Op kamers met vrienden

Pagina: 1
Acties:
  • 10.872 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-02 22:26
Hey tweakers,

ik ben vorig jaar 18 geworden en wil graag rond mei/juni op kamers in Groningen.
Het lijkt mij erg leuk om met nog 3 vrienden op samen op kamers te gaan. Dat we een huis of appartement huren met ze'n allen. Dit lijkt me erg prettig zodat ik weet dat ik samenwoon met mensen waarvan ik weet dat het geen ongelofelijke zooi wordt zoals in een standaard studentenhuis. Echter is een appartement of huis met een redelijke prijs lastig te vinden.
Misschien hadden jullie tips of ideeën

Bij voorbaat dank!
Rien

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 27-01-2016 21:39 . Reden: Werving weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Niet een van de ouders die vermogend genoeg is om een leuk huisje te kopen, om dit vervolgens te verhuren aan jullie. Een huis kopen dat je kunt verhuren kan een best leuke investering zijn (al stijgen de huizenprijzen langzaamaan wel weer, dus het wordt wel wat minder interessant), en jullie kunnen dan tegen een redelijk normale prijs huren.

Andere optie is antikraak of huren onder de leegstandswet, het grote nadeel hiervan is wel dat je wat minder zekerheid hebt met betrekking tot de duur van je huurcontract. Huren onder de leegstandswet mag maar tot een x aantal jaar, en antikraak kun je de pech hebben dat je vrij snel weer kunt verkassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik acht zelf de kans klein dat je een onafhankelijke verhuurder zult vinden die aan vier verschillende mensen tegelijk een huis wil verhuren.... Dat brengt gewoon teveel risico met zich mee. Dus afgezien van de optie van vermogende ouders / familie / kennissen die zich in dit avontuur willen storten, denk ik niet dat er veel te 'willen' valt als je op kamers wilt met zn vieren tegelijk

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:07

-tom-562

Oliesjeik

Zijn jullie al eens samen op vakantie geweest? Is het antwoord nee, doe dat eerst eens.
Ik heb met vrienden samen een appartement gehuurd, en hoewel dat erg leuk en gezellig lijkt, kan je vriendschap er wel onder gaan lijden...
Verder; definieer 'redelijke prijs'.
Particulier/vrije sector een huis/appartement huren zal denk ik lastig gaan. Er zijn maar weinig verhuurders die op 4 studenten zitten te wachten in hun appartement

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34
Of laat de x ouderparen een moneypool maken (in een vennootschapje ofzo) waarmee ze een huis kopen en dat aan jullie terugverhuren.
Ik zou overigens (en ik heb acht jaar gestudeerd, dus best wat praktijkervaring) niet te snel de conclusie trekken dat samenwonen met vrienden sowieso beter is. Sterker nog, mijn ervaring is dat tijdens je studententijd je interesses en vrienden kunnen veranderen en zullen verbreden. Daarbovenop is studeren en de woonvorm die daarin preferabel is echt zeer zeer variabel. Krijgt er eentje een vriendinnetje waarmee het serieus is? Doet er eentje nominaal en eentje nul punten? Allemaal potentieel einde van je fantastische woonvorm, dus accepteer vast dat het mooiste als fantasie in je hoofd zit en je bent al een heel eind.

[ Voor 70% gewijzigd door MrAngry op 27-01-2016 21:50 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
bij verhuurder bulten is zoiets wel mogelijk. Verwacht geen redelijke prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
-tom-562 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:44:
Zijn jullie al eens samen op vakantie geweest? Is het antwoord nee, doe dat eerst eens.
Ik heb met vrienden samen een appartement gehuurd, en hoewel dat erg leuk en gezellig lijkt, kan je vriendschap er wel onder gaan lijden...
Verder; definieer 'redelijke prijs'.
Particulier/vrije sector een huis/appartement huren zal denk ik lastig gaan. Er zijn maar weinig verhuurders die op 4 studenten zitten te wachten in hun appartement
ja ik ben wel eens op vakantie met ze geweest :p en nee helaas niet. helaas hebben studenten (vaak terecht) nogal een slechte naam. Terwijl wij 4 bijzonder schone en opgeruimde mensen zijn
groggy schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:47:
bij verhuurder bulten is zoiets wel mogelijk. Verwacht geen redelijke prijzen
Dat is misschien wel niet eens een heel slecht idee.

