[Win 10] Verplaatsen MBR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 16:07
Beste Tweakers,

Mijn vaste PC bevat een tweetal SSD schijven en één HDD schijf. In het begin had ik op één SSD schijf Ubuntu geïnstalleerd staan en gebruikte in de tweede SSD voor een aantal applicaties en de HDD voor opslag.

Omdat ik voor mijn vrijwilligerswerk steeds meer aan Windows gebonden ben heb ik op de tweede SSD eerste weer Windows 7 geïnstalleerd. Een tijd terug heb ik de upgrade gestart van Windows 7 naar Windows 10 en nu wil ik mijn eerste SSD (waar nog Ubuntu op staat) gaan inzetten in een andere PC.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de MBR kennelijk op de eerste SSD staat en dat hij zonder deze SSD geen Windows kan starten (had hem al uit de PC gehaald, maar geen response meer).

Na wat zoekwerk heb ik nog geen oplossing voor mijn probleem kunnen vinden. Ik heb EasyBCD gedownload om de MBR daarmee te verplaatsen naar de tweede SSD, maar dan krijg ik de foutmelding "Operation Not Allowed!" omdat hij vindt dat het geen primary partitie is, maar een logical drive (terwijl schijfbeheer hem wel als primary laat zien).

Verder heb ik een USB herstelstation gemaakt en daarvan geboot (zonder de eerste SSD erin) en gepoogd middels bootrec de MBR opnieuw te maken, maar dat heeft ook geen oplossing geboden.

Verdere mogelijkheden heb ik helaas nog niet gevonden. Is er nog iemand die een oplossing weet zonder dat een herinstallatie noodzakelijk is?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Beste antwoord (via TheFirepit op 28-01-2016 16:39)

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Hero of Time schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:31:
Ah, je hebt een UEFI systeem en boot opties. Tja, dat wordt ietjes lastiger, maar niet onmogelijk. Je moet op je boot schijf die je wilt behouden een FAT32 partitie hebben (vooraan) van ongeveer 200 MB. Daar moet de EFI loader op van Windows, die moet vervolgens geregistreerd worden bij UEFI en dan kan je als 't goed is opstarten.

Die macriumreflect gaat in geen geval helpen iig.
Kan je niet de windows partitie(s) naar schijf 0 verplaatsen/kopieren en dan met een boot repair de boel weer aan elkaar knopen? Dan daarna de boel clonen naar schijf 2. Dat lijkt mij makkelijker omdat schijf 0 al een uefi partitie heeft die werkt. Het enige wat dan verandert is de locatie van de windows partitie en dat moet toch automatisch te repareren zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 00:30
laatste versie 6.1.1023 van macriumreflect free downloaden.
recover media usb stick maken met dit programma.
daar staat ook een hele goede bootfixer op.
het zal de windows installatie zien en laat je kiezen op welke schijf het de bootfiles zet.

[ Voor 7% gewijzigd door ajouin op 28-01-2016 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heeft die 'boot' SSD met Linux nog een andere partitie voor de Windows bootloader? Als dat niet het geval is, kan je met alleen de Windows SSD in het systeem een boot repair uitvoeren en moet het automatisch opgelost worden. Via USB de schijf aansluiten zal niet werken, want je zit dan nog met de USB controller er tussen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
Vanuit schijfbeheer ziet het er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.vvwesterlee.nl/images/schijfbeheer.png

Waarbij schijf 0 de eerste SSD is welke ik uit het systeem wil halen. Schijf 1 is de HDD en schijf 2 de tweede SSD waar Windows 10 op staat.

Ik ga macriumreflect free even downloaden om te kijken of het daarmee lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, je hebt een UEFI systeem en boot opties. Tja, dat wordt ietjes lastiger, maar niet onmogelijk. Je moet op je boot schijf die je wilt behouden een FAT32 partitie hebben (vooraan) van ongeveer 200 MB. Daar moet de EFI loader op van Windows, die moet vervolgens geregistreerd worden bij UEFI en dan kan je als 't goed is opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
Ik was er inderdaad al achtergekomen dat marcriumreflect het niet deed (melding: no active parttion).

De grote vraag is nu alleen hoe ik in Windows 10 een partities vooraan de schijf krijg (FAT32 en 200 MB is geen probleem).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Hero of Time schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:31:

Kan je niet de windows partitie(s) naar schijf 0 verplaatsen/kopieren en dan met een boot repair de boel weer aan elkaar knopen? Dan daarna de boel clonen naar schijf 2. Dat lijkt mij makkelijker omdat schijf 0 al een uefi partitie heeft die werkt. Het enige wat dan verandert is de locatie van de windows partitie en dat moet toch automatisch te repareren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
Zoals noguru het aangeeft heb ik het vanmiddag voor elkaar weten te krijgen. Om een nieuwe partitie aan het begin van de schijf te krijgen kon ik niks vinden.

Uiteindelijk kwam ik inderdaad zelf op het idee om de partities (behalve EFI) op de eerste SSD weg te gooien en de partities op de tweede SSD hierheen te migreren om vervolgens alles terug te clonen. Het heeft even gekost, maar het werkt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat een moeite zeg. Start gparted op via wat voor manier je wilt en haal 200 MB van de Windows partitie af vooraan. Laten lopen, want het duurt redelijk wat tijd om de data te verhuizen en dan de partitie als EFI markeren, formatteren en boot repair uitvoeren. Veel simpeler. Nu heb je een prima werkend OS (Linux) verwijdert wat helemaal niet nodig was. En waarschijnlijk ook vele uren langer bezig geweest door het klonen enzo dan noodzakelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtoPiet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 22:07
Dank voor de suggestie. macriumreflect heeft mijn MBR op de windows-SSD keurig hersteld.
(Eerder stond de MBR op een andere SSD aan om te booten)
Pagina: 1