Presentatie ook op tablets weergeven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Topicstarter
Dom vraagje: Ik heb een zaal, met een vaste beamer, en achterin een computer die de beamer aanstuurt.
Mensen op het podium staan met de rug naar het scherm.

Nu hebben de meeste podium-figuren tegenwoordig een tablet bij zich. Wat is de handigste manier om op een tablet (schatting: 50% ios, 50% android, geen windows denk ik?), de presentatie te zien, en eventueel ook te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:31

Fiber

Beaches are for storming.

Pooh schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:50:
Dom vraagje: Ik heb een zaal, met een vaste beamer, en achterin een computer die de beamer aanstuurt.

Nu hebben de meeste podium-figuren tegenwoordig een tablet bij zich. Wat is de handigste manier om op een tablet (schatting: 50% ios, 50% android, geen windows denk ik?), de presentatie te zien, en eventueel ook te bedienen?
Volgens mij zijn er genoeg remote desktop apps voor Android etc. zoals bijvoorbeeld TeamViewer... Moet er wel wifi in de zaal zijn denk ik...

https://www.google.nl/#q=android%20remote%20desktop

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Topicstarter
Fiber schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:12:
[...]

Volgens mij zijn er genoeg remote desktop apps voor Android etc. zoals bijvoorbeeld TeamViewer... Moet er wel wifi in de zaal zijn denk ik...

https://www.google.nl/#q=android%20remote%20desktop
Ik wil geen remote desktop. Dat gaat echt ellende worden. Het projectorbeeld komt vanaf de techniektafel, en daar wordt geswitcht tussen powerpoint, video en eventuele andere ongein. Dat moet zo blijven. Alleen als er iemand zijn eigen powerpoint meeneemt mag hij die zelf bedienen (maar daarvoor kunnen we eventueel ook wel een afstandsbediening regelen, dus laten we dat probleem even negeren).

Bovendien heb ik meerdere mensen op het podium (na elkaar, soms tegelijk). Switchen met inloggen en uitloggen e.d. is echt geen optie. Ik wil alleen het beeld dat naar de projector gaat 'aftappen', en alleen dat ontvangen op een (aantal) willekeurige tablets. Simpele app installeren kan ik wel vragen, maar full-size webpagina zou misschien nog beter zijn. Video is niet heel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Pooh schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:17:
[...]

Ik wil geen remote desktop. Dat gaat echt ellende worden. Het projectorbeeld komt vanaf de techniektafel, en daar wordt geswitcht tussen powerpoint, video en eventuele andere ongein. Dat moet zo blijven. Alleen als er iemand zijn eigen powerpoint meeneemt mag hij die zelf bedienen (maar daarvoor kunnen we eventueel ook wel een afstandsbediening regelen, dus laten we dat probleem even negeren).

Bovendien heb ik meerdere mensen op het podium (na elkaar, soms tegelijk). Switchen met inloggen en uitloggen e.d. is echt geen optie. Ik wil alleen het beeld dat naar de projector gaat 'aftappen', en alleen dat ontvangen op een (aantal) willekeurige tablets. Simpele app installeren kan ik wel vragen, maar full-size webpagina zou misschien nog beter zijn. Video is niet heel relevant.
Wil je in die situatie dan niet gewoon zorgen voor een monitor aan de voorkant van het podium voor de presentator? Zodat die kan zien wat het publiek ziet? Scheelt een heleboel gekloot met ipads en andere dingen dat stuk kan gaan. Monitor werkt altijd, afstandsbediening in de hand en je bent klaar om te presenteren lijkt me...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Topicstarter
Hooglander1 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:20:
[...]

