Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:41
Ik ben op zoek naar een (nieuwe of tweedehands) compact camera, als vervanging van mijn dSLR, die me vaak te zwaar en te lomp is.

Momenteel heb ik een Nikon D90. Mijn standaardlens (en ondertussen enige lens) is een Sigma 30mm/1.4. De rest heb ik verkocht omdat ik ze toch niet gebruikte.

Nu zit ik te twijfelen wat ik als compacte vervanger zal aanschaffen. Budget is ongeveer de restwaarde van mijn huidige camera, ik schat dat ik daar nog ca. 400€ (of 500€ incl flitser) voor kan vangen:

Fujifilm X100
+ Goede kwaliteit
+ APS-C sensor
+ fijn klein en compact
- vast brandpunt (35mm)
- complexere bediening (vrouwlief/kinderen?)
tweedehands voor ca. 400-500€ te krijgen
Afbeeldingslocatie: http://www.kenrockwell.com/fuji/x100/D3S_5200-1200.jpg

Sony RX100 - mark I of mark II
+ Goede kwaliteit
+ fijn klein en compact
+ Groter zoombereik
- 1" sensor, minder dynamisch bereik
- geen EVF
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/516pfz30MuL._SX522_.jpg

Suggesties?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Beste antwoord (via Garyu op 29-01-2016 20:22)

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-07 07:58
Mijn RX100 keuze had met name met de aanbiedingen te maken die je nu overal ziet. De laatste resten worden op de markt gegooid en dan is het een erg goede prijs prestatie-verhouding. De Fuji zal duurder zijn.

Als je goed met een prime overweg kan zou ik voor de X100 gaan. Die is niet zo goed als de X100t of s (wat langzamer en de EVF/ LCD resolutie is lager) maar wel erg fijn qua objectief en heeft een"ouderwets lekkere en eenvoudige" bediening. De 23 mm is hetzelfde als de X100 s en t de sensor is wel anders en heeft een wat lagere resolutie.

Blijft alleen het verschil in afmeting en gewicht. Dat bekoop je bij de Sony met meer gefriemel met knopjes dus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 17:15
Tja, waar wil je 't voor gaan gebruiken? Dat is de belangrijkste vraag en daar heb je niets over verteld. Als je het als reis camera wil gebruiken dan lijkt mij dat veelzijdigheid belangrijk is en dan is een camera met een zoomlens wel handig. Wil je het voor 'creatieve' straatfotografie gebruiken, bijv, dan kan zo'n Fuji met prime lens zeker interessant zijn en het zal je zeker gemiddeld genomen betere beeldkwaliteit opleveren gezien de grotere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Spontaan roep ik de RX100. Die heb ik ook en nu is die voor rond de 300,= nieuw te koop dus de kun je niet laten liggen.
Sterke punten: compact, behoorlijke video functie vergeleken bij de X100. Minpunten: geen EVF en een zeer priegelige bediening vanwege te kleine knopjes met een complexe(re) bedieningsstructuur die lang niet altijd logisch is.
De X100 is waarschijnlijk beter bij minder licht en de EVF is een welkome aanvulling, de bediening is ook veel beter, maar dat is persoonlijk omdat het zo analoog is. Het objectief is top en ik zelf gebruik de zoom van mijn RX100 nauwelijks en ben zelf erg content over mijn X100 (t). Maar de X100 zal wel een stuk duurder zijn. Echt compact is die ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:05
Persoonlijk zou ik voor de Fuji gaan. Ik heb zelf een X100T en ben er echt reuze tevreden mee.

- Hij zal zeker niet te ingewikkeld zijn voor vrouw/kinderen; zet 'm op auto en het is "point and shoot".
- De viewfinder is erg handig in fel licht
- Fuji JPEGs en kwaliteit
- Alle instellingen (aperture, shutter speed en exposure compensation) zitten bovenop de camera. Misschien denk je dit niet te zullen gebruiken, maar als je het eenmaal hebt en er mee leert spelen kan je niet meer zonder.

Mijn advies is ook om niet alleen naar de technische specificaties te kijken; kijk ook naar hoe de camera aanvoelt en zich laat bedienen.
Zelf vind ik Fuji's gewoon veel fijner om mee te schieten, je beleeft echt plezier van het bedienen van de camera.

[ Voor 15% gewijzigd door Leetness op 28-01-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-07 14:07
Kijk ook een keer naar de canon 9X, die heeft een wat betere sensor en lens dan de eerdere generaties rx100 en kost niet heel veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat denk je van de Ricoh GR II of de Fuji X70 (komt begin februari uit) ? Deze hebben beide een aps-c sensor, een 28mm-lens en zijn erg compact.

