FHD input bij UHD monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• minimdrietekens
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-11-2025
Momenteel ben ik al een tijdje aan het kijken naar een UHD-monitor. Mijn ogen zijn nu gevallen op de Dell P2715Q.

Ik heb een laptop die zeer waarschijnlijk een output kan geven van de volledige resolutie op 60fps (GT650M, mini-DP 1.2), maar mijn andere laptop kan dit zeker niet (Intel HD4000, micro-HDMI).

Graag zou ik willen weten of ik met een 60fps FHD-output van de tweede laptop wel het scherm volledig gevuld kan krijgen. Oftewel: externe monitor krijgt FHD-input en schaalt dit naar de volledige UHD.

Ik heb zelf geen beschikking over een extern scherm en kan dus geen eigen tests uitvoeren. Op GoT/Google heb ik geen antwoord kunnen vinden op deze specifieke vraag.

Beste antwoord (via minimdrietekens op 28-01-2016 20:40)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt helemaal af van monitor in kwestie. In verreweg meeste gevallen zal het wel scalen, zeker bij gelijke aspect ratio.

Maar hoezo "geen antwoord kunnen krijgen"?

Tweede hit op Google op "p2715q 1080 scaling" is een uitgebreide beschouwing van hoe scaling werkt van 1080 naar hogere resoluties incl concrete ervaringen met p2715q
http://gaming.stackexchan...32957/1080p-on-4k-display

Overigens, je weet hopelijk dat nagenoeg alle reviews zeggen dat de meerwaarde van 4k boven QHD op monitoren <30" nagenoeg nihil is en de uitdagingen qua hardware (pure GPU-kracht nodig om al die pixels te pushen) en software (brakke scaling in Windows en overgrote meerderheid van apps), plus de nukkigheden/onvolwassenheid van veel 4k monitoren - waaronder deze - maakt dat je ws stukken beter af bent met de U2715H...

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt helemaal af van monitor in kwestie. In verreweg meeste gevallen zal het wel scalen, zeker bij gelijke aspect ratio.

Maar hoezo "geen antwoord kunnen krijgen"?

Tweede hit op Google op "p2715q 1080 scaling" is een uitgebreide beschouwing van hoe scaling werkt van 1080 naar hogere resoluties incl concrete ervaringen met p2715q
http://gaming.stackexchan...32957/1080p-on-4k-display

Overigens, je weet hopelijk dat nagenoeg alle reviews zeggen dat de meerwaarde van 4k boven QHD op monitoren <30" nagenoeg nihil is en de uitdagingen qua hardware (pure GPU-kracht nodig om al die pixels te pushen) en software (brakke scaling in Windows en overgrote meerderheid van apps), plus de nukkigheden/onvolwassenheid van veel 4k monitoren - waaronder deze - maakt dat je ws stukken beter af bent met de U2715H...

Oslik blyat! Oslik!

• minimdrietekens
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik was niet op de hoogte van het feit dat een monitor actief kan schalen. (Eigenlijk is die term hét antwoord op mijn vraag.)
Blijkbaar handelen monitoren de scaling inderdaad verschillend. FHD kan dus, ondanks de simpele factor 4, onscherp worden weergegeven op een UHD scherm. Ik zal dus even moeten zoeken naar de scaling op de specifieke monitor, dit staat ook al enigszins in jouw bron.

Ik ben op de hoogte van de QHD vs UHD discussie. Mijn tweede laptop heeft echter een 1080p resolutie op 13 inch (schaling op 100%) en is qua ppi dus zelf een beetje scherper. Tevens ben ik bekend met de gevolgen die de kijkafstand heeft. Daarnaast heb ik niet echt de intentie om gpu-intensieve taken op UHD te draaien. De kinderziekten van UHD en het specifieke model zijn inderdaad in een aantal reviews naar voren gekomen.

Mijn oriëntatietocht gaat verder, in ieder geval hartelijk dank!