Verticale lijnen + crash bij spelen GTA V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-07 14:08
Mijn vraag:
Sinds 2 dagen crasht GTA V nadat ik enkele minuten heb gespeeld (voordien van 16 januari tot eergisteren liep alles goed/vlotjes).
Om specifieker te zijn over de crash: de game loopt vlotjes maar na 2-3 minuten krijg ik het volgende te zien (uiteraard zonder AMD logo):
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/9/9c/350x700px-LL-9c3ef323_HD5000VS.jpeg
Soms in het grijs, soms in het blauw...
Het geluid van GTA V speelt nog enkele seconden verder en vervolgens wordt volgende foutmelding getoond:

"err_gfx_d3d_init - Failed Initialization. Please reboot and restart the game."
Faulting application name: GTA5.exe, version: 1.0.573.1, time stamp: 0x5666eb27
Faulting module name: GTA5.exe, version: 1.0.573.1, time stamp: 0x5666eb27
Exception code: 0x80000003
Fault offset: 0x0000000001199857
Faulting process id: 0x24bc
Faulting application start time: 0x01d159258556f1af
Faulting application path: C:\Games\Rockstar Games\Grand Theft Auto V\GTA5.exe
Faulting module path: C:\Games\Rockstar Games\Grand Theft Auto V\GTA5.exe
Report Id: 4eed8199-8b11-43ae-91a0-6266aa3c18c7
Faulting package full name:
Faulting package-relative application ID:
Via SpeedFan zag ik dat op het moment van de crash de GPU steeds tussen de 60-65°C is.

Eind vorig jaar heb ik nog Battlefield Hardline & Far Cry 4 gespeeld op medium/high zonder enige problemen.
De crash gebeurt ook niet in Windows, enkel bij het spelen van GTA V.
Is mijn grafische kaart stuk aan het gaan/ten dode opgeschreven?
Ligt de oorzaak mogelijks ergens anders?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Hardware & Software info:
Radeon Software Version - 15.12 (= laatste nieuwe driver versie)
Radeon Software Edition - Crimson
Graphics Chipset - AMD Radeon HD 7800 Series (specifiek de Club3D Videokaart PCI-e Radeon HD7870 royalKing 2GB HDMI/DP)
Memory Size - 2048 MB
Memory Type - GDDR5
Core Clock - 1050 MHz
Windows Version - Windows 10
System Memory - 8 GB
CPU Type - Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz

Niets is overklokt!

Radeon Settings Version - 2015.1204.1216.22046
Driver Packaging Version - 15.30.1025.1001-151204a-296874C
Provider - Advanced Micro Devices, Inc.
2D Driver Version - 8.1.1.1533
Direct3D® Version - 9.14.10.1162
OpenGL® Version - 6.14.10.13416
OpenCL™ Version - 2.0.4.0
AMD Mantle Version - 9.1.10.99
AMD Mantle API Version - 98309
AMD Audio Driver Version - 10.0.0.2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb Google al volledig afgescant adhv '0x80000003', 'gta v Failed Initialization' maar geen enkele van de voorgestelde oplossingen blijkt te werken.

Volgende heb ik al geprobeerd:
  • set the game to borderless windowed with vsync and tessellation off.
  • update drivers
  • *.rpf-databestanden van GTA V verwijderen en opnieuw downloaden (om corrupte bestanden te voorkomen)
Terugsturen/RMA is geen optie want de garantie van de Radeon 7870 is ondertussen verlopen aangezien ik deze gekocht heb in december 2012.

Ik heb enkele keren gelezen dat het misschien aan de PSU zou kunnen liggen ipv de gfx card maar dit lijkt me bizar aangezien ik niets hardware matig heb gewijzigd aan mijn pc en deze voor de rest zeer vlotjes loopt.

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 0% gewijzigd door mchaos op 27-01-2016 22:36 . Reden: 'Geen overclocking' toegevoegd ]

Battlenet: Cha0sMast4r#2452 - Origin: Cha0sMast4r

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:56

OMD

Dit klinkt en ziet meer uit als defecte memory. Probeer is je memory te underclocken en daarna kijken of het probleem blijft bestaan. Dat het in een spel gebeurt is op zich niet zo raar aangezien het amper gebruikt wordt in windows. Dat je eind vorig jaar geen problemen had met andere spellen zegt helaas niets, het is en blijft elektronica en kan altijd stuk.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 21:14

Nemesizz

Untouchable

Videokaart underclocken, zowel core als memory.