[ Voor 14% gewijzigd door riomaster4 op 27-01-2016 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
Ik zou het zeker doen! onvergetelijke ervaring. Ik heb het ook gedaan. Vier van mijn vrienden woonden in een huis en een van hen ging samenwonen, ik heb toen zijn plek ingenomen. Het is geweldig. ik heb niet echt een tip alleen; zoeken, zoeken, zoeken en schakel iedereen in die je kent.
Jullie ouders kunnen een goed woordje doen bij de verhuurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
Bartjoo71 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:00:
Ik zou het zeker doen! onvergetelijke ervaring. Ik heb het ook gedaan. Vier van mijn vrienden woonden in een huis en een van hen ging samenwonen, ik heb toen zijn plek ingenomen. Het is geweldig. ik heb niet echt een tip alleen; zoeken, zoeken, zoeken en schakel iedereen in die je kent.
lijkt me ook echt super gaaf om te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bartjoo71 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:00:
Ik heb ook met drie vrienden op kamers gewoond, we hadden 2 redelijk grote kamers gehuurd waar we met zijn vieren in woonden (in totaal 3 kamers, een keuken en een badkamer. Met schermen van een van de grote kamers 2 ruimtes gemaakt). Inderdaad een onvergetelijke ervaring. Het was echt wel gezellig maar het kan soms knap lastig zijn.
Enkele voorbeelden:
- het is makkelijker om een vreemde aan te spreken op het niet schoonmaken dan een goeie vriend.
- de een moet vroeg op (4 uur 's ochtends) en de drie anderen zijn vrij de volgende dag. Wat doe je als je met 3 vrienden vrij bent? Juist, je maakt het gezellig. Tot ergernis van de vierde.
- een van de vier zit in een dip. Werkt niet, doet weinig. Zit gewoon niet lekker in zijn vel. Kan gebeuren, maar zorgt er wel voor dat hij weinig doet in huis aan schoonmaken of even de huur niet kan betalen. Hoe lang accepteer je dat?
- na verloop van tijd komt de liefde om de hoek kijken. En het moet maar net klikken met de nieuwe vlam.
- als de woning van de ouders van één van de vier vrienden is mag je gaan raden wie de "baas" gaat spelen. Dat zal in het begin echt nog niet zo erg zijn, maar na een tijdje kan diegene zich zomaar verantwoordelijk gaan voelen (terecht).

Beren op de weg? Tjah, die zijn er altijd. Het is inderdaad een mooie ervaring en kan echt een succes zijn. Er zijn echter ook genoeg vriendschappen gestrand. En dan? Het is goed om daar van te voren over na te denken. Er moet een soort van exit-clausule zijn; bijvoorbeeld dat de overige 3 de huur ook kunnen (en willen) betalen.

In de saffier in Groningen heb je veel 3kamer appartementen, volgens mij zijn er echter ook wel een paar omgebouwd tot 4persoons. Dat is echt makkelijk te betalen, maar die flat is wel een enorme zooi. Anders kom je vrij snel uit op een woning en daar kom je - zeker met 4 tegelijk - moeilijk tussen tenzij een van de ouders wil investeren en is ook wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:07

-tom-562

Oliesjeik

Exact mijn ervaring. Moet wel zeggen dat wij een appartement hadden met 4 slaapkamers, dus qua prive/vriendinnen etc. zat dat wel goed.
Het is wel iets om goed over na te denken.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TERW_DAN schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:38:
Niet een van de ouders die vermogend genoeg is om een leuk huisje te kopen, om dit vervolgens te verhuren aan jullie.
MrAngry schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:46:
Of laat de x ouderparen een moneypool maken (in een vennootschapje ofzo) waarmee ze een huis kopen en dat aan jullie terugverhuren.
Ben er wel op voorbereid dat de helft na drie maanden met de studie stopt en weer weg is, en dat je dan op zoek mag naar huurders, of het weer mag verkopen. Als de ouders een dergelijk avontuurtje níet zien zitten en er op rekenen dat jullie daar lekker 5 jaar studeren, dan neem je dus wel een risico.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
-tom-562 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:14:
Exact mijn ervaring. Moet wel zeggen dat wij een appartement hadden met 4 slaapkamers, dus qua prive/vriendinnen etc. zat dat wel goed.
Het is wel iets om goed over na te denken.
Ja het plan was dat we allemaal een eigen slaapkamer hebben. En het lieftst ook nog een gezamenlijke woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:36

MsG

Forumzwerver

Tehh schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 08:54:
[...]