Wil je in die situatie dan niet gewoon zorgen voor een monitor aan de voorkant van het podium voor de presentator? Zodat die kan zien wat het publiek ziet? Scheelt een heleboel gekloot met ipads en andere dingen dat stuk kan gaan. Monitor werkt altijd, afstandsbediening in de hand en je bent klaar om te presenteren lijkt me...
Die hadden we vroeger inderdaad, toen nog een vette CRT ingebouwd in het podium. Sinds we van VGA naar HDMI over zijn is die nooit weer aangesloten. Bovendien moet er daarvoor iemand 15 meter door de kruipruimte, waarvoor het altijd lastig is om vrijwilligers te vinden :+ )

Maar nu de meeste mensen een tablet voor hun neus hebben leek het mij handig om daar wat mee te doen. Probleem is dat de opstelling op het podium dynamisch is, en een tablet op een katheder of muziekstandaard veel handiger is dan een monitor op vloerhoogte, en ook voorkomt dat je presentator naar de grond kijkt (wat bijna even irritant is als een presentator die naar achteren kijkt).

Een eventueel ander alternatief is boven de techniektafel een beeldscherm hangen. Maar dan krijg je een flink groot scherm, of de presentator moet erg goede ogen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Pooh op 27-01-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Pooh schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:50:

offtopic:
Bah, dat moet de spreker niet willen. Een elektronisch scherm in de hand staat IMHO echt niet.

Maar inderdaad: IMHO dan liever een scherm 'ingebouwd' aan de rand van het podium die de beamer spiegelt. Een groter scherm achterin de zaal gaat denk ik niet werken. Al zal een beetje spreker niet een PPT voorlezen en het scherm alleen gebruiken als voortgangsindicator ;-)
Of zelfs liever een bedien-PC op het podium dan iets dat duidelijk een elektronisch spiekbriefje is. Zo kan je ook makkelijk de spreker zijn (m/v/h/...) eigen laptop laten meenemen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Topicstarter
Ik vind wel streaming oplossingen: apparaten waar je een hdmi instopt en er een webstream uitkomt. Dat is wel een mooie optie, maar niet goedkoop. Ik zoek eigenlijk iets waarbij je dat virtueel kunt vanaf een PC, dus gewoon 1 monitor instellen die een stream oplevert.
F_J_K schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:42:
[...]

offtopic:
Bah, dat moet de spreker niet willen. Een elektronisch scherm in de hand staat IMHO echt niet.

Maar inderdaad: IMHO dan liever een scherm 'ingebouwd' aan de rand van het podium die de beamer spiegelt. Een groter scherm achterin de zaal gaat denk ik niet werken. Al zal een beetje spreker niet een PPT voorlezen en het scherm alleen gebruiken als voortgangsindicator ;-)
Of zelfs liever een bedien-PC op het podium dan iets dat duidelijk een elektronisch spiekbriefje is. Zo kan je ook makkelijk de spreker zijn (m/v/h/...) eigen laptop laten meenemen.
Op het podium staan vooral muziekstandaarden en een heel lichte katheder. Niet echt iets waar je een laptop op zet. Maar veel leadzangers/-essen en presentatoren hebben daar een tablet op liggen, die ze nu al gebruiken als spiekbriefje. Tablet in de hand is inderdaad geen gezicht, net als een briefje in de hand , maar een paar vel papier op een katheder en daar zo nu en dan even naar teruglopen is echt geen probleem, zo lang ze maar niet blijven plakken achter dat ding. Dat laatste is misschien wel een argument voor een vaste monitor in het podium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Pooh schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:00:
Ik vind wel streaming oplossingen: apparaten waar je een hdmi instopt en er een webstream uitkomt. Dat is wel een mooie optie, maar niet goedkoop. Ik zoek eigenlijk iets waarbij je dat virtueel kunt vanaf een PC, dus gewoon 1 monitor instellen die een stream oplevert.

[...]

