Bestaande PC upgraden - GPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toon122
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-05 16:57
Beste Tweakers,

Halverwege 2011 heb ik een PC laten samenstellen en kom er achter dat ik nu toch wel een beetje achter de feiten aan begin te lopen. Hij heeft het nog, naar mijn mening, lang uitgehouden, maar ik vind het nu wel tijd om weer eens wat geld in mijn schatje te steken.

Ik zoek een?

Krachtige videokaart die de komende jaren alles op high of hoger aankan. Ik game al jaren op de standaard 1080p en verwacht niet dat ik binnen 2 jaar op hogere resoluties over ga. Hier weet ik ook niet zoveel over.

Wat is je budget?

In eerste instantie rond de €200 - €250. Echter bedacht ik mij dat er een hoop mooie kaarten op de markt zijn en dat een extra €100 een goede investering zou zijn. Mijn budget ligt dus rond de €350.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de EVGA GeForce GTX 970 4GB.

#ProductPrijsSubtotaal
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 347,95€ 347,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,95

Ik heb de vergelijking gelezen (reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken) en ik denk dat een compacte kaart in mijn voordeel is. Mijn kast is nu ook alweer een aantal jaar oud dus ik weet niet of hij de ruimte wel heeft voor een grotere. Het eventuele extra geluid wat de EVGA genereert laat mij koud.

Wel vind ik het prettig om een kaart met 4 GB te hebben. Dit lijkt mij voor de toekomst handiger dan een kaart van 2 GB. Stel, ik zou op hogere resoluties gamen of meerdere schermen gebruiken dan is een kaart met 8 GB meer 'the way to go' als ik het goed begrepen heb.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z68AP-D3€ 0,-€ 0,-
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 R HE103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 310€ 33,-€ 33,-
1Scythe Mugen 3€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 24,95€ 24,95
1be quiet! Pure Power L8 500W€ 61,-€ 61,-
1Crucial BX100 120GB€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,90

Zoals ik al zei, een hoop verouderde onderdelen. Ik schrok er eigenlijk een beetje van, want ik dacht dat ik 8 GB RAM had, maar dit blijkt maar 4 te zijn. Ik wil er dus gelijk 4 bij halen zodat ik een acceptabele 8 GB heb.

Mijn grote vraag is of dit een goede kaart voor mijn systeem is. Is mijn CPU niet zover verouderd dat ik een nieuwe moet om een bottleneck tegen te gaan? Dan zal ik waarschijnlijk een nieuw mobo moeten kopen (ik weet niet of die sockets nog gemaakt worden). Tot slot: is mijn voeding (500W) voldoende om de EVGA aan te kunnen?

Ik hoop dat ik de situatie zo duidelijk geschetst heb!

*Edit* Afgelopen jaar heb ik de oude voeding vervangen voor de 'be quiet!' en een Crucial SSD toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Je 2500 is nog snel genoeg voor een GTX 970. De volgende gen GPUs zouden misschien een probleem worden, maar for now gaat dit wel goed werken.

Qua voeding: volgens mij heb je nu geen extreem goede kwaliteit voeding, maar niets om je echt zorgen om te maken. Die kan dus gewoon blijven zitten: 450 watt zou al meer dan genoeg zijn voor je pc.

Is er een reden om voor de EVGA te kiezen? Over het algemeen wordt de MSI GTX 970 aangeraden omdat die all round gezien het best presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MSI doet het meeste aan marketing bedoel je, daarom doen ze het goed, niet omdat de videokaarten nu echt beter zijn. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien ook een optie om voor een r9 380x te gaan en daarnaast een setje van 8GB ram te kopen:
http://tweakers.net/categ...MuuNyPHk8moF33Xnv1nXqrf0A

Is al veel sneller dan een 6870.

Laatste tijd komen er ook regelmatig 8GB ram setjes voorbij bij V&A voor €25. Dan zou je misschien alsnog voor een GTX 970 kunnen gaan of een pricewatch: Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD die net weer wat goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toon122
Dank voor de reacties!

Ik heb eigenlijk de voorkeur bij de EVGA gelegd vanwege de compactheid. Ben nog steeds niet helemaal zeker of hij op mijn mobo past qua slots, een langere/bredere gpu lijkt mij daarom een extra point of interest die negatief kan uitvallen.

Fijn om te weten dat de andere componenten geen probleem zullen vormen bij deze generatie gpu's. Mocht ik in de toekomst een andere kaart willen dan lijkt een volledig nieuwe pc mij vrij noodzakelijk, ook qua cpu snelheid etc.

Kunnen jullie mij wellicht vertellen waar nu het grote verschil in zit tussen bijvoorbeeld de EVGA GTX 970 voor ongeveer €350 en de r9 380x die JVRadeon als optie opwerpt? Buiten het duidelijke prijsverschil natuurlijk. Ga ik dit verschil merken op 1080p gamen? De EVGA zal waarschijnlijk meer vermogen nodig hebben en 'sneller' zijn, maar ik begrijp niet helemaal hoe zich dit in de praktijk uit.

Verder is mij het voordeel van 4GB t.o.v. 8GB nog niet helemaal duidelijk. Zoals ik in de eerste post al aangaf denk ik dat het te maken heeft met de resolutie waarop je werkt/gamed. Maar met een standaardresolutie van 1080p heb ik het idee dat ik dan een aantal GB's niet optimaal benut. Klopt dit een beetje of sla ik de plank volledig mis?

Mocht dit zo zijn dan investeer ik liever in een krachtigere 4GB kaart die meer past bij mijn resolutie.

Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een R9 380X kost ongeveer 250 euro en een GTX 970 ongeveer 350 euro. Daarmee is een GTX 970 zo'n 40% duurder, het verschil in prestaties is echter iets minder groot, dat is ongeveer 33%. De prijs/prestatie van een R9 380X is dus iets beter. Het is overigens vrij normaal dat de echt duurdere kaarten een slechtere prijs/prestatie hebben. Qua verbruik zitten de kaarten redelijk bij elkaar in de buurt, R9 380X zit een klein beetje hoger, maar dit verschil is vrij verwaarloosbaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Zeker merk je het verschil tussen de 970 en 380x het is het verchil tussen high en ultra op 1080p.
Overgens heeft de R9 380x meer vermogen nodig.

Je hebt helemaal gelijk over die 8gb dat is voor 1080p nooit nodig.

Verder is EVGA een prima bedrijf met een hele coulante RMA. Al heb je de kaart volledig gesloopt door hem zonder koeler te gebruiken. Zelfs dan krijg je een nieuwe kaart.
-The_Mask- schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:41:
Een R9 380X kost ongeveer 250 euro en een GTX 970 ongeveer 350 euro. Daarmee is een GTX 970 zo'n 40% duurder, het verschil in prestaties is echter iets minder groot, dat is ongeveer 33%. De prijs/prestatie van een R9 380X is dus iets beter. Het is overigens vrij normaal dat de echt duurdere kaarten een slechtere prijs/prestatie hebben. Qua verbruik zitten de kaarten redelijk bij elkaar in de buurt, R9 380X zit een klein beetje hoger, maar dit verschil is vrij verwaarloosbaar.
Ik wil niet heel lullig doen maar dit komt toch redelijk AMD fanboy over.
De r9 380x heeft een verbruik van 225 watt en de 970 een verbruik van 145 watt.
Dit verschil is vind ik persoonlijk niet verwaarloosbaar.
Je hebt het indd over max-load maar de gemiddelden liggen ook zeker niet bij elkaar.
Bovendien als je gaat denken in prijs/preformance kan je het beste een leuk 2e hands videokaartje van 70 euro nemen kan je nog best op gamen...
Persoonlijk vind ik het dus niet de juiste manier van benaderen een 970 is een high-end kaart tegenover een 380x als midrange.

[ Voor 60% gewijzigd door NO_Excuses op 28-01-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik wil ook niet lullig doen, maar jij komt redelijk als een noob over. 8)

Heb je namelijk het verbruik van de videokaart wel werkelijk eens opgezocht?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Ja zeker en dan zie je alsnog dat de 380x een significant hoger verbruik heeft.
Daar kan je niet omheen.

Bovendien als je het budget hebt voor 970 waarom zou je dan een 380x halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toon122
Ik denk dat ik voor de 970 ga, heb er inderdaad het budget voor en heb teveel benchmark filmpjes gekeken (word ik nogal enthousiast van).

Qua wisselen van kaart lijkt mij een complete reinstall van Windows wel het meest optimaal? Dan hoef ik ook geen drivers te deinstalleren en begin ik met een schone lei.

Ik zie dat mijn mobo een verschillend aantal soorten PCI slots heeft, moet ik hier nog naar kijken of kan ik de nieuwe kaart 'gewoon' in het slot steken waar de huidige kaart zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
http://nl.hardware.info/v...l/producten/253091-329337 hier zie je dat een R9 380X maar 20 watt meer verbruikt.
Waarom zo moeilijk doen? Scoor een R9 290x voor 200 euro op V&A.. En je bent 150 euro goedkoper uit zonder prestatieverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:28
De r9 380x zit qua verbruik dicht op de gtx 970 :

https://www.techpowerup.c...SUS/R9_380X_Strix/21.html

En verbruik van een heel systeem met beide kaarten : http://www.anandtech.com/...-radeon-r9-380x-review/13

Ik denk dat je qua verbruik doelt op de r9 390.

Voor 1080p vind ik zelf de gtx 970 wel een erg fijne kaart. Hoge prestaties tegenover een relatief laag verbruik. Je kunt er in ieder geval wel van uit gaan dat de gtx 970 je wat langer happy gaat houden dan een r9 380x.

Een 290x in de behuizing van TS is zowiezo geen optie. Verder is het verbruik daarvan wel weer een stuk hoger dan een gtx 970. Ander nadeel van die kaarten die al weer wat langer op de markt zijn is dat ze vaak nog maar kort garantie hebben. Voor zulke bedragen zou ik dat niet prettig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 380x raadde ik aan zodat je nog budget over hebt om je Ram geheugen uit te breiden naar 8GB, 4GB zal ik veel gevallen nu de bottleneck van je systeem worden. Veel games draaien toch een stuk lekkerder met 8GB. Voorbeeld: YouTube: 4Gb vs 8Gb RAM in PC Gaming - Call of duty Advanced Warfare (GTX770 2GB)

Denk dat je een stuk meer hebt aan een 380x met 8GB ram dan een GTX 970 met 4GB.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2016 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:28
TS had al aangegeven z'n RAM te gaan upgraden :) Budget ligt rond de 350 en 4GB extra is 2 10tjes dus dat zal wel goedkomen. Niet uitbreiden is idd geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
NO_Excuses schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:13:
Ja zeker en dan zie je alsnog dat de 380x een significant hoger verbruik heeft.
Daar kan je niet omheen.
Aangezien het niet klopt wat je zegt en je dus duidelijk niet hebt opgezocht hoeveel de videokaarten nu echt verbruiken kan ik daar heel gemakkelijk omheen.

Voor een GTX 970 is een verbruik van 160W gemiddeld bij een zware game vrij normaal en bij een R9 380X is 170W vrij normaal, dat is dus zeker geen groot verschil.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1