Ik heb ook met drie vrienden op kamers gewoond, we hadden 2 redelijk grote kamers gehuurd waar we met zijn vieren in woonden (in totaal 3 kamers, een keuken en een badkamer. Met schermen van een van de grote kamers 2 ruimtes gemaakt). Inderdaad een onvergetelijke ervaring. Het was echt wel gezellig maar het kan soms knap lastig zijn.
Enkele voorbeelden:
- het is makkelijker om een vreemde aan te spreken op het niet schoonmaken dan een goeie vriend.
- de een moet vroeg op (4 uur 's ochtends) en de drie anderen zijn vrij de volgende dag. Wat doe je als je met 3 vrienden vrij bent? Juist, je maakt het gezellig. Tot ergernis van de vierde.
- een van de vier zit in een dip. Werkt niet, doet weinig. Zit gewoon niet lekker in zijn vel. Kan gebeuren, maar zorgt er wel voor dat hij weinig doet in huis aan schoonmaken of even de huur niet kan betalen. Hoe lang accepteer je dat?
- na verloop van tijd komt de liefde om de hoek kijken. En het moet maar net klikken met de nieuwe vlam.
- als de woning van de ouders van één van de vier vrienden is mag je gaan raden wie de "baas" gaat spelen. Dat zal in het begin echt nog niet zo erg zijn, maar na een tijdje kan diegene zich zomaar verantwoordelijk gaan voelen (terecht).

Beren op de weg? Tjah, die zijn er altijd. Het is inderdaad een mooie ervaring en kan echt een succes zijn. Er zijn echter ook genoeg vriendschappen gestrand. En dan? Het is goed om daar van te voren over na te denken. Er moet een soort van exit-clausule zijn; bijvoorbeeld dat de overige 3 de huur ook kunnen (en willen) betalen.

In de saffier in Groningen heb je veel 3kamer appartementen, volgens mij zijn er echter ook wel een paar omgebouwd tot 4persoons. Dat is echt makkelijk te betalen, maar die flat is wel een enorme zooi. Anders kom je vrij snel uit op een woning en daar kom je - zeker met 4 tegelijk - moeilijk tussen tenzij een van de ouders wil investeren en is ook wel wat duurder.
Ik ben erg bekend met de Saffier en hoewel op de lagere verdiepingen de balkonkamer in tweeën is verdeeld is het altijd zo dat er maar max. 3 mensen in een appartement woont hier. GBA-technisch mag dat geloof ik ook niet meer zijn.Maar als de samenstelling kleiner is is er wellicht iets mogelijk. Ben je gebonden aan precies die samenstelling van vrienden? Je kan je sowieso inschrijven bij CareX antikraak bijvoorbeeld, en bijv Patrimonium.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
MsG schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:23:
[...]

Ik ben erg bekend met de Saffier en hoewel op de lagere verdiepingen de balkonkamer in tweeën is verdeeld is het altijd zo dat er maar max. 3 mensen in een appartement woont hier. GBA-technisch mag dat geloof ik ook niet meer zijn.Maar als de samenstelling kleiner is is er wellicht iets mogelijk. Ben je gebonden aan precies die samenstelling van vrienden? Je kan je sowieso inschrijven bij CareX antikraak bijvoorbeeld, en bijv Patrimonium.
Ja dankjewel voor de tip! ik ga ons zo meteen maar eens inschrijven bij patrimonium.

Daarnaast dacht ik om van de inkomenseis af te komen kunnen een van onze ouders het huis op hun naam huren. Dan openen we een gezamenlijke rekening op hun naam waar wij elke maand het geld op storten waarvan de huur en de rekeningen worden betaald. Ik vroeg me alleen af of dit wel mag? Dat iemand een huis huurt en dat iemand anders er in gaat wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Ik zat hier zelf ook over na te denken, totdat ik naar kamers, appartementen, studio's en dergelijke ging kijken. Vooral in Groningen is dit, voor meerdere mensen, lastig te vinden mocht ik ondervinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 13:59
riomaster4 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:50:
[...]

Ja dankjewel voor de tip! ik ga ons zo meteen maar eens inschrijven bij patrimonium.

Daarnaast dacht ik om van de inkomenseis af te komen kunnen een van onze ouders het huis op hun naam huren. Dan openen we een gezamenlijke rekening op hun naam waar wij elke maand het geld op storten waarvan de huur en de rekeningen worden betaald. Ik vroeg me alleen af of dit wel mag? Dat iemand een huis huurt en dat iemand anders er in gaat wonen?
In de particuliere sector kun je kijken of je dit in overleg met een huurbaas kan regelen, ik de praktijk geef ik je weinig kans. Een verhuurder zal niet snel voor jullie allemaal los een huurcontract opstellen, hiermee verhuur je onzelfstandige woonruimte en ben je in sommige gemeenten aan andere regels gebonden dan wanneer je je pand in zijn geheel verhuren gaat. Ook is het puntje huurbescherming voor de verhuurder hier een probleem, die hebben jullie allemaal wanneer je ieder een eigen contract hebt, waardoor de verhuurder met een probleem zit als er een vertrekt. Om dit soort situaties en omwegen zoals je zelf voorstelt onmogelijk te maken stellen veel verhuurders in hun contract dat onderhuur niet is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
gastje01 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:07:
[...]