Op het podium staan vooral muziekstandaarden en een heel lichte katheder. Niet echt iets waar je een laptop op zet. Maar veel leadzangers/-essen en presentatoren hebben daar een tablet op liggen, die ze nu al gebruiken als spiekbriefje. Tablet in de hand is inderdaad geen gezicht, net als een briefje in de hand , maar een paar vel papier op een katheder en daar zo nu en dan even naar teruglopen is echt geen probleem, zo lang ze maar niet blijven plakken achter dat ding. Dat laatste is misschien wel een argument voor een vaste monitor in het podium.
Doen ze dat met TED-talks ook niet met een scherm in of aan de rand van het podium? Als je heel even naar beneden kijkt vind ik dat zelf minder storend dan achterom kijken of geforceerd blijven staan omdat er maar 1 punt is waarbij ze kunnen zien wat er achter ze gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Topicstarter
Nogmaals: ze hebben nu al een tablet liggen. En ik weet van een flink aantal dat ze daarop gewoon dezelfde ppt hebben die ook achter hen draait. Alleen is die nu dus niet automatisch in sync. Alleen dat specifieke probleem wil ik oplossen, met als bijkomend voordeel dat ik in sommige situaties zo iemand een afstandsbediening kan geven en 1 persoon achterin kan schrappen.

Monitor in podium is 'leuk voor later', maar is een veel lastiger probleem. Kabels, monitor, geld, toestemming, kruipruimtes, gedoe. Iets heel anders dan 'hier, als je nou op dit linkje klikt kun je gewoon meekijken op je ipad, hoef je niet meer achterom te kijken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

VLC kan het "bureablad" als videobron gebruiken en dat kan je dan vast ook weer laten uitsturen als een webstream.

Daarmee heb je dan dus geen remote control mogelijkheden. Als de presentator daadwerkelijk vanaf zijn tablet de boel wil bedienen is het waarschijnlijk makkelijker om gewoon een AppleTV en een ChromeCast aan de beamer te hangen als extra bronnen en daadwerkelijk vanaf de tablet naar de beamer te streamen.

[ Voor 57% gewijzigd door Orion84 op 27-01-2016 15:29 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Topicstarter
VLC, dat is een heel goede. Dat staat ook al op de presentatiePC, dus dat is snel getest. Bedankt!

Voor dat bedienen denk ik dat een gewone afstandbediening (die als 2e muis fungeert) meer dan genoeg is. Moet ik alleen even naar afstand kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De logitech presenters zijn wel mooie dingen daarvoor. De simpele versie daarvan doet 10m (aldus specs), de pro versie doet 30m.

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 27-01-2016 15:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Oh er zijn ook speciale apps die zo'n beetje precies doen wat jij zoekt:
https://itunes.apple.com/...t-remote/id340815720?mt=8
of
http://www.slideshowremote.com/

Stukje software op de PC en de presenter moet een App installeren (en moet in hetzelfde netwerk zitten, maar dat moet ook wel te fixen zijn).

Heb nog niet gezocht of er ook zoiets voor Android is.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 27-01-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:49:
Oh er zijn ook speciale apps die zo'n beetje precies doen wat jij zoekt:
https://itunes.apple.com/...t-remote/id340815720?mt=8
of
http://www.slideshowremote.com/

Stukje software op de PC en de presenter moet een App installeren (en moet in hetzelfde netwerk zitten, maar dat moet ook wel te fixen zijn).

Heb nog niet gezocht of er ook zoiets voor Android is.
Lijken ook voor Android te bestaan:
http://thenextweb.com/app...your-android-device/#gref (alleen bluetooth)

Google Play: Remote for PowerPoint Keynote (wifi en bluetooth)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Moet het wel dezelfde tablet zijn natuurlijk. Als elke presenteren zijn eigen mee moet nemen maakt het wel erg complex om een gestructureerd geheel neer te zetten. Maar dat hangt ook weer heel sterk af van de setting waar je dit voor doet.

Heb je een beetje context?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hooglander1 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:08:
[...]

Moet het wel dezelfde tablet zijn natuurlijk. Als elke presenteren zijn eigen mee moet nemen maakt het wel erg complex om een gestructureerd geheel neer te zetten. Maar dat hangt ook weer heel sterk af van de setting waar je dit voor doet.

Als een presenter aangeeft zijn tablet wil gebruiken als spiekbrief/remote, dan kan je gewoon reageren met: dat kan, moet je even appje X of Y installeren, dan starten wij de presentatie op de PC en kan jij hem bekijken/bedienen.

