Water over laptop... Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 729473

Topicstarter
Ja, erg dom dit. Heb perongeluk een klein beetje water over het toestenbord van mijn laptop gemorst terwijl het aan stond. Heb het snel uitgedaan en drooggedept en na een kwartier weer opnieuw aangedaan (achteraf gezien veel te kort, maarja wist ik veel). Hij ging gewoon nog aan maar mijn toestenbord flipte em. Ik kreeg zo'n opstartprompt dat ie verkeerd was afgeloten en ik moest kiezen welke modus ik wilde gebruiken (ik gebruik Windows 7 btw). Mijn toetsenbord regeerde nergens meer op, dus kon niks doen. Heb hem gelijk weer uit gedaan, stroom eraf, batterij eruit en ondersteboven gelegd. Ik durf het nu niet meer opnieuw op te starten, aangezien het er misschien nog slechter op kan worden.
Wat kan ik nu het beste doen, en wat zou er in het ergste geval gebeurd kunnen zijn? Zou in ieder geval mijn harde schijf wel in orde zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:45
Toetsenbord demonteren, en met 96% alcohol de boel reinigen. Je harddisk zal vast nog in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Begin maar eens met het vermelden van welke laptop je hebt, de kans is namelijk aanwezig dat je het toetsenbord er gewoon uit kan halen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een Acer Aspire 7540G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Als je zeker weet dat er geen vocht wat nog weg kan stromen tussen de toetsen zit moet je op deze punten een klein clipje indrukken en het toetsenbord er af halen:
Afbeeldingslocatie: http://www.laptoppartstore.com/uploads/9/3/9/4/9394972/3770917_orig.jpg
Met een (oude) bankpas krijg je deze bijvoorbeeld prima ingedrukt, begin geheel links of rechts want je moet het toetsenbord ietswat omhoog krikken om te voorkomen dat deze direct weer terug klikt.

Het toetsenbord zelf zit met een flatribbon kabel verbonden aan het moederbord, op de aansluiting vind je een klein zwart latje wat je richting de kabel kan schuiven om deze te ontkoppelen.
Afbeeldingslocatie: http://www.laptoppartstore.com/uploads/9/3/9/4/9394972/846228_orig.jpg

Daarna kan je iig het toetsenbord zelf behandelen, tenzij de laptop is gekantelt en er vocht over de rand heen is gekomen is hooguit je toetsenbord naar de kloten. Aangezien deze laptop een vrij standaard formaat gebruikt kan je voor een paar tientjes al een nieuwe krijgen mocht je je huidige niet fatsoenlijk werkend meer krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 28-01-2016 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik laat de laptop toch nog even een nachtje drogen en dan kijk morgenochtend wel naar het toetsenbord. Er zou in principe dus niets anders beschadigd kunnen zijn dan het toetsenbord zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Beter haal je hem er nu uit zodat eventuele verdere schade kan worden ontweken. ;)

Als er verder geen zichtbare druppels zitten onder waar je toetsenbord hoort te zitten is de kans klein dat er vocht in de laptop zelf terecht is gekomen, in principe kan je de laptop op dat moment prima testen door er even een USB toetsenbord aan te hangen.

[ Voor 61% gewijzigd door D4NG3R op 28-01-2016 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 729473 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 02:05:
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik laat de laptop toch nog even een nachtje drogen en dan kijk morgenochtend wel naar het toetsenbord. Er zou in principe dus niets anders beschadigd kunnen zijn dan het toetsenbord zelf?
In principe kan alles defect zijn geraakt en werkt niks meer. Dat is echter niet waarschijnlijk. De kans is groot dat enkel het toetsenbord kortsluiting heeft gemaakt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 22:25

MikeVM

- Baloo -

Waterschade bij laptops is bij snelle en goede handelingen bijna atlijd weer te herstellen.

- direct uitschakelen, en niet inschakelen totdat je het toestel behandelt hebt.
- batterij (indien mogelijk) zsm eruithalen

- niet op de verwarming leggen! dit kan soms zelfs negatieve gevolgen hebben voor de hardware!!
- niet in de zon leggen! dit kan soms zelfs negatieve gevolgen hebben voor de hardware!!