In de particuliere sector kun je kijken of je dit in overleg met een huurbaas kan regelen, ik de praktijk geef ik je weinig kans. Een verhuurder zal niet snel voor jullie allemaal los een huurcontract opstellen, hiermee verhuur je onzelfstandige woonruimte en ben je in sommige gemeenten aan andere regels gebonden dan wanneer je je pand in zijn geheel verhuren gaat. Ook is het puntje huurbescherming voor de verhuurder hier een probleem, die hebben jullie allemaal wanneer je ieder een eigen contract hebt, waardoor de verhuurder met een probleem zit als er een vertrekt. Om dit soort situaties en omwegen zoals je zelf voorstelt onmogelijk te maken stellen veel verhuurders in hun contract dat onderhuur niet is toegestaan.
Het idee was dat een van onze ouders de hoofdhuurder wordt en dat wij iets onderling met hun regelen zodat er maar 1 contract vanaf de huisbaas hoeft te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 13:59
riomaster4 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:15:
[...]

Het idee was dat een van onze ouders de hoofdhuurder wordt en dat wij iets onderling met hun regelen zodat er maar 1 contract vanaf de huisbaas hoeft te komen.
Dat is dan alsnog onderhuur, de persoon die het huurcontract aangaat (een van je ouders) woont er namelijk niet zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34
Volgens mij mag je ook niet zomaar een huis verhuren aan iemand die zich niet inschrijft in de gemeente, maar dat weet ik niet zeker. Ik zou in ieder geval dit deel van het idee zo snel mogelijk uit je hoofd zetten, want het is gewoon een slecht plan.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
MrAngry schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:21:
Volgens mij mag je ook niet zomaar een huis verhuren aan iemand die zich niet inschrijft in de gemeente, maar dat weet ik niet zeker. Ik zou in ieder geval dit deel van het idee zo snel mogelijk uit je hoofd zetten, want het is gewoon een slecht plan.
gastje01 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:21:
[...]

Dat is dan alsnog onderhuur, de persoon die het huurcontract aangaat (een van je ouders) woont er namelijk niet zelf.
oké jammer, bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:07
Denk er bij de keuze voor een locatie ook aan dat door studentenoverlast in bepaalde delen van Groningen de acceptatie van studenten in woonwijken met gezinnen erg laag is. Ik heb mogen meemaken dat in een flat uit de jaren 60 in het appartement naast mij ook een stel studerende vrienden kwamen wonen. Dat heb ik geweten. Regelmatig schreeuwen bij potjes Fifa, brallende bezoekers niet onder controle hebben, denken dat het een goed idee is om een "subwoofer" te hebben, te lui om fietsen in de berging te zetten zodat ze aldoor voor de flat slingeren... Reken erop dat je toekomstige buren mogelijk niet op je zitten te wachten. Hoewel in mijn optiek veel te traag en te laat is de gemeente Groningen volgens mij ook eindelijk eens begonnen om het maximale aantal kamerverhuurpanden per straat te handhaven en daarbij ook de eerder effectief ongelimiteerde huizen met 3 studenten mee te nemen.

Beter neem je een Vinkhuizenflat waar de meerderheid van de bewoners toch al student is :) .

Ik woon gelukkig intussen al een tijd niet meer in de stad, lekker rustig ;) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
riomaster4 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:27:
[...]

[...]

oké jammer, bedankt voor het advies!
Klasgenoot tijdens mijn studie ging op kamers na enschede toen ik ging werken samen met een vriend. De ouders van die vriend stonden garant voor de huur van de woning. Vaak vanwege de hoge inkomens eis bij de huur 4-5 keer huur bruto inkomen per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
Axente schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:33:
[...]

Klasgenoot tijdens mijn studie ging op kamers na enschede toen ik ging werken samen met een vriend. De ouders van die vriend stonden garant voor de huur van de woning. Vaak vanwege de hoge inkomens eis bij de huur 4-5 keer huur bruto inkomen per maand.
Dat is misschien ook wel een goed idee. Dat onze ouders garant staan voor de huur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
riomaster4 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:37:
[...]

