Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan aan volgende toestellen geraken aan een prijs van 1000 euro,
Heeft iemand hier meer ervaring mee, en of deze toestellen degelijk zijn?

Alvast bedankt!

EVA 4400 StorageWorks

1 Node met 2 controllers
2 shells met disc’s
SPECS : 2 x controllers
18 x 450GB 15K RPM = 8100GB
4GB Cache
Fibre 8GB san port speed

Inclusief Rails en fiberkabels.

4 keer HP Proliant dldl380 G6
SPECS : 2 x Xeon E5520 (2.26GHz)
2 x HBA Fiber channels
6 x UTP ports
1 x ILO port
2 x 750W voeding
2 x 75GB disk
96GB ram

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Het RAM is leuk van die servers, maar de Xeon E5520 is best oud en vreet veel energie, een TDP van 80W. Daarnaast is dit techniek uit ~2009 dus ga er maar van uit dat een moderne server er rondjes omheen loopt. Ter vergelijking, ik heb nog een oud workstation staan met iets oudere Xeon's (2x X5492) welke flink energie vreet, maar welke nipt sneller is dan een i7 6700k op stock (met twee CPU's van mij versus één enkele i7).

Daarnaast, als je dit serieus in een datacenter oid wilt gaan hangen dan moet je rekening houden met dat dit per server makkelijk 1A trekt, met een bijpassend prijskaartje. Leuk als speelmachine voor thuis of om in onderdelen verder te verkopen, maar waarom zou je dan een flinke SAN en 4 stevige servers willen?

Kleine rekensom: Ik heb ook met een Dell R310 gewerkt waar een ~50W TDP Xeon in lag met 24GB aan geheugen. Deze is grofweg van hetzelfde tijdperk als de HP's welke je hier noemt maar een flink stuk minder uitgebreid. Deze trok in het datacenter ergens tussen de 0,5A en 0,75A oftewel 115~175W. Als je dit maal vier doet plus nog een slordige 2A (~450W) voor je EVA 4400 dan kom je uit op een grove 1,2kW. Mocht je besluiten om dit ergens anders dan thuis te gebruiken, kun je beter even sparen en een energiezuinigere server kopen met het geld dat je "bespaart".

Dat is natuurlijk tenzij je een systeem hebt/wilt opzetten wat daadwerkelijk zulke power nodig heeft. Als je bijvoorbeeld VM's wilt hosten dan is het waarschijnlijk nog wel redelijk te doen. De machines an sich zullen best degelijk zijn trouwens, maar vooral heel erg verouderd. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het leuk kan zijn om thuis mee te spelen ;)

EDIT: Oh, ik denk trouwens wel dat die prijs realistisch is, zeker als je ziet wat SAS schijven "los" kosten. Je hebt het dan wel over nieuwe schijven, maar dan nog. Ik denk dat je hier op de 2e hands markt nog rustig dat bedrag kunt vangen als je alle schijven zou verkopen. Je hebt het dan over 18 450GB schijven en 8 75GB schijven. Ook de Fibre Channel kabels en controllers zijn echt nog wel flink wat waard. Mocht je het dus voor de resale willen doen dan denk ik dat je er, desnoods in onderdelen, best wel wat voor terug kunt krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Xudonax op 27-01-2016 20:33 ]