Toon posts:

Vervanging moederbord, opties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Na de nodige cold-boot problemen, wel beeld/geen beeld, geen piep/wel piep, meermaals reset knop, voeding uit, enzovoorts lijkt het er nu dan toch echt op dat mijn moederbord, een Asus P6T SE het heeft begeven. Het zat er al een beetje aan te komen.

Ik gebruik een i7 920, en had eigenlijk gehoopt dat ik gewoon een vervanger kon aanschaffen met een 1366 socket. Echter mijn eerste zoektocht is wel even slikken; een vervanger is pas vanaf € 392,- te verkrijgen.
https://azerty.nl/8-4231/...NLVnt-SzMoCFdZAGwodF1EKvg

Dan zijn er een aantal opties;
- Ik schaf gewoon een nieuw moederbord aan met een 1336 socket, helaas is niet anders, echter zit je nog steeds met een 'verouderd' platform.
- Ik ga voor een nieuw CPU (i5 of i7), met bijbehorend moederbord. Rendement zal hoger zijn, met een minimale meerprijs ten opzichte van een 1366 moederbord.
- Of is er nog een compatibility truc dat ik toch een ander type socket kan gebruiken op een modern platform? Een kleine zoektocht is niet echt positief maar wellicht dat ik nog wat over het hoofd zie?

Dan heb ik overigens nog niet nagedacht over de overige componenten. Ik zit er niet zo goed meer in qua componenten kennis als een paar jaar geleden. Als ik het me nog goed herinner waren de geheugenreepjes (ik heb er nu 12GB op zitten) tripple channel en is dat tegenwoordig ook anders. Dus een ander moederbord betekent waarschijnlijk ook dat ik deze moet vervangen?

Iemand nog een super slim plan, of is een nieuw 1366 bord de economisch beste optie gezien de afhankelijkheden met andere componenten.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Die "Asus P6T SE" zie ik op eBay al terugkomen vanaf een paar tientjes. De vraag is of je daarmee in zee wil; persoonlijk zou ik wel een paar tientjes willen gokken ten opzichte van een nieuwe setup. Ook op Marktplaats staan zat 1366-borden te koop maar mogelijk heb je daar een aanpassing op je OS voor nodig qua drivers.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:09:
Ik gebruik een i7 920, en had eigenlijk gehoopt dat ik gewoon een vervanger kon aanschaffen met een 1366 socket. Echter mijn eerste zoektocht is wel even slikken; een vervanger is pas vanaf € 392,- te verkrijgen.
https://azerty.nl/8-4231/...NLVnt-SzMoCFdZAGwodF1EKvg
Dat zijn server moederborden met socket 1356.
Iemand nog een super slim plan, of is een nieuw 1366 bord de economisch beste optie gezien de afhankelijkheden met andere componenten.
Tweedehands socket 1366 moederbord voor 50 of 60 euro. Herinstallatie van je OS is hoogstwaarschijnlijk nergens voor nodig doordat ze allemaal redelijk vergelijkbaar zijn, allemaal hebben namelijk een X58 chipset.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je systeem nog voldoet verder, dan is het vervangen van het moederbord altijd nog een optie als je die voor een paar tientjes kan scoren 2e hands (en maakt je CPU ook nog wel verkoopbaar, een losse i7 920 krijg je niet snel meer verkocht namelijk, er is een overschot aan CPU's, die gaan niet snel kapot, de moederborden wel).

Geheugen kun je gewoon hergebruiken als je op DDR3 blijft zitten. Triple channel zegt niets over het geheugen zelf, enkel de config waarin je het draait. Op een modern platform heb je dual channel voor het mainstream spul (dat draait 3x 4GB ook in dual channel trouwens), of je kunt naar LGA2011 gaan, dan kun je tot quad channel gaan, dan zal 3x 4GB weer in triple channel draaien. Het verschil tussen triple en quad channel is trouwens verwaarloosbaar klein. Zie productreview: Corsair Vengeance CML16GX3M4X1600C8 review door TERW_DAN

Upgraden kan een goede optie zijn, die afhankelijk van het platform dat je kiest niet eens zo heel duur hoeft te worden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:29:
[...]

Dat zijn server moederborden met socket 1356.
Oei. Dat had ik dus niet eens gezien.
Tweedehands socket 1366 moederbord voor 50 of 60 euro. Herinstallatie van je OS is hoogstwaarschijnlijk nergens voor nodig doordat ze allemaal redelijk vergelijkbaar zijn, allemaal hebben namelijk een X58 chipset.
Dat zou mooi zijn maar op Marktplaats en Ebay krijg ik niet echt resultaten op 1366, behalve een exemplaar met verbogen pinnen of tegen tarieven die je beter in nieuwe componenten kan steken. Zelfde verhaal voor Ebay. Het is schijnbaar al heel snel verouderd / minder interessant voor de handel.

http://www.marktplaats.nl...2500&startDateFrom=always
TERW_DAN schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:53:

Upgraden kan een goede optie zijn, die afhankelijk van het platform dat je kiest niet eens zo heel duur hoeft te worden.
Ik heb inderdaad het vieze vermoeden dat ik er niet aan ontkom om een nieuw moederbord + cpu aan te schaffen. Dan geef ik liever iets meer uit voor een moederbord+cpu dan € 200,- + voor een verouderde vervanger.

Een i5-6400 is er net onder de € 200,- en is zo te zien al 40% sneller. Voor pakweg € 150,- heb je er een moederbord voor. Dus dan ben je met € 350,- klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2016 11:16 ]

Verwijderd

Een i5 6400 kun je al gebruiken op een mobo van 60 euro:
pricewatch: MSI H110M PRO-D
Echter is dat wel Micro ATX.

Voor gewoon ATX ben je ietsje duurder uit:
http://tweakers.net/categ...8BN0x2KHFoxq4tvlj1_WqtX4B

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:58
Als je vanplan bent om de i5 6400 te gaan OC(zitten wel wat haken en ogen aan(of is dit opgelost) kan je beter iets meer uitgeven voor een z170). ga je niet OC dan is een b150 prima te doen(tenzij je specifieke wensen/eisen heb).

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 20:28
Mocht je toch cpu en moederbord vervangen EN maak je gebruik van de hyperthreading van je CPU dan is een pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed misschien geen hele gekke idee: Zo heb je dus hyperthreading voor een schappelijke meerprijs en kan je je oude ram meenemen .(je hebt nu 3x4 gb of 6x 2 gb? Wel ff puzzelen wat voor geheugen je mee kan nemen)

Ofc heeft dit alleen zin als je workload daadwerkelijk voordeel heeft met hyperthreading.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden. Het is jammer dat je niet meerdere antwoorden kan markeren want ze waren allemaal behulpzaam.

Ik ben er wel uit, het wordt gewoon een nieuw moederbord en cpu. :)
Pagina: 1