Dat is misschien ook wel een goed idee. Dat onze ouders garant staan voor de huur.
Ik denk als je hier helder en eerlijk communiceert met de verhuurder dat het geen probleem moet zijn. En de verwachtingen goed doorspreken van jullie als huurder en de verhuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 147126

riomaster4 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:32:
Hey tweakers,

ik ben vorig jaar 18 geworden en wil graag rond mei/juni op kamers in Groningen.
Het lijkt mij erg leuk om met nog 3 vrienden op samen op kamers te gaan. Dat we een huis of appartement huren met ze'n allen. Dit lijkt me erg prettig zodat ik weet dat ik samenwoon met mensen waarvan ik weet dat het geen ongelofelijke zooi wordt zoals in een standaard studentenhuis. Echter is een appartement of huis met een redelijke prijs lastig te vinden.
Misschien hadden jullie tips of ideeën

Bij voorbaat dank!
Rien
Ik heb precies hetzelfde gedaan toen ik 17 was met 2 vrienden, ook in Groningen. Beste keuze die ik ooit gemaakt heb, dus doen!
Wij waren gewoon bij een makelaar binnen gestapt, en gelijk bij de eerste een huis aangeboden gekregen. Binnen een week nadat we het 'plan' bedacht hadden, hadden we ook werkelijk een huis :D Niets geen ouders ofzo nodig. Gewoon proberen dus! Huur was iets van €800 voor 3 slaapkamers + woonkamer etc. Ongeveer even duur als een kamer huren, maar wij hadden een heel huis.

Andere tip: Schrijf je in bij woningnet. Nu! Toen ik 21 was had ik m'n eigen huis voor €350 per maand!

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 28-01-2016 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:36

MsG

Forumzwerver

In Groningen is dat Woningnet, maar ik weet niet of dat ook gecombineerd met je vrienden kan, maar het is nooit verkeerd om daar de punten mee te sparen, zodat je over een X aantal jaar een leuk plekje kan krijgen voor jou alleen.

Kijk anders ook eens bij de Huismeesters aan de Friesestraatweg.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:48

Bob Popcorn

Plop!

Op jezelf gaan is leuk en spannend tegelijk. Misschien verhuis je wel naar een nieuwe stad, of misschien heb je wel nooit in de stad gewoond. Het einde van je middelbare schooltijd en het begin van je studententijd is een belangrijke periode in je leven. Ineens ben je volwassen en moet je zelf zorg gaan dragen voor je leven, je administratie, misschien niet volledig maar een groot deel je financiën en je woonomgeving.

Het lijkt je nu een goed idee om met 4 vrienden te gaan wonen, want jullie kennen elkaar al lang en vinden elkaar aardig. Echter is dit het moment in je leven dat zaken kunnen veranderen. Je gaat dingen ontdekken en experimenteren, en misschien (hoogstwaarschijnlijk wel) verandert je kijk op het leven, op je smaak, op je muziek, op eigenlijk alles. Mensen die je nu aardig vindt, vind je misschien over een jaar helemaal niet meer aardig, omdat jullie allebei andere opvattingen hebben.

Mijn ervaring is dat het goed is zo bleu mogelijk te starten in je studentenstad. Ga lekker op kamers met vreemden, leer nieuwe mensen en dingen kennen, kom uit je schulp en uit je comfortzone, het ergste dat je kan overkomen is dat je er van leert.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 01:27
Sinds een aantal maanden woon ik nu in een appartement met twee "vage kennissen".
Ik kende beide wel, maar niet erg goed. Misschien 2x gezien.
Toen ik hoorde dat er iemand bij hun weg ging ben ik erbij gekomen.

Eerst zat ik ook met goede vrienden te kijken, maar achteraf blijf dat ik dat niet heb gedaan. Het is zoals hierboven al aangegeven een heel stuk makkelijker iemand ergens op aan te spreken als het niet één van je beste vrienden is.

Mijn twee huisgenoten waren vroeger erg goede vrienden van elkaar, maar ik begreep van hun dat samen in een appartement wonen daarvoor niet al te best is geweest... Toch meer irritaties aan elkaar waar de vriendschap onder heeft geleden.

Mocht je het toch willen, het is ook heel erg lastig om een woning/appartement te vinden waar je met 4 mensen in kan gaan wonen. Vaak moet je het toch hebben, zeker in grote steden, van kamers waar mensen uit weg gaan. Mocht het wel kunnen zit je waarschijnlijk met toren hoge huurprijzen.

Hierboven hebben ze het over ouder die garant staan voor de huur, ik wens je er heel veel succes mee. Hiermee heb ik zelf ook geprobeerd iets te vinden, maar veel partijen eisen dat jij een bepaald inkomen hebt. Zelfs als ik met een vriend (die een vast inkomen had) een appartement wilde huren werd zijn inkomen niet meegeteld, of maar voor de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Kunt beter random in studentenhuis gaan. Heb paar jaar gehuurd met wat maten. Andere tijden en prijzen, midden jaren 90. Was wel leuk, maar uiteindelijk was iedereen gevlucht en zat ik met dat huis. Toen mn vriendin leren kennen en uiteindelijk het huis gekocht van de woningcorporatie haha. Dus eind goed al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Goede opmerkingen van anderen, denk niet dat het je gaat lukken een huis te huren met een aantal lui, al weet ik wel van een aantal studenten die ik ken dat als bijvoorbeeld, zoals al genoemd trouwens, een ouder koopt of huurt(!) het vaak wel mogelijk is, dan kun je onderling de betaling regelen. Overigens is het dan wel oppassen dat je je buren niet overmatig stoort.