Als je zorgt dat je voor een of twee iOS apps en Android apps de bijbehorende software op de PC hebt staan, en er een netwerk is waar ze met elkaar kunnen praten, dan is dat verder vrij eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Topicstarter
Hooglander1 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:08:
[...]

Het gaat om een kerk, die redelijk multifunctioneel gebruikt wordt.

Op zondag heb je kerkdiensten. Op het podium een presentator (boel-aan-elkaar-prater), een voorganger (dominee) en een band met doorgaans 1 leadzanger. Die presentator heeft wat aantekeningen, de voorganger heeft vaak een powerpoint en wil die soms zelf bedienen, de leadzanger heeft vrijwel altijd een tablet met tekst (meestal zonder noten, de enkele leadzanger die ook gitaar speelt heeft pech en zal altijd het risico lopen 'out of sync' te zijn met de beamer. Of beter gezegd, die heeft een goede beamerbediening nodig)

Leadzangers nemen sowieso eigen tablet mee, net als de 'eigen' voorgangers. Voor vreemde voorgangers zou een extra tablet wel aardig zijn.

Buiten de zondag om heb je allerlei andere bijeenkomsten, die meestal wat meer lezing en wat minder muziek zijn. In zo'n geval kun je al snel een tafel met laptop voorin zetten, en is het ook iets minder belangrijk dat het erg strak gaat. Een halve slide achterlopen tijdens een lezing is minder irritant dan als er gezongen wordt.

Aan de andere kant zijn die lezingen vaak door derden/huurders, en dus is een setup waarbij er zo min mogelijk mensen instructie nodig hebben handig. Er is nu een speciale presentatie-laptop, en de autodetectie van de beamer raakt nog wel eens van slag van vreemde laptops. Met misschien een vaste pc en afstandsbediening vanaf tablet of telefoon heb je een schakel minder.

Wat betreft wifi: het wachtwoord hangt levensgroot op het prikbord. Daar doen we niet moeilijk over :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pooh op 27-01-2016 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

==> CSA.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 05:58
De eerder genoemde optie van chromecast (android) en apple tv (ios) gebruiken om het beeld binnen te krijgen lijkt me een betere oplossing

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Topicstarter
shure-fan schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:38:
De eerder genoemde optie van chromecast (android) en apple tv (ios) gebruiken om het beeld binnen te krijgen lijkt me een betere oplossing
Hoe doe je dat? Ik wil chromecast ontvangen op de tablets, niet zenden vanaf de tablets. Ik vind wel wat tooltjes die dat zouden moeten kunnen, maar die vereisen root? Dat lijkt me niet echt een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 05:58
Pooh schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:55:
[...]

Hoe doe je dat? Ik wil chromecast ontvangen op de tablets, niet zenden vanaf de tablets. Ik vind wel wat tooltjes die dat zouden moeten kunnen, maar die vereisen root? Dat lijkt me niet echt een optie?
sorry,

ik heb verkeerd gelezen, dacht dat de presentaties vanaf een tablet kwamen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudabox
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-03-2023
Sinds vorige week is er een streamer module geplaats bij ons in de kerk die alleen het video signaal van de Powerpoint doorgeeft wat ook naar de beamer gaat.
De ontvangst wordt nu door de app VLC tot stand gebracht op een Android tablet en kan op meerdere divaces (iOs of Android) ontvangen en weergegeven worden. Tot zover niets aan de hand..!
Echter de weergave bij iedere volgende dia wordt met een vertraging van 4 seconden pas weer gegeven.
Dat is zeer onprettige werken. Getriggerd door voorgaande reacties vond ik de app "Remote for PowerPoint Keynote", welke specifiek voor PPt is.
We hopen een verbinding te krijgen met een zo laag mogelijke vertraging.
Ben benieuwd!

[ Voor 0% gewijzigd door Rudabox op 19-09-2016 21:21 . Reden: Dubbele woorden ]

Pagina: 1