Tweedehands zijn is de Ricoh nog niet erg te vinden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
Dank voor de hulp tot dusver, jullie maken het echt makkelijker om een keuze te maken zeg. De een zegt A, de ander B, een derde gooit er nog een berg opties bij :+.
Sakete schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:48:
Tja, waar wil je 't voor gaan gebruiken? Dat is de belangrijkste vraag en daar heb je niets over verteld. Als je het als reis camera wil gebruiken dan lijkt mij dat veelzijdigheid belangrijk is en dan is een camera met een zoomlens wel handig. Wil je het voor 'creatieve' straatfotografie gebruiken, bijv, dan kan zo'n Fuji met prime lens zeker interessant zijn en het zal je zeker gemiddeld genomen betere beeldkwaliteit opleveren gezien de grotere sensor.
Daar heb je 'm, de million-dollar-question :). Dus ook de vraag die het moeilijkste te beantwoorden is. Ik gebruik de camera voor een groot deel voor uitjes, leuke-dingen-doen, etc, ik ga in het weekend vaak met de kinderen op pad, en dat leg ik ook graag vast. Daarnaast ben ik vrij veel op reis voor mijn werk, en heb dan een paar uurtjes in een vreemde stad ergens in het buitenland, waar het ook wel fijn is om een camera mee te hebben. Het zijn dus vooral scenario's waar een zoomlens voor velen waarschijnlijk automatisch relatief hoge prioriteit krijgt.

Aan de andere kant: ik heb nu een 30mm prime op mijn SLR, en die zit praktisch vastgeroest. Qua zoommogelijkheden weet ik dus wat ik mis, en daar kan ik mee leven. Natuurlijk zorgt het voor wat minder flexibiliteit, maar het is OK als de beeldkwaliteit gewoon een stuk beter is.

En het belangrijkste, de camera moet enigzins portable zijn. Ik laat mijn SLR vaak thuis als ik voor mijn werk op pad ga, want mijn tas zit al vol genoeg met allerlei ander spul, en ik wil ook nog een beetje mobiel blijven. Hetzelfde geldt voor op pad gaan met kinderen - elk grammetje telt als er ook nog een bengel op je schouders zit en er eentje aan je arm hangt ;). En dus blijft de SLR ook vaker thuis dan dat ie meegaat, ondanks dat ik meestal baal als een stekker als ik weer eens naar mijn brakke phone pics zit te kijken.

Ik denk dat beide camera's (of ook de G9X) wel een verbetering zullen zijn, daar niet van. De vraag is, wat is de beste keus. En dat is op basis van jullie antwoorden niet makkelijker geworden :P.
Trasos schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:39:
Wat denk je van de Ricoh GR II of de Fuji X70 (komt begin februari uit) ? Deze hebben beide een aps-c sensor, een 28mm-lens en zijn erg compact.

Tweedehands zijn is de Ricoh nog niet erg te vinden overigens.
De Ricoh GR en Fuji X70 zitten allebei nog een stukje wijder dan de X100, ik ben bang dat me dat toch echt té wordt - in plaats van 23mm heb je het dan over een 18,5mm lens, wat op APS-C toch best wel groothoek wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 28-01-2016 20:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
Mijn RX100 keuze had met name met de aanbiedingen te maken die je nu overal ziet. De laatste resten worden op de markt gegooid en dan is het een erg goede prijs prestatie-verhouding. De Fuji zal duurder zijn.

Als je goed met een prime overweg kan zou ik voor de X100 gaan. Die is niet zo goed als de X100t of s (wat langzamer en de EVF/ LCD resolutie is lager) maar wel erg fijn qua objectief en heeft een"ouderwets lekkere en eenvoudige" bediening. De 23 mm is hetzelfde als de X100 s en t de sensor is wel anders en heeft een wat lagere resolutie.

Blijft alleen het verschil in afmeting en gewicht. Dat bekoop je bij de Sony met meer gefriemel met knopjes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De Canon G7x is wellicht een goed alternatief voor de RX100.

De Canon vind ik persoonlijk wat lekkerder werken; iets meer op de wat de wat meer ervaren fotograaf gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
Dank allemaal voor de antwoorden. Ik heb uiteindelijk besloten, op basis van onder andere jullie commentaar hier, om een tweedehands X100 te kopen. Dit weekend een beetje geëxperimenteerd met de camera, het is wel even wennen in vergelijking tot een DSLR qua handling, maar de fotokwaliteit is natuurlijk TOP.

Bedankt voor het advies, de X100 is weer een blije gebruiker rijker ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:22
Garyu schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:16:
Dank allemaal voor de antwoorden. Ik heb uiteindelijk besloten, op basis van onder andere jullie commentaar hier, om een tweedehands X100 te kopen. Dit weekend een beetje geëxperimenteerd met de camera, het is wel even wennen in vergelijking tot een DSLR qua handling, maar de fotokwaliteit is natuurlijk TOP.

Bedankt voor het advies, de X100 is weer een blije gebruiker rijker ;).
Wat doet een X100 nu tweedehands ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
PdeBie schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:24:
[...]

Wat doet een X100 nu tweedehands ongeveer?
Ik heb er, inclusief wat toebehoor als een tasje, kaartje, accu's, en filters, 400 euro voor betaald.

[ Voor 45% gewijzigd door Garyu op 01-02-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:22
Interessant. Ik zoek namelijk ook nog een leuke compact om dagelijks bij me te dragen i.p.v. de D7000 DSLR :)
Pagina: 1