Een andere oplossing kan zijn via een studentenwoningcorporatie, bijvoorbeeld DUWO of SSH - let wel, volgens mij zitten beiden NIET in Groningen, dus je moet even kijken welke corporaties daar zitten. Ik weet van DUWO dat ze nog wel eens huizen met meerdere kamers verhuren (2 á 3 á 4), zij het schaars, plus dat je met een wachtlijst te maken hebt (al valt dat bij die huizen vaak mee). Prijzen van corporaties zijn altijd wel erg schappelijk. Je kunt ook gewoon buiten corporaties om kijken op b.v. kamernet, komt vaak zat voor dat er ruimte is voor meerdere studenten, en als er dan later nog meer mensen vertrekken kun je je vrienden gewoon instemmen om in het huis te komen wonen.

E: Waarschuwingen zijn trouwens ook niet gek, vriendschappen kunnen enorm veranderen als je samenwoont. Opeens alles samen "moeten" of willen doen kan ontzettend vermoeiend zijn. Er zijn zat studentenhuizen die het netjes houden (dat merk je direct bij het hospiteren), en het is IMO ook wel leuk om een keer met "onbekenden" te gaan wonen, je leert veel nieuwe mensen kennen, niet alleen jouw huisgenoten maar ook vrienden van hen die over de vloer komen. Als jullie toch allemaal in Groningen op kamers gaan zijn jullie nou nooit erg ver weg van elkaar lijkt me, gewoon langswippen is dan niet zo'n probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door Thomas op 28-01-2016 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Probleem met corporaties is dat je vaak X aantal keer de huur moet verdienen om in aanmerking te komen. Ik huur een appartement van Lefier in Groningen, voor een vrij redelijke prijs. Echter is dat als student moeilijk op te brengen ivm de inkomenseis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

RoD schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:36:
Probleem met corporaties is dat je vaak X aantal keer de huur moet verdienen om in aanmerking te komen. Ik huur een appartement van Lefier in Groningen, voor een vrij redelijke prijs. Echter is dat als student moeilijk op te brengen ivm de inkomenseis.
Daarom doel ik ook op corporaties voor studenten ;) . Vervelende is dus wel dat huizen waar je meerdere (lege) kamers hebt en dus met een groep van in dit geval 4 kunt intrekken schaars zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
ThomasXIV schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:32:
Goede opmerkingen van anderen, denk niet dat het je gaat lukken een huis te huren met een aantal lui, al weet ik wel van een aantal studenten die ik ken dat als bijvoorbeeld, zoals al genoemd trouwens, een ouder koopt of huurt(!) het vaak wel mogelijk is, dan kun je onderling de betaling regelen. Overigens is het dan wel oppassen dat je je buren niet overmatig stoort.

Een andere oplossing kan zijn via een studentenwoningcorporatie, bijvoorbeeld DUWO of SSH - let wel, volgens mij zitten beiden NIET in Groningen, dus je moet even kijken welke corporaties daar zitten. Ik weet van DUWO dat ze nog wel eens huizen met meerdere kamers verhuren (2 á 3 á 4), zij het schaars, plus dat je met een wachtlijst te maken hebt (al valt dat bij die huizen vaak mee). Prijzen van corporaties zijn altijd wel erg schappelijk. Je kunt ook gewoon buiten corporaties om kijken op b.v. kamernet, komt vaak zat voor dat er ruimte is voor meerdere studenten, en als er dan later nog meer mensen vertrekken kun je je vrienden gewoon instemmen om in het huis te komen wonen.

E: Waarschuwingen zijn trouwens ook niet gek, vriendschappen kunnen enorm veranderen als je samenwoont. Opeens alles samen "moeten" of willen doen kan ontzettend vermoeiend zijn. Er zijn zat studentenhuizen die het netjes houden (dat merk je direct bij het hospiteren), en het is IMO ook wel leuk om een keer met "onbekenden" te gaan wonen, je leert veel nieuwe mensen kennen, niet alleen jouw huisgenoten maar ook vrienden van hen die over de vloer komen. Als jullie toch allemaal in Groningen op kamers gaan zijn jullie nou nooit erg ver weg van elkaar lijkt me, gewoon langswippen is dan niet zo'n probleem.
ja bedankt voor de tip! Grappig zou het gaat erg in vlagen van: 'Samenwonen gaat niet lukken!' tot 'Samenwonen met vrienden is geweldig!" en van 'beste tijd ooit!' tot 'relaties op stukgelopen' grappig om dat zo te zien.

trouwens, utopia gezien neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

riomaster4 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:26:
[...]

ja bedankt voor de tip! Grappig zou het gaat erg in vlagen van: 'Samenwonen gaat niet lukken!' tot 'Samenwonen met vrienden is geweldig!" en van 'beste tijd ooit!' tot 'relaties op stukgelopen' grappig om dat zo te zien.

trouwens, utopia gezien neem ik aan?
De serie ja, niet die SBS6 crap :P.