- direct uitspoelen met alcohol, dit is iets wat je zsm wil doen, na enkele uren heeft dit minder nut en kan je beter overgaan op de onderstaande rijstmehoden
(hierdoor word het water eruit-gespoeld en de alcohol zal verdampen binnen een paar minuten/uren is hij helemaal droog. (zelf heb ik dit nooit gedaan, omdat ik geen alcohol voorhanden heb, en het het is meer iets wat je direct na de waterschade moet doen, en niet enkele dagen nadien)

- laptop volledig demonteren en alle onderdelen 24u-48h laten drogen in rijst.

- apparaat volledig in rijst leggen voor 1-3 dagen (deze optie is alleen aan te raden als het om weinig water gaat, of je hem niet durft demonteren, anders zou ik optie 2 aanraden)

neem gewoon de goedkoopste rijst die je kan vinden, na gebruik kan je deze droog stockeren en heb je deze voorhanden de volgende keer dat je dit voorhebt.

meeste mensen overschatten het probleem van water bij elektronica, bij snelle en de juiste aanpak kan je 60-80% van de gevallen je hardware redden. niets doen is natuurlijk vragen om problemen!

zelf recent waterschade gehad bij men laptop, ik had het pas na 7 dagen door dat hij onder een lekkend dak stond. dus het water was er al volledig ingetrokken, en door temperatuursverschillen verdampt het water een beetje en condenseert weer in toestel, waardoor het water overal zit.

hele laptop uiteengehaald, een week in rijst gelegd (tja ik heb de laptop niet zo vaak nodig) weer ineengestoken en na veel geklooi ontdekt dat het toetsenbord defect was, en daardoor de laptop liet crashen, nieuw toetsenbordje erin (40 euro) en hij draait weer als een zonnetje.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb er vanochtend iemand na laten kijken en het blijkt dus dat er kortsluiting is ontstaan in het toestenbord. Als ik de reactie van D4NG3R lees is het toetsenbord dus redelijk makkelijk te vervangen. Als iemand verder nog tips heeft voor het vervangen dan hoor ik het graag (ik ben namelijk een noob op het gebied van het repareren van electronica)

Ik zag voor de Aspire 7549G al toetsenborden van €30. Weet iemand een goede en betrouwbare website waar ik er een kan bestellen? Is Almedo.nl misschien wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 20:05
Ik heb al vaker onderdelen voor laptops besteld bij:
http://www.replacedirect.nl/

Weet niet of ze de goedkoopste zijn, maar altijd prima levering en service gehad daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene_goris
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-04-2021
Onderstaand een filmpje van Linus Tech Tips.
In dit filmpje geeft hij een aantal tips en hows over laptops met waterschade.

YouTube: Wet Laptop Recovery - Is it Possible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

cannibal schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 15:13:
Ik heb al vaker onderdelen voor laptops besteld bij:
http://www.replacedirect.nl/

Weet niet of ze de goedkoopste zijn, maar altijd prima levering en service gehad daar.
Replacedirect is duur, maar ze richten zich ook op dat stukje nichemarkt en kunnen daardoor topprijzen vragen.

Maaruhm, heeft de TS het toetsenbord nu al verwijderd zoals ik aangaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja het toetsenbord heb ik vanochtend al laten loskoppelen, en er is zoals ik al zei vastgesteld dat er verder geen problemen met de laptop zijn.
Ik kwam inderdaad ook al replacedirect tegen, maar vind het toch vrij duur vergeleken met andere diensten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Als je het daar niet wil bestellen kom je al gauw uit bij websites als Amazon of eBay, geen idee of je daar aan wil beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarom heb ik dan genoeg websites gezien waar ze voor rond de €30 worden verkocht? Even googlen en ik kwam er een stuk of tien tegen. Lijkt me toch iets voordeliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Even het productnummer onderop het toetsenbord door Google halen en je vindt zo 10 andere Nederlandse winkels die het product ook aanbieden voor minder.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Anoniem: 729473 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 18:37:
Waarom heb ik dan genoeg websites gezien waar ze voor rond de €30 worden verkocht? Even googlen en ik kwam er een stuk of tien tegen. Lijkt me toch iets voordeliger
Met de nadruk op 'al gauw', er zullen genoeg aanbieders zijn die het voor minder doen. Maar op Amazon en eBay vind je ze natuurlijk het goedkoopst. :9

De tip van Mask hierboven is inderdaad een goede, zo kan je ook veel specifieker zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 28-01-2016 22:07 ]

Pagina: 1