Jij hebt misschien zelf niks overgeklokt, de fabrikant van de videokaart heeft dat wel gedaan, en zie je heel vaak dat na verloop van tijd instabiliteit problemen opdagen ('t is misschien niet heel veel overgeklokt, maar ik heb ook kaarten gezien die amper 20Mhz hoger wilden clocken voordat er al problemen kwamen, de ene chip is de andere niet en daarom ben ik zelf geen fan van factory OC kaarten).

Even iets van 50 tot 150 Mhz van core en geheugen afhalen en kijken of die dan stabieler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchaos
Thx OMD & Nemesizz! Ik ga het vanavond eens uitproberen en laat zeker iets weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
mchaos schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:51:
Thx OMD & Nemesizz! Ik ga het vanavond eens uitproberen en laat zeker iets weten.
@mchaos: Sorry voor het bumpen van dit topic, maar omdat ik hetzelfde probleem heb, wilde ik graag weten of je het probleem hebt opgelost? :)

Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem, maar dan bij het spelen van FIFA 16.
Mijn GPU: Club 3D Radeon R9 270 royalQueen

Het vreemde is dat de crashes zich ook voordeden met een NV-kaart.
Andere 'heavy' 3D spellen speel ik niet echt, dus deze heb ik ook niet in mijn collectie. ;)

Zelf vermoed ik de voeding, memory of het moederbord.
Echter wil ik voordat ik geld uit ga geven aan nieuwe onderdelen..
Ik lees over memtests, maar duren deze testen niet erg lang? :/
Wat raden jullie aan van tijdsduur?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mchaos
@archie2012 Ik heb het probleem uiteindelijk opgelost door de AMD Radeon Software te verwijderen en opnieuw te installeren.

Om de oorzaak van het probleem te schetsen:
Ik had namelijk op een bepaald moment de settings in Gaming > Global Settings > Global Overdrive aangepast. Dan enkele dagen met deze settings gewerkt en omdat de settings te hoog waren en mijn gfx kaart te snel warm werd deze gereset via de ingebouwde reset-functie.
Nu had ik na enig onderzoek ontdekt (en ook bevestigt op enkele sites) dat er een bug zit in de AMD Radeon software die er voor zorgt dat het visueel lijkt of de settings gereset zijn maar achterliggend is dit niet het geval.
Na het opnieuw installeren van de software waren de settings weldegelijk gereset en werkte dus alles terug zoals voordien.

Ik heb dus nooit een memtest uitgevoerd en heb daar ook geen ervaring mee.
In mijn geval was het dus (gelukkig) geen hardware die de geest aan het geven was...

Hopelijk krijg je je probleem opgelost.
Misschien ook een nieuw topic voor starten omdat je toch in een iets andere situatie zit?

@Nemesizz @OMD: Sorry voor deze zeer late reactie maar wel bedankt voor jullie reacties/hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-07 10:13

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik wil niet je topic stelen, maar ik heb het zelfde probleem, alleen wordt het na het opstarten van me laptop opeens wit (zoals in OP). Zal het dezelfde probleem zijn als van jou?

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:30
Dutchredgaming schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:47:
Ik wil niet je topic stelen, maar ik heb het zelfde probleem, alleen wordt het na het opstarten van me laptop opeens wit (zoals in OP). Zal het dezelfde probleem zijn als van jou?
Kan zo zijn. Loop de drivers ook even na.

Dit probleem komt vooral bij AMD voor omdat het meestal oudere kaarten zijn die als het ware gerebrand zijn. De meeste AMD kaarten die ik heb gezien wouden amper overclocken voordat ze instabiel liepen. Zet hem eens in stapjes van 20mhz terug. Deze kaart loop standaard op 1Ghz en Memory op 4.8Ghz.
Pagina: 1