Oude pc condensator kapot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-cvd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 09:54
Gisteren heb ik een oude Tulip pc Compact 2 opgehaald.

Omdat het een oude computer is heb ik eerst de voeding gecontroleerd. Alles ziet er prima uit, voltage meting is ook in orde.

Toen maar de computer aangesloten. Ik hoorde een hoog piepgeluid en rook een typisch kapotgaande elektronica lucht. Snel de stekker eruit. Na alles goed bekeken te hebben bleek er op het moederbord een condensator doorgebrand te zijn:

Kapotte condensator

Het heeft de waarde A 4µ7 16:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AFrdq1wuQ308mSY11vHaJIEN/thumb.jpg

De condensator zit aangesloten op de 12 volt van de voeding en loopt naar de ground toe. De 12 volt van de voeding is stabiel, ik heb er 4 hd's op aangesloten en het loopt allemaal prima.

Na wat op internet gezocht te hebben is dit als het goed is gelijk aan de waarde 4.7 µF. Klopt dit?

En als ik de kapotte vervang is het denk ik verstandig om ze allemaal in het rijtje te vervangen? (Ik wil ze met deze vervangen: https://www.conrad.nl/nl/...75-mm-1-stuks-447016.html, of kan ik beter een andere nemen?)

En zijn er verder nog punten waar ik op moet letten? Ik heb het hele moederbord goed nagekeken en zie verder geen kapotte onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jup 4.7µF/16V tantaal :) als die mannen kapot gaan is er meestal wel iets anders defect ook. meet je voeding eens na of er geen spanning de pan uit swingt.

[ Voor 83% gewijzigd door Damic op 27-01-2016 21:06 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
@Damic: Zou ik niet vanuit gaan, condensators, zeker tantaal en de goedkopere keramische gaan nog wel 's gewoon in kortsluiting stuk.
D'r is een reden dat je tantaal niet meer ziet in nieuwe apparatuur.

Die vervanger bij conrad is prima, AVX is ook een prima merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 21:16
Ik zou die condensator er eerst afhalen/breken en kijken of de pc het dan doet (het is hoogst waarschijnlijk een simpele onstoor condensator), en dan pas een andere condensator plaatsen. Misschien is er nog meer defect en loont het de moeite niet.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-cvd
@Damic De voeding is stabiel. Ik heb elk voltage doorgemeten met een multimeter en ook met 4 hd's blijft het allemaal stabiel.

@rapsac Ik ga ze toch maar vervangen voor de zekerheid. Straks is het toch ergens anders voor en brand er nog meer door, dat zou ik zonde vinden. Het scheelt dat de condensator ook niet zo veel kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:37

DrDrax

Bacdafucup

Hmm tulip pc , loving that.

Wat zit er op jumper c20, beetje corrosie achtig ?!

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-cvd
DrDrax schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:44:
Hmm tulip pc , loving that.

Wat zit er op jumper c20, beetje corrosie achtig ?!
Dat is wat stof. Is inmiddels ook allemaal weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
SA007 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:14:
@Damic: Zou ik niet vanuit gaan, condensators, zeker tantaal en de goedkopere keramische gaan nog wel 's gewoon in kortsluiting stuk.
D'r is een reden dat je tantaal niet meer ziet in nieuwe apparatuur.
Klopt, maar niet door wat jij impliceert. Dat heeft eerder met conflict minerals te maken en forse schade als er een keer een shortage op de markt is. Dat is een paar keer gebeurd en sindsdien is men een stuk minder tantaal gaan gebruiken. Dat er nu polymeer op de markt is helpt ook, en daar zit een stuk minder tantalum in.

