• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-03 22:46
Beste mede tweakers,

(Eerste keer dat ik een topic start)

Ik zit met een afweging.
Ik dacht gisteravond laat ik even mijn Smart status checken van mijn HDD'S met HDtune.
Ik kwam bij mijn oude 250 gb HDD en zag dat er een Failure stond bij Airflow temperature.
De melding was ' Error! Treshold reached. Replacing the hard drive is recommended.'
Vervolgens draai ik een error scan met HD tune en die geeft geen fouten weer.
Vervolgens draai ik met Seatools DOS een long test en die geeft ook een pass.
Zojuist heb ik Crystal disk info gedownload en gedraaid en die zegt ook dat de smart status goed is.
Is dit nou een false positive van HD tune of moet ik hem echt gaan vervangen?
Indien gewenst kan ik de screenshots sturen.
Indien ik ergens informatie tekort kom of er opmerkingen zijn hoor ik dat ook graag.

Ik hoop dat jullie mij hierover advies kunnen geven.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hij zal wel een keer te heet geworden zijn, vandaar die melding. Als de SMART verder goed is dan is er geen probleem.

• McFastFood
@pilatuS Bedankt voor je snelle reactie.

Oh oke dat kan best het is idd een oude HDD.
Voorderest lijkt de smart goed voor de zekerheid heb ik nog even de 2 screenshots toegevoegd.

Image 1 : http://s15.postimg.org/5u9vifiyz/Naamloos.png
Image 2: http://s15.postimg.org/s4xqieg97/Naamloos2.png

• PilatuS
  • Niet online
Geen slechte sectoren. Geen kabelfouten. Lekker blijven gebruiken, niets mis mee.

Edit: Hij dus een tijdje 45 graden geweest, en volgens de SMART waardes is dat te hoog. Maar het is dus zeker niet zo dat een HDD gelijk defect is als dit een keer gebeurt is.

[Voor 52% gewijzigd door PilatuS op 27-01-2016 18:14]

• McFastFood
@PilatuS Bedankt voor je snelle reactie!

Nu weet ik waar ik aan toe ben en kan de HDD gewoon blijven gebruiken dus.
En weer wat geleerd :D

Dit topic kan vanaf mijn kant op opgelost!
Nogmaals bedankt!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-03 16:44
PilatuS schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:12:
Geen slechte sectoren. Geen kabelfouten. Lekker blijven gebruiken, niets mis mee.

Edit: Hij dus een tijdje 45 graden geweest, en volgens de SMART waardes is dat te hoog. Maar het is dus zeker niet zo dat een HDD gelijk defect is als dit een keer gebeurt is.
Hij is dus een tijdje geen 45, maar 55 graden geweest. De waarde moet je van 100 aftrekken, dus 100-45=55graden worst value. Dat is tevens de drempel (threshold) waarde, vandaar dat HDtune daar over zeurt. Verder niks aan de hand.

• PilatuS
  • Niet online
ToFast schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:27:
[...]

Hij is dus een tijdje geen 45, maar 55 graden geweest. De waarde moet je van 100 aftrekken, dus 100-45=55graden worst value. Dat is tevens de drempel (threshold) waarde, vandaar dat HDtune daar over zeurt. Verder niks aan de hand.
Gelukkig is ook 55 voor een tijdje geen probleem :)

Anoniem: 15758

HDtune gaat hier weer de fout in. De waarde moet ONDER de threshold liggen om een SMART error te triggeren. Dus 44 had het moeten zijn (56 graden) voordat een SMART error optreedt. En omdat de huidige genormaliseerde waarde (Current) nu weer boven de threshold ligt, zou dit een 'IN_THE_PAST' melding moeten zijn, zoals bijvoorbeeld smartmontools correct implementeert.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee