Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguna
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 18:00

Eguna

AMD is liev

Topicstarter
Ik dacht dat de dag nooit zo komen dat ik hulp nodig zou hebben bij iets zo simpel als computer hardware maar na eindeloos geklooi en gezoek toch maar even een topic maken. Wie weet.

Het euvel is als volgt, ik heb een computer met een Asus H61M-G moederbord voorzien van Windows 10. Nu doet het zich voor dat de computer niet reageert op de aan-knop, na dat deze een keer is afgesloten via Start -> Afsluiten (of cmd shutdown for that matter).

De computer gaat braaf uit, geen fans, geen lampjes, maar je kan drukken op de aan knop tot je een ons weegt. Wat wél werkt is de knop 5 seconden ingedrukt houden, de power-LED flitst dan een halve seconde en de machine gaat 'echt' uit. Daarna werkt de aanknop weer wel.

Ook is de 'eerste' keer na het aansluiten van de stroomkabel ook geen probleem. Ik heb werkelijk geen idee waar dit nou van komt... Iemand een idee?

Ik heb al gezocht en verschillende dingen gelezen over de intel management engine interface, hier heb ik een rollback op gedaan naar twee oudere versies, maakt geen verschil. Ook drivers conform Asus productsite geinstalleerd, niks. Samsung SSD magician instellingen terug gedraaid, ook niet.

(edit; ook het geintje met disable fast boot via power options geprobeerd, maakt ook niet uit.

http://answers.microsoft....-99eb-777fdf95acc7?auth=1 )

De klant snapt mijn uitleg van 'ingedrukt houden tot ie flitst, even wachten, dan weer aanzetten' niet, dus nu kruipen ze iedere dag onder het bureau om de stroom er even af te halen, kansloos.

Beste oplossing krijgt een koekje.

[ Voor 8% gewijzigd door Eguna op 28-01-2016 09:39 ]

My life for hire!

Beste antwoord (via Eguna op 30-01-2016 13:28)

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:34
Misschien hele gekke gedachte hoor, maar cmos batterij vervangen? Wel eens vaker hele maffe problemen door zien langskomen...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je de nieuwste BIOS geinstalleerd staan? Klinkt voor mij als een probleem met het "afsluiten" wat feitelijk hibernation is van Windows. Dit zit er pas in Windows sinds 8, en je moederbord is net van voor de release van 8 (afgaand op de chipset). Kans dus dat de BIOS de hibernation stand (ACPI S4) niet goed ondersteund. Door de powerbutton ingedrukt te houden haal je waarschijnlijk de staat naar helemaal uit (ACPI S5).

Probeer in Windows eens de hibernation uit te zetten met powercfg /h off. Nieuwe BIOS kan sowieso geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguna

Eguna

AMD is liev

Topicstarter
Hallo Kaalus, Hibernate staat middels dat commando inderdaad al uit,ook expliciet uitgezet in de power options dat hij dat fast shutdown/boot niet moet doen... Haalt ook niks uit.

My life for hire!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Hmm, dan is dat de oorzaak niet lijkt me. En de BIOS? Heb je die al eens geupdatet? Kijk daar ook eens in onder de ACPI opties.
En test als het kan eens met een anders OS. Iets van Windows 7 of Ubuntu. Afhankelijk of het daar wel/niet voorkomt kun je je hardware of de software uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguna

Eguna

AMD is liev

Topicstarter
BIOS is in ieder geval wel up-to-date, ik zal het inderdaad even met een andere SSD en Windows 7 proberen, kijken wat het doet. Het enige wat ik niet begrijp uit je stelling Kaalus, als hij dus wel in Hibernate gaat, dan zou hij toch alsnog moeten reageren op de aanknop?

My life for hire!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Dat zou wel moeten ja, maar als deze ACPI staat niet goed is geimplementeerd is in de BIOS dan kan dat dus fout gaan.
Maar misschien denk ik wel veel te moeilijk. Wat hangt er verder nog aan de PC qua randapparatuur? Ook die kunnen dit soort rare problemen veroorzaken.
Testen met een anders OS en zo weinig mogelijk apparatuur aangekoppeld lijkt me het beste.
Wat draaide er voor Windows 10 op de PC? Gezien het moederbord denk ik niet dat het een nieuwe systeem betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:30
Ik ben geneigd om de PSU als verdachte aan te merken. Heb je de mogelijkheid om een andere PSU (met genoeg vermogen) te lenen en te testen?

Waar bestaat jouw PC uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguna

Eguna

AMD is liev

Topicstarter
@jovadca het is een simpel bakje met een core i3, zojuist andere voeding geprobeerd, geen verschil, gespeeld met de powerstates, hielp ook niet, bios rollback naar de originele ook niet. Ik heb een soortgelijk moederbordje besteld met de zelfde chipset maar dan van Gigabyte, kijken hoe dat gaat dan maar.

My life for hire!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Twam
Misschien hele gekke gedachte hoor, maar cmos batterij vervangen? Wel eens vaker hele maffe problemen door zien langskomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eguna

Eguna

AMD is liev

Topicstarter
ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha. ha.

Hij doet het...................

Of het de CMOS reset geweest is of de batterij laat ik even in het midden, maar ik meen me te herinneren dat ik verschillende keren CMOS reset icm. lostrekken van de batterij had geprobeerd in het begin. Het is een moederbord wat waarschijnlijk jaren op de plank heeft gelegen.

Hoe dan ook, koekje voor jou.

My life for hire!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
Whahaha, dat deed het 'm inderdaad? Kijk aan!

Blij dat het opgelost is. Wat ik al zei, ik heb CMOS eerder hele rare issues zien veroorzaken, en dit viel ook wel een beetje in die categorie. Naja, goedkope reparatie, uiteindelijk :)
Pagina: 1