game / virtualisatie lab machine

Pagina: 1
Acties:

• Isalicus
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Dit hele project is een leerproject voor me: het bouwen van de PC zelf (m'n eerste build, ik ben em al ruim een jaar aan het voorbereiden hierop), maar ook de dingen die ik er mee wil gaan doen. Op dit moment werk en speel ik primair op een 5 jaar oude Macbook Pro waarop ik een tripleboot heb staan (OSX, Win10, Linux Mint). Ik vind het leuk en interessant om met multiboots te spelen en wil ook hier graag op z'n minst een dual-boot kunnen draaien.

Het lijkt me verder erg interessant om, wanneer het systeem eenmaal draait te gaan experimenteren met overklokken, ik heb hier (nog) geen ervaring mee en zal het kalm aan doen en eerst veel over gaan lezen.

Verder heb ik twee hoofddoelen qua gebruik van de PC: virtualiseren (vandaar het relatief dikke geheugen a 16 Gb) en gamen -- en dan denk ik aan dingen als (modded) Minecraft en (modded) Elder Scrolls games (van Morrowind (Overhaul) tot Skyrim. Ik wil kunnen experimenteren met Linux gaming, maar ik wil me hier niet volledig aan committeren door echt alleen Linux te draaien. Dit is dan ook meteen m'n antwoord op de mensen die gaan vragen waarom ik niet Linux dan wel Windows in een VM ga draaien: een GPU virtualiseert slecht. Qua virtualiseren wil ik trouwens Windows omgevingen (servers en clients enzo) kunnen virtualiseren voor studie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500 euro is de absolute max, liever tussen 1200-1400 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 322,95€ 322,95
1Steelseries Apex (Qwerty)€ 89,99€ 89,99
1Steelseries Rival 300 Zwart€ 68,55€ 68,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 481,49

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

In ieder geval 1 SSD voor Windows en 1 voor Linux, alsook dikke HDD voor gedeelde (media-bestanden, zoals films, ed). Verder niets bijzonders: alle componenten die normaal in een PC zitten :+

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

M'n voorkeur voor de GPU gaat uit naar AMD ivm de -- naar ik begrijp -- betere Linux/OSS ondersteuning -- hoewel ik me hierop graag laat corrigeren door de GoT.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

De PC komt in de woonkamer te staan, dus liefst heb ik liever dat hij stiller is dan dat hij superprestaties gaat leveren (hoewel dit misschien wrijft met m'n idee om ook te gaan overklokken).

Verder, ik heb een 1440p monitor -- vandaar de initiele keuze voor een 390X

Ga je overklokken?

Niet onmiddelijk, maar op termijn wil ik me hier wel aan wagen (heb er (nog) geen ervaring mee, en wil het voorzichtig aan doen, ga me er nog op inlezen)

Wat verwacht je van ons?

Graag zou ik feedback hebben op het systeem zoals ik het nu in gedachten heb. Bijvoorbeeld -- gegeven bovenstaande wensen, denk jij dat het voor mij wel/niet zin heeft om te gaan voor een overklokbaar systeem?

Verder zit ik nog te twijfelen tussen de R9 390 en R9 390X als GPU. De games die op dit moment wil gaan spelen (Minecraft, Skyrim) zijn misschien niet super GPU intensief -- maar aan de andere kant heb ik 1440p monitor ipv een 1080p en misschien wil ik zo wel de Witcher / GTA V gaan draaien. Hoewel, ik weet eigenlijk niet hoe intensief Skyrim is voor de GPU, in m'n huidige configuratie kan ik Skyrim helemaal niet spelen :P

Ten slotte hoor ik ook graag feedback over welke GPU fabrikant ik moet nemen. Ik hoor dat Sapphire goede AMD kaarten maakt, maar moet ik misschien voor die Gigabyte, XFX of die van MSI gaan (Tweakers lijken MSI kaarten erg fijn te vinden gezien hoe vaak zij bovenaan de lijst 'meest bekeken' staan en hoeveel reviews er van zijn). Ik vind het in ieder geval wat lastig om te bepalen welke fabrikant de beste is voor mij. Op dit moment staat de MSI in m'n lijst, maar ik heb er eigenlijk geen goed argument voor of tegen behalve dat hij populair lijkt te zijn.

Enfin, hieronder het systeem zoals het nu in m'n wenslijst staat -- voor de optie zonder overklokken heb ik een versie met de non-K i5 6600 in combinatie met een Gigabyte GA-H170-HD3.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,50€ 248,50
1Gigabyte GA-Z170-HD3P€ 109,-€ 109,-
1Sapphire Nitro Radeon R9 390X 8G D5€ 415,01€ 415,01
1WD Green HDD, 3TB€ 97,95€ 97,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Scythe Mugen 4€ 36,95€ 36,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 73,-€ 73,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.440,59

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Even een kleine correctie. De NVIDIA drivers voor linux zijn een stuk beter (of iig de games zijn naar linux geport voor NVIDIA) waardoor je betere prestaties zal zien daarmee. Dat gezegd hebbend draait de R9 390(x) wel een stuk beter op Windows met 1440p dus dat is eventjes een afweging die je dan zal moeten maken!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-11 21:06
rickbovenkamp schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:12:
Even een kleine correctie. De NVIDIA drivers voor linux zijn een stuk beter (of iig de games zijn naar linux geport voor NVIDIA) waardoor je betere prestaties zal zien daarmee. Dat gezegd hebbend draait de R9 390(x) wel een stuk beter op Windows met 1440p dus dat is eventjes een afweging die je dan zal moeten maken!
Toevoeging hierop,
Mocht je ooit Xen gaan gebruiken. en daarbij je videokaart rechtstreeks naar je VM wil doorsturen. (zodat je in een VM kan gamen). dan is een AMD weer praktischer. (deze ondersteund dat, waarbij nvidia het actief probeert tegen te werken.
En dan kan je de iGPU voor je linux bak gebruiken, en on-the-fly je windows VM opstarten met een dedicated videokaart erin. ;)