Op die foto lopen de sporen helaas aan de onderkant, maar het zou me niet verbazen als ze allevier parallel staan. In dat geval, als er eentje uit klapt is die gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Flake schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:43:
[...]
Op die foto lopen de sporen helaas aan de onderkant, maar het zou me niet verbazen als ze allevier parallel staan. In dat geval, als er eentje uit klapt is die gewoon op.
Ik denk niet dat ze alle 4 parallel staan, de 2 rechtse staan met de + naar beneden en de 2 linkse met de + naar boven (vierkante via).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Okay, staan ze 2 bij 2 wel parallel? Is die ander nog goed? Zo nee, tsja, dan heb je kans dat dit een externe oorzaak heeft en dat vervangen niks oplost. Dat risico loop je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-cvd
Ik heb een foto gemaakt van de onderkant:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MOAwwMDZnI4sgS0y6LhDQEB2/thumb.jpg

Ze staan niet parallel. Ik hoop dat het gewoon een kwestie is van ouderdom. Ik heb de condensatoren besteld en zodra ze binnen zijn ga ik direct aan de slag met de soldeerbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 21:16
Tantaal gaat niet kapot door ouderdom an sich. In feite zijn het allemaal tijdbommen waarbij de ouderdom niet van belang is. Zie het maar als dat die dingen continu een muntje opgooien en zodra het muntje op zijn kant blijft liggen ontploft de tantaal.
Waardoor ze wel voorspelbaar kapot gaan is door overspanning. Mij lijkt de kans dat die condensator net kapot gaat wanneer je er spanning op zet verwaarloosbaar klein is tov de kans dat er een of meerdere condensators in je voeding zijn versleten waardoor die een onregelmatige spanning geeft.
Ipv nieuwe tantaaltjes had je beter de kapotte eraf kunnen halen en een oscilloscoop op de voeding kunnen houden. Of tenminste eerst de elco's in je voeding vervangen.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Ik weet in ieder geval dat ze flink kunnen klappen als ze kapot gaan, heb zelfs een mooie vonkenregen gezien van zo'n klein dingetje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Flake schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 20:43:
[...]

Klopt, maar niet door wat jij impliceert. Dat heeft eerder met conflict minerals te maken en forse schade als er een keer een shortage op de markt is. Dat is een paar keer gebeurd en sindsdien is men een stuk minder tantaal gaan gebruiken. Dat er nu polymeer op de markt is helpt ook, en daar zit een stuk minder tantalum in.
[...]
Precies. Qua eigenschappen (op het ploffen na) waren ze zeker in die tijd superieur aan alle andere condensatortypen, alleen kunnen ze bijzonder slecht tegen overspanning en ompolen.

Dat deze geklapt zijn, hoeft niets te betekenen (anders dan ouderdom), maar het kan ook een versleten elko in de voeding zijn die een onstabiele 12Volt geeft. Gezien de leeftijd (Tulip Compact 2's zijn inmiddels bijna 30! jaar oud) is het niet onrealistisch dat een elko door ouderdom gewoon kapot is gegaan. Een echt defect in de voeding verwacht ik niet. Je kon namelijk veel over Tulip's zeggen, maar ze waren echt hufterproof (ik heb er zoveel aan gerotzooid, niet normaal meer).
Frank__B schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 17:07:
Ik weet in ieder geval dat ze flink kunnen klappen als ze kapot gaan, heb zelfs een mooie vonkenregen gezien van zo'n klein dingetje 8)
De eerste keer dat zo'n ding in mijn bijzijn klapte schrok ik me dood... De vlam van ruim een meter staat me nog helder voor de geest... En dat terwijl het inmiddels bijna 20 jaar geleden is dat het gebeurde
* deepbass909 voelt zich door dit topic wel gelijk oud...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
de-cvd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:37:
@Damic De voeding is stabiel. Ik heb elk voltage doorgemeten met een multimeter en ook met 4 hd's blijft het allemaal stabiel.
Of een voeding stabiel is kan je niet meten met een multimeter. Als er een grote HF rimpel op zit, zie je dat niet op je multimeter maar gaan je tantaaltjes wel hemelen.
Pagina: 1