatie geschreven welke bestaat uit diverse onderdelen. Van een bepaald onderdeel in deze applicatie worden er vanuit de applicatie Word documenten geopend. Deze Word documenten staan gewoon lokaal op alle laptops binnen de organisatie. Het gaat dus om een stand-alone applicatie.

Nu zou ik graag willen weten hoe vaak er een document wordt geopend om zo te kunnen analyseren. Ik zou dus willen dat er bijvoorbeeld in een bestand (excel of txt) op een netwerkschrijf wordt bijgehouden als er een document wordt geopend.

Deze telling moet niet zichtbaar zijn in de applicatie zelf.

Ik heb echter geen idee hoe ik dit zou moeten inbouwen. Wie kan mij hier bij helpen of adviseren. Wellicht is mijn gedachte niet de juiste en zou dit op een andere manier beter kunnen worden uitgevoerd.

Ik krijg het wel voor elkaar om een count te doen. Echter wordt dit dan niet centraal bijgehouden en begint iedereen bij 1 in plaats van opvolgend.

Ik gebruik de onderstaande code om een document te openen.
System.Diagnostics.Process.Start("C:\data\ZELFHELP\document.doc")

[ Voor 7% gewijzigd door virtualite op 28-01-2016 12:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
virtualite schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:37:
Ik zou dus willen dat er bijvoorbeeld in een bestand (excel of txt) op een netwerkschrijf wordt bijgehouden als er een document wordt geopend.

[...]

Ik heb echter geen idee hoe ik dit zou moeten inbouwen. Wie kan mij hier bij helpen of adviseren.
Eh.. gewoon bestand openen op netwerkschijf, getal uitlezen, ophogen en weer terugschrijven naar zelfde bestand??
Wellicht is mijn gedachte niet de juiste en zou dit op een andere manier beter kunnen worden uitgevoerd.
Je kan ook ipv een bestand een database ergens op een server zetten/gebruiken en eventueel deze afschermen achter een zelfgemaakte REST-interface.
Ik gebruik de onderstaande code om een document te openen.
En wat is de relevantie? Het maakt niet uit welke actie de gebruikers doen. Je wilt gewoon een actie tellen. Al was het het afspelen van de Mario-tune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Nu online
Daos schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 18:48:
[...]

Eh.. gewoon bestand openen op netwerkschijf, getal uitlezen, ophogen en weer terugschrijven naar zelfde bestand??
Hoe doe ik dit in een Word document?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
virtualite schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 07:41:
[...]

Je opent het word document toch vanuit je applicatie? Dan kan je toch gewoon in je applicatie wat doen om een telling centraal bij te houden?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 20:24
virtualite schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 07:41:
[...]

Waarom zou je het in een Word document willen doen? Je kan toch gewoon een .txt file ergens aanmaken en daar de data uit-/inlezen?

Wat Daos trouwens zegt is best wel belangrijk: Een .txt file heeft geen concurrent connection mogelijkheden, dus als bijvoorbeeld collega A en collega B allebei tegelijkertijd hetzelfde word-document openen, probeert jouw programma op 'tzelfde moment je file te openen en data in te lezen, weg te schrijven en weer te sluiten. Dat gaat problemen veroorzaken op de lange termijn, vooral als je veel collega's hebt die tegelijkertijd werken met jouw programma.

Een simpele database kan dit oplossen, of je moet per collega een file maken waar je de data in wegschrijft, die je eind van de dag (wanneer iedereen al naar huis is) geautomatiseerd allemaal laat optellen bij elkaar, waardoor je je eindresultaat hebt.
Een database is echter een stuk simpeler in gebruik daarvoor, en zal op de lange termijn ook een stuk beter performen als je echte analyses wilt uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Merethil schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 09:35:
[...]

Wat Daos trouwens zegt is best wel belangrijk: Een .txt file heeft geen concurrent connection mogelijkheden, dus als bijvoorbeeld collega A en collega B allebei tegelijkertijd hetzelfde word-document openen, probeert jouw programma op 'tzelfde moment je file te openen en data in te lezen, weg te schrijven en weer te sluiten. Dat gaat problemen veroorzaken op de lange termijn, vooral als je veel collega's hebt die tegelijkertijd werken met jouw programma.

Een simpele database kan dit oplossen, of je moet per collega een file maken waar je de data in wegschrijft, die je eind van de dag (wanneer iedereen al naar huis is) geautomatiseerd allemaal laat optellen bij elkaar, waardoor je je eindresultaat hebt.
Een database is echter een stuk simpeler in gebruik daarvoor, en zal op de lange termijn ook een stuk beter performen als je echte analyses wilt uitvoeren.
Als 100-en mensen die bestanden openen zou dat een issue kunnen zijn ja. Op de een of andere manier denk ik niet dat dat hier een issue zal zijn.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 20:24
sig69 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:31:
[...]

Als 100-en mensen die bestanden openen zou dat een issue kunnen zijn ja. Op de een of andere manier denk ik niet dat dat hier een issue zal zijn.
Toch is een goede manier aanleren beter dan nu een werkend iets wat misschien bij explosieve groei van het bedrijf opeens een dikke bottleneck kan worden... Er is vaker gezegd "ja maar het is slechts voor een paar maanden", waarna iets permanent werd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Oh zeker, helemaal mee eens

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Nu online
Merethil schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 09:35

Zoals jullie waarschijnlijk al doorhadden ben ik geen programmeur. Ik heb vanuit mijn rol als servicedeskmedewerker deze tool gemaakt om de zelfredzaamheid bij mensen te verhogen.

Ik zal me hierin gaan verdiepen welke type database ik nodig heb en hoe ik de connectie moet gaan leggen etc.

Bedankt voor de informatie en het sturen naar de juiste richting.
Pagina: 1