W.b.t. samenwonen, het is gewoon een risico, naast dat het praktisch lastig is om te doen als je geen rijke ouders hebt die een huis voor jou en je vrienden kunnen kopen, kan je vriendschap ook gewoon op de klippen lopen. Als je denkt dat het wel goed gaat zou ik het gewoon doen, want het kan ook heel leuk zijn als je elkaar ook wat ruimte geeft voor je eigen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
ThomasXIV schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 19:01:
[...]

De serie ja, niet die SBS6 crap :P.

W.b.t. samenwonen, het is gewoon een risico, naast dat het praktisch lastig is om te doen als je geen rijke ouders hebt die een huis voor jou en je vrienden kunnen kopen, kan je vriendschap ook gewoon op de klippen lopen. Als je denkt dat het wel goed gaat zou ik het gewoon doen, want het kan ook heel leuk zijn als je elkaar ook wat ruimte geeft voor je eigen leven.
Ik had het ook over de engelse Scifi. Geweldige serie.

En ja we zijn ook niet afhankelijk van elkaar of iets dergelijks. ieder zijn eigen dingen, studies en vrienden buiten onze 'gezamenlijke' vriendenkring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik zou het niet doen!!. Als een van jullie geen rijke pappie of mammie heeft die het kan betalen is er een grote kans dat er gedonder van gaat komen. Bijna geen makelaar die met zoiets akkoord gaat. De huur is gedeeld en je kan er donder op zeggen dat iemand van jullie iets anders wil (andere woonplek/stage/vriendin) en dan zit een iemand met de huur. Gedeelde verantwoordelijkheid heeft de eigenaar van het pand helemaal niets aan.
Groningen is een erg toegankelijke studentenstad. Gewoon lekker aan de studie gaan beginnen en iets gaan zoeken of hospiteren. Leer je veel andere mensen (toekomstige vrienden) kennen ook nog. Mocht je huidige vriendenclub interessant genoeg zijn blijft dat echt wel bij elkaar.

Bron: Mijzelf, had ook zo'n soort plan met wat vrienden, blij dat ik het niet gedaan heb achteraf! Heb zelf ook in Groningen op kamers gezeten 5.5 jaar.

Daarbij komt dat je nu misschien het idee hebt dat je uit het niets een 'legendarisch' studentenhuis gaat krijgen. Die zijn er inderdaad genoeg. Maar.. behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. De huidige vrienden kunnen gaan tegenvallen. Er moet echt chemie zijn wil je een beetje een chill huis hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Deruxian op 29-01-2016 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Zou eerst uitzoeken wat vriendschap betekend?:

30 feiten over vriendschap:
1. Wist je dat je vrienden je gelukkiger en gezonder maken?
2. Vriendschappen hebben een positief effect op je geluk en gezondheid
3. Vrienden in de buurt zijn waardevol
4. We hebben gemiddeld 7-9 goede vrienden
5. vriendschap paradox is echt
6. 50% vriendschappen wordt online gevonden
7. mannen en vrouwen hebben verschillende verwachteingen van hun vrienden
8. mannen en vrouwen kunnen goede vrienden zijn
9. eenzame mensen hebben zelfde symptomen
10. vrienden hebben meestal zelfde genetische eigenschapen
11. Slechts vijf procent van je vrienden weten je echte levensverhaal
12. Huwelijken tussen beste vrienden duren het langst
13. Mannen besteden gemiddeld tien uur per week met hun vrienden
14. Vrouwen besteden gemiddeld zeven en een half uur per week met hun vrienden
15. De helft van je vrienden zijn er omdat van gunsten je hebt gedaan voor hen
16. niemand wil zijn vrienden een slecht gevoel geven
17. vriendschap beïnvloed je emphatievermogen
18. Veel vragen en delen leidt tot diepe vriendschap
19. sociaal bewustzijn maakt je een goede vriend
20. vrienden op middelbare school zijn vrienden voor leven
21. een jeugdvriend leidt tot emotionele stabiliteit
22. verschillende niveau's geslacht en leeftijd is reden om vriendschap te eindigen
23. werken met vrienden en je leven is 96% kans gelukkig
24. vrienden verminderen je productiviteit
25. aanwezigheid van vrienden verminderd stress
26. veel vrienden bevorderen herstel
27. geen vrienden is slecht voor je gezondheid en zelfvertrouwen
28. mensen met groot netwerk leven langer 22%
29. Meeste vrienden blijven constant
30. gem mens heeft 350 vrienden in leven

Quotes en gezegden vriendschap:
Echte vrienden hebben een speciale plek in je hart, en die draag je je hele leven bij je..
Sterke vriendschap kun je niet kopen, je kunt het alleen verdienen. door zelf een goede vriendin te zijn
If you can't be with the ones you love, love the ones you're with
Een vriend is iemand die je verleden kent, in je toekomst gelooft en je accepteert zoals je bent!
Echte vrienden zie je niet, die staan áchter je.
Vriendschap koop je niet! Vriendschap verdien je, zoals jij de mijne nu verdiend hebt! "
Als er iemand om je geeft, beloon ze dan door jezelf aan hun te geven. Want die mensen die om je geven, houden van je
Friends are just like stars, you'll not always see them but you know they're always there.
Wie vriendschap wil bewaren, moet fouten vergeven. Wie ze telkens ophaalt jaagt vrienden weg!
Je weet pas hoeveel je van je vrienden houdt, als ze er niet meer voor je zijn en weg zijn!
Vrienden zijn als een lantaarnpaal.. Ze maken de weg niet korter, maar wel een beetje lichter!
There's a point in every true friendship, where you stop being friends and start becoming…
'Het is niet zozeer in nood dat men zijn vrienden kent; een echte vriend verheugt zich in je voorspoed.'
'De meeste mensen wandelen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetafdrukken na.'
'Vriend: iemand die het beter met je meent dan jijzelf.'
'Geef nooit uitleg. Je vrienden begrijpen je wel en je vijanden geloven je toch niet.'
'Er zijn maar weinig oprechte vrienden, maar er is ook weinig vraag naar.'
'Vriendschap is liefde zonder vleugels.'
'Velen, die over vriendschap spreken, bedoelen gezelligheid.'
'Het kost niets om iets vriendelijks te zeggen.?'
'Vrienden zijn de zeldzame mensen die vragen hoe het met je gaat en dan wachten op je antwoord?.'
'Alleen bij een grote vriendschap kun je je een grote ruzie veroorloven.'
'Je kunt beter ruzie hebben met een wijze dan vriendschap met een dwaas.'
'Er zijn twee soorten vrienden: de eersten kan je kopen, de tweede zijn onbetaalbaar.'
'Ik verkies een gangster boven een dictator. De een doodt zijn vijanden, de ander zijn vrienden.'
'Een vriend(in) is iemand die alles van je weet en toch van je houdt?.'
'Zoals één zonnestraal een bloem doet opengaan, kan een vriendelijk woord een gezicht doen stralen.'?
'Er zullen altijd handen zijn, die je willen dragen.? En armen waar je veilig bent. En mensen die je zonder vragen, zeggen dat je welkom bent.?'
'Vrienden zijn als een lantaarn op een lange weg.? Ze maken de weg niet korter maar wel een beetje lichter.?'
'Vriend: iemand die tijdens je leven tegen je zegt wat anderen na je dood vertellen.'
'Als wij ons licht laten stralen, geven we onbewust andere mensen de gelegenheid hetzelfde te doen.'?
'Alles is zoveel sneller geheeld als het met liefde wordt gestreeld.?'
'Indien je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je ze delen.'?
'Niemand is zo rijk dat hij een vriend kan laten schieten.'
'Je moet de vriendschap een weinig tegemoet komen door de vriend af en toe een eindje uit de weg te gaan.'
'Als bloemen dromen waren die eeuwig zouden duren, dan plukte ik de allermooiste om naar jou te sturen.??'
'Vriendschap is niet veelbetekenend kijken, maar veel betekenen.'
'Vriendschap geeft ogen aan de afstand en een stem aan de stilte.'
'Sommige vrienden zijn als de schaduw: je ziet ze alleen als de zon schijnt.'
'Iedereen wil wel met je mee in de limo.? Maar wat je nodig hebt is iemand die de bus met je neemt, als de limo kapot is.?'

In het nieuws & onderzoek

*knip* Volledig integraal artikelen kopiëren is nooit de bedoeling, zelfs niet met de bijbehorende bronvermelding.

[ Voor 67% gewijzigd door naitsoezn op 23-05-2016 06:42 ]

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een kick na bijna vijf maanden met zo'n offtopic toevoeging is een beetje teveel van het goede. Deze gaat op slot.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.